Ondertussen kreeg ik vanmorgen een grote doos toegestuurd gekregen van een medeforummer, met daarin een mooie OS Surpass 120, en een ontstekingssetje, en daarbij de vraag of ik daar wat leuks mee kon doen.
Een uurtje later (lijm laten uitharden kost nu eenmaal wat tijd) stond hij al op de testbank:
Let wel: hier is nog helemaal niets aan gedaan, op het vervangen van de O-ring om de sproeiernaald, en het aanbrengen van de magneet in de propmeenemer na.
De sensor zit gewoon met een tie-rap op zijn plek, en dat laat ik zo: de propmeenemer is gemerkt, en het op tijd zetten van de ontsteking is werkelijk een peuleschilletje, en mijn ervaring met deze manier van sensor plaatsen is gewoon dat het tot nog toe in vijf vliegtuigen 100% betrouwbaar is gebleken.
Eerst maar eens de motor een paar uur laten pruttelen om hem te "spoelen" van "gloeiplugbrandstof-olie" naar "benzine-olie".
Nadat de motor een kwartiertje stond te draaien viel het op dat er nog steeds eigenlijk geen zichtbare hoeveelheid olie uit de carterontluchting kwam, dus heb ik voor de zekerheid ongeveer 10 ml olie in het carter geinjecteerd, en de motor opnieuw gestart. Opvallend was dat de motor deze olie er niet onmiddellijk weer uitgooide.
Hij staat op moment van schrijven vrolijk te pruttelen, en we kijken over een paar uur nog wel eens weer....
Een uurtje later (lijm laten uitharden kost nu eenmaal wat tijd) stond hij al op de testbank:
Let wel: hier is nog helemaal niets aan gedaan, op het vervangen van de O-ring om de sproeiernaald, en het aanbrengen van de magneet in de propmeenemer na.
De sensor zit gewoon met een tie-rap op zijn plek, en dat laat ik zo: de propmeenemer is gemerkt, en het op tijd zetten van de ontsteking is werkelijk een peuleschilletje, en mijn ervaring met deze manier van sensor plaatsen is gewoon dat het tot nog toe in vijf vliegtuigen 100% betrouwbaar is gebleken.
Eerst maar eens de motor een paar uur laten pruttelen om hem te "spoelen" van "gloeiplugbrandstof-olie" naar "benzine-olie".
Nadat de motor een kwartiertje stond te draaien viel het op dat er nog steeds eigenlijk geen zichtbare hoeveelheid olie uit de carterontluchting kwam, dus heb ik voor de zekerheid ongeveer 10 ml olie in het carter geinjecteerd, en de motor opnieuw gestart. Opvallend was dat de motor deze olie er niet onmiddellijk weer uitgooide.
Hij staat op moment van schrijven vrolijk te pruttelen, en we kijken over een paar uur nog wel eens weer....