Zwarte Zee IV - mijn algemene vragen.

  • Topicstarter Topicstarter christiaan sauer
  • Startdatum Startdatum
En dat is niet schadelijk voor je ABS?
In dat geval binnenkort even wat remolie halen en eens proberen :) Thanks!
 
Remvloeistof en ABS gaat volgens mij wel samen. Maar: Bij twijfel eerst even proberen op een afvalstukje oid.
Overigens is remvloeistof géén olie, maar dat terzijde.
 
Even bij de lokale garage binnenlopen en er om vragen. Zullen ze ook niet de hoofdprijs voor vragen ;) Stukje restafval? Hm, dat wordt moeilijk aangezien ik geen restafval heb, op wat flinterdunne stukje die ik afgsneden heb na dan.
Goed. even ontopic om mijn beide topics niet door elkaar heen te laten lopen.

8)

Scheepsbeslag Billing Boats Fittings
 
Werkt perfect dat spul ;)
Zal morgen even foto's maken en online zetten. Stuurdboord is praktisch helemaal ontdaan van de verflaag. Bakboord begint al een eind te komen. Dat wordt morgen nog verder kliederen, maar dat komt ook wel goed.

Na het ontdekken van een website waar ze allemaal mooi speelgoed verkopen, ben ik op zoek naar een volgend iets: een kleurenstaal, of de kleurencodes voor mijn scheepje.
Je kunt op internet volgens mij 1.000 en 1 verschillende combinaties tegenkomen, maar ik ben enorm benieuwd welke de goede is.
Daarnaast, wat is gebruikelijk voor werkschepen? Gloss, zijdeglans, of gewoon mat? Ik ben geneigd om mat te zeggen, maar wellicht dat zijdeglans ook een realistische optie is?

Het gaat me overigens om de kleuren zoals ze opgeleverd is. Vind ik persoonlijk toch de mooiste uitvoering van de ZZ 8)

Edit: zie ik nu op de foto die ik hiervoor gepost had (kleurenfoto oorspronkelijke kleurenschema) dat er nog een buis aan de voorkant van de schoorsteen loopt? Zit volgens mij helemaal niet op het model van BB. Hoe meer je naar details zoekt, hoe minder er op lijken te zitten . . .
En meteen een tweede vraag: wie heeft er een goede foto hoe het anker eruit ziet, en hoe dat tegen de romp zit? Gewoon een gaatje boren, en het anker laten bungelen lijkt me niet mooi.

Edit 2: even zitten zoeken (bedenk me net dat ik een aantal foto's op mijn computer heb staan van de ZZ . . . .) en verdomd als het niet waar is. Precies de optie die ik persoonlijk niet zo mooi vind om te zien. Ach. Dan maar realistisch aanhouden he ;)
 
Na het ontdekken van een website waar ze allemaal mooi speelgoed verkopen, ben ik op zoek naar een volgend iets: een kleurenstaal, of de kleurencodes voor mijn scheepje.
Je kunt op internet volgens mij 1.000 en 1 verschillende combinaties tegenkomen, maar ik ben enorm benieuwd welke de goede is.
Daarnaast, wat is gebruikelijk voor werkschepen? Gloss, zijdeglans, of gewoon mat? Ik ben geneigd om mat te zeggen, maar wellicht dat zijdeglans ook een realistische optie is?

Christiaan:
Als je je ZZ spuit/schildert met exact dezelfde RALnummers als het origineel, zullen de kleuren veel te "hard" zijn.
Er bestaat zoiets als " schaalkleur" . Dat is een verschijnsel wat de kleuren op een model veel feller doet zijn als op het origineel.
Reden: Je model is klein. Als je het origineel ongeveer op dezelfde grootte wil zien, zal je er een behoorlijk eind vandaan moeten zijn. Die afstand maakt de kleuren fletser.

Qua soort verf adviseer ik zijdeglans. Hoogglans is niet realistisch, mat is te grof.
zijdeglans biedt de mogelijkheid om waar nodig het model te weatheren (verouderen) om roest aan te brengen.
Kijk als leer-object eens naar de schepen van Paul Burghoorn.

