Zwever voor beginner isola 3

Ik weet niet in hoeverre je al ontvangers hebt, houd er rekening mee dat er alleen fhss ontvangers op kunnen!
Mooi prijsje, ik had beter effe kunnen wachten dus[emoji3][emoji3]
 
De ontvanger die ik heb is een 4 ch gaat toch niet gebruikt worden, die fhss technologie is waarschijnlijk ook minder storing gevoelig.
Electronica koop je altijd te vroeg :)
 
Nog een kandidaat HITEC Flash 8 2,4 GHz + Optima 9 receiver
2 ch en 40 eur minder maar kan met verschillende ontvangers overweg.
Hoe is de kwaliteit van HITEC ?
 
LibrePilot
Open - Collaborative - Free

Heeft er iemand hier ervaring mee ?
Tijdens het bestellen van onderdelen en mijn zoektocht naar een nieuwe zender kwam ik de 3 assen stabilisatie module tegen CC3D Atom, was vrij voordelig, dus maar gelijk mee besteld.
Vandaag de soft. installatie gedaan en het werkt , mijn oude zender heeft nu een nieuw leven, alle CH. zijn nu via deze module exp. en mix in te stellen en gelijk ook een 3 assen stabilisatie, ook volledig proportioneel in te stellen.
Gelijk doet ook de veiligheid een stap vooruit , bij het inschakelen is de trottel uitgeschakeld en kan je kiezen hoe je deze inschakelt, maar dit werkt alleen als de trottel volledig uit is :)
 
Midden deel van de vleugel bespannen, 1 ste vleugel die ik doe, kruipt heel wat tijd in , vind dit het moeilijkste van heel de bouw.
Normaal was deze blauw onder en rood transparant boven , maar deze laatste is zonder lijm, verkeerd besteld ???
Dus omdat ik denk dat je een vleugel tegen het kromtrekken best aan beide zijden bespant, is deze nu volledig blauw.
Nu eerst lijm bestellen.

IMG_0663.JPG


IMG_0664.JPG
 
De 2 tippen ook maar met blauw bespannen, met de 3 servo's werkend heb ik 740 gr , nog max 300 gr voor de esc met een 2200 mA 3 S lipo.
De bespanning zit er op met 2 reparaties , bespanning kwam los aan de eindlijst.
OP foto ziet het er goed uit maar dicht bij is het niet echt naar mijn zin, de volgende keer ga ik zorgen voor extra lijm op kritieke punten, misschien is de kwaliteit van de folie ook niet echt 100 % 5 m voor 8.75 eur + tax en transport Honkong.
Bespannen vind ik nog altijd het moeilijkste, maar komt waarschijnlijk omdat ik er geen ervaring in heb.

IMG_0674.JPG


Deze kon ik juist spotten tussen de bomen :-) terwijl ik foto's van de zwever nam, geen tijd om in te zoomen


IMG_0675.JPG
 
Hoeft niet perse houtlijm te zijn. Elke lak/verf/... die de houtvezels een beetje fixeert voldoet.
Ik deed dat meestal met zeer sterk verdunde spanlak (50% - 100% verdund).
 
De lijm die J.B. aanprijst is warme lijm die opgelost is , 1 à 2 lagen op het hout laten drogen en terug zacht maken met de bout samen met de lijm van de cover.
Extra lijm waar het nodig is, zelfde lijm die ik ook ga gebruiken voor de rest van de cover zonder lijm.
Heeft er iemand ervaring met de goedkope cover ? en het verschil met oracover ?
 
Een collega vlieger van mij , gebruikt heel veel de volgende folie voor zwevers zoals de Callistic . R.E.S olution enz
Covering Film Transparent van Hobbyking.
En hij heeft voor mij ook 1 en dit type folie gezet.
Hij is er uitermate tevreden over. En het toestelletje van mij ziet er ook goed uit .
 
Covering Film Transparent van Hobbyking heb ik nog liggen, maar deze is zonder lijm, ga deze gebruiken me de lijm die je eerst moet aanbrengen op het hout.
Oefening baart kunst , mannetje zal nog veel moeten oefenen :oops:

@ DirkSchipper, de houtvezel fixeren heb ik bij de tippen met lak gedaan, de lak die ik met de borstel had aangebracht houd goed in de vezel, maar de rode lak spuitbus die ik als eindlaag had gezet kwam los samen met de cover, dus volgende keer laat ik die spuitbus maar weg.
Spanlak is transparant heb ik begrepen dus die is ook best als je met transparante folie werkt.
 
Yep, spanlak is transparant/kleurloos.

