Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Josse,Als je toch aan het schuren bent maakt dan die boeg een keer recht verd..., het lijkt nu wel een klipper....hijsen die zeilen!

@ Hawser,

Bedankt voor de tip:D:D:D:D
Ik zal eens een leuk stofje uitkiezen voor de zeilen:D:D:D:D:D:D:D
Alle gekheid op een stokje, ik vind de boeg zoals ze nu is best wel mooi, Power to the klippers!!!!

Groetjes Josse

@ Botter,

Ik heb nog geen nieuwe regelaar.
Ik kreeg vandaag de tip om toch maar krimpkousen te gebruiken, dus ik ga eerst kijken wat dit voor effect heeft, en als dat niet helpt ga ik eerst maar eens voor de garantie.

Groetjes Josse

Ok :wink:

Maare ff off-topic..

masten004-1.jpg

Zo kan je inderdaad ook je kast op slot doen :mrgreen:

Afgelopen zaterdag, tijdens de clubmiddag, was mij de tip gegeven om de romp van een laag plamuur te voorzien.
Dit heb ik inmiddels gedaan, en hieronder maar even een foto van het resultaat:
11-03-08_plamuren_03v.jpg

Ik heb ook een ra gemaakt voor de Nederlandse vlag.
Ik ga hier nog een katrolletje voor maken, maar ik heb de vlag tijdelijk maar even vastgebonden.
11-03-08_vlag_met_ra_1v.jpg

Groetjes Josse

Waar heb je die plamuur mee uitgesmeerd?! Volgens mij met iets wat er niet erg handig voor was.. Zelf gebruik ik een stukje rubber dat voor plamuren bedoeld is.. Krijg je het er tenminste mooi strak op.. al moet er natuurlijk nog geschuurd worden..

Ik ben dat zelf ook niet :wink: Maar mijn vader is schilder geweest.. en die had me dus een paar tips gegeven.. volgens hem kon ik het beste een rubbertje gebruiken.. Probeer het ook eens zou ik zeggen :wink:

Dat plamuur opbrengen kan je inderdaad beter met een rubberen spatel doen,
zoals het nu is heb je heeeeel erg veel schuurwerk.
Je kan beter 3x een hele dunne laag aanbrengen dan 1x een dikke.

De uiteindelijke afwerking kan alleen maar mooi zijn als je deze stap heel serieus neemt.

Voor de rest: gewoon doorgaan, begint er zeker goed uit te zien.

grt,
Roelof.

@ Roelof en Botter,

Ik ga eens kijken of ik ergens een rubbertje voor het plamuren kan krijgen.

Even een update,

Ik heb inmiddels het katrolletje voor in de achterste ra (voor de Nederlandse vlag) gemaakt, en voor een dryfit geplaatst (de foto laat dat niet zien, die foto komt nog wel.)
normal_11-03-08_katrol_1v.jpg

Een piloot van mijn Hudson vond het nodig om tijdens zijn patrouille vlucht eens even over de Josse 1 ( -ex Zwarte Zee) te vliegen en even een foto van de bouwvorderingen te maken.
normal_11-03-08_pilotseye-view_1v.jpg

Groetjes Josse

Ha Josse,

ik zie op de onderste foto een tube plamuur liggen naast de boot. Maar is die watervast?

Voor zover ik weet zijn de oranje tubes niet watervast.

Groeten,

Theo

@ Theo,

Ik weet niet of mijn plamuur watervast is.
Er gaat hoe dan ook nog papier met G4 overheen, wat het tegen het water zal beschermen.

@ Botter,

Tot nog toe heb ik nog geen problemen gehad met deze plamuur in combinatie met polyester.
Misschien gaat dat nog komen, want dit is het eerste model waar ik dit op "test".

Groetjes Josse

Opgelet joh, anders mag je stilaan aan de Josse II gaan denken. G4 is niet zaligmakend en geen wondermiddel.
Je moet toch op z'n minst zorgen dat je basis goed is. Op polyester gebruik je best plamuur op polyesterbasis.
De groeten, A!H.

Ik heb nog eens even gekeken waar mijn plamuur voor bestemt is.
Voor binnen en buiten, dus lijkt mij dat de plamuur verstopt onder een laag verf geen last van water zou mogen hebben.
Het is wel alleen bedoelt voor hout, maar ik heb nog steeds geen enkel probleem gehad met deze plamuur op polyester.
Voorlopig blijf ik dus deze plamuur gebruiken, maar als blijkt dat deze plamuur niet houd op polyester zal ik komende maand (ik heb voor deze maand al een stel nieuwe kwasten en een houtbewerkmesje gekocht en geen geld meer over) een andere plamuursoort kopen.

Vandaag heb ik maar even goed gebruik gemaakt van het mooie weer om de romp aan de kant die al wel geplamuurd is te schuren.
Dit ziet er al een heel stuk beter uit, maar er is nog wat plamuur nodig.

Morgen ga ik helpen op de opendag van het STC in Rotterdam.

Groetjes Josse

Persoonlijk denk ik dat je dan beter kan wachten met plamuren en eerst de goede moet gaan kopen.
Scheelt je ontzettend veel werk!! En natuurlijk extra geld!! want nu koop je eerst iets wat niet goed is.
Wees hier niet al te koppig in en gebruik het materiaal wat je moet gebruiken.
Je zal zien dat je dat heeeeel veel werk gaat besparen!

Het is jammer als je je model, wat er uiteraard schitterend uitziet, straks te water laat en na de eerste vaart er als een modderschuit uitkomt!

In elk geval veel bouwplezier toegewenst, want daar doen we het natuurlijk allemaal voor.

Groet,
Roelof.

@ Roelof,

De eerste (minstens) 10 proefvaarten zijn al achter de rug, zonder zinken.
Tot nog zie ik in de praktijk geen enkele aanleiding om andere plamuur te regelen.
Bovendien, voordat dit model weer gaat varen gaat er nog een laag papier met G4 omheen, en dat geldt ook voor de dekken, dus uiteindelijk zit de plamuur stevig opgesloten, en kan het hooguit een wat minder stevige buitenkant van de romp opleveren (tenminste, dat lijkt mij).
Maar in elk geval bedankt voor de tips.

Groetjes Josse

Die plamuur die hecht niet Josse!! Smeer er dan gewoon gelijk pindakaas tussen.. Ik wil heus geen stoere grapjas uithange ofzo.. Maar neem nou gewoon van ons aan dat dit niet gaat lukken zo..! Er zitten hier mensen op het forum die al langer bouwen dan dat jij en ik leven.. Ga daar dan ook niet tegen in! Hun weten echt wel waar ze over praten.. Stop dus met die houtplamuur.. en koop goede plamuur! Een investerig waarvan je alleen maar profijt zal hebben..!

Christian

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back