Rick NL
PH-SAM
Je kunt de definitie van doek wel veranderen. Door het weefsel uit te rekken kan je de oriëntatie veranderen. Dit gaat natuurlijk niet met een oratex iod, maar bij glas/carbon/aramide.Je hebt helemaal gelijk met het toe en afnemen van buig- vs. torsiestijfheid als je onder 45 gr. resp. 30 gr. bespant.
Maar 'doek' is geweven en heeft dus de helft van de draden haaks op de andere helft staan. Per definitie ... Zo'n doek kun je 90x0, 45x45 of 30x60 opleggen.
Zoe opmerking JohannesTwee lagen doek snap ik niet. Dat doe je enkel als het doek niet sterk genoeg is (maar dan kun je beter dikkerdoek gebruiken). UD doek heb ik nog nooit van gehoord (behalve als glas of kooldoek voor epoxy-verwerking). En ook dan zit er iets van dwarsverbinding in om de boel bij elkaar te houden ...
Bij bespanning met versterkte folie kan dit kloppen, bij glas/carbon/aramide draagt ook deze vaak wezenlijk mee, en is soms voldoende.Waarom zou je het doek uitrekken naar 30x30 graden om de buigsterkte te verbeteren? Buigsterkte komt uit de ligger, en de kleine verbetering agv. deze bespanning is in mijn ogen zelfs te klein om als zekerheidsfactor te dienen op een exact gedimensioneerde ligger.
Kijk maar eens naar het stabilo en kielvlak van de SuperGee van Drela hier zit geen ligger in maar het is de uitgerekte kevlar huid die naast torsiestijfheid ook voor de buigstijfheid/sterkte zorgt.
Google ook eens op LamiCens, een programmatje waar je alle eigenschappen van vezels onder hoeken kunt uitrekenen. Een demo programma was ooit bij R&G online maar kan nu snel even alleen de PDF handleiding vinden. Ook interessant.
http://www.wabensandwich.de/LamiCens/download/Anleitung_LamiCens.pdf
De discussie is op een aantal plekken ook breder dan alleen deze mooie antieke modellen met versterkte folie bespanning.Op het DLG-forum heb ik wel eens discussies gezien over disser op 30x30 ipv. 45x45 graden. Daar constateerden ze dat de torsiestijgheid bij die hoeken maar marginaal afnam, terwijl ze met minder carbon-draden uit de voeten konden. Zo hadden ze een klein gewichtsvoordeel. Maar dat speelt hier niet.
Rick
Laatst bewerkt door een moderator: