deel 4
deel 4
Hallo allemaal !
Via de latijnse les en de stop and go penalty in Rucphen zijn we weer bij deel 4 aangekomen.
Afgelopen weekend weer heerlijk gevlogen. Was een beetje koud op zaterdag maar vandaag was het werkelijk perfect. Heb een beetje met een Flycamone gespeeld, maar dat wilde niet echt lukken. Doordat het altijd een beetje heiig is, krijg je bij zonneschijn een soort sterk en diffuus licht. Iets waar dit dingetje niet mee om lijkt te kunnen gaan. Maar misschien moet ik mij wat meer verdiepen in de instellingen, of het anders maar een zonnebrilletje geven...
Is jammer, had graag wat laten zien van de omgeving.
Iets wat hier anders is dan in Nederland is het feit dat hier 's avonds niet gevlogen kan worden, ook niet in de zomer. Omdat we veel dichter bij de evenaar zitten (34 graden N, zelfde hoogte als Casablanca in Africa) is er veel minder verschil tussen zomer en winter mbt. tot daglicht. Tussen 6 en 7 uur 's avonds gaat het licht uit.
China heeft één tijdszone, maar zou gezien de grootte van het land er meerderen moeten hebben. De stand van de zon is dan ook merkbaar "verkeerd" wanneer je niet op de juiste plek bent. Ook is het een stuk kouder in de noordelijke gebieden, vergeleken met Europa. Als je de temperaturen vergelijkt zie toch wel de enorme invloed die de Atlantische golfstroom heeft op het klimaat in Europa.
Maar, nu weer terug naar mijn pogingen om de vliegkunsten meester te worden.
In deel drie had ik beloofd om meer te oefenen voordat er weer iets nieuws kwam. Yeah, right ! Dat duurde natuurlijk niet zo lang. Er zijn hier zoveel leuke dingen voor zo weinig te krijgen en ik had nog steeds last van overschatting van mijn vliegkunsten ;-)
Een vriend kende een zekere meneer Dong Ling. Deze meneer had een motortje "ontwikkeld" die maar een geprobeerd moest worden. Het is een 50cc benzinemotor, bekend onder de naam DL-50. Deze DL-50 is "ernstig geinspireerd" door de amerikaanse DA-50 maar kost er slechts een fractie van.
Nu kun je natuurlijke afvragen ofdat het wel zo netjes is wat ze doen, maar het is natuurlijk nauwelijks mogelijk om echt iets vernieuwends te brengen. De methanol motoren van de verschillende merken lijken, op details na, immers ook als twee druppels op elkaar. Daarbij heeft DA ook jarenlang de kunst af kunnen kijken toen ze een dealer waren van 3W.
Grappig detail is het feit dat verschillende onderdelen van de DL-50 uit fabrieken komen die ook de onderdelen maken voor de bekendere namen....
De nieuwe aanwinst moest natuurlijk een plekje krijgen en na veel zoeken had ik het gevonden: een SD-models YAK54. Die kon ik voor niet te veel direct bij de fabriek krijgen. Dan zie ook meteen hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen tussen fabricage en eindverkoop ;-)
Nu had zelfs ik wel door dat deze ontzettend mooie YAK misschien maar eens moest wachten en dat de DL-50 eerst geprobeerd moest worden met iets anders. In het zelfde winkeltje wat uitverkoop had, heb ik toen een World Models Extra 160 gekocht. Eigenlijk gemaakt voor een OS 160 maar de DL zou ook moeten passen. Motor zou wel wat aan de grote kant zijn, maar er is altijd nog de gasknuppel, nietwaar ?
Deze Extra zou uiteindelijk de aanleiding zijn tot 2 zaken nl: vliegen met benzinemotoren is hier ongelooflijk populair geworden en ik zou uiteindelijk via deze Extra mijn grote liefde vinden (maar dat komt later en nee, het is geen chinese schone

)
Toch wel groot....
De maiden vond plaats op een industrieterrein in aanbouw, lekker vroeg in de morgen omdat het anders te druk zou zijn. Helaas was het na twee vluchten over omdat de uitlaat het begaf. De eerste serie motoren had een paar kleine probleempjes, waar dit er een van was. Geen probleem, na een mailtje aan meneer Dong had ik binnen een week een nieuwe, verbeterde versie van de uitlaat.
Uit met de pret
Met de Extra heb ik ongelooflijk veel uren gemaakt. Veel meer dan ik eigenlijk had gepland. Hij is uiteindelijk veel later aan zijn einde gekomen doordat hij in de velden buiten de vliegclub terecht kwam met een lege ontvanger accu. De accu was net bijgeladen maar was toch zo dood als een pier. Waarschijnlijk is het geen goed idee om nicads te laden met behoorlijke stromen wanneer de buitentemperatuur boven de 40 graden in de schaduw is. De schade van buitenlanding was nihil, maar toen werd de Extra door een stel boeren opgepakt die er vervolgens mee wegrenden. Wij er natuurlijk achteraan en in alle commotie en trekken en duwen was die zo beschadigd dat ik er geen zin meer in had om het nog te repareren. Een clubgenoot heeft hem vervolgens meegenomen om hem ooit nog eens te repareren. Het is overigens niet de enige kist waar iemand mee aan de haal ging. Veel later is er ook een 50cc Edge van een clubgenoot buiten in de velden terecht gekomen. Die was wel verdwenen.......
Nu over mijn grote liefde:
Het was ondertussen april 2007. Mijn vriend, meneer Li, vroeg ofdat ik vrij was in de mei vakantie en ofdat ik zin had om met hem mee te gaan naar een modelvliegevenement. Dat zou plaatsvinden in Anyang in de provincie Henan. "Natuurlijk heb ik daar zin in", zonder nou te weten wat mij te wachten stond.
Ik moest nog wel even oefenen, zei hij. Oefenen ? Waarvoor ? Welnu, hij had mij ingeschreven in de beginnersklasse van de kunstvlucht. Deze heet hier P3A en heeft 3 niveau's, 1 t/m 3.
Ik was nog nooit op zo'n wedstrijd geweest, noch in China, noch in Nederland. Dus ik had geen idee hoe dat zou zijn.
Ik kreeg een schemaatje met wat figuren en die moest ik proberen zo netjes mogelijk te vliegen. Bij gebrek aan iets meer geschikts was het de Extra die ervoor gebruikt werd. Met meneer Li als coach hebben ik toen de tijd tot het evenement zoveel mogelijk geoefend. Wat valt dat tegen zeg ! Rechte lijn vliegen, ronde loopings, netjes rollen enz. Het feit dat het richtingsroer door mij alleen bij de start gebruikt werd hielp natuurlijk niet echt mee.
De wedstrijd bleek een van de grootste modelvliegevenementen in China te zijn. Het vindt iedere tweede jaar plaats op een 1:1 vliegschool en wordt georganiseerd door GA models, een van China's grootste postorderwinkels. Het evenement duurde bijna een week en er waren een ontelbaar aantal klasses waarvan de belangrijkste waren: P3A (beginners kunstvlucht voor vliegtuigen), P3C (hetzelfde voor helicopters), 3D voor zowel heli's als vliegtuigen en de combat (waarbij twee vliegtuigen met een lint eraan met elkaar de strijd aangaan)
Behalve deze wedstrijden waren er demo's van jets maar ook van Curtis Youngblood uit USA (helicopter) en Naruke uit Japan (vliegtuig). Deze twee heren gaven niet alleen demo's en zaten in de respectievelijk jury's, maar hielden ook verschillende spreekbeurten over hoe te vliegen en hoe je vliegtuig/helicopter af te stellen. Ontzettend interessant......
De open vlakte die bij de vliegschool hoort
De vliegschool
Zou je hier in durven lessen ?
En toen gebeurde het: Naruke gaf een demo met het vliegtuig van de chinees Kampioen F3A. Het waaide enorm maar het leek ofdat die wind niet bestond voor hem. Zo'n mooie en indrukwekkende demo had ik nog nooit gezien. Zelf de demo van Youngblood kon er niet aan tippen wat betreft elegantie. En toen wist ik het: F3A is het waar ik mij op wil toeleggen......
Overigens was de demo van Youngblood ook heel speciaal. Inverted autorotatie landing en net niet de grond raken met de rotor om vervolgens de heli om te draaien en hem met het laatste beetje energie neer te zetten. Verder nog heel veel andere truuks die ik later niet meer gezien heb bij andere helipiloten.
Jet demo, ze gebruiken AMT's turbines
Zo'n AMT was ook het enige herkenbare nadat er eentje volgas de grond inging
Oxai Adventure van Zhang Xu Jun waarmee Naruke een demo gaf.
Demo van Curtis Youngblood, hij liet de heli regelmatig achter de reclameborden verdwijnen
Spreekbeurt van Naruke
Team Xi'an probeert wat te leren
De wedstrijd ging eigenlijk best wel goed. Was natuurlijk ontzettend nerveus, vooral ook omdat het zo waaide. