zweefduur

schuin bij 45 graden. hoe is de as? hoe deel je de krachten in? wat is de horizontale component en wat is de verticale?

jawel absoluut. vertel jij eens waar de lift van de vleugel vandaan komt, als de propeller kracht 45 graden van verticaal staat van de zwaartekracht.
teken eens een vector diagram en begin bij de propeller. (de propeller trekt half opzij letterlijk, hint qua hoek. laten we zeggen naar links. de propeller trekt ook voor de helft, verticaal. qua krachten.
ken je dat? vector diagram?)

edit typo.

zei even eerder dat je niet terug nummers kan lezen (^&*^*()

invalshoek is weinig, lift is 0,7 van gewoon zweven als men 45 graden electroklimt. en de verliezen van de vleugel zijn veel kleiner dan de verliezen van de propeller. maar de propeller levert uiteindelijk alle aandrijvende actie.
groot aandeel van de verliezen.

en ik zei ook, begin! van lierstart. en als men dan zo zacht door blijven lieren zou.
overigens heeft de lier, 0 slip.

natuurkundig betere term "actie"

Laatst bewerkt:
ja ik ook, dat jij het niet vat.
en je produceert niks, alleen aan details morrelen die wel kloppen en die ik dan onderbouw.
we gaan door!
teken maar eens een vector diagram van een 45 graden klimmende kist.

wat heeft een sleepstart hiermee te maken, het touw? dat de gesleepte kist, niet de hele aandrijving en propeller zelf draagt? (de sleper klimt zelf namelijk al, een propeller die 45 graden staat, klimt niet zomaar, en moet "tegen kracht" hebben. zij het acceleratie, zij het een vleugel of een andere rotor die exact tegenwerkt. of een weerstand. dan pas ontstaat er een stabiele klim (toestand waarbij de effectieve lift, = 1x de zwaartekracht)).
ik heb weleens, vrije vlucht kistjes, echt achter de fiets gesleept. (heel moeilijk en gaat niet lang goed)

de 45 graden klimmende sleper op zich, heeft wel exact ook deze verliezen enz!

de 45 graden gesleepte kist, trekt ook wel met 0,7 het gewicht aan het touw (plus weerstand nog)
nog wat geedit.

Laatst bewerkt:
ik ben nu nog klaarwakker, goed op stoom. ik wou dat ik zo een eindeloze uitleggende chatter had. als ik bam bam door kon vragen. heb ik niet.

climb.gif

ja mooi gekopieerd! niet 45 graden maar als je dat snapt snap je wat ik snap.
wat is de som van F en L , en hoe groot is dat in verhouding tot ma?

die verhouding, van F totaal en m g, is hoeveel keer de verliezen van het klimmen toenemen.
van het klim wattage. dat totale verlies is in de praktijk, vaak 60 70%
bij niet te snel, verticaal klimmen, is dat verschil weer T = -W bijna nihil! bijna de prop verliezen.
de vleugel heeft weinig verlies als men 45 graden klimt, maar qua actie drijft de propeller
de klimmende lift van de vleugel aan. dat is de helft van het totaal.
daardoor, propeller verliezen voor beide. (wat ik zei de propeller zet alles in beweging)

dus stel dat is 1,4 (45 graden klimmen) , en je klimt 6~7 m/sec, dan zijn ze verliezen ongeveer 3m/sec op het totale klim vermogen (ongeveer)
bij mijn verticale kist, is dat ~1, en die verliezen niet verloren. wel de prop an sich, procentueel iets slechter rendement.

nameten komt nog! ik zal er niet veel naast zitten.
de verklaring staat ook nergens, en bedenk ik nu ter plekke steeds vanuit alle kennis enz.

Laatst bewerkt:
Dat staat in de formule in de afbeelding

Ik snap nog steeds niet waar jij die gratis energie vandaan haalt waardoor je zonder vermogen toe te voegen toch harder omhoog gaat.

De verticale component van de thrustvector zorgt samen met de liftkracht voor stijgen. Als je naar verticaal gaat verlies je je liftkracht van de vleugel, die moet je terugwinnen met F Thrust...dus meer vermogen

ja mooi gekopieerd! niet 45 graden maar als je dat snapt snap je wat ik snap.
wat is de som van F en L , en hoe groot is dat in verhouding tot ma?

die verhouding, van F totaal en m g, is hoeveel keer de verliezen van het klimmen toenemen.
van het klim wattage. dat totale verlies is in de praktijk, vaak 60 70%
bij niet te snel, verticaal klimmen, is dat verschil weer T = -W bijna nihil! bijna de prop verliezen.

dus stel dat is 1,4 (45 graden klimmen) , en je klimt 6~7 m/sec, dan zijn ze verliezen ongeveer 3m/sec op het totale klim vermogen (ongeveer)
bij mijn verticale kist, is dat ~1, en die verliezen niet verloren. wel de prop an sich, procentueel iets slechter rendement.

nameten komt nog! ik zal er niet veel naast zitten.
de verklaring staat ook nergens, en bedenk ik nu ter plekke steeds vanuit alle kennis enz.

Niets van wat jij hier noemt komt terug in de formules in het plaatje

Back