Zwei Antik Segler

Je hebt helemaal gelijk met het toe en afnemen van buig- vs. torsiestijfheid als je onder 45 gr. resp. 30 gr. bespant.

Maar 'doek' is geweven en heeft dus de helft van de draden haaks op de andere helft staan. Per definitie ... Zo'n doek kun je 90x0, 45x45 of 30x60 opleggen.
Je kunt de definitie van doek wel veranderen. Door het weefsel uit te rekken kan je de oriëntatie veranderen. Dit gaat natuurlijk niet met een oratex iod, maar bij glas/carbon/aramide.
full

Twee lagen doek snap ik niet. Dat doe je enkel als het doek niet sterk genoeg is (maar dan kun je beter dikkerdoek gebruiken). UD doek heb ik nog nooit van gehoord (behalve als glas of kooldoek voor epoxy-verwerking). En ook dan zit er iets van dwarsverbinding in om de boel bij elkaar te houden ...
Zoe opmerking Johannes
Waarom zou je het doek uitrekken naar 30x30 graden om de buigsterkte te verbeteren? Buigsterkte komt uit de ligger, en de kleine verbetering agv. deze bespanning is in mijn ogen zelfs te klein om als zekerheidsfactor te dienen op een exact gedimensioneerde ligger.
Bij bespanning met versterkte folie kan dit kloppen, bij glas/carbon/aramide draagt ook deze vaak wezenlijk mee, en is soms voldoende.
Kijk maar eens naar het stabilo en kielvlak van de SuperGee van Drela hier zit geen ligger in maar het is de uitgerekte kevlar huid die naast torsiestijfheid ook voor de buigstijfheid/sterkte zorgt.
Google ook eens op LamiCens, een programmatje waar je alle eigenschappen van vezels onder hoeken kunt uitrekenen. Een demo programma was ooit bij R&G online maar kan nu snel even alleen de PDF handleiding vinden. Ook interessant.
http://www.wabensandwich.de/LamiCens/download/Anleitung_LamiCens.pdf

Op het DLG-forum heb ik wel eens discussies gezien over disser op 30x30 ipv. 45x45 graden. Daar constateerden ze dat de torsiestijgheid bij die hoeken maar marginaal afnam, terwijl ze met minder carbon-draden uit de voeten konden. Zo hadden ze een klein gewichtsvoordeel. Maar dat speelt hier niet.
De discussie is op een aantal plekken ook breder dan alleen deze mooie antieke modellen met versterkte folie bespanning.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gooi het even in de groep ...

Wat vinden jullie van dit Art Deco-achtige ontwerp voor Johannes' HAST?

full


... iemand nog suggesties?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De belettering vind ik wel mooi, maar die traptreden op de romp minder. Harmonieert niet met de lijnen van het model.
Op zich is de belettering ook niet à la 1934... denk ik.
 
Wel... het staat er op in Buchstaben... gedurfd...

Art Deco was zo een beetje passé in '34... Het lettertype was overigens volop in zwang...
Het was de tijd van Walter Gropius' Bauhaus met strakke vormgeving! In de USA had je Raymond Loewie die druk aan de slag was met allerhande streamlined vormgeving... Zelfs een ijskast kon bij wijze van, windkracht 12 doorstaan... :mrgreen:
en... vlogen de Amerikanen met sierlijk belijnde Boeing Clippers de wereld rond... met prachtige logo's op de snuiten van de kisten...

Overigens... het Gemeente Museum in Den Haag heeft een schitterende bibliotheek met een aardige collectie kunstboeken over vormgeving... industrieel en grafisch... mocht je je inspiratie willen ophogen... of er in verzanden om een keuze te maken...
 
Het lettertype was overigens volop in zwang...
Ja ik bedoelde ook niet dat de letters niet 1938 zouden zijn, maar de plaatsing over de hele hoogte van de vleugel zouden ze denk ik in die tijd niet zo gauw gedaan hebben.
(Nu komt er waarschijnlijk zodadelijk iemand met een geGoogled plaatje van een toestel met lettering over de hele koorde...)
 
Bart... ik ben het 100% eens met je kritiekje... het letterbeeld bonk een beetje behoorlijk op een bijzonder elegant gelijnde kist...

Schetsen doe ik vaak eerst even met de hand... gewoon met kleurpotloodjes...
Kan je ook doen op een paar printjes als boven getoond... en dan uitwerken...

Ik zou het jaartal klein verwerken, en veel meer aan de naam koppelen, geheel tot een sierlijk logootje uitwerken.
Daarnaast een fraai en eenvoudig lijnenspel opzetten... met dekkende of transparante lakken... beitsen... etc..?
Een beetje zoals de luchtvaartmaatschappijen dat in die tijd deden...
 
Bedankt voor jullie feedback. Johannes en ik gaan er weer even over nadenken.

donkerbruin, of donker beige vind ik mooier dan rood...

