Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben toch wel een beetje verbaasd....
    Ik probeer me een klein beetje op één (OK, eigenlijk twee) motor(en) te focussen, om een zo scherp mogelijk beeld te krijgen.

    De motor met de meeste focus is de .30 viertakt. Deze motor heeft minstens een uur of 10 op de testbank staan inlopen en ook minstens 10 tot 15 uur in de lucht doorgebracht, mischien wel (ruim) meer, maar eerlijk gezegd heb ik dat niet heel strak bijgehouden..
    Inloop en vliegen is hoofdzakelijk met 1:5 mengsmering, en een APC 10 x 6 prop gebeurd, dus veel olie en een redelijk zware prop.
    Ik had verwacht dat de motor goed ingelopen zou zijn....

    Afgelopen week heeft deze motor toch gauw in de buurt van de 3 uur op 1:10 mengsmering gedraaid, en tevens ben ik overgestapt naar een APC 10 x 4.
    Van de overstap naar dunnere brandstof zelf, merkte ik aanvankelijk weinig verschil in vermogen.
    De overstap naar 10 x 4 liet de motor fors meer toeren draaien, maar aanvankelijk leek het vermogen eigenlijk hetzelfde volgens Pé Reivers Xcell sheet.

    Wat mij verbaast, is dat gedurende die ongeveer 3 uur, langzaamaan het vermogen merkbaar toe aan het nemen is, ofwel, de motor is (verder) aan het inlopen...
    Je praat niet over schokkende toenames, maar toch, van 180 naar 200 Watt, is best een merkbaar verschil.

    Ik had niet verwacht dat het "settelen" van de motor op het nieuwe mengsel 3 uur zou duren....

    Qua vermogen: het is nu gewoon een leuk motortje, geen powwerhouse, maar beslist ook niet "behelpen"... Tenminste, een handstart met de Charter vergt geen aanloop of harde worp, gewoon uit stilstand het model lanceren is ook op een windstille dag, voldoende om de kist trefzeker in de lucht te krijgen, en ook de klimsnelheid is heel acceptabel: toch zeker 100 meter per minuut, schat ik.
    Helaas doet mijn GPS unitje eigenlijk vrijwel helemaal niks.... Hij gaf wat (erg variabele) snelheden aan, maar geen hoogte (dus geen klimsnelheid kunnen bepalen...
    ....
     
    Demaic en verfbrander vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... gisteren de hele dag in Odoorn gevlogen....
    totaal ruim 2 uur "geknuppeld" tegen wel 600 ml benzine, verdeeld over de vier vleugelkisten (heli is om een of andere reden niet de lucht in geweest), en ook eindelijk de .91 op het nieuwe heksenbrouwsel aan de tand kunnen voelen. Hij vond het heerlijk, en de neiging tot hoge temperaturen leek een stuk minder geworden.

    Leuke dag gehad, maar toen ik thuis was ging het licht bij mij vrij snel uit....
     
    verfbrander en renetl50 vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er gaat een uitbreiding van de vloot komen....
    Over ongeveer 2 weken (kan iets langer zijn) vertel ik meer....
     
    MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vertel, vertel, vertel! Je hebt een calmato met een sjarter gekruist...
    en nu zijn er allemaal airfixjes 1:72 geboren? Je weet het... minimaal 8 weken in de kennel... anders is het modelvliegtuigmishandeling!
    Ik wil het weten! :banana:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee Bas.... ik hou de trainers en de sportkistjes strikt gescheiden, vleugeltjes boven de dekens 's nachts, en geen gerotzooi!
    Ik kan alleen maar zeggen dat het dit keer een raspaardje wordt....

    :p
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik weet het, (denk ik)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Omdat verder niemand anders dat doet, heb ik mezelf in het kader van Sinterklaas, én het nieuwe project, maar een kadootje gegeven van bij JustEngines vandaan....
    Hopelijk ben ik eerder thuis dan dat het pakje op de stoep ligt....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Iets met meer cilinders?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... maar ook weer niet te veel in een keer hoor....
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2017
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wat voor heli/vliegtuig is het voor bedoeld?
    of ga je voor boot/auto?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    He, verdorie.... ze worden ongeduldig.....
    Sorry, kan de advertentie even niet meer terug vinden (voor de plaatjes) maar de bedoeling is een Cap 231 met een boxer voorin.
    Leek me wel eens leuk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Cap nah! Da’s heul Meui!
    Stereo vonker
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... Origineel had die kist een 15 cc 2-takt OS, en dat is natuurlijk wel wat meer vermogen (volgens het boekje dan, OS overdrijft meestal nogal behoorlijk) en dan is zo'n boxer ook nog eens goed 600 gram zwaarder, maar ik denk dat 2 pk op een 18 x 6 prop veel goed maakt.... (of een 17 x 8 of 16 x 10, die heb ik maar gelijk meebesteld).
    Dit keer niet voor de superlange vliegtijd gegaan, dus een 180 ml tankje (zou ongeveer 10 minuten vliegtijd moeten opleveren) en eens kijken of ik bij deze kist iets kan doen aan de verkleuring van de brandstof in de tank.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou nou nou....

