[Tips] Shock flyer zo licht mogenlijk bouwen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Igor, 23 sep 2008.

  1. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey,

    Aangezien het indooorseizoen gaat beginnen wil ik hier wat tips voor het bouwen van een zo licht mogelijke shock verzamelen.

    Ik heb een vrij zware setup voor een lichte shockflyer, zo'n ''24 grams'' blue wonder zoals ze op rc-groups zeggen.

    Hobbycity Online R/C Hobby Store : hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1300kv $8.95

    Met propsaver en motormount was deze zo'n 30 gram, Met een houten plaatje er aan en de regelaar 41 gram (9 grams regelaartje)

    Deze heb ik gestript, zelf een mount gemaakt, regelaar gestript, nu was het totaal nog 35 gram, dus dat is al 6 gram.

    De accu's heb ik ook gestript, deze wegen nu 2 gram lichter, van 36 naar 34 gram.

    Als servo's heb ik 5 grams hxt servo's die met zn 3en samen 20 gram wegen.

    Normaal wogen mijn shockflyers rond de 180-190 gram rtf, nu ben ik een nieuwe aan het bouwen die ik zo licht mogenlijk ga proberen te maken aangezien ik aankomend seizoen voor het eerst binnen wil gaan vliegen.

    Hebben jullie nog tips om gewicht te besparen op het model?
    Als versteviging heb ik gewoon carbonstokjes die ik met kleine druppeltjes bruislijm vastzet.
    En als stuurstangen had ik normaal carbon, en daarvoor wil ik nu een pull-pull of een single-pull systeem maken.

    Binnenkort wil ik misschien een nieuwe setup gaan kopen met dit 19 grams motortje:
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $10.99

    Ik ben benieuwd naar jullie tips!
     
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    die servo's kun je ook vervangen voor de 4.5 grams van bidproduct
    zijn wel een stuk kleiner en iets lichter
     
  3. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    ls je toch bij Hobbycity een motortje gaat bestellen kan je net zo goed ook daar de servo's bestellen.

    Die hebben nieuwe 3,7 grams servo's.
    Kijk maar:
    [​IMG]

    Specs hier.

    Vlieg je met een 2 of 3S Lipo ?
    Zowel voor 2S als 3S kan je nog wel een lichtere Rhino Lipo vinden bij diezelfde HC :)

    Grtz,
    Menno
     
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ligt er momenteel aan op welke schaal je aan het bouwen bent.

    Echt F3p indoor is 130 gram wel genoeg.
    En wil je daar komen kom je ten eerste op lichte elektronica.
    Tot hoever je kan gaan met je servo's ligt aan de stelkracht van de servo's en jouw vliegsnelheid.
    Aandrijving niet zwaarder maken dan nodig (trekkracht doel ik dan op te zware motor letterlijk en figuurlijk)
    Accu's beperken tot een acceptabele vliegtuig. bv 2s800 kan maar ook 2s400. Kan al een boel uitmaken op je totaal gewicht.
    Motoren met goed rendement trekken minder stroom bij gelijke trekkracht. Dus in dat geval kleinere regelaar, kleinere accu, minder C's dus lichter.

    Goed zuinig lijmen. Niet meer materiaal gebruiken dan nodig. Voornamelijk alleen verstevigen waar nodig en op die manier dat je met het minste materiaal de sterkste constructie krijgt.

    Wie licht wil zijn mag geen pijn lijden :D Daarmee doel ik op een lichte kist is meestal niet zo crash vast dan een zwaar versterkte kist die daarmee ook zwaarder is.
    Voordeel met minder gewicht is wel weer een kleinere impact.

    Alle snoeren inkorten tot minimum, zo dun mogelijk draad gebruiken (ook niet te doen ivm je accu stromen)
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2008
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    @ RCEflyer.

    vind ze verdacht veel op die EM's lijken maar dan met een mooi stickertje.
    Je hebt deze ook in het digitaal zag ik afgelopen week. Alleen wel 5x zo duur.


