28 juni
Wat gaat daar een hoop tijd in zitten: Werken.
Maar na zoveel vrije dagen komt er ook weer wat normaal geld binnen.
Heb ondertussen een zonde begaan: staal slijpen in de draaibank.
De vraag naar ervaring met hoeklijn walsrollen heeft geen bevredigend antwoord (foto’s) opgeleverd, dus zelf maar wat gaan proberen.
De wals die ik heb heeft een vaste rol (1) die samen met een andere(2) (op materiaaldikte instelbare) voor de aandrijving van de plaat zorgt.
De derde rol drukt aan waardoor de plaat gaat buigen.
In rol 1 heb ik getracht een groef te zagen (zaagblad is tenslotte lekker smal) maar na wat oppervlakte beschadiging in de rol waren alle zaagtanden weg.
Werkt dus niet, rollen zijn inderdaad van goede kwaliteit.
FOTO 194
Door de diverse hobby’s heb ik keuze uit diverse gereedschappen en de slijptol met schijf van 1 mm zat al redelijk snel op het kruissupport vast.
FOTO 195
Even aanzet geven met als resultaat veel stof en zelfs een groef in de rol.
De hoeklijn is gewalst, maar daarover later meer.
De slijtlatten in het beun worden aan de bovenkant opgesloten door een hoeklijn, die met bouten aan een andere vast zit die op zijn beurt vast zit aan knieen tussen de schuine beunwand en het dek.
In het beun zitten (waarschijnlijk tussen de slijtlatten) op diezelfde knieen ook nog lagerstoelen voor de bedieningsas van de bodemdeuren.
Die as loopt naar een handlier met wormwiel en worm.
Voor die lier heb ik nog geen bemanning gevonden, dus maak ik die maar onderdeks aangedreven door een servo.
Jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen.
Waar zet je een servo en een koppelas met wielen voor een riem of ketting.
Juist in een hoekje waar je nu al bijna niet bij kan, laat staan als er een dek boven ligt.
Dus allemaal weer denkwerk.
Door de ronding in het dek naar twee kanten, het idee van plaat gebruiken maar overboord gezet.
FOTO 196
Gelukkig bestaan er latten 10 x 2 mm.
Daarna kwam de volgende uitdaging: bolders.
Ook deze maar niet koud op dek gezet, maar onderdeks op een klos.
197
198
Tot de volgende keer.
ps. ik zie nu ook dat er nog een boldeksel op geknoeid moet worden! wat een pech, maar dat komt door de aangesoldeerde flens om aan die klos te kunnen zetten, toen paste die bolder niet meer in de klauwplaat.