Zwever voor beginner isola 3

Mal maken om schuimkern te snijden , in MDF 5 mm misschien kan ik dit gladder afwerken dan triplex zo dat de snijdraad niet springt, je hebt dan telkens een ribbel.

Schotjes en servo houder tussen de flanken gelijmd

QFd_x_5ZBonKN4rj6GfCnuicjVfUn1wU-WB9EK6djxfw0AEl1zl8i-sqJvHD6NC2YdwCqguxx05xKw=w2305-h1297-no


mnr9gHNnuYMi3TJE-7-_B9gLK1gMGCq7AcphAlprB83Yw3s7Qk9CtC4sbRDBdPRhg_a6BZw8BSDbDw=w2305-h1297-no
 
Ik deed dat vroeger wel met (vliegtuig)triplex. en dan het oppervlak goed impregneren met secondelijm of epoxy, en daarna spiegelglad schuren (met minstens korrel 400 als laatste).
Wellicht dat die werkwijze op MDF net zo goed werkt.
 
'Zagend' bewegen helpt veel om gelijkmatig te snijden en niet te blijven haken.
En altijd met z'n tweeën !!! Ook al snij je een blokje van 10 cm span ...
 
Met 2 dan zal ik Frank eens moeten uitnodigen, dat zagend bewegen ga ik eens testen.

Bodem ingedekt recup staart geplaatst en uitgelijnd, servo's stabilo en richting geplaatst.

kgMIBiMUphr73eChjz6srDMvCnJOFTYdg6QaJUy8GGyW5AtvgtMG9ir8PDvBrURr0cGSTqvq86hJYA=w2305-h1297-no
 
Romp klaar
Ligger voor de depron vleugel ligt te drogen.
700 X 20 X 10/4 ( verjongt ) aubeche 2 mm balsa 8 balsa 8 aubeche 2
Vooraan word de kern verwijderd om vleugel verbinder carbon buisje 8 mm in te schuiven, dit deel krijgt een kopse balsa webing

nM6_son5XsP3yFVXgkEjtEwXETn3PgcpLYqSUyDm5FgCTfS1vykDIANn0aPq4QwsHmoTjoWvjnNq1A=w2305-h1297-no
 
De vleugel ligger volledig af maken en dan passen in de gesneden schuim spanten lukt niet.
Onderste vleugel ligger op de depron plaat gelijmd met epoxy samen met spanten en webing ( schuim ) , laten harden , uitsparing voor bovenste ligger samen met webing geschuurd en bovenste ligger gelijmd.

Waarom schuim spanten, een volle kern is te zwaar, nu weegt deze halve vleugel 135 g .

z-1nIzqXx9Sl_Q5vE6XGpx0FOWtSsQh_IRwN0V0OlWfV7qnYhdrP8b7_Kj6c45gZwFDCROwJfAChTw=w2305-h1297-no
 
De eindlijst boven en onder verjongt over een breedte van 40 mm , dichtgevouwen en met ingedikte epoxy op de ribben en op elkaar geplakt.
De rolroeren uitgesneden , versterkt met carbon buisje van 4 mm.
Opening voor de servo's uitgesneden en een multiplex raamtje op de juiste dikte gelijmd.
De 2 metal servo's komen nu 2 mm boven de onderkant vleugel en worden met 2 mm balsa en tape afgedekt.
De 2 halve vleugels voorzien van een spruce verbinder 15 X 10 X 35 en alles samen gelijmd.
De vleugel gaat nu met een multiplex pen van 25 X 5 X 10 mm in het voorste schot en word achter met een kunststof schroef M 4 bevestigd.
Nog wat cover rond de romp gelijmd en de vleugel voor beter zichtbaarheid en mijn trainer is terug klaar.
De neus heb ik langer gemaakt zo dat het balanceren met de batt. kan gebeuren en er geen extra lood nodig is.