    Zelfs bij ASP zijn ze blijkbaar bést wel een beetje trots op hun "creatie" (kopie, dus, laten we er niet omheen draaien :D) en de boxer word in een "luxe houten box" (goedkoop kistje van waaibomenhout, uitermate slecht gelijmd) geleverd.

    IMG_20171211_102015_3CS.jpg

    Maar geef toe, het ziet er zonder meer "luxe" uit, van een afstandje.

    De motor zit daarentegen dan wel weer prima ingesloten in een styropor vulstuk, en dat is dan wel weer een goed ding.
    IMG_20171211_102034_1CS.jpg
    Kan niet anders zeggen dan dat de motor echt compleet geleverd word, met een goede kwaliteit gloeiplug-kabels (die ik toch niet ga gebruiken), in totaal 5 inbussleutels (die bij ASP overigens van absoluut redelijke kwaliteit zijn, apart genoeg), twee verlengstukken voor choke en sproeier, eentje flexibel, eentje star, en tot mijn verrassing en genoegen, zelfs vier motor-montagebouten inclusief goede inslagmoeren.
    Dat laatste klinkt mischien vreemd (dat ik daar blij om ben) maar het is me het laatste jaar opgevallen dat inslagmoeren met name in de kleine maten best lastig te krijgen zijn soms...


    De motor zelf:
    IMG_20171211_102137_1CS.jpg
    Ziet er gewoon prima uit. Niet zo super mooi gegoten als een OS of Saito, maar absoluut netjes, en hij zit goed in de olie, zowel uit als inwendig. Bij ronddraaien voelt hij tenminste niet zo droog aan als de drie eencylinders die ik eerder kocht, en ook aan de buitenkant is hij niet "gortdroog" om het maar zo te zeggen.
    Alles draait soepel, glad, en zonder bijgeluiden of ruw aan te voelen.
    De machinaal bewerkte delen (cylinders) zien er gewoon strak, glad en goed afgewerkt uit, de gietstukken zijn strak en netjes, je merkt alleen aan bijvoorbeeld het afwerken van de gietnaden, de bewerking van de pluggaten in de cylinderkop, dat soort puntjes, dat het allemaal wat minder gekost heeft.
    Allemaal dingen die (als het goed is...) geen invloed hebben op het loopgedrag of de levensduur.


    Al met al gewoon een goed ogende machine, geen luxe-paard
     
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Kijk... daar gaat weer wat moois gemaakt worden ...!
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi... Valt wel mee hoor: ik kletter een nieuwe motor tegen een tweedehands vliegtuig, en tie-rap er een ontsteking tegenaan....
    Maar ik heb wel zin in dit project... dat wel!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dit word zijn nieuwe kantoortje....

    IMG_20171211_190316_1CS.jpg
    Een pracht van een Graupner Cap 231, leeg, maar met servo's.
    Zoals hij op de foto staat weegt het geheel slechts 2,8 kilo, en daar moet nog bij: motor, tank, ontsteking, ontvanger en accu.
    Motor plus prop plus tank plus ontsteking komt op ongeveer 1,6 kilo, reken ik daar nog 400 gram voor accu en ontvanger en klein grut voor, dan zou ik ruim beneden de 5 kilo moeten kunnen blijven. Met een verwachtte 6 kilo statische trekkracht, zou dat toch wel een leuke combinatie op moeten kunnen leveren.

    Het beestje staat in elk geval ruimschoots hoog genoeg op zijn pootjes voor de beoogde 18" lepel die er voorop zou moeten komen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Alsof het voor elkaar gemaakt is...
    Prachtig indien dit ook weer op benzine gaat lopen...
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ga daar maar wél van uit....
    Ik was eigenlijk niet meer van plan ooit nog weer iets nieuws op methanol in de lucht te brengen. Buiten dat ik het gepruts van het ombouwen zo leuk vind, bevalt benzine me echt STUKKEN beter....
     
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Aaaaaahhhh een cap....

    Vroeger al mee gevlogen bert?

    Ben er niet zo een fan van eigenlijk.. en nog niet veel geweten die er fan van waren ook..

    beter een doodgeverfde extra of yak ofzo.. die vliegen gewoon.. ja beter gewoon.. cap is een vrij onvoorspelbare vlieger in mijn ogen.

    Maar veel succes, misschien dat het lage vlieggewicht hem iets beter maakt :)
     

Deel Deze Pagina