Groet
Roel
 
Roel, bedankt!
Nooit van gehoord, van schaalkleur, maar daar ga ik zeker eens wat meer over lezen.
Zal de komende dagen ook op het gemakje eens bij de winkel wat kleurenstalen boven water halen. Dan wordt het daarna alleen nog zoeken naar een manier om dat te kunnen spuiten. Jammer dat lang niet alles in spuitbus te krijgen is, maar dat komt ook wel goed.
Eerst gaatjes nog dichtmaken enz. Maar het zoeken naar kleuren kan in ieder geval alvast een beetje beginnen.
Paul Burghoorn zal ik ook eens gaan bekijken.

ps: Ook handig om te weten dat zijdeglans waarschijnlijk het meest realistisch is :) Vermoeden had ik al een beetje, maar zeker weten doe je het pas als een ervaren iemand zich er mee bemoeit ;) En om na afloop van het spuiten nu te ontdekken dat het hem niet is. . . . Kun je weer opnieuw beginnen.
 
Wat ik me net zit te bedenken terwijl ik het forum doorlees:
Mijn eerste plan was om de romp eerst rood te spuiten. Dan onderkant afplakken, bovenkant afplakken, strook groen spuiten, en dan groen + alles eronder afplakken, en zwart spuiten.
Maar is het niet logischer om eerst op de juiste hoogte een groene rand aan te brengen, en dan daarna die strook goed af te plakken, en dan onderkant, en bovenkant te spuiten?
Dus net de omgekeerde kant uit redeneren? Of maakt dat uiteindelijk geen fluit uit?
 
hallo christiaan

je kan wel alle verf in spuitbussen krijgen
hier is een verf shop die heeft speciale bussen en die doet de verf die ze op kleur kunnen maken daarna in een spuitbus
er zit een erg goede brede spuit kop op wat zich daarna laat zien omdat het haast net zo spuit als een spuitpistool
als de bus wat leger geraakt en de druk wordt wat minder dan ga ik effe terug en zet die er nog wat druk bij op
dus nu opzoek naar een verf shop die zulke bussen hebben
hij maakt voor mij de kleuren van motip basis verf met pigmenten
gewoon ral kleurtje binnen brengen en een paar dagen nadien verf in een spuitbus klaar
zo heeft hij ook voor mij zijdeglans vernis in een bus gedaan
gr raf
 
Raf, weer wat geleerd!
Als ik op het punt aankom dat ik kan gaan spuiten ga ik inderdaad eens naar de lokale verfspecialist. Eens kijken wat die kunnen betekenen. Kan ik ook meteen mooi kleurenstalen bekijken.
Maar het lijstje "dingen te doen voor ik ga spuiten" is nog redelijk eindeloos ;)
Zo eerst maar eens de romp weer onder doeken met remvloeistof leggen. Kan ik eind van de middag nog wat verf weghalen.
Misschien deze week alvast maar eens de dekken gaan voorbereiden. Daar hoeft vrij weinig meer aan te gebeuren. Die moeten eerder wat smaller gemaakt worden dan breder.
 
Wat ik me net zit te bedenken terwijl ik het forum doorlees:
Mijn eerste plan was om de romp eerst rood te spuiten. Dan onderkant afplakken, bovenkant afplakken, strook groen spuiten, en dan groen + alles eronder afplakken, en zwart spuiten.
Maar is het niet logischer om eerst op de juiste hoogte een groene rand aan te brengen, en dan daarna die strook goed af te plakken, en dan onderkant, en bovenkant te spuiten?
Dus net de omgekeerde kant uit redeneren? Of maakt dat uiteindelijk geen fluit uit?

Ik zou de laatste stap, dus groen en zwart omkeren. Kun je met het afplakken voor de groene streep eventueel nog iets schuiven, mocht de overgang tussen zwart en rood niet helemaal top zijn.
 
Hm. Klinkt ook logisch. Waarschijnlijk zijn er meer wegen naar Rome, maar dit is een interessante.
Eerst maar eens zorgen dat de dekken er netjes uit komen te zien :)
Daarvoor eerst wel nog de laatste dekbeplanking verwijderen. En dat gaat pas weer als de romp kaal is :) Anders verwijdert het zo lastig ;)
Kwam ergens op het forum de opmerking tegen "het leven van een modelbouwer gaat over schuurpapier". Snap de opmerking wel. Gister veel, heel veel schuurpapier gebruikt.
 