    Op een verkleinde 3Dbatix extra 330S van 72,5 cm heb ik:

    2x3,7 servo 1x 4,3 of 3x3,7 zou ook best kunnen
    6A himodel ESC
    19 grams 1800kv Himodel motor
    8x4,3 prop
    2s500maH 15C Loongmax lipo (nu zippy)
    Jeti rex 4 ontvanger (zou je corona synth 4 ch ontvanger voor kunnen nemen scheelt denk ik een gram)

    Totaal net geen 140 gram incl model. Trekkracht 200gram. Wat krapjes maar genoeg om redelijk te vliegen en hovert tot lege accu.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2008
  6. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Robert,
    maar die zijn ook meteen stukken minder nouwkeurig.
    Ik heb ze in mn mpx fox zitten, en je ziet gewoon dat ze niet goed centreren.
    ze lijken op deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : EM 4.3g / .5kg / .10sec Micro Servo $3.50

    Het scheel inderdaad wel in gewicht, het is net weer een maatje kleiner.

    Als ik mn nieuwe shock setup zou kopen ga ik ook voor lichtere accu's, ik heb nu himodel 2cellen 540 mah 20 C van 36-34 gram
    HiModel 540mAh / 7.4V 20C LiPoly Battery Pack W/ Balancer - HiModel - 20C LiPo Batteries
    Terwijl je makkelijk accu's van 22 gram of nog lichter kan vinden.
    HiModel 300mAh / 7.4V 20C LiPoly Battery Pack W/ Balancer - HiModel - 20C LiPo Batteries

    of http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7301

    Ik ben morgen vrij, dan bouw ik mijn shockflyer af en hou ik elk stukje in de gaten of ik er gewicht op kan besparen.

    Ik houd jullie op de hoogte!

    ----
    Edit, woooow, even een aantal nieuwe berichten er bij in een paar minuuten!

    @ Menno, ja mooi komen oktober op vooraad, had ze al gezien, ben benieuwd, anders scheelt dat zeker weer een paar gram.

    @ d.knoppers, ja, alleen deze motor heb ik nu op het moment, Deze motor werd mij aangeraden door een clublid een tijd terug.
    De zwaardere accu's en motor had ik omdat ik vooral buiten vlieg/vloog.

    Tja, en lichter is vaak ook duurder. Ik vind die turnigy motor inderdaad een mooi goedkoop alternatief!
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2008
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Igor,

    Die Turnigy motor lijkt dezlfde te zijn als de Himodel 2204-14 1400 KV ( zie HiModel.com). Die bevalt mij erg goed met een Fly 12 A regelaar.
    Ik ben erg benieuwd of dit dezelfde motor is en/of ook goed bevalt.

    Als er al mensen zijn die ervaring hebben met deze Turnigy laat dan eens van je horen.

    Yippie, het indoor seizoen komt er weer aan. Ook in Woerden wordt er dit jaar weer indoor gevlogen. zie mvcwoerden.nl en kom eens langs, wel even aanmelden.

    groet,

    Erik
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Dennis :)

    welke Em bedoel jij dan ?

    Dat linkje laat wel een mooi motortje zien, geschikt volgens jou ?

    Grtz,
    Menno
     
  9. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (Belgiƫ)
    Dit vind ik wel een leuk topic.
    Ik ga het zeker blijven volgen !
     
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Oh ja verrek hij was 1400kv. Dan is hij idd zo goed als identiek aan de turnigy.
    Tot nu toe doen die motoren het aardig bij mij dus denk dat de prestaties niet heel veel verschillen. Anders zelf even overwikkelen.

    EM =

    klik

    Digitale

    Klik


    Oh ja: Neem een passende connector. Bv JST is licht maar kan niet zo heel veel stroom leveren. Op 6A gaat nog perfect. 10 zal er denk ik iets overgangs weerstand zijn en dus spanningsverlies.

