Ik ben toch wel een beetje verbaasd....
Ik probeer me een klein beetje op één (OK, eigenlijk twee) motor(en) te focussen, om een zo scherp mogelijk beeld te krijgen.
De motor met de meeste focus is de .30 viertakt. Deze motor heeft minstens een uur of 10 op de testbank staan inlopen en ook minstens 10 tot 15 uur in de lucht doorgebracht, mischien wel (ruim) meer, maar eerlijk gezegd heb ik dat niet heel strak bijgehouden..
Inloop en vliegen is hoofdzakelijk met 1:5 mengsmering, en een APC 10 x 6 prop gebeurd, dus veel olie en een redelijk zware prop.
Ik had verwacht dat de motor goed ingelopen zou zijn....
Afgelopen week heeft deze motor toch gauw in de buurt van de 3 uur op 1:10 mengsmering gedraaid, en tevens ben ik overgestapt naar een APC 10 x 4.
Van de overstap naar dunnere brandstof zelf, merkte ik aanvankelijk weinig verschil in vermogen.
De overstap naar 10 x 4 liet de motor fors meer toeren draaien, maar aanvankelijk leek het vermogen eigenlijk hetzelfde volgens Pé Reivers Xcell sheet.
Wat mij verbaast, is dat gedurende die ongeveer 3 uur, langzaamaan het vermogen merkbaar toe aan het nemen is, ofwel, de motor is (verder) aan het inlopen...
Je praat niet over schokkende toenames, maar toch, van 180 naar 200 Watt, is best een merkbaar verschil.
Ik had niet verwacht dat het "settelen" van de motor op het nieuwe mengsel 3 uur zou duren....
Qua vermogen: het is nu gewoon een leuk motortje, geen powwerhouse, maar beslist ook niet "behelpen"... Tenminste, een handstart met de Charter vergt geen aanloop of harde worp, gewoon uit stilstand het model lanceren is ook op een windstille dag, voldoende om de kist trefzeker in de lucht te krijgen, en ook de klimsnelheid is heel acceptabel: toch zeker 100 meter per minuut, schat ik.
Helaas doet mijn GPS unitje eigenlijk vrijwel helemaal niks.... Hij gaf wat (erg variabele) snelheden aan, maar geen hoogte (dus geen klimsnelheid kunnen bepalen...
....
Ik probeer me een klein beetje op één (OK, eigenlijk twee) motor(en) te focussen, om een zo scherp mogelijk beeld te krijgen.
De motor met de meeste focus is de .30 viertakt. Deze motor heeft minstens een uur of 10 op de testbank staan inlopen en ook minstens 10 tot 15 uur in de lucht doorgebracht, mischien wel (ruim) meer, maar eerlijk gezegd heb ik dat niet heel strak bijgehouden..
Inloop en vliegen is hoofdzakelijk met 1:5 mengsmering, en een APC 10 x 6 prop gebeurd, dus veel olie en een redelijk zware prop.
Ik had verwacht dat de motor goed ingelopen zou zijn....
Afgelopen week heeft deze motor toch gauw in de buurt van de 3 uur op 1:10 mengsmering gedraaid, en tevens ben ik overgestapt naar een APC 10 x 4.
Van de overstap naar dunnere brandstof zelf, merkte ik aanvankelijk weinig verschil in vermogen.
De overstap naar 10 x 4 liet de motor fors meer toeren draaien, maar aanvankelijk leek het vermogen eigenlijk hetzelfde volgens Pé Reivers Xcell sheet.
Wat mij verbaast, is dat gedurende die ongeveer 3 uur, langzaamaan het vermogen merkbaar toe aan het nemen is, ofwel, de motor is (verder) aan het inlopen...
Je praat niet over schokkende toenames, maar toch, van 180 naar 200 Watt, is best een merkbaar verschil.
Ik had niet verwacht dat het "settelen" van de motor op het nieuwe mengsel 3 uur zou duren....
Qua vermogen: het is nu gewoon een leuk motortje, geen powwerhouse, maar beslist ook niet "behelpen"... Tenminste, een handstart met de Charter vergt geen aanloop of harde worp, gewoon uit stilstand het model lanceren is ook op een windstille dag, voldoende om de kist trefzeker in de lucht te krijgen, en ook de klimsnelheid is heel acceptabel: toch zeker 100 meter per minuut, schat ik.
Helaas doet mijn GPS unitje eigenlijk vrijwel helemaal niks.... Hij gaf wat (erg variabele) snelheden aan, maar geen hoogte (dus geen klimsnelheid kunnen bepalen...
....