Als ik op onderstaande foto kijk zie ik voor mijn gevoel gaten waar ontwatering uit komt.
Klopt dat? En moeten die op het model ook gemaakt worden wil je realisme?
Of zie ik hier wat anders op het schip?
Als dat daadwerkelijk ontwateringsgaten zijn wordt dat nog verdraaide lastig om foto's te vinden waar die precies zitten, en hoe ze eruit zien 8)
Heerlijke hobby. Absoluut.

Goed. Volledig tegen mijn eigen regels in, en waarschijnlijk die van Flickr, toch even de foto op Flickr gezet. Hier krijg ik hem zo snel niet gehost.


zwzee by Sauer Fotografie, on Flickr

Net even zitten zoeken op een foto van het schip waarbij ze nog op de helling ligt. Nu snap ik het helemaal niet meer :-\
Hier zijn in mijn ogen geen afwateringsgaten zichtbaar. Of ik kijk heel slecht?


zwartezeeivvoortewaterl by Sauer Fotografie, on Flickr

Edit: net heel goed zitten zoeken, en verrek als het niet waar is.
De groene bies is later natuurlijk weggehaald. En 1 van de gaten zat in die bies. Zie gele cirkel. Heel moeilijk te vinden, maar mijn oog viel er opeens op. Wie weet er waar de andere gaten te vinden moeten zijn, of waar ik foto's kan vinden van de romp uit het water?

Net een site gevonden met redelijk wat detail foto's van het schip. Verder bij het zoeken naar informatie over J.& K.Smit’s Scheepswerven (waar ze gebouwd is) een foto gevonden van het schip in rustige zee, maar flinke snelheid. Door het licht vielen met voor mijn gevoel 2 gaten op die onder de kluisgaten voor het anker zitten. Zou wel redelijk overeen kunnen komen met waar het water op bovenstaande foto uit de boeg komt gelopen. Maar dan kan ik geen echt logische reden vinden waarom die gaten daar zitten. Water dat op de buis (tenminste, het voorste dek?) komt kan toch ook afwateren via de ankergaten?

Volgens mij wordt het tijd om de daadwerkelijke tekeningen van het schip boven water te halen. Het model van Billing Boats is een alleraardigste benadering, maar veel details kloppen zo te zien niet, of ontbreken gewoon. Denk maar aan iets simpels als 2 metalen platen tegen de romp waar het anker tegen de boeg rust. Zitten voor mijn gevoel niet op het model. Maar wel op het werkelijke schip. Kleine moeite om die ook op de romp te plakken lijkt me zo :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke site met detailfoto's heb je gevonden? Misschien zit er nog wat tussen aan foto's die ik nog niet heb.

Ik heb nog even gekeken naar een close-up foto van de boeg, maar onder het kluisgat kan ik geen afwateringsgaten ontdekken. Wél die twee metalen platen waar de punten van het anker tegen de boeg aan ligt, links en rechts boven het kluisgat.
Ik vermoed eerder dat het water wat je op de door jou geposte foto bij de boeg ziet, opgeschept is door de ankers bij het induiken van een golf. Als de boeg dan met een vaartje weer uit zo'n golf gezeild komt, wordt er een flinke plens water meegeschept door de ankers. Tel dat op bij het water dat door de kluisgaten stroomt en voilá, je fonteintje.
 
Foto's van de echte Zwarte Zee IV

Ik kan verder ook geen afwateringsgaten vinden in de romp, maar toch twijfel ik. Op onderstaande foto lijkt het erop dat er toch 2 gaten zitten. Zijn net zulke mooie witte gaten als van de patrijspoorten. Wat ik overigens ook niet snap. Als ze daadwerkelijk voor afwatering bedoeld zijn zouden ze die toch niet wit gemaakt hebben?

zwartezee63b.jpg


Opvallend hoe veel details verkeerd zijn op het schaalmodel . . . Ook dingen die relatief eenvoudig juist te maken zijn.

Edit. Of zijn dat die 2 platen die je bedoelde? Volgens mij waren die zwart in werkelijkheid? En zaten die iets hoger?
 
Nee, die twee platen zie je alleen op close-up foto's van de boeg, want klein en niet echt dik en inderdaad mee zwart geschilderd.
Ik denk dat die twee witte puntjes die op de foto zichtbaar zijn, wat highlights vanaf het anker of wat buiswater is, met zo'n boeggolf klapt er ook af en toe wel iets over het anker heen.
 
