HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Veel werk al die kleine plaatjes maar het word erg mooi
    gr Ton
     
  2. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Weinig updates en reacties van mij de laatste paar weken. Weinig bouwtijd, maar die koperen plaatjes kosten ook erg veel tijd, vooral de invulling met geknipte plaatjes. Gaat goed trouwens, knippen. Ze buigen wel een beetje mee, maar even gladstrijken en ze zijn weer vlak.
    Stuurboord is nu helemaal bekoperd, moet alleen nog afgewerkt worden, maar dat doe ik als bakboord bekoperd is.

    Overzicht:

    [​IMG]

    Voorsteven:

    [​IMG]

    Spiegel:

    [​IMG]

    En nog wat details:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu alleen nog de andere kant ;) ;)
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  3. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Deze kant ziet er erg mooi uit, succes met de andere kant.
    gr Ton
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    heeeeeeeel mooi gemaakt en bekopert robert.

    die koperen plaatjes worden die zo geleverd of moet je zelf , de klinknagel bobbels in de plaatjes maken .


    en hoe groot zyn die plaatjes., is misschien wat voor myn stoomboot.


    grt timberwolf
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi koperwerk Robert,

    groet Peter
     
  6. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank u heren.
    @ Timber: de plaatjes zitten zo in de kit en zijn 6,4 x 17mm.

    Andere kant gaat helemaal goed komen, het scheelt dat er al meer dan 1000 opzitten;).

    Gr. Paul (Robert is een andere bouwer:D)
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2015
  7. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Het forum draait weer als een zonnetje. Complimenten. Tijd voor een update.

    Omdat ik nieuw touw wil bestellen bij Morope, probeer ik uit te vinden welke touwen linksgeslagen (tegen de zon of kabelslag) en rechtsgeslagen (met de zon, wantslag) waren.
    In de Engelse boeken wordt gesproken over drie soorten touwen: hawser laid, shroud laid en cable laid.
    Op dit plaatje zie je de verschillen, en deze indeling zie je in vrijwel alle bronnen op het internet:

    [​IMG]

    Shroud laid is bijzonder sterk, maar kinkt sneller.

    Wat het lastig maakt is dat Longridge (The Anatomy of Nelson's Ships) beweert dat shroud laid linksgeslagen is, en vervolgens zegt dat vrijwel het hele staande want shroud laid is, wat niet erg waarschijnlijk is.

    Ik dacht even om het als volgt op te lossen: de broeking van de kanonnen, de ankertouwen, de fokkestag en de grootstag worden linksgeslagen (oftewel kabelslag). Al het overige, inclusief het want wordt rechtsgeslagen (oftewel wantslag, klinkt logisch toch?). Zu Mondfeld schrijft dat mogelijk aan stuurboord kabelslag en aan bakboord wantslag werd gebruikt, maar hij noemt ook een bron die op oorlogsschepen voor alle hoofdtouwen kabelslag gebruikt.
    Maar dan: op de volgende foto's van de HMS Victory in Portsmouth zijn de wanten aan stuurboord en bakboord kabelslag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de stagen/borgstagen: allemaal kabelslag:

    [​IMG]

    (Deze foto zelf genomen op de HMS Victory in Portsmouth. De masten waren grotendeels van het schip voor onderhoud).

    Ik heb inmiddels al mijn touwen (>1km) besteld (en ontvangen) bij Morope. Zeer goede kwaliteit.
    Binnenkort zijn de kanonnen op het Upper Gun Deck aan beurt, en daar heb ik wat touwwerk voor nodig.

    Maar eerst het koperwerk.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  8. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De koperen plaatjes zitten erop [​IMG] [​IMG] .
    Er bleek toch nog het een en ander aan lijm op de plaatjes te zitten. Zelfs met pure aceton kreeg ik de opgedroogde lijm er niet meer af. Dat vroeg dus om een rigoureuze oplossing.
    Dat lukte goed met een slijpschijfje van Dremel, maar dat gaf nogal wat krassen. Nagepolijst met een ander opzetstukje:

    [​IMG]

    Dat gaf een nogal matte uitstraling, zoals ik 'm wilde hebben. Dan: verouderen of niet. Voorlopig heb ik gekozen voor niet verouderen, en ook niet laten oxideren. Zo wordt het hele schip z.g.a.n.
    Na het polijsten het onderwaterschip stofvrij gemaakt en ontvet met aceton. Daarna met een spuitbus met anti-oxideer ingespoten. Het blijft redelijk mat, hoewel het op de foto's (flits) soms wat lijkt te glimmen. Mocht ik me nog bedenken over verouderen dan kan ik de anti-oxideer met aceton verwijderen.

