HG P402 chassiskit + DIY body Carmageddon

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Tamaniac, 5 nov 2016.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    90ies sci-fi met Stallone, cool, heb de film zelf nooit gezien... maar tof om te zien waar iemand anders aan denkt. Het ziet er ook wel catchy uit.

    Qua tijd zit je in de goede periode, mijn 'origineel' is uit 1997, maar wat ik eigenlijk nabouw is de '.............' (herziene/jongere versie, het Engelse woord zal ik niet gebruiken anders weet je het zo) uit 2013.
     
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik volg deze thread met belangstelling, heb gisteren mijn P402 kit ontvangen. Helaas ontbrak bij mij wel één van de twee A-frames van de ophanging. Klantenservice van BG heeft me inmiddels beloofd het ontbrekende onderdeel op te sturen maar er gaat dan waarschijnlijk wel weer een maand overheen voordat ik dat onderdeel binnen heb :(. Bijgeleverde imbussleuteltjes zijn overigens van een schaamteloos inferieure kwaliteit, lukte mij niet om ook maar één schroefje hiermee in te draaien voordat de hoeken eraf waren. De meeste tijd van de bouw van het chassis ging bij mij zitten in het uitzoeken van welke schroefjes waar gebruikt moeten worden, maatvoering komt niet altijd overeen met de maten in de bouwtekening ....

    De tandwiel overbrenging in de assen en centrale versnellingsbak loopt bij mij ook enorm stroef. Ga hier niets aan doen totdat ik de bestelde kogellagers binnen heb. Ik heb een Landrover D90 en Jeep Rubicon carrosserie liggen die ik op het chassis wil zetten (heb voor de laatste nog een P402 kit in de bestelling). Qua wielbasis zouden beide bodies naadloos op het chassis moeten passen, dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld nogal wat zaag-, boor- en snijwerk bij komt kijken.

    Groet,

    Arjan
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De schroefjes heb ik ook eerst uitgesorteerd volgens lengte. Ik heb de auto zelfs gebouwd met de meegeleverde 'allen-key': kwaliteit van de kopjes was meestal OK, behalve van één bepaalde maat (ik dacht de M3x17), die heb ik samen met de schroefjes van de 'lower links' die waarschijnlijk nog wel eens uitgedraaid moeten worden, uit voorzorg vervangen door kruiskopboutjes die ik had liggen.

    Een A-frame die ontbreekt is jammer, bij mij enkel een ontbrekend veertje bij de spurgear, en de kunststof die bij de accuhouder nét niet ver genoeg in de mal gelopen is, waardoor het accudeksel nergens onder kan grijpen...

    Stroeve aandrijving/assen is een gekend punt. Ik heb het vet wat beter verdeeld, en tijdens de eerste paar meter gereden te hebben (de auto heeft sowieso al geen rollout door de lage tandwieloverbrenging) viel de weerstand wel mee. Het zou wat verbeteren eenmaal de metalen tandwielen ingelopen zijn. (blijft een mythe tot iemand daadwerkelijk vele accu's leeggereden heeft)

    De wielbasis kan in 3 'standen' gemonteerd worden, dus een kleine afwijking op de wielbasis kun je nog netjes oplossen.

    Join the club :friends:, voor mij een ideale basis om zelf iets te bouwen, zonder dat het zonde is een chassis van een paar honderd euro gebruikt te hebben en er slecht 1x per jaar mee te rijden!
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2016
  4. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ondertussen heb ik wat verder gebouwd aan de neus. Vooraan wil ik links en rechts een stukje plexi sandwichen tussen triplex om verlichting in te bouwen. De luchthapper staat er voorlopig los op. Ik had ik nog een roostertje liggen (iets van een oude frigo), en heb het middelste deel van de lamellen kunnen uitzagen om hiervoor te gebruiken.

    [​IMG]

    Nu volgt de bovenkant van de cabine/dak, de bochel op de rug ... voor ik aan de details begin (roostertjes, ringen, ogen, hendels, ...)

    En het is geworden... de politiejeep uit Carmageddon Reincarnation/Max Damage! Er zijn heel wat beelden te vinden, de meeste referentie heb ik uit in-game beelden gehaald vanop youtube. Ik heb het best-te-vinden zijaanzicht overgezet op een 2D zijaanzichtplan op ware grootte en hierop verdergebouwd. De verhoudingen met renders/printscreens/... kunnen onderling misschien wel wat schelen. Zo heb ik mij de dichterlijke vrijheid toegekend de luchthapper voorop bijvoorbeeld wat groter te maken enz...

    [​IMG]

    Zo... het is eruit ;).
     