JEMn6tHRkhdxabe__75bRLPVmcuUgXw1WWkcpbDK-Z5YF4AJlG8fQHPjTtNxj70QcltTTAF1VRyUGETwgXVl5BV6nYKUc5qp3iEk=w2305-h1297-no
 
O aha! Zo ziet een zwever voor beginners eruit! Mooi! weet ik dat ook weer[emoji12]

Mooie kist geworden! [emoji106]

Groeten, Arnold
 
Bedankt Arnold, nogal wat werk aan om een oude vent te leren vliegen, gelukkig beleef ik plezier aan het bouwen :)
 
Gisteren de maiden, basis instelling was goed, beetje fijn trimmen en ik kon terug mijn aanloop om te leren landen gaan oefenen.
Helaas nog geen foto's de regen kwam ons plagen.
 
Er liggen nog 2 vleugels te wachten om te vliegen, beetje zwaar 700 gr zonder servo's en cover.
Daar ga ik een romp voor maken waar een zwaardere esc. in kan.
Ga de bouwwijze volgen van het topic RES 100 inch Vintage van Aurectar

De 2 zijflanken bouwmarkt triplex 3.6 mm, dubbeling 8 mm balsa nog niet afgeschuind, wv. witte houtlijm.

WcBQ1CPCz-Q6G46p7HQ_efWFPfapjV_j8Fp1lGVCe2H72cVF13Mg_qjr2yB8EAdClhfAUL2p_dfR_LALKF3aSwSQh1bMaZKbOs8V=w2305-h1297-no


2 spanten
p9u9E4-0VijhHTKnL5sApRXxZDIntPS0q6Br6P6048Es7_k06Agz4RPakHiz5rJFaA0IHNBFc2YfOjAw_QvKnYQuJ1fgPDVVgoTQ=w2305-h1297-no


Het word een pendel stabilo , messing buisjes 4 en 3 mm uitgelijnd met de stabilo pennen 3 en 2 mm

KR_6eR2BFex_Sv1xjX6vpE_HOYgxRyktf_YSKNyx6N3roUL-KIceztrCh3WXCjF8XPPcwGVmDhteyrl8LwKR8-syXZqF6frBWPdv=w2305-h1297-no


Servo drager met alu trek/duw stang 3 mm , 2 X ondersteund tegen het knikken.
De dubbeling afgeschuind.

uAE02RsbwhQrtl_CGoWTgkJNEsfE7efju7_XNW-Cc0SsfhRlsBSa9uKylStEwO9PkK2UUROAy90rd5ZbbgX8lG3a9k9HJtXfpexJ=w2305-h1297-no


_abRP3Y0Ez9BnJEB6m2zX_0QXQgOYR_Nb_IVAExm5T_8XHXEzOaVRbKbw8_oNx1XiS_BKpnsaGmcaqvK201IPv2rP_4mToVQKJUo=w2305-h1297-no


De aansturing van het pendelroer, messing plaatje 0.6 mm en buisjes 3 X 10 en 4 X 10 mm,
Kan nog een beetje afgeslankt worden.:)

1CQq1T73jJkdViDox5nWchL5HvZtPHZfRjT-TmjOJcjbTODZd95uIZX_ejUWDIf-ygqRmRsksmR3UiUfTE2e7O6JTK2fMGUxbnMM=w2305-h1297-no


Plaats voor de vleugel pennen even passen

8s8829xJT4S5C8JmLpxOJVIvJfiAjXx9pbEqbXrXbJgCxSR25bk5fWqZUnBN9AUO0ZXiZLmKdgYZDfSciZVrqlwhdUq0CHws0-wM=w2305-h1297-no


KZLN1y6SnMpOtK31346ddq80sjyzQ4v1aJ_medki2Q5ujSmHTIAiMSh5XWXSw0V0jX3XS-Mi6gbJDULxD8AHX7A9QXoWshC2YFmj=w2305-h1297-no
 
Bedankt :-)

De romp met vaste vin 2 servo's, de alu trekstangen van stabilo en richting, messing winkelhaak en de 2 pennen van de stabilo 449 gr.
Ga eens kijken hoeveel ik hier kan afschuren, ga schuren tot de hoeken van de langsliggers net zichtbaar zijn en dan afronden.

WlAWMq1GR7HBvC1fXyh6EiVfn8eRjWNMNBA3Y0H14helZzIB_6CEn2-Owh7X3ivM9Q1R7xAZLYMKkPzftp9uCUcNsWvz411AmO_p=w2305-h1297-no


De servo's

5eIRdcftw4yX7k5m-KsVvS_MU_ok5i1MztRFATAmlo9ZNMYsTyaFKk2akuFZftkilUAcVJv0cGvHp3tM_IlneTCd0vX21zvOU7F0=w2305-h1297-no


Met de mal voor de cockpit , deze moet nog heel wat vermageren.
Ga een proef doen om deze van een petfles te maken.

aGJybDW9Ce6hf4SLxuR_NzS7bC1277SLKEkW_fly3M9B47CDVA3tEXaAmEJbeLzR-s2ngRmngeTX_VcYbj9XQkwlmYSSNcgLTV3W=w2305-h1297-no
 
Na een flinke schuurbeurt sta ik nu op 412 gr.
Weet niet of het nog verder kan zonder veel te verzwakken.
Geschuurd tot de binnenste deklaag van triplex net zichtbaar was.
PD6yADwaxl7Sjkn0h9pnHBN43FG9h3jblJVcLcEJOWBCKRtStg7IYDYQCfV71YCWBp7E4St9W9kymLdV8CnekSZj-J2h5G6-hv9A=w2305-h1297-no


Met roer en stabilo en servo's gemonteert 460 gr

ZVddBoOgPwiunYZS_UgehCSvbGONr0ZfeKwedyA5uhXl-MvJ9_jdk8s_StMwLbzYzJO2r0CZUINd-HDYpw9NVuEmb5t5bGJG8xJR=w2305-h1297-no


Pendel stabilo volledig up

CYzEsumsIzCL_xRWB09TPJ2d6euLDFeRrgaeIJ4Pen5bSuY_Rj0_oFaMCVKqMDpukRpOFhMFE4CLirgu9646vqRky0Fau4M5szIQ=w2305-h1297-no


Volledig down
Zcg_ABKEQ2V09yb6WMSmViL_IKwb7TMRxVT0DxqKQquh501_LGYiqpCielZjdkruv4a5KNxPY7PaoZlO_QY3-tlDFbI7wtvKlHnP=w2305-h1297-no
 
De eerste landing gemaakt , ging vrij goed, in het club lokaal gevierd met soep met balletjes :bier:
De volgende landing beetje te overmoedig onderstel er onderuit, met plakband voorlopig hersteld en ditmaal voorzichtiger nog een 5 tal landingen gemaakt.
Vandaag hersteld met hot lijm en 2 extra winkelhaakjes tegen schot en bodem.

_OA-8Ti-mvhflp-6Bl86aV5tEcSazcskSAyHqgomV5fWP-RYK8tjjwTjKcJPj9Q6aiuw063_sqtD4kjH3G3dtVhCIvLZDRw78XnFOoVSj70xMP1TRK8lWniXV7dHEmsG6YD1qVJVISZ7uESY7hlPM9ll2UE9tOACPvl0FB7j0kannkzZvUjc5Li7-DjREwdrQnr4Y4FU4z3sk9RqAGaVKr5jVbY-fULW1lOMtkXiDJxQ8v9k_8sCQlZHPUMDZSreqsBAXdv4CSnPwppjFsb3IoqT9t4dlFEUf7p3hWEtegolTfLw8t9TvCNnadQCJfd_EfbV7QrU3lJ6VrbsUc3u73v6G-vIYNCQ4vUhEsvf1et1fKG8fy_TO8IHNAd9S12lk5DT9T0LEp4_LKaLLNK-UXoT9Vz7xR_Im-rPH5sG2-DZr5A9WK5wYzG4NFF10lrI1qxRC0zbTxiEVjrtKmLtNUc8ZdMPlR_yrp72zqdZVfaicaRm2c0-vXsZHO_D04DmXO_fX_Q22c_tr3FWKQWa9S2bVsGTOvX2jDvbBZoL5MbOAX0LuGG4u6A4nRux-F-5ba_CiR7GInrhrYv8yAe0CuF1C1uxVhwh0EeXsumzuMd4pL7DwNcm=w1089-h817-no
 