Dat verhaal over die rode lak die loskwam (waarvan los) snap ik niet.
Wat had je allemaal in welke volgorde aangebracht, en wat liet precies waarvan los?
 
De spuitbus lak liet los van de levis lak die op de tippen was aangebracht , levis lak met verdunner als grondering , paar lagen levis lak , tussen de lagen geschuurd tot alles strak was en dan de spuitbuslak van HUBO, het was de spuitbus lak die losliet .
 
Zo een spuitbus is ook zo gemakkelijk, dat ik voor een kleinigheid de moeite niet doe om mijn spuitpistool en compressor te nemen, maar nu had ik meer werk :hammer:
 
Een club en een instructeur gevonden om te leren vliegen, woont ook nog dichtbij, er is wel een maar je kan geen A brevet halen met een zwever en dit heb je nodig om alleen te vliegen en via VLM verzekert te zijn.
Eerste vluchten op de simulator Phoenix, mode 2 gekozen omdat het vliegen via de stic de rol en pitch in de rechter hand nog altijd een aut. reflex is .
Dus we gaan ons een bever aanschaffen http://www.modellhobby.de/Airplanes...a=article&ProdNr=085T4599&t=3&c=36693&p=36693
Ook een goede zender het word een http://www.modellhobby.de/Spektrum-...article&ProdNr=094SPM8000EU&t=38684&c=18&p=18
Iemand ervaring met deze zender ?
 
Het is een http://www.ripmax.com/Item.aspx?ItemID=A-CF020A geworden
Simpel en sterk, 8 schroeven en hij staat in elkaar.

Ook de spektrum DX 8 vandaag ontvangen.
Als men me bij de 1 ste club waar ik contact mee had gezegd dat dat je voor je brevet moet kunnen opstijgen en landen op wielen, dan had ik eerst een trainer gebouwd, dus nu zit het bouwen voorlopig in de koelkast en gaan we leren vliegen , dat schijnt ook leuk te zijn :D

Als het niet lukt om te vliegen kan ik altijd terug naar het water :p
 
Gisteren kreeg ik mailtje van instructeur, ben om 13 U op de vlieglocatie,
dus alles ingepakt en naar Vorselaar gereden .
Samen alles getest en eerste vlucht 5 sec voor hij het toestel terug overnam
, rol en duikvlucht naar de grond.
We hebben zo een 8 sessies van 5 min gevlogen , het was me net gelukt om het
toestel horizontaal in een linker bocht te houden, toen de vleugel zich van
de romp losmaakte, vleugel dwarrelde naar beneden romp en staar in steile
duik naar beneden.
Het was toen 16 .30 U, vleugel hadden we snel gevonden, lag in de gracht
naast het maisveld, net niet in het water.
De romp was in het maisveld verdwenen, na 1 u zoeken zijn we dan eerst naar
huis gereden en gaan eten, Joanna was er bij.
Na het eten ben ik terug gereden en gaan zoeken.
Van 19 tot 20.30 U door het maisveld gestapt , telkens 200 passen, 3 rijen
opschuiven en 200 passen terug , .
De romp en alle electronica hing nog aan elkaar , mijn instructeur en nog
een clublid zijn dan naar me toegekomen en zijn dan de omgeving gaan
afzoeken met mij als referentie punt en hebben dan het onderstel gevonden.

Foto's van het rampje :-)

Propeller is de naaf gesmolten, landings stel 1 wiel gebarsten, en 2
schroeven 3 mm geplooid, in de staart is een carbon buisje van 3 mm
gebroken, romp neus en landings stel afgerukt.

Alle electronica inclusief de motor werkt normaal.

Te bestellen : schroef met naaf, 1 wiel , 2 schroeven M 3 en lijm
Wiel , schroeven en lijm heb ik nog, dus valt dat nog goed mee.

Oorzaak achterste bevestiging vleugel versterking uit de vleugel gescheurd, waarom ?
Schroef en versterking zat nog vast op de romp, vooraan schuift de vleugel met 2 pennen in de romp, dat is onveschadigd.
Toestel was nieuw.
De instrukteur heeft wel een paar X uit een steile duik moeten optrekken maar daar moet dat tegen kunnen .
Verder waren alle landingen perfect verlopen.

Nu gaan we maar eens terug aan het bouwen met de nodige versterking hoop ik weldra mijn lessen verder te zetten .

gyyeJNtkmmu81XDH2sZs9r1kCnt89qaTZipKuCoyy097a2rG1OkDe370ATLtW01W_rzndQOyQKydBQ=w1920-h1080-no
 
Back
Top