Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dit is hem dan:


    Motortje loopt moeiteloos 10 minuten achter elkaar lager dan 2000 toeren en pakt dan gewoon op. Toen ik de camera startte liep hij al een minuut of tien op dit toerental....

    Maar het vinden van de afstellingen was niet makkelijk, ben ongeveer 1/2 uur bezig geweest voor hij wilde pakken.

    Ik heb dat uiteindelijk via een omweg moeten doen: LSN vol open, hoofdsproeier dicht. Gas stationair, starter er op en de HSN langzaam open tot hij pakte. Daarna gas in stapjes open en de hoofdnaald in stapjes mee tot hij vol gas wilde lopen, daarna het gas langzaam dicht en de LSN bijstellen.... Daarna bleek de HSN toch nog niet ver genoeg open, zoals op het filmpje te zien...

    Dit is verder nog zonder extra headshims, en de ontsteking ongeveer "op gevoel" gezet.
    Aanvankelijk stond die veel te laat, en de motor liep "rijk" zelfs als de naald zo ver dicht stond dat hij afsloeg door brandstofgebrek, maar nadat ik die een haartje vervroegd had, kwam er goed gang in....
    Ik heb het toerental niet gemeten, maar 11 a 12 K zit er volgens mij wel in.
    Stationair kan ik de kop vast blijven houden, en geeft de IR gun ongeveer 48 graden aan, na een korte periode volgas zag ik in de gauwigheid ongeveer 85 graden, maar dat is niet heel nauwkeurig....
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2016
    Borgo vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jep, hij lijkt heel aardig op toeren te komen!
    Knottert uitermate gezond. Welke prop had je er nu ook al weer op zitten voor de test?
    Temperatuur? Klinkt koel!? Dat zijn wel hele nette waarden. Nooit de methanollers IR gemeten. Toch eens zo een ding aanschaffen. Want als die gedraaid hebben, zijn ze fors heet, te heet voor de fikken, ook al bij stationair. Is dat dan de invloed van de olie?
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2016
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dezelfde APC 11 x 6 waar hij voorheen mee als gloeiplugger draaide (ik heb geen andere prop... :( ).

    Die temperatuur viel me ook reuze mee, maar dat is stationair, vol gas ben ik bang dat hij op de grond te heet wordt.
    Daarom ook de spinner er af (die dwingt de lucht naar buiten, en de cylinder zit dan half in de luwte), en als hij straks de lucht in gaat, zal het een kwestie zijn van baggervet, en iedere keer een tandje armer, tot hij in de lucht goed loopt....

    Koud is de compressie geweldig, warm heel lichtjes minder, maar zowel warm als koud is hij (érg) goed met de hand te starten, MITS je hem goed geprimed hebt. En dát moet ik nog even goed uitzoeken, wat de motor nu precies lekker vind....

    Ook opvallend is, dat hij totaal geen kickback verschijnselen vertoont, ondanks dat de vonk bij handstart op volle vervroeging staat.... (hij valt pas bij 1000 toeren terug naar 20 graden later dan de sensor).

    Het gekke is: als hij op toeren komt, kun je de naald zomaar een halve slag open of dicht zetten, zonder dat je het toerental hoort veranderen....
    Stationair merk je wel heel erg dat het toerental op het mengsel reageert....
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2016
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En wellicht valt het nog mee wat afstellen betreft. Want als ze zo al goed loopt?
    En de vetemissie? Valt die zoal mee? De uitstoot is minder bedreigend voor de folie.

    Wat spinners betreft... Kavan heeft hele nette metalen.
    Hier nog op de aloude v1 folieversie Calmato. De spinner is niet zo groot. Kan makkelijk een startmotor op en door het aluminium koelt ook ook nog eens via de as. De koellucht zal deze niet verdrijven. De rubber dop kan je zelfs weglaten. Wordt het een turbospinner.
    11 x 6 zou goed moeten zijn. Met kleiner gaat de boel meer optoeren en heb je ook meer herrie.
    Dan...zou je het blokje in rubbers hangen met de bekende Hatori #400 (JustEngines) wordt de boel dragelijk voor de oren. Richting het aangename...