De naturel afwerking van de modellen is al wat beige ... om er dan nog bruin of donker beige op te zetten?

Hier een kleurenfoto van die tijd. Doorgaans gebruikte kleuren: rood en zwart. Ze hielden toen ook van kleur.

full


Schetsen doe ik vaak eerst even met de hand... gewoon met kleurpotloodjes...

Ikke niet! :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier even m'n achterliggende gedachten over de schets.

Het was heel bescheiden hoe modellen toen beschilderd werden ... de neus, de tips of de vleugelvoorrand, misschien een kleurbaan/band. Iets meer dan dat zou toch wel aardig zijn, maar het is even kijken hoe ver je kan gaan.

Die getrapte neusbeschildering heb ik van de Heath Parasol, één van de eerste home builds eind jaren '20, begin '30:

full


Een rode neus als de HAST op die oude kleurenfoto kan ook, net als de neusbeplanking die Johannes erop heeft gezet.

Ik heb fonts gezocht op:
Google Web Fonts
Free german fonts - FontSpace
German American Corner: German True Type Fonts

In de Google library vond ik twee mooie: Poller One en Ruslan Display.

De gotische fonts - die overigens veel ouderwetser zijn en toen in Nazi Duitsland wel in zwang waren - zijn erg bewerkelijk en de naam HAST is er niet mooi in en vrijwel onleesbaar.

De tekst pontificaal over de volle koorde plaatsen is inderdaad gewaagd en niet authentiek, maar ik vind het wel mooi ... de typografie wordt kleurvlak en dan heb je wat meer kleur zonder nog meer swooshes toe te voegen.

Deze Ponnier Racer heeft z'n typenummer ook van rand tot rand op de romp staan ...
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan je wel volgen. Bij de Heath Parasol ziet er prachtig uit...
Ik ga je niet het vuur aan de schenen leggen hoor!
Maar met een mooie belijning en typografie kan je er natuurlijk wel een ongelofelijk pronkstuk van maken. (voor zover het dat al niet is...)

Overigens... toen der tijd was de keuze letterfonts natuurlijk redelijk beperkt. Met werkte naar voorbeelden uit stijlboeken.. kwam het aan op de handvaardigheid van bekwame soms geschoolde schilders... en wilde een letter nog wel eens wrikken in z'n contrast... of via een projector...
Alleen de zetterijen hadden goed uitgewerkte matrijzen voor het gieten van letters voor hun letterkasten...


Heb tussentijds nog even op Google gezocht op 'vintage glider' en 'vitage sailplane'... af en toe zit er best wat aardigs tussen waar op voortgeborduurd kan worden...
Rood en helder-geel zijn blijvend goed voor de zichtbaarheid van het model...

Zag ook wat combinaties met baby-blauw... niet eens zo veel typografie...
Gr. Bas
 
Als je niet gevraagd had wat we ervan vonden had ik mijn mening niet gegeven hoor. Puur objectief vind ik het niet verkeerd, ik heb de overwegingen genoemd die ik had laten meewegen als ik het zelf had moeten bedenken... :cool:
 
Nee hoor, ik ben wel blij met de reacties. :thumbsup: Het is wel goed om het even aan andermans mening te spiegelen.

Misschien is het zo wel goed ... swoosh en letter iets van de rand.

full


Maar Johannes zal zelf ook nog wel wat gaan schetsen ...

Mijn Strolch zal alleen het jaartal rechts op de vleugel krijgen (in een ander lettertype) ... vind Strolch niet zo'n fraai woord. Verder moet ik er nog over nadenken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klassiek, maar best wel mooi.
Van mij zou er best een toefje rood op het kielvlak mogen...
 
HAST

Het bespannen van de romp ging redelijk, tenminste voor de eerste keer mag ik niet klagen.
Er zitten wat schoonheidsfoutjes in de bespanning. Dat komt door gebrek aan ervaring. Nu weet ik wel dat het aanbrengen van een polyestervlies over grillige vormen zoals de romp van de HAST niet makkelijk is. De juiste bewerkingsvolgorde is erg belangrijk!

Het vlies zit er nu op maar ik moet eerlijk zeggen het geheel voelt erg kwetsbaar aan. Ook vraag ik me af of ik het vlies met spanlak wel luchtdicht krijg.

Ja het is een bijzonder raar spul dit vlies, de spanlak moet de vezels nog steun geven want de staartboom is nog niet veel torsiestijver geworden.

Vergeleken met rijstpapier is dit polyestervlies veel sterker en makkelijker aan te brengen.

Ich bin damit zufrieden!

hast180.jpg


hast181.jpg


Johannes​
 
Die ooievaar vind ik leuk, kan misschien iets gestyleerder.
Die laatste heeft wél als sterk punt dat die gekleurde voorlijst de knikken in de vleugel accentueert. Daar is óók wat voor te zeggen, omdat het zo eigen is aan dit toestel.
 
Back
Top