Funtana X50, verslagje.

Heb je dat ook wel eens? Dat je gewoon het gevoel hebt dat je een toestel moet kopen? Ik heb het niet vaak, en ik geef er bijna nooit aan toe, maar vrijdag wel. Ik loop al weken met de Hangar9 Funtana X50 in mijn hoofd (groot hoofd...) en vrijdag hield ik het niet meer, dus zo zag de eetkamertafel er vrijdag avond uit (hier zit alles alleen los in elkaar gestoken):

Funtana%20001.jpg

Dus camera erbij, en een verslagje:

Funtana%20002.jpg

Funtana%20003.jpg

Funtana%20004.jpg

Maar ja, dat heeft weinig zin. De foto's zijn gelijk aan de handleiding, die is perfect en ik vind het weinig nuttig de handleiding hier uit te typen met eigen foto's erbij. Dus zal ik me beperken tot de ingrepen die ik aan het toestel doe. Dat zijn er tot nu toe twee; het plaatsen van de te grote motor en het verstevigen van de romp bij het landingsgestel.

Eerst de motor. Dit toestel is eigenlijk voor de Saito 82 (13,4cc) viertakt bedoeld. Maar ik heb nog een ASP 91 viertakt liggen, en het budget laat een nieuwe Saito niet toe.
Met de bijgeleverde steunen krijg ik de motor niet op z’n plek. Of ik moet gaan boren in het motorschot, en dat wil ik niet. Misschien dat ik later namelijk nog een zo’n Saito koop, en die wil monteren. Gelukkig verkoopt Graupner mooie steunen, met slobgaten. Deze zijn net niet ruim genoeg, maar met een boortje ‘frees’ ik de slobgaten net een half millimetertje wijder.

Funtana%20006.jpg

En dan past het geheel netjes op z’n plek. Je ziet hier ook al meteen dat de carb erg dicht bij het motorschot komt. De motor is uiteraard niet alleen breder dan de Saito, maar ook langer. De bijgeleverde stalen aansturing van de carb wil ik niet, ik monteer liever een Sullivan met kogelkopjes. Maar daar is tussen de carb en het motorschot echt geen ruimte meer voor. Dus freubel ik een ‘umlenkung’ (Nederlands?):

Funtana%20007.jpg

En zo zit dat dan op het toestel:

Funtana%20008.jpg

En zo werkt het (nog met de hand):

Volgende keer de modificatie aan de romp.

Laatst bewerkt door een moderator:
wauw mooie kist.
Maak je maar geen zorgen over je eetkamertafel.
Die van mij ziet er al 3 weken zo uit. (vrouwtje is blij met mij ;))

Greetz Jeroen

Zo, ik heb net besloten dat de Dymond 300 MG servo's die ik nog had liggen in de kist komen. Even Googlen leert dat er mensen naar tevredenheid vliegen met servo's als de S3001, HS 5245MG en JR Sport ST47. Die zijn allemaal minder krachtig, dus neem ik aan dat dit goed zal zijn. De standaard servo's die Hangar9 op hun site aanraadt, de JRPS537 zijn zelfs half zo krachtig. Alleen moet ik de gaten voor de servo's iets kleiner maken met wat latjes, omdat de servo's lekker klein zijn. Voor het gas heb ik nog een Dymond DS 62 MG, zou die sterk genoeg zijn?

Al met al bespaar ik zo iets meer dan een ons op de servo's t.o.v. die in de manual. Ik denk alleen dat de ontvangeraccu nogal ver achterin zal moeten komen om de balans met die zware motor goed te krijgen. Maar ja, liever wat kunstgrepen en een licht toestel dan loos gewicht toevoegen voor de balans.

Oh ja, de eettafel was gisteren avond al weer netjes leeg, hoor. Voor het aanpassen van de romp moet er gezaagd en gelijmd worden, dat doe ik niet meer op de tafel. En ik heb meteen het kale hout met spanlak te grazen genomen, dus dat is nu netjes brandstofbestendig.

