zwevertje van depron

Discussie in 'Tekeningen' gestart door arne veenman, 28 feb 2008.

  1. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb samen met bart (barthezzo) een pibros gemaakt met 55cm span. Deze helemaal ingetaped en gebruikt al smijtzwever. Gek genoeg doet hij het super goed laatst met windkracht 6 hebben we er zelfs mee gevlogen niet op een helling maar gewoon op een veld, het ding kun je ontzettend hoog smijten en is niet kapot te krijgen zeker een aanrader.
     
  2. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Mag ik weten wat voor setupje je daar in hebt zitten en hoe zwaar dat hij (ongeveer) is?

    Dan word het denk ik toch de pibros...
     
  3. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    De setup zijn 2x 5gram servo's en een esky ontvanger batterij is een 1cel lipo 300mah. Het total vlieggewicht is grofweg gemeten 90gram. Ik zal vragen of bart morgen even een foto wil posten.
     
  4. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Zozo, dat is licht!

    Mijn setup bestaat uit 2x 6 gram servo's, webra nano ontvanger (17-18 gram) en een 1cel lipo van 30 Mah uit de palm-z of een lipo-tje uit de x-twin.

    Binnenkort een plaat depron halen, dan bouw ik de pibros ook, druk druk druk de komende weekenden, want moet ook nog een shockflyer bouwen en ben regelmatig bezig met het balsa sportkistje...
     
  5. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hier nog een mooie gevonden:
    Plans
    en dan helemaal onderaan...

    Maar het word waarschijnlijk gewoon de pibros, want daarvoor heb ik bijna al het matereaal voor in huis, ik ga hem maken met een span van 60 cm denk ik of gewoon 80 cm.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    leuke modellen... ik kan alleen niks met die DWV en DXF bestanden.
     
  7. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    kan je met die dizzy bird ook op het strand vliegen, of waait het daar te hard? ik ga namelijk naar zeeland opvakantie.
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb regelmatig met de dizzy op het strand gestaan. Bij een windkracht 2 kan je soms al blijven hangen. Met een beetje lood (gewoon met tape op de rug plakken op het zwaartepunt) kan je bijna tot windkracht 5 doorgaan. Aan de voet van het duin gaan staan, gooien en hij hangt.
    En als er geen wind staat kan je met simpel gooien ook al lol hebben.

    Een depron pibros heb ik ook al eens gebouwd, maar daar heb ik nooit echt lekker mee gevlogen. Geprobeerd aan kleine hellingen met (te) weinig wind, bleef niet boven. En aan het elastiek ging hij niet mooi. Maar op het strand heb ik Meylink met een houten pibros zien vliegen, die ging als een speer, ook met heel veel wind.
    Een dizzy glijdt denk ik beter en vliegt ook zonder helling wel geinig (gewoon gooien als HLG). Een pibros is meer voor het betere hellingwerk bij meer wind.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2008
  9. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Hier kan je een demo downloaden van een cad programma:
    Delta Cad - World's easiest CAD program

    Het is erg handig om zo'n programmatje te hebben vind ik, je kunt er veel tekeningen mee openen en ik kan er ook al aardig goed mee tekenen.

    @Igor
    Mooie zwever! DIE WIL IK BOUWEN!!!
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2008
  10. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    @fotor
    bedankt. dan ga proberen de dizzy bird te maken.
     
  11. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Hier zijn foto's van bart zijn pibros hij staat nu bij mij dus ik dacht zal maar even wat foto's maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En trouwens het enige wat deze pibros niet is is BREEKBAAR!!

    :bye:
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2008
  12. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    @fotor.
    wat is een goede spanw voor de dizzy bird. gewoon de spanw die op de tekening staat?
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Als je met de DizzyBird in hardere wind wil vliegen en 'm daarvoor met lood verzwaren, dan is het misschien wel een idee om een versteviging tussen de twee vleugelhelften te maken. Die worden volgens bouwplan stomp tegen elkaar gelijmd; maar als-ie wat meer moet kunnen verdragen (met lood erbij) dan lijkt het me beter om een latje van de éne in de andere vleugelhelft te laten doorlopen. Dat kan je niet met Uhu Por lijmen natuurlijk - zal met epoxy moeten.

    Ik zou vor de spanwijdte gewoon de tekening aanhouden. Is groot zat... verschalen is lastiger dan met een Pibros, dat zijn gewoon driehoeken...
     
  14. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag een 2 plaaten depron gescoord,, Dus kunnen we beginnen met bouwen..

    Het word een pibros van 60 cm spanwijdte.

    @ Mattiejplane, vliegt die van jullie ondanks dat hij 55 cm span is nog steeds rustig? En hoe krijgen jullie hem (hoog) de lucht in? gewoon aan de punt pakken en rondslingeren?

    Igor
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou inderdaad gewoon het origineel aanhouden, is een prima maat voor zoiets.
    Bij mijn dizzy zaten de 2 vleugelhelften alleen maar met een strook breed plakband boven en onder aan elkaar. Ik kon hem met zo'n 70 gram lood verzwaren, maar dan ging het geheel wel eng buigen als je wat harder vloog. Als ik er nu weer een zou bouwen zou ik ook een soort ligger maken die in beide vleugelhelften doorloopt. Met wat extra gewicht kan je dan volgens mij tot windkracht 6 doorvliegen.
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    4 plankjes balsa en een carbonnen staaf en je hebt eeen dlg :D
     
  17. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    oke, bedankt allen. ik ga mn best doen.
     
  18. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    @Igor wij hebben hem verstevigd met een 6mm cabron staaf er in en een Tprofieletje er onder gemaakt waardoor je hem goed kan vastpakken en makkelijk hoog kan gooien.
     
  19. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    ik heb toevallig nog een oude vliegerstok staan, en bedankt voor de tips, dan ga ik zo bouwen!
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik had ook van balsa een soort T-stuk onder de dizzy gemaakt, volgens mij gewoon volgens de originele tekening. Werkt prima, maar ik heb het wel met een dun glasmatje vastgemaakt aan het depron. Eerst had ik de 'werp-T' gewoon met UHU POR vastgelijmd, en dat is dus niet genoeg.
     

Deel Deze Pagina