    IMG_3008-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2016
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Na een half uurtje stationair zat er een aardige nevel over de romp en staart, ik denk dat ik daar maar een stuk siliconenslang op ga zetten....

    Verder heb ik het vermoeden, dat het goed vliegbaar zal zijn, wellicht niet zo onkritisch als een gloeiplugger, maar gewoon voldoende....

    En da's waar het om gaat: goedkoop en prettig vliegen....
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    en keer op keer, op keer op keer weer opnieuw omhoog, terwijl de electro mensen na 4 accu's moeten stoppen of een lader nodig hebben ;-)
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als ik snel wil vliegen, pak ik de brandstoffer. Alles zit in de startkist. Hoef niet acuut accu's te laden.
    Onvanger accu en zender accu hebben geen lipo-onderhoud nodig, en houden lang vol.
    Maar al te vaak kon ik vanwege het weer de lipo accu's van de Rascal weer terug op bewaarspanning zetten, omdat het weer anders uitpakte... te vaak. 3x 4000mA weer aan de laders. Wil ik snelladen, zeg maar 2A op de club, lukt dat niet, of ik moet een hele zware voeding meenemen. Kortom, veel meer spullen sjouwen dan bij de brandstoffer.
    Deze e-kist vliegt mooi en elegant op z'n gearbox... en is niet geschikt voor een vette brommer.

    De V-motoren is altijd starten lopen geweest zonder startmotor. Alleen de inverted 50SX in de Cloud Dancer vraagt iets meer protocol en vette vingers om aan de loop te komen, goed te primen (en tik-starten zonder startmotor) :D

    Wellicht een foamie, haal je een rapper opstarttempo... maar ik ben niet echt een foamie fan...

    Wat smeer betreft... daarom die rioolpijp + rubber tuitje langszij... alleen de rechterzijde van het stabilo wordt dan vettig. De rest behoorlijk op orde. Komt ook altijd wat spray uit de carb...

    DSC_2796-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och.... de smeerboel valt nu nog niet goed te beoordelen, want stationair verzamelt hij natuurlijk nogal wat olie in de demper (het tuitje stond omhoog, dus....) en ook de tankdruk nippel was nog open.
    Toen ik de kist even met de neus omhoog hield kwam er een akelige plons olie uit de pijp gelopen... :D

    De olie is op zich véél makkelijker te verwijderen als gloeiplugolie, maar je moet het wel grondig doen want het verziekt de bekleding van je auto behoorlijk.

    Ik wilde maar een stukje Siliconenslang naar het landingsgestel leiden, dan zou het ding eigenlijk volledig schoon moeten blijven.
    De motor was in elk geval na dat half uurtje pruttelen nog volledig droog rondom, en zelfs de aansluiting cylinder/demper bleek vloeistofdicht, zónder pakking zelfs....

    Een van de dingen die mij opvielen, was dat de uitlaat zo ontzettend koel bleef (stationair slechts 30 graden en goed vast te houden)....

    Vanmiddag maar eens bezig met het detailleren van de RC-inbouw....

    Als het goed is, heb ik voor 3 uur stroom aan boord, hoe lang ik kan vliegen op een tank, weet ik nog niet. Maar ik schat tegen het halve uur met wat normaal throttle management.
    Wat ik wél weet, is dat ik zelfs op zondag, alleen maar 10 minuten hoef te lopen, om weer 6 liter brandstof te hebben, voor iets meer dan 3 euro de liter :D
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zo ziet het er nu uit, zo is het gefixt....

    IMG_2717.JPG
    De sensor zit gewoon in een dubbele laag krimpkous, en met een Tie-rapje om het Lagerhuis getrokken. Uiterst makkelijk bij lopende motor de timing te verstellen....
    In de toekomst maak ik mischien nog eens een mooi metalen beugeltje....

    IMG_2718.JPG
    De uitlaat via een (nu nog tuin)slang naar het landingsgestel getrokken, zou de olie grotendeels van de kist weg moeten houden...
    IMG_2719.JPG
    Voor de brandstofslangen heb ik nog niet een heel mooie oplossing. Eigenlijk moet er nog een 3e slang bij voor vullen en legen, want nu is dat een beetje een hopeloos gepruts....

    Komt nog wel eens, éérst maar eens vliegen!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met de vleugel er onder, is het gehort en gestoot en geratel helemaal weg, en loopt hij al een stuk mooier.


    Met volle tank is het optoeren vrijwel verdwenen, maar de slang op de uitlaat lijkt het stationair lopen nogal te beïnvloeden want hij wilde nu niet fatsoenlijk doorlopen stationair, en het kostte me wat moeite een goede setting te vinden.

    Tsja.... dan maar een vieze kist.... ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Perfect!!!!!:yes:

    Maar dat tie-ripje... 'ken net'... je gaat toch wel een ordentelijk en verantwoord ringetje daarvoor maken?
    Is geen foamie?

    Maf van die drukvulling van de uitlaat? Wellicht te hoog? Wat gebeurt er als je die drukvulling iets afknijpt? Dus geregelde druk. Viscositeit van benzinaat is anders dan van mathanollaat???
    Jammer dat ik het behoorlijk druk heb tot einde maand...zou hem graag effe levende-live zien vliegen (horen-zien en ruiken)...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gebruik geen tankdruk.... Ik denk dat de tegendruk van die afvoerslang de spoeling beïnvloed, en de motor wat neigt tot "olie verzamelen".... Hij liep namelijk netjes, maar sloeg om de haverklap plotseling en zonder waarschuwing af, zelfs met een wat hoger toerental.
    Zal straks nog eens weer zonder slang proberen....

    Tie-rapje blijft voorlopig, tot ik er een nadeel van ontdek. Ik weet dat er meerdere mensen mee vliegen (op RC Groups heeft iemand het nodig/nuttig gevonden een oude ThunderTiger 15 van ontsteking te voorzien op deze manier).

    Ooit, als ik tijd en materiaal heb, wellicht, maar voorlopig is het meer een kwestie van "keep it simple"....
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh ja.... dat is dus voor mij één van de redenen om 5:1 te gebruiken.... Om de viscositeit een beetje in de buurt te krijgen van waar een gloeiplug-carb voor ontworpen is....
    Tweede reden is dat je in een gloeiplugmotor volgens mij nooit tevéél olie kunt hebben....
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, begrijp ik.
    Dan... Ik weet totaal niet hoe schraal het zou kunnen. Maar dan kan je beter een kratje zuigers en bussen bestellen. Maar dat is me dan een test... in het onmogelijke...
    Lijkt dat de motor anders koelt op de smering?

    Hebben de Horizon Evolution motoren, t/m de kleinste, is dat 10cc, alle zuigerveren? De grotere natuurlijk wel...

    Maar... als je nu eens een stelmoer van voldoende ruime diameter om de drukslang legt en de stift beetje bij beetje aandraait op de motorloop en al vliegend kijkt wat de invloed is? Wellicht schuilt daar nog een stelmogelijkheid?

    Hmmm... Evolution 10GX 10cc
    http://www.horizonhobby.com/pdf/EVOE10GX2-Manual-EN.pdf

    Dat is dus een ABC... met klempassing! En eindelijk eens een duidelijk inloop protocol...
    En een mengsmering van 20:1...
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar die 1:20 is omdat er een naaldlager in het bigend zit....

    Overigens beweert JustEngines bij hoog en bij laag dat een gloeiplugmotor ook op 1:20 mengsmering zou moeten willen lopen, maar ik geloof dat niet zo...

    EDIT: oh, by the way, je hebt gelijk over die tie-rap voor de sensor.... vanmiddag liep het ding beroerd en ging steeds beroerder lopen. Snapte er geen drol van, maar het bleek dat de timing verlopen was (ofwel, de sensor zat minder vast dan ik dacht).

    Van de week eens aan het knutselen, kijken of ik iets beters kan verzinnen...

    Het handstarten gaat beter en beter, koud start hij vlot, en warm ook. Als je het maar precies goed doet.

    Wat wel heel irritant is, is dat er lucht in de brandstofslang komt, en ik weet niet waar vandaan....
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... naaldlager. Lastig op dat formaat. Kruktap van een Kyosho GX40 zit met schroefdraad in contragewicht.
    Of dat te lossen is, niet getest. Maar zal wel een pietepeuteractie zijn etc. Draaibankenwerk
    Meer smeer is eenvoudiger.
    Tank moet goed in schuim. Je kan een vilt klunk voor benzine nemen. Die blijven bij benzine gewoon heel, sappelen beter op. Weet niet of de metaalschuimen/gesinterde ook goed werken.

    Sensor met slangenklem? sensor aan de buitenzijde vastpatsen? Buisje met UHU-Endfest en bakken in de oven op hoge temp voor hittebestendige eindsterkte. Daarna sensor doorsteken in de buis? Je kan zelfs over de klem nog een krimpkous schuiven voor meer grip tussen metaal en metaal. Dan de sensor met krimpkous lijmen met CA aan andere kous van de slangenklem.
    Met de klem blijft de boel nastelbaar. Verschuiven zal het dan niet meer zo snel.
    Bestaat ook PVC krimkous, folieachtig. Lijmt beter met CA. Lijmnaden eventueel nog sealen met PU lak tegen luchtvochtigheid.

    Fietsenboer bezoeken of hij toevallig buisklemmen heeft met die asmaat?
    Zelf een klem maken uit epoxy en roving. Eerst modelletje uit hout/balsa, daar siliconenafgietsel van maken in Lego bekisting. Epoxy (UHU-Endfest) uitharden in oven. Boren en tappen, of boutje en moertje en je hebt een mooie buisklem.

    Je kan hem ook takelen. Touw of roving. Aanzetten met epoxy, en het blijft hard. Al dat meer van afgeleiden....
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Genoeg opties, dat gaat echt wel lukken, geen zorgen Bas....

    Hier kwam ik er achter wat er gebeurt als de timing niet goed is (overigens, let op het makkelijke starten, de motor is hier koud....)

     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    lang leve de "chicken stick" :D

    nu is de timing bij vliegtuigen wel een stuk simpeler dan bij heli's, heb ik wel s begrepen
    kwestie kijken wat volgas het beste resultaat geeft, en dat is hem. lees ik regelmatig
    Ben benieuwd of dit bij jou ook zo werkt..
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ausdauer zeg! Keurige manier van aanslaan. Backfire pufje is aardig.
    Nukkig is het dan wel geworden, komt mooi boven water. Aldus leerzaam.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voorlopig kwam ik gisteren dus tot de conclusie dat die timing blijkbaar niet zo goed werkt met tie-rapjes, vanmorgen had ik de timing keurig op 28 graden gezet. Vol goede moed aan het meppen, en wat denk je? Starten als een dolle, afslaan als een bezetene. Ontsteking vroeger gezet en, klaaro, lopen als een tierelier. MAAR: de timing verloopt, en ik heb de indruk niet alleen bij "toeval" maar ik heb de indruk dat de sensor (die toch íéts flexibel is) wat heen en weer beweegt door de lucht die de propmeenemer meesleurt.

    Ik moet dus ECHT een goed beugeltje maken, voor ik wat anders ga doen. Ook daar heb ik wel een vlugge oplossing voor overigens (en ook met een tie-rapje ;) )

    Motor start, nu ik hem enigszins door heb, zonder mankeren met de tweede of derde tik, ook koud.

    Kan alleen geen geschikt "prullaria" vinden om een beugeltje voor de sensor van te maken... Humpfh!
     

Deel Deze Pagina