Heb je dat ook wel eens? Dat je gewoon het gevoel hebt dat je een toestel moet kopen? Ik heb het niet vaak, en ik geef er bijna nooit aan toe, maar vrijdag wel. Ik loop al weken met de Hangar9 Funtana X50 in mijn hoofd (groot hoofd...) en vrijdag hield ik het niet meer, dus zo zag de eetkamertafel er vrijdag avond uit (hier zit alles alleen los in elkaar gestoken):
Dus camera erbij, en een verslagje:
Maar ja, dat heeft weinig zin. De foto's zijn gelijk aan de handleiding, die is perfect en ik vind het weinig nuttig de handleiding hier uit te typen met eigen foto's erbij. Dus zal ik me beperken tot de ingrepen die ik aan het toestel doe. Dat zijn er tot nu toe twee; het plaatsen van de te grote motor en het verstevigen van de romp bij het landingsgestel.
Eerst de motor. Dit toestel is eigenlijk voor de Saito 82 (13,4cc) viertakt bedoeld. Maar ik heb nog een ASP 91 viertakt liggen, en het budget laat een nieuwe Saito niet toe.
Met de bijgeleverde steunen krijg ik de motor niet op z’n plek. Of ik moet gaan boren in het motorschot, en dat wil ik niet. Misschien dat ik later namelijk nog een zo’n Saito koop, en die wil monteren. Gelukkig verkoopt Graupner mooie steunen, met slobgaten. Deze zijn net niet ruim genoeg, maar met een boortje ‘frees’ ik de slobgaten net een half millimetertje wijder.
En dan past het geheel netjes op z’n plek. Je ziet hier ook al meteen dat de carb erg dicht bij het motorschot komt. De motor is uiteraard niet alleen breder dan de Saito, maar ook langer. De bijgeleverde stalen aansturing van de carb wil ik niet, ik monteer liever een Sullivan met kogelkopjes. Maar daar is tussen de carb en het motorschot echt geen ruimte meer voor. Dus freubel ik een ‘umlenkung’ (Nederlands?):
En zo zit dat dan op het toestel:
En zo werkt het (nog met de hand):
Volgende keer de modificatie aan de romp.

Dus camera erbij, en een verslagje:



Maar ja, dat heeft weinig zin. De foto's zijn gelijk aan de handleiding, die is perfect en ik vind het weinig nuttig de handleiding hier uit te typen met eigen foto's erbij. Dus zal ik me beperken tot de ingrepen die ik aan het toestel doe. Dat zijn er tot nu toe twee; het plaatsen van de te grote motor en het verstevigen van de romp bij het landingsgestel.
Eerst de motor. Dit toestel is eigenlijk voor de Saito 82 (13,4cc) viertakt bedoeld. Maar ik heb nog een ASP 91 viertakt liggen, en het budget laat een nieuwe Saito niet toe.
Met de bijgeleverde steunen krijg ik de motor niet op z’n plek. Of ik moet gaan boren in het motorschot, en dat wil ik niet. Misschien dat ik later namelijk nog een zo’n Saito koop, en die wil monteren. Gelukkig verkoopt Graupner mooie steunen, met slobgaten. Deze zijn net niet ruim genoeg, maar met een boortje ‘frees’ ik de slobgaten net een half millimetertje wijder.

En dan past het geheel netjes op z’n plek. Je ziet hier ook al meteen dat de carb erg dicht bij het motorschot komt. De motor is uiteraard niet alleen breder dan de Saito, maar ook langer. De bijgeleverde stalen aansturing van de carb wil ik niet, ik monteer liever een Sullivan met kogelkopjes. Maar daar is tussen de carb en het motorschot echt geen ruimte meer voor. Dus freubel ik een ‘umlenkung’ (Nederlands?):

En zo zit dat dan op het toestel:

En zo werkt het (nog met de hand):
Volgende keer de modificatie aan de romp.
Laatst bewerkt door een moderator: