Hydro houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Majestic, 2 jun 2013.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joris,

    Hier de foto: Enkele cel opladen..jpg
    Ik meet vooraf om welke cel het gaat (op de contacten aan de andere kant van de balanceerstekker) en stel vast wat plus en min is.
    Op de foto heb ik de kopspelden willekeurig in de stekker gestoken, want de polariteit is hier dus omgedraaid (de zwarte draad in de stekker is min)...
    Zou je dit op deze manier aan de lader aansluiten dan zal die beginnen te jammeren dat de polariteit verkeerd is.

    Omdat de spelden maar een minimaal contactvlak hebben en de draden aan mijn experimenteer snoertjes (uit veiligheid) niet erg dik zijn, laad ik op deze manier met hooguit 1 Ampère.

    Je zet de lader op één cel en geeft de laadstroom in en lat de lader zijn ding doen.
    Met een beetje mazzel krijgt 'ie de cel op 4,2V en kun je de lipo gebruiken.

    Ik heb dit ook een paar keer gehad met nieuwe lipo's, de meeste kon ik naladen op bovenstaande manier en functioneren de lipo's normaal.

    Groeten, Jan.
     
  2. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Bedankt voor de foto en duidelijk uitleg.
    Als het niet lukt om hem naar die 4,2 te krijgen kan ik dan de lipo wel gebruiken of is dat vragen om moeilijkheden?
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joris,

    Probeer het eerst eens en zie hoever je de verdachte cel erbij krijgt.
    Kom je niet boven de 4 Volt dan zou ik het niet wagen.
    Lukt dat wel zet dan de LVC van de regelaar hoger (3,8V bijvoorbeeld) dan je normaliter zou doen, zo voorkom je dat de verdachte cel, als 'ie het niet mocht trekken als eerste leeg raakt en oververhit raakt, met alle mogelijke nare gevolgen van 3dien.

    Niet representatief, omdat de lipo in kwestie al ruim vijf jaar oud is en intensief misbruikt tijdens het wedstrijdvaren, maar dit overkwam mij vorige week tijdens een testrun in mijn Arowana (andere motor, andere prop) even testen met een oude lipo (die wel netjes gebalanceerd was en alweer enkele cycli had gehad).
    Ik ben gestopt met varen zodra de snelheid terug liep en dat is waarschijnlijk m'n redding geweest, want de lipo kwam zó uit de boot: Puffed 5000mAh 4S Lipo 02.jpg
    Alle cellen iets opgeblazen en ééntje opengescheurd.
    En een vies luchtje in de boot dat er nog wel even in blijft hangen...
    De opengescheurde cel is dood, 0V, de overige drie hebben nog keurig 3,7V.

    Groeten, Jan.
     
  4. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Joris, ik zou het risico niet nemen......
    Als ik een verdachte lipo heb gaat deze gewoon weg (komt door het heli/vliegen)
     
  5. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik heb het geld van de lipo terug gekregen. Deze gaat afgevoerd worden.
    Gelijk een andere lipo besteld dus we hebben nu nog steeds twee testaccu's.

    Ik wacht nog op wat kleine onderdelen en dan kunnen we testen!
    Kan niet wachten :cool:
     
  6. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    :bier::beer:
    Het was gister zover! hij heeft water gezien :cool:

    Met knikkende knieën met hem gevaren, wat een geweld!
    Dit was nog met een H&M 38mm Alu prop maar alles was handwarm.
    Heb het niet gemeten omdat er nogal veel water in de boot zat na ongeveer 2,5 min varen.
    Ondanks dat ik bij alle overgangen van flexibele slang tyraps gedaan heb is het bij de aansluiting naar buiten toch langs op gegaan.
    Ik vermoed omdat de doorgang een stuk kleiner is en dus de druk in het koelsysteem te hoog is geweest.
    Ik denk ook dat hierdoor helaas de regelaar al de geest heeft gegeven.

    Dit smaakt wel naar meer :D
    Hieronder de foto's, filmpje volgt later :koud:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joris,

    Welke regelaar had je er in? (lijkt op een T-120)
    Als 'ie 'waterbestendig' is en je had er geen spanning (meer) op staan toen 'ie nat werd heb je kans dat er na droging niks aan de hand is.
    Perslucht en een paar dagen in een bakje met rijst om het vocht eruit te krijgen en dan (buiten de boot) voorzichtig eens proberen.

    Heeft de reanimatie geen effect en je hebt wat anders nodig, dan is dit een aanrader, als 'ie past:
    http://www.ebay.com/itm/Flycolor-Wa...=100623&rk=3&rkt=6&sd=141944856772&rmvSB=true

    Groeten, Jan.
     
  8. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Hallo Jan,

    Het is een Hobbywing Seaking 120A (volgens mij V2) die volgens internet spatwaterdicht is.
    Ik heb hem nu in een afgesloten zak met Silicazakjes liggen.
    In de hoop dat dat helpt.

    Bij de link van jou zie ik zo gauw geen afmetingen staan.
    Had ook al gekeken naar de opvolger van de hobbywing maar die is aanzienlijk groter.

    Ik wacht nog even af of ik hem weer tot leven kan wekken en anders verder zoeken.
    Had er al een gezien van Etti die past maar daar zit een redelijk prijskaartje aan :)
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik heb er nog wel één in ongebruikte staat liggen, laat maar weten of je interesse hebt (via PB).
     
  10. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Het filmpje staat online :D

     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
  12. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Voor een tijd terug de regelaar nog eens geprobeerd maar er blijft een raar geluid uit komen.
    Dus voor dat hij de hele boot af fikt een nieuwe regelaar geregeld die net past :cool:

    [​IMG]

    Nog wel steeds de vraag waar het water in de boot vandaan is gekomen.
    Ik heb alles van de waterkoeling eens onder druk gezet maar er kwam nergens water uit.
    Een collega van mij heeft ook modelbouw en hij had het over onderdruk in de boot.
    Zijn jullie hiermee bekend, zou dit het probleem kunnen zijn en wat doen jullie hier tegen?
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joris,

    Onderdruk ontstaat als de lucht, die op de wal lekker warm is, in de boot afkoelt door het contact met het water.
    Ervan uitgaand dat de boot is afgeplakt en dus dáár waterdicht, is de enige plek waar water binnen kan worden gezogen, door de as.
    Goed smeren en een stukje siliconenslang op de de binnenbuis en de flexas helpt het afdichten.
    Je kunt ook met een speld een gaatje prikken in de tape, zodat er een miniem gaatje is waardoor de onderdruk van buiten kan worden aangevuld met lucht, dat heeft minder weerstand dan water, waardoor de as niet zal lekken.

    Of een gaatje van 0,5 mm in de kap boren, op het hoogste punt, voor hetzelfde effect.

    Groeten, Jan.
     
  14. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Afgelopen week de boot weer vaarklaar gemaakt en gevaren.

    Helaas maar voor korte duur want hij ging niet harder dan half gas.
    Dit kwam doordat ik de regelaar niet gekalibreerd had.

    Daarnaast had ik de as goed ingevet en nu in ieder geval geen water meer in de boot maar het vet kwam wel aan alle kanten eruit.
    Ik gebruik nu lagervet om de as te smeren maar had ergens gelezen dat er 'fietsvet' gebruikt wordt. Kan het alleen niet meer vinden.
    Weten jullie hoe dit heet?

    Er kwam ook een hoop kabaal uit. Ik dacht dat de motor verlopen was en dus de as niet meer goed uitgelijnd was.
    Uiteindelijk bleek het kabaal te komen van de teflon liner die mee draait.
    Hoe zetten jullie deze vast?
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Vet? Zelf gebruik ik nooit vet op m'n assen, enkel een klein beetje teflon-spray en een doek om het mee af te nemen. Een Teflon-liner die meedraait herken ik evenmin. Hoe zit het met de algehele uitlijning van motor t/m prop-as (incl prop). Is de prop wel gebalanceerd?

    In het vorige yt-filmpje zie ik dat je de snelheid in en voor de bocht enorm terug laat lopen gevolgd door een dot gas. Beter is de snelheid erin te houden en bijvoorbeeld in het begin 's ruimere bochten te varen. Op een gegeven moment ervaar je wel waar de grenzen ongeveer liggen.
     
  16. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik heb vanavond de uitlijning eens gecontroleerd en er is denk ik door het vocht van de vorige keer het een en ander gaan werken.
    Uitlijning is nu weer goed.

    @eric_laermans : je zegt dat je geen vet op de as doet maar dit is toch je afdichting van de boot en het water of zie ik dat verkeerd?

    Het filmpje was van de allereerste keer dat ik ooit met een Hydro gevaren heb. Achteraf was het te ruw en te klein maar kon niet langer wachten om hem te proberen :D
     
  17. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik ben verslaafd! Wat gaaf als hij over het vlakke water scheert!

    Snelheid had hij nu meer al is het naar mijn idee minder dan met de andere regelaar.

    Wel wéér voor korte duur.
    Weer een enorme sloot water in de boot. Naar mijn idee komt het nog steeds via de as naar binnen.
    Andere mogelijkheid kan ik niet bedenken.

    As ingevet met een klein beetje lagervet en daarna ingespoten met WD40. En nog water naar binnen...
    Hoe krijgen jullie de as waterdicht?
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2016
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    :) Dat is waar het om gaat. W.b.t. wateroverlast. Lastig om vanaf de laptop over te oordelen. Heb je een foto van onderzijde boot waar de as door de romp steekt t/m prop (incl. eindmoer)?
     
  19. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Laatst bewerkt: 3 nov 2016
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De laatste foto zou ik graag zien vanaf doorvoer-as richting de prop (dus met prop en alles erop).
     

Deel Deze Pagina