Was uiteindelijk ook een beetje wat ik me bedacht had.
Blijkt uiteindelijk dat er toch twee gaten zitten zijn die altijd nog na afloop in te boren en af te werken :)

Edit:
Hebbes! Nog net een fragmentje anders. Wat te zien is, is het buiswater achter het anker. Je hebt de stok zeg maar naar beneden toe, en dan naar links/rechts die mooie kenmerkende bochten. Die bochten zie je niet, en die stok zie je niet = zwart op zwart. Maar tussen stok en bocht kun je wel zien wat er achter gebeurd. Kan ook mooi verklaren waarom het zulke mooie cirkeltjes lijken te zijn. Verklaard ook het vreemd afkappen van de golf links boven het linker"gat".

Damn, dat heeft de nodige moeite gekost om dat te achterhalen zeg.
 
Ik kon het niet hebben dat ik die wannabee gaten niet kon plaatsen.
Toen in photoshop even iets lichter gemaakt. Je zag niets extra's, maar je moet even opnieuw kijken wat je ziet omdat de foto wat verknald wordt ;) En toen had ik hem door.
Makkelijk, scheelt weer gaten boren :)
 
@christaan,
zou je het iets kunnen verduidelijken wat je dan wel of niet ziet, want ik zie er niets in.
Je hebt de foto in photoshop bewerkt, misschien die even plaatsen.

thnx en groet,
patrick
 
Openingen in de scheepshuid

Door het licht vielen met voor mijn gevoel 2 gaten op die onder de kluisgaten voor het anker zitten. Zou wel redelijk overeen kunnen komen met waar het water op bovenstaande foto uit de boeg komt gelopen. Maar dan kan ik geen echt logische reden vinden waarom die gaten daar zitten. Water dat op de buis (tenminste, het voorste dek?) komt kan toch ook afwateren via de ankergaten?

Blijkbaar is het opgevallen dat een scheepsromp in werkelijkheid tal van openingen kent, welke in de modelbouw niet als vanzelfsprekend worden aangebracht maar welke hier in dit forum blijkbaar wel de interesse hebben gewekt. Met een zekere kennis van zaken zal ik hierbij een opsomming geven van wat voor openingen je allemaal aan zou kunnen treffen bij een willekeurige scheepsromp (ga even uit van een motorschip, een stoomschip is net even anders) in werkelijkheid;

* Inlaten koelwater voor de hoofdmotor(en), deze bevinden zich zowel aan stuurboord en aan bakboord, verbonden met een 'cross-over', soms ook een 'hoge-' en een 'lage inlaat', al naar gelang de omstandigheden (inlaten dicht bij de haven- of rivierbodem, ijsgang, verontreiniging aan wateroppervlak).Dit zijn dus al 4 inlaatopeningen in de romp)

* Uitlaten koelwater voor hoofdmotor(en), dikwijls rondom de waterlijn waarmee visuele controle mogelijk.

* Uitlaten voor alle hulpmotoren en hulpinstallaties (generatoren, compressors, hulpketels, het schroefas stuwblok). De inlaten van deze machines staan dikwijls ook aangesloten op de eerder genoemde 'cross-over', een dikke leiding van stuurboord naar bakboord, maar kunnen ook een eigen 'inlaat' hebben.

* Inlaten van brandbluspompen, dekwaspompen, trimpompen, drinkwatermakers, lenswaterreinigers, sanitaire installatie, al dan niet dubbel uitgevoerd. Ook deze inlaten kunnen overigens op de 'cross-over' worden aangesloten om het aantal inlaten te beperken.

* Uitlaten van lenspompen, trimpompen.
* Uitlaten van sanitaire voorzieningen en verblijven
* Openingen van de spuigaten die water van dek lozen
* Op het vlak aftapdoppen van bodemtanks
(het loopt de spuigaten uit, leert een gezegde)

Kortom, een scheepsromp van een zeeschip kent vele openingen boven, op en onder de waterlijn! dit is een globale en willekeurige opsomming voor een willekeurig zeegaand motorschip. Daarbij opgemerkt dat in principe elke in- en uitlaat (uitgezonderd de spuigaten) een afsluiter aan de binnenzijde van de romp heeft, vele te vinden tegen de scheepshuid in de machinekamer, maar ook verdeeld over de rest van het schip.

full


Dit als toevoeging op het onderwerp 'openingen in de scheepsromp'.

Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top