    Kleine wieltjes die echt alleen maar werken niet meer niet minder.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2008
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    daar heb je wel gelijk in, ik vind die hxt500 ook superdingen maar die zijn toch net een slagje groter. het was maar een tip ;)
    diamond servo's kunnen ook maar die zijn ook een tikkie duurder ;)
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Ik ben nog niet zo lang met shockies bezig en heb daarmee het shockyvuur op mijn club een beetje weer ontstoken.. men had al met shockies gevlogen, maar van het zomer vloog ik er veel mee en nu heeft dat zich als een olievlek uitgebreid. De techniek is veel vooruit gegaan, het is nu veel eenvoudiger een goed vliegende shocky te bouwen en ook veel goedkoper, niet onbelangrijk.

    tot zover het offtopic gedeelte.

    wat ik zie als ik om mij heenkijk, is dat mensen hun shockies veel te stevig willen bouwen. Als je voor outdoor bouwt, moet je natuurlijk e.e.a. steviger maken, al was het bij ons alleen al omdat je een landing op wieltjes wel kunt vergeten.

    Voorbeeld.. men ontwikkelt de theorie dat een roer tordeert bij uitslag, omdat hij alleen op een uiterst hoekje geactueerd (aangestuurd) wordt. Als oplossing lijmt men dan een koolstof band aan de achterkant van het roer en doet daar nog eens plakband omheem.

    Het resultaat werkt averechts. Je hebt het roer nu veel zwaarder gemaakt op een punt verder weg bij het aansturingspunt.. als het roer nu moet uitslaan, kan de servo het niet aan of buigt het depron op het stuk tussen roerhoorn en carbon achterlijst.

    Die fout zie ik veel meer gemaakt worden.. en ik ben zeker geen expert hoor.

    Nog een voorbeeld.. de verstagingen die je op de romp maakt.. die hoef je niet van 1mm koolstof te maken. Dat kan ook van 0.5 en zelfs dat is al teveel misschien.

    Volgens mij huist de kunst van een lichte shocky dan ook meer in het durven. Durven dingen licht te bouwen en niet gelijk alles gaat verstevigen. En accepteren dat je makkelijker schade zult hebben, een goed lichte indoorshocky is gewoon fragiel.

    Wat ik niet helemaal volg, is de stellige uitspraken die mensen soms doen. Zoals, bv. in dit topic, dat een indoor shocky 130 gram moet wegen. Naar mijn mening is dat kul. Een Ikarus Yak die rond de 150 gram weegt, is voor de meeste mensen gewoon prima mee te vliegen.

    Nog wat simpele tips.. er is geen houten plankje nodig om je motor te bevestigen. Schroeven zijn ook niet nodig.

    Als je op de neus van je shocky 4 stripjes dun carbon lijmt met CA (styropor safe) kun je daar je motor op zetten en die gewoon met superlijm verlijmen. Meer dan dat is gewoon niet nodig, voor binnen.

    Dan weegt je motor + mount nog maar 1 gram meer dan de motor zelf. Zou in jouw geval betekenen dat je motor + mount 25 gram zou wegen.

    Van de regelaar kun je de krimpkous afhalen. De draden die op de regelaar gesoldeerd zitten, kun je eraf halen en je motordraden rechtstreeks op je regelaar solderen. Je regelaar kun je vlak achter je motor op het depron bevestigen door op de 2 hoogste chipjes aan de kant waar niet de FET's zitten een druppeltje lijm te doen en zo te plakken.

    Als je een 24 grams motor hebt met een 9 grams motor, dan hoeft het geheel gemonteerd inclusief mount niet meer te wegen dan 35 gram.

    Dan.. bij een yak met een licht motortje, moet je alles zo ver mogelijk naar voren houden om het zwaartepunt goed te houden. De servo's voor hoogte en richting kun je op elkaar bevestigen en onder de vleugel lijmen direct achter de aileronservo. Je regelaar kan dan daar weer onder. Op die manier zit er aan elke servo maximaal 3cm snoer. De stekkertjes knip je er af en de snoertjes soldeer je rechtsreeks op het ontvangertje.

