Onderlosser voor bij stoom baggermolen

22 nov

Ik was bijna mijn eigen draadje uit beeld verloren.

Druk geweest met de molen en de besturing.
De besturing gaat aardig lukken en ik kan me nu weer wat rustiger met de bediening van de bodemdeuren bezig gaan houden.
Hier onder een plaatje van de "bouten" gemaakt uit draadeind M2 met een (tin) gesoldeerde moer als kop.

Herschaalde%252520kopie%252520van%25252022%252520nov%2525202010.jpg


Ik ben al op jacht naar "damketting"voor het ophalen van de deuren.
Dan kunnen de hoeklijntjes voor de bevestiging van de ketting op de deuren en zijn die daarna klaar voor een laag verf
(voorafgegaan door een laag etsprimer voor messing)
 
Laatst bewerkt:
Ben bang dat alle messing naar china is verkocht, duitsland schiet niet erg op.
Of komt het door de stakings-achterstand en de kerstdrukte bij mevrouw post.
Heb gelukkig het smoesje dat ik aan het opruimen ben, maar voor hetzelfde zit je alle dagen niks te doen ( :confused: ) .
 
waarom loop je niet ff naar de scheepssloperij,in die ouwe gelijkstroomkasten zit genoeg,alleen al die rails boven de kasten daar kun je de wereld mee uitknoeien :rolleyes:
 
jp, ik ben best wel handig, maar zelf 5 meter dam-ketting maken uit massief met schakels van 1,0x3,7x6,3 (dikte, breedte, lengte) gaat me boven mijn pet.
 
Wat een feest, ketting vanmorgen bij de post
Meteen kunnen proberen.

Herschaalde%252520kopie%252520van%25252029%252520dec%2525202010%252520001.jpg


Herschaalde%252520kopie%252520van%25252029%252520dec%2525202010%252520002.jpg


De deuren openen en sluiten wordt gedaan door af- en opwinden van ketting op een lange as boven op de beunrand.
Per bodemdeur 2 kettingen.
Bij schaal 1 op 1 zit er op die "werkas" een wormwiel.
De handbediening (slinger) drijft een worm aan.
Het hele systeem is dan zelf remmend.

Nu de ketting binnen is heb ik de 75 mm die nodig is om de deuren geheel te openen in 3 omwentelingen om de as liggen, zodat ik nu een servo kan maken die past op de combinatie worm/wormwiel en 3 omwentelingen.

Ik kan dus weer vooruit.
Ik weet alleen nog niet of ik de servo met een precisie potmeter ga instellen om de opwindslaglengte te begrenzen of dat ik een eindschakelaar ga plaatsen.

motor%252520diode%252520schakelaar.jpg

Bovenstaand kladje is daar bruikbaar voor, waarbij er dan maar 1 schakelaar nodig is.

De positie "open" is niet zo belangrijk, maar dicht is dicht.
Als er nu vuil tussen een deur zit trek je zonder eventuele slipkoppeling ook alles kapot.
Heb niet op tekening kunnen vinden of er nog een soort van veer tussen de deur en de ketting zit, ga er maar vanuit dat die er niet tussen zit, geen idee hoe ze dat deden in werkelijkheid.
Heb wel ontdekt dat de klemplaat waarmee de ketting aan de as zit, verdraaid kan worden in het geval dat de een deur net niet meer sluit.
Kan natuurlijk een slipkoppeling maken die een halve slag kan opvangen voor de "software-eindgrens" van de servo bereikt wordt.
Bij stilstaande servo en het ontbreken van het eindschakelaar signaalpunt kan ik misschien een signaal lampje laten blinken en de deuren nogmaals openen en sluiten.
Tijdens de bouw komt er vast wel een bruikbaar idee langs de deur naar boven borrelen.
 
Laatst bewerkt:
Als je maar weet als dat het lossen niet gaat met het openen van de kleppen met de motor of mechanies
Het lossen ging gewoon net als een anker vrijloop dus
Want we deden dat vroeger varende weg en dan moest het wel heel snel open kunnen gaan hoor
mvg
Frederik
Dus een vrijloop ook er op
Zo hoort het
En voor zover ik mijn nog kan herinneren ging de kleppen zover open
Als dat ze vertikaal open konden
 
1.Het lossen ging gewoon net als een anker vrijloop dus

2.En voor zover ik mijn nog kan herinneren ging de kleppen tot vertikaal open

1.Ik zal de weinige info die ik heb nog eens nakijken op een vrijloop.
Ik heb dat bij een ander systeem van bedienen wel gezien, maar bij deze lieren niet.
Bij dat andere systeem gaan die kettingen over rollen aan een trekstang die evenwijdig aan het beun naar voren werd getrokken met een lier bij het sluiten.
Daarna ging er een pal op en werd de lier afgekoppeld.
Als ze dan op het stort kwamen sloegen ze de pal weg.
Met veel lawaai en veel slijtage en mankracht gingen dan de deuren open.


2.En de deuren gaan inderdaad tot loodrecht open.
 
Herschaalde%252520kopie%252520van%25252030dec%2525202010%252520001.jpg

Vanmorgen al vroeg begonnen met hoeklijn 3 x 3 x 11 mm te maken met 4 gaten,
2 voor montage aan de deur, 1 om de ketting aan vast te zetten en een reserve oog.

De buitenste hoeklijn zit met lange nagels ook door de scharniervinger, de andere zit enkel op de bodemplaat.
De spijker die er nu door zit is voor proef.

Nog 9 deuren te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Baggeraar,

Heel mooi dit messing werkstuk. Die ketting met de bevestigingsstukken en klinksels, werkelijk prachtig. Net echt.

Groeten Paul
 
Ziet er heel goed uit en ik ben blij met het adres voor de kettingen. Tot nu toe gebruik ik bij de Maarten voor de bediening van het roer een niet gesoldeerde ketting. Die wil ik vervangen door een gesoldeerde ketting.

Groeten, Jan.
 
Stephan,
Gaat niet zo hard, heb zojuist de derde deur pas klaar.
Jullie wel blij zeker nu de sneeuw een beetje weg is, ik weet nog wat een drama het was op die gladde tanker-dekken. levensgevaarlijk.
 
Het hoeft ook niet snel te gaan he ;)
Ben net klaar met raamkozijnen in mijn bak, ook langdradig werk, zal vanmiddag nog posten in het draadje eerst even nog wat afmaken.

Zeker inderdaad, glad sowieso ja, vorige week al onze luiken vastgevroren. 30cm sneeuw geruimd (1 dagje niet aan boord geweest) Wat al gesmolten was zat overal in de rails waar de luiken overheen rijden. Echt een berg werk om ze weer rijdend te maken. Nu is het goed te doen overal.
 
Back
Top