  5. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dat is een leuk model. De versie in de game ziet er een stuk minder indrukwekkend uit eerlijk gezegd.
    Jij hebt hem meer karakter gegeven..
    Ik ben benieuwd naar je verfkunsten en verwering.. :) :)
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    cool :) . Zet de stukjes plexi er maar in na al de rest afgewerkt te hebben, anders moet je ze afplakken, kun je binnenin onafgewerkte stukjes zien enz.
    Leve dichterlijke vrijheid!
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat ziet er prima uit, erg strak voor houtbouw ! Ik werk zelf liever met plastic omdat dat sneller werkt (inkrassen en breken i.p.v. zagen) en vooral ook omdat foutjes eenvoudiger te corrigeren zijn (een extra stripje er tegenaan of wat filler :)....).

    Heb gisteren de kogellagers voor mijn HG kit binnen gekregen. Helaas 1 kogellager te weinig geleverd, krijg de indruk dat de kwaliteitscontrole bij HG ver beneden peil is of wellicht volledig ontbreekt. Tot mijn verbazing leverde het monteren van kogellagers geen merkbaar verschil op in de hoekigheid/stroefheid waarmee de tandwielkasten draaien. Met name de overbrenging in de vooras en centrale kast liep nog onacceptabel stroef. Aan het grote tandwiel van de vooras zaten nogal wat braampjes die ik er met een vijltje afgehaald heb. Ook dit leverde nog geen soepel draaiende as op. Ik begon nu toch licht gefrustreerd te raken en had intussen een lamme hand van het telkens los en vast draaien van de schroefjes :hammer:. Nu was me bij de centrale bak opgevallen dat er onder het conische tandwiel 2 vulringen zaten i.p.v. 1 zoals op de bouwtekening. Om een lang verhaal kort te maken, het bleek dat bij alle drie de versnellingsbakken een extra vulring onder de conische tandwielen zat. Heb die extra vulringen verwijderd en nu lopen alle drie de bakken "as smooth as a silk codpiece " :D. Ik vraag me nu af of die extra vulringen er bij jou ook in zitten, zo ja direct verwijderen ! Misschien heb ik een maandagmorgen kit of een ontevreden Chinese werknemer heeft de boel bewust gesaboteerd . Kan ook zijn dat er na verloop van tijd, wanneer de zaak is ingelopen, wel een extra vulring in zou moeten.

    Groet,

    Arjan
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Goeie tip met de vulringen (dunne messingkleurige rondsels toch?). Bij mijn eerste kit heb ik er niet op gelet. Mijn tweede kit zit momenteel ineen op de center gearbox na, deze gaat nog uiteen voor inspectie en een betere vet-verdeling, dus ik kijk het even na als er 1 of 2 ringetjes onderzitten (bij de conische tandwielen van de voor-en achteras zat er telkens maar één rondsel onder). Misschien inderdaad beter nu eentje wegnemen, en later terugplaatsen, dan zo gaan rijden met de knellende tandwielen.

    Mijn tweede kit ben ik aan het opbouwen zonder bumpers en zijtredes, deze zou ik houden als (occasionele) runner, en de eerste (in dit verslag) specifiek voor de Carmageddon auto.

    (vulring=washer=shim=rondel=rondsel)
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2016
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Goed uitkijken met die vulringen/rondsels etc. ;), als er twee met vet op elkaar gekleefd zitten kan het erop lijken dat het er maar één is (met mijn oude, vermoeide ogen toch ....). Heb zelf de bumpers eraf gezaagd maar wel de bevestigingen laten zitten op het frame voor extra stevigheid en ook omdat ik anders kortere boutjes moest aanschaffen....

    Groet,

    Arjan
     
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Net mijn center gearbox open: er zit een goudkleurig (zeer dun, zou je zo kunnen in 2 vouwen) ringetje op zoals ook op enkele andere asjes zit, PLUS nog een dikkere ring genre 'universeel M3 boutjes & moertjes hardware'. Zonder de dikkere ring loopt het inderdaad veel soepeler, al heb ik dan nét dat beetje speling tussen ingaande en uitgaande as waardoor ik denk dat de tandjes dan nét te ver uiteen staan. Ik heb zelf nog dunnere ringetjes liggen, dus ik zoek even naar de gulden middenweg: weinig speling en weinig weerstand.
     
  11. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Wat verdergewerkt aan de neus, de luchthapper gelijmd, de 'bochel' op de motorkap gemaakt, en de lastige overhangende randjes langs de zijkant gerealiseerd (hiervoor heb ik mij vooral gebaseerd op het in-game model, en niet de render). De cabine staat er in mock-up op om een idee te geven van de totale omvang:

    [​IMG]
     
  12. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ook de achterkant van de cabine, en de bochel/pantsering achterop staan erop. Leuk werkje waarbij geen enkel plankje loodrecht op een ander staat:

    [​IMG]

    Nu komen nog de voorkant van de cabine en het dak/schild bovenop. Daarmee wil ik de 'ruwbouwfase' afronden, en beginnen met de details (ringen, haken, hendels, ...).
    Ben zelf al stiekem benieuwd als alles in de grondverf staat, zodat je nergens meer de dikte/kopkant van de triplex kunt zien.