    Dus.. geen plakband of carbon op plaatsen waar dat niet nodig is. Zo dun mogelijk carbon kiezen waar dat kan. Geen houten platen of schroeven in je motormount. Geen stekkers aan je servosnoeren en de hoeveelheid servosnoeren zo minimaal mogelijk houden. Een zo licht mogelijke antennedraad aan je ontvangertje. De behuizing van je ontvangertje afhalen, de krimpkous van je regelaar.

    Het zijn elke keer maar marginale gewichten waar we het over hebben, maar 10 keer 2 gram is toch 20 gram.
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Dat noemen we een voorbeeld. Tuurlijk maakt een paar gram meer niet uit.
    totale gewicht wat je nog goed kan hebben hangt voornamelijk af van de afmetingen.
    Groter model zal met meer gewicht nog langzaam vliegen. Klein model met hoog gewicht is niet aan te raden. Het zal er in ieder geval niet makkelijker op worden. Bedoeling is dat het langzaam gaat en dat haal je alleen met een lage vleugelbelasting. (afgezien van hoveren)
     
  14. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    En nog een Tip:
    Let ook op welk Depron je gebruikt. Hier kunnen grote verschillen in zitten tussen de verschillende soorten. De een wat steviger en zwaarder, de ander lichter maar iets slapper. Verschillen van ca. 8 a 10 gram op een gesneden shock zijn geen uitzondering.
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Henri; wat heb jij klaarstaan voor f3p dan? Heb je ondertussen al in een zaal gevlogen? (eerste wedstrijd is tenslotte al over een paar weken)

    Grt.
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zit nu ook op 130 gram met een 84cm span plingpling.
    zit die 19 grams motor op met 8x4 prop, 3x D47 direct op 2 cellen, 2S400mah Polyquest (gestript komen die op 26 gram dacht ik) en een corona 6 kanaals ontvangertje.. Dat had nog een 4 kanaals kunnen zijn, maar aan die had ik al zitten solderen.

    Ik wilde eerst niet aan de D47's, maar die zijn toch wel leuk zeg :).
    De GWS 8x4 prop kan je trouwens ook ruim een gram lichter maken door het middenstuk flink bij te dremelen.

    en voor de rest alle tips volgen idd. vooral heeeeeeeeeeel goed nadenken over versterkingen. Af en toe zie je wel eens mensen met motormounts... das niet normaal, enorme houten blokken als versterking...
    GEwon puur licht houden.
    Ik heb enkel 4 carbon pennetjes aan dat motortje gelijmd en die met wat ca vastgeprikt in het depron. sterk genoeg.
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Opes, van de week maar eens snel gaan trainen dus. Henri, heb jij do avond tijd?
     
  18. hezik

    hezik Guest

    De ruimte in de kast voor alle bekers staat er klaar voor! voor de rest nog helemaal niets, vlieg nog buiten met een shocky.

    Heb er wel al binnen mee gevlogen trouwens, in onze woonkamer.. die is mss 6 x 10. Met een 175 grams Yak.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als je daar het C-programma kunt vliegen, dan lukt het in een sporthal zeker:D:rolling:
     
  20. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik wil misschien eind van dit seizoen ook proberen het f3p-c progamma te vliegen.
    Buiten lukt me eigenlijk vrijwel alles wel, alleen aan de netheid moet ik dan werken.

    Rondjes rugvlucht, turnstall, prophangen, 4-staps rol (of hoe heet dat?) en rollende cirkels.

    Ik ken het c-progamma verder niet (staat dat ergens online?)

    Maar eerst eens indoor leren vliegen (ik kan ook in de huiskamer rondhoveren, vliegen in de tuin, in het speeltuintje, op straat ect..) maar heb nog nooit echt in een gymzaal gevlogen, wel eens gekeken.

    Ik heb eens gewogen, mijn gehele setup weegt nu zo'n 90-95 gram, hopen dat ik het kale model rond de 40-50 gram krijg. (Het model is trouwens een pling-pling)

    Van de winter ga ik er dan maar 1tje bijbouwen met die 19 grams motor, die 3.7 grams servo's, dunner en minder carbon en verstevigingen ect. Ik moet gewoon lichter uit kunnen komen!
     

Deel Deze Pagina