    En dit krijg je dan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De roosters: vrij gemakkelijk te maken met de latjes met inkepingen die in de kit zitten.
    Maar het is weer oppassen geblazen: niet alle latjes zijn even dik. De dikte varieert van 0,85 tot 1,1 mm. Dat is toch een tolerantie van 27%. Gelukkig is de overgrote meerderheid 1.0mm, maar het valt op als er in een luik ineens een latje van 0,85mm zit.
    Allemaal nagemeten dus.
    Hieronder zie je links een rooster met latjes van 0,9mm en rechts met latjes van 1,0mm. Misschien niet heel duidelijk, maar de grootte van de gaatjes verschilt.
    In principe denk ik genoeg te hebben aan de 1.0mm roosters, maar misschien maak ik een rooster dat je met moeite en onder een hele vlakke hoek ziet (diep onder het kwartierdek), van de 0,9mm latjes.

    [​IMG]

    Vanzelfsprekend komt de bolling van de dekken terug in de bolling van de roosters.
    Het blijkt dat de houtverbindingen van de rand om de roosters per dek verschillen:

    Upper gun deck:

    [​IMG]

    Forecastle:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De roosters (is dat het goede woord) zitten erop, met de doorlopende balkjes in het verlengde van het schip, en de bovenzijde meelopend met de ronding van het dek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de 'shot garlands':
    in de BB staat dat de kogelbalken om de roosters even hoog zijn als de roosters. Het blijkt echter dat deze de helft lager zijn, zodat de kanonskogels ongeveer voor de helft boven de roosterrand uitsteken.
    Ook aardig om te weten: de kopse kanten van de nagelbanken op alle dekken zijn met koper afgewerkt.

    [​IMG]

    De kogelbakken zijn in de kit wat dunner dan de roosters, zoals het hoort. Maar na het bol schuren van de roosters waren ze ongeveer even hoog [​IMG]
    Ik heb ze allemaal geschuurd van 2 naar 1,5mm. Bovendien vond ik de gaatjes van 0,9mm te klein voor de kogels van 2mm, ze lagen er niet lekker in, en kunnen er bij een beetje wind gemakkelijk uitrollen. Ik heb ze iets opgeboord naar 1,6mm, zodat het dikste gedeelte van de kogel (de evenaar) net boven de rand van het gat zit, (dan kun je 'm nog goed met 2 handen oppakken) en de kogel met een klein randje boven de rand van het rooster uitkomt. Dat opboren heb ik tot halverwege de dikte gedaan, hoewel de boor er ook wel eens helemaal doorheen ging. Geen probleem, zie je niets van.

    [​IMG]

    Vastgelijmd en gelakt.

    [​IMG]

    Volgende stap: het vastlijmen van de kogels. Deze zien er goed uit. Geen hoogglans, maar een soort zijdeglans. Precies goed.
    Inmiddels zijn de "shot garlands" met de kogels geplaatst, net als de trappen naar het Middle Gun Deck.
    Bovenaan elke trap heb ik een 1x1mm latje gelijmd. Dat voorkomt dat er een gat achter de bovenste trede zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende hoofdstuk: de kanonnen op het Upper Gun Deck
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  10. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De kanonnen beginnen simpel: uitsnijden en in elkaar zetten.

    [​IMG]

    Daarna een as monteren waar de drager van de loop op rust:

    De foto is een klein grapje, het zijn allemaal losse 'paarden'. Het laat wel goed zien dat de paarden naar voren toe taps toelopen.
    Verder kan ik altijd nog de treinmodelbouw in met zo'n spoorrails.