Laatst bewerkt:
Zondag landen met dwarswind, ging vrij goed, tot de laatste landing.
Door te laat opsturen kom ik naast de baan, en bij het alsnog opsturen vlieg ik recht op de piloten plaats af, doordat het toestel recht op me afvliegt heb ik geen zicht meer op de snelheid en valt 1 m boven de grond de neus naar beneden, landing stel krijgt een stevige dreun en ik kan terug gaan plakken.
Landing stel is het alu stel van de WOT , heeft in lengte richting totaal geen veerkracht, daar gaan we iets aan doen.
Na wegzagen van de rommel en inlijmen van een stuk verjongde triplex 3.5 mm 75 X 120 mm , nieuwe gaten geboord en landing stel bevestigd met 2 schroeven M 3 40 mm met 2 veren en selicone tube als buffer .

d6M4-elIB-4LOKNEZu-V_FX3guJJpruZ5CJq3a5ZmOIt7ewHLVDT9fgxKTocQTQdLjY7Kv6ZXDdHzdYxd_lnMSGTXm4i_PnMhcOv2i_0YlgOhreIIu8yAvFL3cOCRy_cf_DEH-dwMpiI5jNCuU004CE9hmmMgkf28tPFnhfgg9YnTvYrk-llXgFAHWfqihh0AsqzQYBiWTpN_6lmyoiEdcuWvhB3089NtZL7KgOkeUwDqh_ckcvV6jgQtfGwaZUR5ihvc001aTu1Fy-e_hT0Mqbj1kaOeGkrGWsd4-R5uVt6vlODkTy9YwSBoJZudohLPatSRNNFCFoFrkuWxNsCUCjf6naF8ZTkCHJgUXxeY9NejHh4Q1xLzfSqfiTdE4QXpjVAMPgWZZXR-VJ0ZyDQEe4XhKyTm_3SrYFycu1SMrejPn3KHbVzb26ABP4icEFTHFJelVcnhNGM6T9uvzAtKIqKfkY9XuCExC__DnuOk986yNlRCMBzprcoMjkeF6govNV9Iwj00OdaM4gaP8L3Fttr-1gIn9CU4L9B7A3jCTI9peGB5EEBLz7YtS7jv2av6e3-uHEvGQ-qc9RjDBXL3FnP7rIP18JwqPpQMbP0KkT-S3I1vTDu=w1106-h830-no


tcH_RyEb7-NsC3R8VFXXcDGFTaXbe1W8J7P_9gBzXLkbRnoa1NGV8BgnD83ICmGbbvj9OwdkS4uz5eh5h2H6YmoKfuVpx32OVu9YosDepOJQCiTPXVHGBhY02R4P45SzeriA-wycTiv-TDKBO5zv34MxLM3uiINm3FmVvXG8oCcHlZeuXKSw82meEXG_8iEmkQ-DzCBpfIhT66COwU994cSMEht6dCNArAdY9YJ06c_hpYwqbECDR_eDkEljchV9KBXHDZHjVllDCuyQajPCLQ5HXh4R3oARXVaRFJFbcTZpgrY8POvxKGw8JEAvRObsM8PaMU5r_rb2vREpkYeDI5cWjMpJDKmpvgLauOSJLCiRliqwPnTHPdU-MeMsvHnSVSqwHQtGttFpV9YjMSpFcqqOUFw_PUN9pY7uQDy9BaWWK7vzTsa5hH9iQ2XY5e2hiLvJaCytcYCw9aOT5vE66XWigBduQoyut7NS1HYAN7n_b-Ut6gEGUuHF6Xn-egPC2eObP6sS7mTgcK1TUrhU-aXXmo3-7QtdcQ1rgiJo1ev3rHmVsMFbSmgZIoTffWQ90SrPDvsaKbNee4BTK2heZdLybnstNC_vPiKyQKupGJf4NLgW=w1106-h830-no
 
Back
Top