Laatst bewerkt:
Zoals al aangekondigd, de romp modificatie. Zoek maar eens op internationale fora, het is een algemeen bekend probleem dat als je niet perfect land op een biljartlaken, het landingsgestel met bevestigingsplank en al van het vliegtuig scheurt, en met een beetje geluk een gat in je vleugel slaat. Niet de bedoeling. Ik heb zelfs al enkele kapot en wel te koop gezien, van mensen die het repareren zat zijn (omdat ze iedere keer de originele constructie herstellen).

Dus, hier het nog maagdelijke toestel, waar ik fijn aan ga zagen:
Funtana%20009.jpg

Folie eraf:
Funtana%20010.jpg

Funtana%20011.jpg

Zie hier het probleem. Het plankje dat het landingsgestel vasthoudt is maar een paar centimeter breed, het deel ervoor is maar 2 mm balsa, zoals je ziet.
Funtana%20012.jpg

Ze hebben de bevestigingsplank wel aan de zijwand gelijmd, maar over een veel te kort stukje. Het moment dat het landingsgestel op dit korte stukje uitoefent is veel te groot ervoor.
Funtana%20013.jpg

Ook dit stukje gaat eruit, ook slechts 2mm balsa.
Funtana%20014.jpg

Zo, kaal!
Funtana%20015.jpg

Eerst een kleine versteviging op de achterplaat, uit 2mm triplex. Let ook op de kleurstelling van de wasknijpers, niet onbelangrijk in dit stadium.
Funtana%20016.jpg

Hoeklatjes erin:
Funtana%20017.jpg

6mm triplex basisplaat erin, lekker vast aan de zijwand met twee lange kanten, direct èn geholpen door de driehoekslatjes. En nog wat driehoekslatjes voor de voorplaat.
Funtana%20018.jpg

Voorplaat erop, ook 2mm triplex, en 6mm balsa stripjes voor het herstellen van de vorm.
Funtana%20019.jpg

Zo, lijm droog en schuren maar:
Funtana%20020.jpg

En nieuwe folie erop. Niet supernetjes in de hoeken, maar de kap komt er toch overheen.
Funtana%20021.jpg

Het blanke hout, ook inwendig in het toestel, is met 2 laagjes spanlak verwend. Dat maakt het geheeltje brandstofbestendig.

Zo, ik denk dat’ie mijn landingen op ons hobbelveldje zo wat beter aan kan. En het scheelt niet eens zoveel gewicht, het zijn maar kleine plankjes.

Oh, en nog iets; ik heb mijn oog laten vallen op een hele lichte motor, de J'EN 57. (Klik) Die weegt maar 480 gram inclusief demper, dat scheelt 2 ons met de motor die ik nu heb. Dat vind ik best veel! En het ding schijnt met gemak een 13x4 prop op hoge snelheid rond te gooien... Maar ja, eerst nog maar even nadenken.

netjes gedaan dat landingsgestel:D

Heb zelf ook al een landingsgestel verloren op mijn kleine extra. Constructie bijna hetzelfde.

Zit er nu weer stevig in (3 blokken van+- 1 cm dik naast elkaar erin gelijmd en daar landingsgestel op:D)

Knap gedaan Hugo.
Ziet er goed uit die modificatie.

Dapper dat je dat zo durft te slopen en vervolgens weer netjes in elkaar gezet.

Gr. Jeroen

Ach, het is niet anders dan een schade repareren, dit is eigenlijk makkelijker omdat de boel nog heel en schoon was. Waar ik meer tegenaan zit te hikken is het feit dat het ding nogal 'snappy' schijnt te zijn met overtrekken. Dit heeft Hangar9 bij de verandering van S90 naar X100 opgelost met vleugelprofiel met een scherpere neuslijst, bij de upgrade van S40 naar X50 zijn ze dat kennelijk vergeten. Maar ik vond deze tread:

Hangar 9 Funtana 40

met o.a. deze foto:

Lj23693.jpg

Misschien dat ik deze mod ook wel doorvoer, er zijn veel fans van. Maar dat betekent nog meer zagen aan het mooie ding...

Laatst bewerkt:
Oh, en nog iets; ik heb mijn oog laten vallen op een hele lichte motor, de J'EN 57. (Klik) Die weegt maar 480 gram inclusief demper, dat scheelt 2 ons met de motor die ik nu heb. Dat vind ik best veel! En het ding schijnt met gemak een 13x4 prop op hoge snelheid rond te gooien... Maar ja, eerst nog maar even nadenken.
Er is eigelijk maar 1 juiste brandstof motor voor de funtana s40 en x50, de saito82! Zo veel kracht en zo licht, en loopt ook nog eens erg goed.

Ik sta trouwens op het punt mijn onderstel te repareren, wel anders dan jij het hebt gedaan, ik zal wel een paar foto's maken als hij klaar is.

Zojuist besloten de 15cc ASP viertakt, van de bovenstaande foto's, te gebruiken. De Saito komt misschien ooit later, maar voordat'ie erop zit zijn we ruim 300 euro verder (ook andere prop / spinner / etc). Ik heb mezelf tot doel gesteld het toestel verder zo licht mogelijk te maken, o.a. het landingsgestel van ruim 2 ons laat daar ruimte voor, het extra motorgewicht zal daardoor gecompenseerd moeten worden. Dit weekend de boel eens wegen en verder bouwen.

Laatst bewerkt:
Gaaf, dank je wel. Ik las dat je hem verkocht hebt door het afbrekende landingsgestel, vandaar mijn mod. Er komt ook een carbon landingsgestel met lichtgewicht wielen op, dit setje uit de kit weegt 220 (!) gram en veert niet.Wat voor viertakt had jij erop? Een lichte Saito of een zware OS (-achtige)?

In mijn ogen is het modificeren van het landingsgestel compleet overbodig... Ik vlieg zelf al zeker een jaar of 3 met de Funtana 40 en heb nog nooit problemen gehad met het landingsgestel terwijl het model toch zeker niet altijd even netjes geland is.
Nu verstevig je hem...breekt er dan wat af heb je waarschijnlijk alleen maar meer schade....

Fijn voor je dat het bij jou goed gegaan is tot nu toe, maar de fora staan bol van de afgebroken landingsgestellen. Ook op de club hebben we er al voorbeelden van. De versteviging van de romp, i.c.m. een minder stijf landingsgestel zorgt er gewoon voor dat de krachten over een groter deel van de romp verdeeld worden, en minder schokken. Inderdaad, als ik het nu aan gort vlieg is er meer schade, maar het zal minder snel gebeuren.

Ondertussen even een vraag; wat voor motor heb je en wat is je vliegklaar gewicht?

Dank,

Gewicht weet ik niet meer.
Ik had er een 15cc 4-takt van Magnum op met een mee gloei instaltie :P super makkelijk.

Fijn voor je dat het bij jou goed gegaan is tot nu toe, maar de fora staan bol van de afgebroken landingsgestellen. Ook op de club hebben we er al voorbeelden van. De versteviging van de romp, i.c.m. een minder stijf landingsgestel zorgt er gewoon voor dat de krachten over een groter deel van de romp verdeeld worden, en minder schokken. Inderdaad, als ik het nu aan gort vlieg is er meer schade, maar het zal minder snel gebeuren.

Ondertussen even een vraag; wat voor motor heb je en wat is je vliegklaar gewicht?

Dank,

Hé, da's interessant, mijn ASP .91 is identiek aan die Magnum. Ik zit alleen met het zwaartepunt te rotzooien; met deze motor is'tie veel te neuslastig. En ik wil er geen lood ingooien. Hoe kwam het bij jou uit?

Ik had de accu achter de vleugel liggen en die van de mee gloeier ook, Dat kwam aardig in de buurt het had nog wel veder naar achteren gemogen maar daar kwam ik niet bij. en ik wou niet het spul open snijden.
Heb je al gevlogen????

Hé, da's interessant, mijn ASP .91 is identiek aan die Magnum. Ik zit alleen met het zwaartepunt te rotzooien; met deze motor is'tie veel te neuslastig. En ik wil er geen lood ingooien. Hoe kwam het bij jou uit?

Back