    [​IMG]
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Je maakt het jezelf inderdaad niet makkelijk maar het resultaat mag er zijn. Ik hoop overigens stiekem dat er een figuur van het "Val Hella" type in het torenluik komt :).

    Groet,

    Arjan
     
  14. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ieder voertuig uit de game heeft zijn bijpassende bestuurder, in deze zit volgens de makers een typetje agent+snor+donut :)

    De cabine en dak-schild zitten er ook op, dus hiermee is de ruwbouw (mijn favoriete) -fase zowat afgerond.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op naar de detaillering.
    Ik kan niet garanderen dat er dit jaar nog een update komt, dus in dat geval al een prettig eindejaar voor iedereen toegewenst!
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2016
  15. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Toch nog een update voor 2016:

    Langs beide kanten de staaf gemaakt:
    [​IMG]

    Alsook een verzonken ring toegevoegd (gat doorheen de body, plaatje erachter):
    [​IMG]

    De details zijn onmisbaar, zeker bij dit type voertuig. Misschien voeg ik nog wel extra ringen/haken/hendels,... toe t.o.v. het origineel.
    [​IMG]
     
  16. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Oogjes en rooster toegevoegd:

    [​IMG]

    Bij de neus had ik voorzien om een blokje plexi te kunnen sandwichen tussen 2 plaatjes triplex (zie eerder). De plexi heb ik dezelfde uitwendige contour gegeven, alleen 1 mm groter. De plexi is mat geschuurd, met achteraan/langsbinnen twee 5mm leds langs beide kanten die in het blokje zitten. Geen gerichte schijnwerpers, maar wel tamelijk egaal verlichte balkjes:

    [​IMG]

    Geeft in het donker deze boze blik:
    [​IMG]

    Achteraan wil ik iets vergelijkbaar doen, blokje plexi 'door' de body stoppen, rode leds erin, en een 'kooi' errond ter bescherming...

    Het blijft natuurlijk een politiejeep, ik heb nog blauwe flitsleds liggen, misschien dat die ook nog een subtiel plaatsje krijgen, ergens onder of tussen, zonder dat er een afzichtelijke lichtbalk op het dak komt. :)
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2017
  17. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik heb de plaatjes gezien hoe het moet worden. Best leuk idee zo.
    Ben benieuwd naar je eindresultaat.

    Gr Sander.
     
  18. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Achteraan heb ik zoals gepland, plexi blokjes gemaak die ongeveer 1mm 'door' de body heen komen. Elk met 3 rode LED's voor een mooie verdeling:

    [​IMG]

    2 beugeltjes erover als bescherming. In het duister iets moeilijker te fotograferen, maar dat komt er dan zo uit te zien:
    [​IMG]

    Eenmaal geschilderd en geplamuurd zal nergens nog de 'dikte' van de triplex te zien zijn, ben alvast zelf benieuwd.
    Waarschijnlijk wordt de body eerst nog behandeld met G4 (PU hars) zoals ik eerder met een bootje gedaan heb, dan hoef ik mij nooit zorgen te maken over een eventuele drup water.
     
    Caretaker vindt dit leuk.
  19. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Aan de Carmageddon body is even niet zoveel meer gedaan, omdat ik op een zijspoor ben afgedwaald, namelijk FPV!

    Ik heb een platform voor het chassis gemaakt, met dezelfde materialen als de Carmageddon body, hier kan ik dan, mooi meegenomen, de G4 + verf op uittesten voor ik op de Carmageddon body begin.

    Het (louter functionele) platform biedt plaats aan een gimball met 2 mini servo's, een mini camera, de mini fpv videozender (achterop in het zwarte doosje), en tot slot een powerbank als afzonderlijke voeding. De 'body' met het FPV gegeven zal dus afzonderlijk werken van de auto, de enige verbinding zijn de 2 servokabeltjes van de gimball die naar de ontvanger van de auto moeten.

    Het leek me een leuk projectje, eerder als experiment. Wat de bereiken binnen/buiten zullen zijn wordt nog een verrassing, een rondje in de tuin lijkt me al geweldig. De FPV video-ontvanger is momenteel onderweg als laatste component en ik zou deze aan een pc monitor willen koppelen als zijnde 'groundstation'.

    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben benieuwd, ik moest eerlijk gezegd wel even opzoeken waar de afkorting "FPV" voor staat (First Person View). Ben nu eenmaal niet zo erg op de hoogte van moderne technologie en de daarbij horende terminologie. Zo'n cameraatje lijkt me wel leuk voor één van mijn bootjes. Kun je vertellen welke je gekocht hebt en hoeveel zoiets kost ?

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina