Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Maar een Bavaria in Harm z'n draadje?

geen plastic fantastic dan wel tupperware zeildozen in mijn 1932 periode graag.:teacher:

images

2 jan

Hard gewerkt aan nogal bewerkelijke stukken, weinig plaatjes.
Alle bodemdeuren zijn voorzien van hijs"oren" en liggen klaar voor de spuiterij.
Na ontvetten, opruwen en etsprimer kan er een grondverflaag over.
Zal dan de verfschuur wel moeten voorwarmen.
Moet ook nog kijken of de compressor niet veel te veel vocht gaat meegeven met die kou.
Herschaalde%252520kopie%252520van%25252002%252520jan%2525202011%252520002.jpg

Herschaalde%252520kopie%252520van%25252002%252520jan%2525202011%252520001.jpg

Heb nog gezocht naar de manier van bedienen.
Bij bakken van 100 tot 200 cuub werden wormwieloverbrengingen met handwiel gebruikt.
In een voorbeeld over een 225 cuub bak wordt inderdaad gesproken van 2 pal wielen, 1 normaal antie-open-wiel tijdens sluiten van de deuren en 1 om een vrijval dump te kunnen maken.
Details die laten zien hoe je dan de lier afkoppelt ontbreken, dit wilde ik dan ook maar laten voor wat het is.

Laatst bewerkt:
15 januari

De messing bodemdeuren voorzien van een etsende-primer-laag (met penseel 4).

Epifanes Washprimer AQ
Oplosmiddelvrije, watergedragen ééncomponent hechtprimer
met een uitstekende hechting op aluminium, verzinkte oppervlakken, non-ferro metalen, glas en keramiek.
Toepassingsgebieden-Als hechtprimer op moeilijk hechtende oppervlakken, binnen en buiten, onder- en boven de waterlijn.
Overschilderbaar met alle één- en tweecomponent producten.
Verdunning-Niet verdunnen
Reinigingsmiddel-Water
Overschilderbaar-minimaal na 2 uur bij 18°C.
Uitstrijkvermogen-16 m2-per liter
Verpakking-500ml. – 1000ml.
Kleur-gebroken wit (droogt transparant op)
Opslag-vorstvrij en verwijderd van direct zonlicht bewaren

Daarna de primer afgedekt met een laag grondverf (met spuit).

15%252520jan%2525202011%252520bak%25252001.jpg

15%252520jan%2525202011%252520bak%25252002.jpg

Verf is beetje te veel verdund geweest, ik denk dat daarom de dekking niet volledig is.

Laatst bewerkt:
Hallo baggeraar

Is er ook een foto van een grote waarvan dit model is afgeleid, zodat ik kan zien wat het eind resultaat moet gaat worden.

mvg

Ik heb alleen maar een algemeen plan en wat spanten tekeningen.
Hieronder wat plaatjes van Stephan le Sage.
bak%25252019.jpg

bak%25252080.jpg

bak%25252081.jpg

bak%25252018.jpg

en deze zag ik in de Biesbosch

ware%252520grootte%252520onderlosser.jpg

Laatst bewerkt:
Het ging zo lekker maar werken ging al een heleboel tijd kosten.
Toen kreeg ik ook nog een ander schip in mijn bezit om vaarklaar te maken
en een heleboel ervaring mee op te doen voor de baggermolen.
Dan kun je kiezen of dit of dat en ik ben nu lekker met wat anders bezig.
Laatste vorderingen zijn te zien door te klikken in mijn handtekening op "stoomsleper....."

Laatst bewerkt:
Hallo Baggeraar,

Ik ben nieuw hier en heb met bewondering de bouw van de onderlosser bekeken. Trouwens heb ik het draadje van de baggermolen ook gevonden. Schitterend.
Zelf ben ik ook bezig een baggermolen te bouwen en wel de baggermolen Weser van de firma Prins van Wijngaarden uit Hattem. Ik teken de baggermolen in de schaal 1 op 22.5.
Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - Baggermolen Weser uit styreen

Bij een baggermolen hoort een bak. En voor mijn volgend project ben ik op zoek naar de tekeningen van een onderlosser. Kunt u mij hieraan helpen.

Groeten Frits

Frits ik zal eens kijken in mijn boek of ik wat kan vinden vanuit die periode.(is wel erg jong).
Overigens welkom op dit forum.
Ik had je bouwproject ooit al eens gevonden, ik zal het verslag verder doorlezen, want je bent ondertussen al aardig gevorderd.
Zoek je een sleep bak of een zelfvarende?
Met bodem deuren of splijt?
Met wat voor lengte ongeveer?
groet Harm

Hallo Harm,

Een 300 kuub sleepbak zal al mooi zijn en of het een onderlosser of splijtbak is maakt mij niet zoveel uit al gaat mijn voorkeur uit naar een onderlosser.
En het tijdperk is niet zo belangrijk want we hebben nog vele jaren gebruik gemaakt van die mooie oude sleepbakken.

Ik heb een filmpje gemaakt van de eertste proef met de emmers
[URL='
[/URL]

Groeten Frits

(link gerepareerd door Harm)

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi Harm, Alvast bedankt.
Weet je trouwens nog iemand ergens die op een forum een baggermolen maakt?

Groeten Frits

Paul, ik heb het met plezier gedaan ook al was het een hele serie-productie.
Zou zo weer verder willen gaan, echter nu eerst de sleepboot vaarklaar maken.

Laatst bewerkt:
Test uitbreiding F14

Hallo Baggeraar,

Ik krijg a.s. woensdag 10 aug. mijn F14 terug met de eerste uitbreiding voor de F14.
Ik moest wel, om alle funkties in de Willempie te kunnen bedienen, waarschijnlijk heb ik ook de tweede uitbreiding nodig.
Je vroeg om een "test". Wat bedoel je daarmee?

met bouwgroeten
Opa Jan
www.willem-ruys.nl

Wow dat ziet er goed uit!

Ik heb een jaar of wat terug 2 vliegtuigen gemaakt van balsa, en heb het nu in mijn hoofd gehaald om een boot te bouwen. In tegenstelling tot de vliegtuigen moet deze boot natuurlijk wel RC worden. Voor de inspiratie zal ik dit forum in de gaten houden. Als de plannen wat concreter worden zal ik wel een bouwverslag starten.

Ik ben zeer benieuwd hoe je de aandrijving en het roer van jouw onderlosser gaat installeren.

Edit: oh, oud draadje? Hoe staat het er voor met de onderlosser?

Bram, ik ben momenteel druk met het RC maken van een Stoomsleepboot (klik op mijn handtekening, dan kom je bij het verslag).
Daar gaat zo'n beetje alle tijd in zitten.
Die onderlosser komt van de winter wel weer. (hoop ik)
De helmstok bediening wordt inderdaad een klus.
Aandrijving komt er alleen voor de bodemdeuren in, het is een bak die wordt gesleept.

Back