Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    22 nov

    Ik was bijna mijn eigen draadje uit beeld verloren.

    Druk geweest met de molen en de besturing.
    De besturing gaat aardig lukken en ik kan me nu weer wat rustiger met de bediening van de bodemdeuren bezig gaan houden.
    Hier onder een plaatje van de "bouten" gemaakt uit draadeind M2 met een (tin) gesoldeerde moer als kop.

    [​IMG]

    Ik ben al op jacht naar "damketting"voor het ophalen van de deuren.
    Dan kunnen de hoeklijntjes voor de bevestiging van de ketting op de deuren en zijn die daarna klaar voor een laag verf
    (voorafgegaan door een laag etsprimer voor messing)
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  2. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ben bang dat alle messing naar china is verkocht, duitsland schiet niet erg op.
    Of komt het door de stakings-achterstand en de kerstdrukte bij mevrouw post.
    Heb gelukkig het smoesje dat ik aan het opruimen ben, maar voor hetzelfde zit je alle dagen niks te doen ( :confused: ) .
     
  4. jp63

    jp63 Guest

    waarom loop je niet ff naar de scheepssloperij,in die ouwe gelijkstroomkasten zit genoeg,alleen al die rails boven de kasten daar kun je de wereld mee uitknoeien :rolleyes:
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    jp, ik ben best wel handig, maar zelf 5 meter dam-ketting maken uit massief met schakels van 1,0x3,7x6,3 (dikte, breedte, lengte) gaat me boven mijn pet.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    En je betaald voor nieuw hoor
    Mvg
    Frederik
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    grote kans dat je het er zelf nog moet uithalen ook.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat een feest, ketting vanmorgen bij de post
    Meteen kunnen proberen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De deuren openen en sluiten wordt gedaan door af- en opwinden van ketting op een lange as boven op de beunrand.
    Per bodemdeur 2 kettingen.
    Bij schaal 1 op 1 zit er op die "werkas" een wormwiel.
    De handbediening (slinger) drijft een worm aan.
    Het hele systeem is dan zelf remmend.

    Nu de ketting binnen is heb ik de 75 mm die nodig is om de deuren geheel te openen in 3 omwentelingen om de as liggen, zodat ik nu een servo kan maken die past op de combinatie worm/wormwiel en 3 omwentelingen.

    Ik kan dus weer vooruit.
    Ik weet alleen nog niet of ik de servo met een precisie potmeter ga instellen om de opwindslaglengte te begrenzen of dat ik een eindschakelaar ga plaatsen.

    [​IMG]
    Bovenstaand kladje is daar bruikbaar voor, waarbij er dan maar 1 schakelaar nodig is.

    De positie "open" is niet zo belangrijk, maar dicht is dicht.
    Als er nu vuil tussen een deur zit trek je zonder eventuele slipkoppeling ook alles kapot.
    Heb niet op tekening kunnen vinden of er nog een soort van veer tussen de deur en de ketting zit, ga er maar vanuit dat die er niet tussen zit, geen idee hoe ze dat deden in werkelijkheid.
    Heb wel ontdekt dat de klemplaat waarmee de ketting aan de as zit, verdraaid kan worden in het geval dat de een deur net niet meer sluit.
    Kan natuurlijk een slipkoppeling maken die een halve slag kan opvangen voor de "software-eindgrens" van de servo bereikt wordt.
    Bij stilstaande servo en het ontbreken van het eindschakelaar signaalpunt kan ik misschien een signaal lampje laten blinken en de deuren nogmaals openen en sluiten.
    Tijdens de bouw komt er vast wel een bruikbaar idee langs de deur naar boven borrelen.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als je maar weet als dat het lossen niet gaat met het openen van de kleppen met de motor of mechanies
    Het lossen ging gewoon net als een anker vrijloop dus
    Want we deden dat vroeger varende weg en dan moest het wel heel snel open kunnen gaan hoor
    mvg
    Frederik
    Dus een vrijloop ook er op
    Zo hoort het
    En voor zover ik mijn nog kan herinneren ging de kleppen zover open
    Als dat ze vertikaal open konden
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    1.Ik zal de weinige info die ik heb nog eens nakijken op een vrijloop.
    Ik heb dat bij een ander systeem van bedienen wel gezien, maar bij deze lieren niet.
    Bij dat andere systeem gaan die kettingen over rollen aan een trekstang die evenwijdig aan het beun naar voren werd getrokken met een lier bij het sluiten.
    Daarna ging er een pal op en werd de lier afgekoppeld.
    Als ze dan op het stort kwamen sloegen ze de pal weg.
    Met veel lawaai en veel slijtage en mankracht gingen dan de deuren open.


    2.En de deuren gaan inderdaad tot loodrecht open.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    Vanmorgen al vroeg begonnen met hoeklijn 3 x 3 x 11 mm te maken met 4 gaten,
    2 voor montage aan de deur, 1 om de ketting aan vast te zetten en een reserve oog.

    De buitenste hoeklijn zit met lange nagels ook door de scharniervinger, de andere zit enkel op de bodemplaat.
    De spijker die er nu door zit is voor proef.

    Nog 9 deuren te gaan.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  12. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Baggeraar,

    Heel mooi dit messing werkstuk. Die ketting met de bevestigingsstukken en klinksels, werkelijk prachtig. Net echt.

    Groeten Paul
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jah, dat ken ik, Harm.
    Ziet er netjes uit, mooie ketting overigens.

    Groet,

    Ad
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik denk als dat de deuren wel een andere naam hebben hoor :banana: :banana:
    Ik vermoed bodemkleppen :rolleyes:
    mvg
    Frederik :D :D :D
     
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er heel goed uit en ik ben blij met het adres voor de kettingen. Tot nu toe gebruik ik bij de Maarten voor de bediening van het roer een niet gesoldeerde ketting. Die wil ik vervangen door een gesoldeerde ketting.

    Groeten, Jan.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    mr frederic,
    aai was zo free toe transleet uit die ingliesj "bottom door" intoe "bodem deur" .
     
  17. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ziet er wederom erg netjes uit..
    :)
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Stephan,
    Gaat niet zo hard, heb zojuist de derde deur pas klaar.
    Jullie wel blij zeker nu de sneeuw een beetje weg is, ik weet nog wat een drama het was op die gladde tanker-dekken. levensgevaarlijk.
     
  19. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Het hoeft ook niet snel te gaan he ;)
    Ben net klaar met raamkozijnen in mijn bak, ook langdradig werk, zal vanmiddag nog posten in het draadje eerst even nog wat afmaken.

    Zeker inderdaad, glad sowieso ja, vorige week al onze luiken vastgevroren. 30cm sneeuw geruimd (1 dagje niet aan boord geweest) Wat al gesmolten was zat overal in de rails waar de luiken overheen rijden. Echt een berg werk om ze weer rijdend te maken. Nu is het goed te doen overal.
     
  20. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vind het erg mooi, ziet er solide uit.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2010

Deel Deze Pagina