Ik heb de Fabrikator van Hobbyking. Gekocht voor de aanbiedingsprijs van € 280,- Gebouwd via de instructievideos van HK in 4 uur.
Handleiding niet nodig gehad.

Moet zeggen dat er na goed afstellen mooie prints uitkomen. Maar ik ga hem toch ombouwen naar een Bowdensysteem.
De stappenmotor voor de filament zit nu in de printkop en dat heeft mij wat problemen gegeven met het gewicht van de kop doordat de snelheid van de verplaatsing van print locaties a naar b te hoog was schoot de riem over de het tandwiel.
Heb me suf gezocht naar de oorzaak. Nu staat de snelheid lager en print hij weer als de beste. Was dus een software instelling.
Een andere reden voor de ombouw is de printkop. Mijn kop is met een vaste nozzle en boven de nozzle zit een kunststof filament geleider. Deze kan temperaturen aan tot ongeveer 260 graden daarboven gaat de boel smelten. Ik ga een volledig metalen kop gebruiken met de mogelijkheid om de nozzle te verwisselen die kan tot wel 400 graden en geeft veel meer mogelijkheden als het om print materialen gaat.
Ter info bij Bowden gaat de stappenmotor uit de printkop/wagen hierdoor is het gewicht dat beweegt veel lager met het gevolg dat de prints strakker worden en er op een hoger snelheid geprint kan worden.
En nog wat anders voor wie meeleest en geen € 1000,- + wil uitgeven.
Als je precies weet wat je wilt dan kan je na een beetje zoeken op ebay.com alles kopen wat je nodig hebt. Met wat schroeven en aluminiumprofielen van de Gamma kan je onder de € 250,- zelf een prima 3dprinter bouwen.
Kost wel wat onderzoek.