    Verder:
    De kanonnen.
    Op de Victory zitten er boven de druif (achterop het kanon) een oog waar de broeking doorheen loopt. De broeking voorkomt dat bij het afschieten het kanon door de terugslag dwars over het dek, door de romp en in de zee vliegt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Caldercraft heeft ervoor gekozen alleen de druif op het kanon te zetten, maar niet het oog (produceert makkelijker denk ik).

    Ik ben begonnen de ogen erop te zetten
    Daarvoor gebruik ik de raampjes van de etsplaten (photo etchings): plat en makkelijk te verwerken.

    [​IMG]

    Ik buig een rondje rond een 1.2mm boortje, soldeer de naad dicht, vijl twee kanten plat tot een hoek van 90gr en lijm het vast met secondelijm. Op deze manier heb je een redelijk contactoppervlak.

    ik ben nog niet helemaal tevreden: de ogen zijn iets te groot. Ik heb geprobeerd alleen een gedeelte van het oog te gebruiken, maar dan is het contactoppervlak te klein. Solderen zou kunnen maar is lastig op zo'n loop.

    Ze moeten wel allemaal ongeveer gelijk zijn. De minst goed gelukte zet ik onder het forecastle en quarterdeck, die zie je totaal niet.

    [​IMG]

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Toch nog wat geƫxperimenteerd.

    [​IMG]

    Ik kies voor de rechter variant. Zit toch redelijk stevig vast met secondelijm en het heeft niet veel te houden. Het lijkt meer op de originele kanonnen, vind ik.

    Zo, weer helemaal up-to-date. Aardig wat reacties in een keer geplaatst, maar dan is het weer compleet.

    Groet, Paul
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    zeeer mooi , gemaakt paul , veel oog voor details.

    grt timberwolf
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Met excuus voor de naamsverwisseling, dit ziet er weer mooi en gedetailleerd uit Paul
     
  14. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank u heren.
     
  15. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Het wordt een korte update. Rolpaarden zijn 4x geschilderd met okergeel van Admirality Paints.
    De kanonnen met mat zwart. Zwarten met brass black ging niet meer van het opgelijmde oog.
    De twee zwarte stippen zijn uiteinden van metalen assen, op de achterste-onderste rust de bodemplaat. Ik weet niet precies waar de andere voor dient. Mogelijk gewoon stevigheid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het geheel moet nog bijgewerkt/bijgestipt worden, maar het geeft een idee.

    De andere 29 rolpaarden zijn klaar, op de wielen en wat ogen na. De andere 28 (ik heb er nu 2 klaar) kanonnen zijn eenmaal geschilderd met verdunde verf. Zal wel 4-5 keer moeten, maar je krijgt dan geen klodders.

    [​IMG]

    Het uiteinde van de loop moet nog. Zou rood geschilderd moeten worden volgens Caldercraft, maar dat vind ik nogal onwaarschijnlijk. Er zit tegenwoordig wel een rode afsluitdop op, maar ik denk niet dat de oorspronkelijke kanonnen een rood uiteinde hadden (misschien nadat er flink mee geschoten was [​IMG] ). Voorlopig laat ik ze zwart.

    Nog wat ogen erop gezet; lijkt redelijk overeen te komen met het kanon in Portsmouth.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    _________________
    Groet, Paul
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  16. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    ziet er behoorlijk authentiek uit.... heel erg fraai!:)
    Welke verf heb je trouwens gebruikt voor de kanonnen?
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2015
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zou de kanons niet te vaak verven - ze ogen nu al goed!
     
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    "Ik weet niet precies waar de andere voor dient. Mogelijk gewoon stevigheid."

    Ik denk het ook als je deze foto bekijkt.
    [​IMG]
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    worden mooie kanonnen Paulbo
     
  20. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank u heren.
    @ Marcel: dull black van Admiralty paint. 1:4 verdund. 3 lagen.
    @ Hans: mee eens, maar de randjes aan het uiteinde van de loop dekken erg slecht, dus die krijgen nog een laagje
    @ Jan: Precies de goede foto. Aan stuurboord van de HMS Victory in Portsmouth bevindt zich dit kerkhof van kanonnen en marsen. Ik heb daar de bovenzijde van de marsen, die je normaal niet kunt zien, kunnen fotograferen.
     

Deel Deze Pagina