Openingen in de scheepshuid
Door het licht vielen met voor mijn gevoel 2 gaten op die onder de kluisgaten voor het anker zitten. Zou wel redelijk overeen kunnen komen met waar het water op bovenstaande foto uit de boeg komt gelopen. Maar dan kan ik geen echt logische reden vinden waarom die gaten daar zitten. Water dat op de buis (tenminste, het voorste dek?) komt kan toch ook afwateren via de ankergaten?
Blijkbaar is het opgevallen dat een scheepsromp in werkelijkheid tal van openingen kent, welke in de modelbouw niet als vanzelfsprekend worden aangebracht maar welke hier in dit forum blijkbaar wel de interesse hebben gewekt. Met een zekere kennis van zaken zal ik hierbij een opsomming geven van wat voor openingen je allemaal aan zou kunnen treffen bij een willekeurige scheepsromp (ga even uit van een motorschip, een stoomschip is net even anders) in werkelijkheid;
* Inlaten koelwater voor de hoofdmotor(en), deze bevinden zich zowel aan stuurboord en aan bakboord, verbonden met een 'cross-over', soms ook een 'hoge-' en een 'lage inlaat', al naar gelang de omstandigheden (inlaten dicht bij de haven- of rivierbodem, ijsgang, verontreiniging aan wateroppervlak).Dit zijn dus al 4 inlaatopeningen in de romp)
* Uitlaten koelwater voor hoofdmotor(en), dikwijls rondom de waterlijn waarmee visuele controle mogelijk.
* Uitlaten voor alle hulpmotoren en hulpinstallaties (generatoren, compressors, hulpketels, het schroefas stuwblok). De inlaten van deze machines staan dikwijls ook aangesloten op de eerder genoemde 'cross-over', een dikke leiding van stuurboord naar bakboord, maar kunnen ook een eigen 'inlaat' hebben.
* Inlaten van brandbluspompen, dekwaspompen, trimpompen, drinkwatermakers, lenswaterreinigers, sanitaire installatie, al dan niet dubbel uitgevoerd. Ook deze inlaten kunnen overigens op de 'cross-over' worden aangesloten om het aantal inlaten te beperken.
* Uitlaten van lenspompen, trimpompen.
* Uitlaten van sanitaire voorzieningen en verblijven
* Openingen van de spuigaten die water van dek lozen
* Op het vlak aftapdoppen van bodemtanks
(het loopt de spuigaten uit, leert een gezegde)
Kortom, een scheepsromp van een zeeschip kent vele openingen boven, op en onder de waterlijn! dit is een globale en willekeurige opsomming voor een willekeurig zeegaand motorschip. Daarbij opgemerkt dat in principe
elke in- en uitlaat (uitgezonderd de spuigaten) een
afsluiter aan de binnenzijde van de romp heeft, vele te vinden tegen de scheepshuid in de machinekamer, maar ook verdeeld over de rest van het schip.
Dit als toevoeging op het onderwerp 'openingen in de scheepsromp'.
Johan