Zwei Antik Segler

HAST

@Bart, het pendelhoogteroer wordt niet ingedekt maar bespannen met een polyestervlies.
Dit vlies moet voor de torsiestijfheid zorgen.

Schitterend gebouwd Johannes !! (alweer)

Wordt de HAST bespannen met dit materiaal?

AEROPLANneu - Page: 50 of 58

Is dat ook in Nederland verkrijgbaar? In Duitsland wel, maar dan lijken de verzendkosten erg hoog te zijn.

Een stel prachtige bouwverslagen.

Groeten, JH

HAST

De messing buisjes moeten exact op de juiste steekmaat verlijmd worden.
Ook is het belangrijk dat de twee pendelroers dezelfde instelhoek hebben.
Toevallig had ik nog een pendelroer hevel liggen en heb die gebruikt als mal voor de juiste steekmaat. De gaten voor de messing buisjes in de ribben zijn wat groter gemaakt zodat het geheel zonder spanningen verlijmt kan worden.
Voor het verlijmen van de buisjes gebruikte ik UHU plus endfest 300.
Omdat het hoogteroerprofiel een vlakke onderkant heeft kon het eenvoudig op de werktafel geplaatst worden voor het uitharden. Wel met wat gewicht erop om zeker te zijn dat alles mooi vlak blijft.

full

full

Van de (mal) helling voor de romp had ik erg veel plezier. Het werkte boven verwachting goed. Omdat de voorkant open is kon ik de romp als het nodig was eraf halen en weer terugzetten.
Maar straks als de romp is bespannen met zijde is de helling overbodig geworden.
Om de romp fatsoenlijk neer te kunnen zetten heb ik een standaard gemaakt.
Deze standaard is erg handig voor alle werkzaamheden die nog volgen.

full

full

Johannes​

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johannes,

Het ziet er weer prachtig uit hoor. je blijft een droom voorbeeld, wat niet eenvoudig te evenaren zal zijn.

Ben benieuwd naar de bouw van de vleugels.

groet

Terence

Bedankt voor de complimenten!
Een bouwverslag maken vergt toch wat extra tijd en dan is het fijn om de lezen dat het gewaardeerd wordt. :D

HAST

Voor het vergrendelen van het cockpitkapje heb ik voor een magneet sluiting gekozen.

Al deze onderdelen zijn nodig voor de magneetsluiting.
De magneetjes, drie stuks worden in de beukenhouten rondstaafjes gelijmd.
Op het deksel kommen de drie veerstaal plaatjes samen met de drie houten blokjes.

full

De drie magneetjes zitten nu vast op de goede plek.
Belangrijk is de juiste volgorde voor het verlijmen van de onderdelen.
Het ging allemaal makkelijker dan ik eerst dacht.

full

full

Op de onderkant van het deksel zitten nu de metalen plaatjes en de houten blokjes. Deze blokjes moeten ervoor zorgen dat het deksel in lijn met de romp komt te liggen.

full

Ik ben tevreden, alles werkt beter dan verwacht.
full

Het was een gok of de magneetjes wel aan de verwachting voldoen en hoeveel er nodig zijn voor deze toepassing.
De kracht die nodig is voor het verwijderen van het deksel mag niet te groot zijn omdat anders het vlies stuk gaat waarmee het bespannen is. Het is een compromis, want tijdens het vliegen wil ik het deksel niet verliezen.
De praktijk zal het leren of mijn inschattingen juist waren.
Voor de zekerheid zet ik mijn telefoonnummer op het deksel. :rolleyes:

Johannes​

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk wil je het deksel niet verliezen.
Als je daar niet 100% zeker van bent, kan je een draadje tussen deksel en romp maken. Zie je niks van... als je er eenmaal zeker van bent dat je de deksel niet verliest kan je 't alsnog weg doen.

Iedereen zegt steeds dat je zo mooi bouwt, en dat is ook zo.
Maar je fotografeert ook prima!

Bart, bedankt voor deze tip!
Dat ga ik zeker doen, simpel aan te brengen en geeft een veilig gevoel.

Johannes

Johannes, ook ik zie het allemaal met plezier aan, maar heb je je er rekenschap van gegeven of en hoe je ooit een servo wilt demonteren als alles bekleed is? Voor zover ik het kan zien kun je (met normaal gereedschap tenminste) niet meer bij het schroefje van de servo-arm of van het tonnetje waarmee de stuurkabel vastzit komen. Tenzij de stuurkabel voldoende buigt om het servo-arm schroefje boven de liggers te tillen.

Max.

Laatst bewerkt:
Dat heb je goed gezien Max!

"Tenzij de stuurkabel voldoende buigt om het servo-arm schroefje boven de liggers te tillen."

Deze oefening heb ik al achter de rug, gaat prima! :)

Johannes

Er zijn ook tonnetjes waarbij het stelschroefje er haaks in zit. Dat zou wel veel makkelijker zijn als je iets wil verstellen...

Er zijn ook tonnetjes waarbij het stelschroefje er haaks in zit. Dat zou wel veel makkelijker zijn als je iets wil verstellen...

Hm, dat is een goed idee!
Wil ik nu iets verstellen moeten eerst drie schroeven losgemaakt worden.
Het zal niet vaak gebeuren maar gemak dient de mens.
Ga ik nog veranderen!

Johannes

Ik dacht, ik zoek even een afbeelding van zo'n tonnetje, maar ik kan het niet vinden. Maar toch dacht ik het wel eens gezien (en zelfs gebruikt) te hebben...

Johannes,
Heb je die beukenhouten houdertjes voor de magneetjes op de draaibank gemaakt? Ik zit met bewondering te kijken naar de rest-wanddikte van het rondhout. Of heb je eerst een gat geboord in een overmaats rondhout en dat later op dikte geschuurd?
Max

Johannes,
Heb je die beukenhouten houdertjes voor de magneetjes op de draaibank gemaakt? Ik zit met bewondering te kijken naar de rest-wanddikte van het rondhout. Of heb je eerst een gat geboord in een overmaats rondhout en dat later op dikte geschuurd?
Max

Op de draaibank in een spantang geklemd.
Het gat in één keer geboord met een scherpe tweesnijder 3 mm diep.
Door de geometrie van de frees komen tijdens het boren geen radiale krachten op het werkstuk.

Johannes

Back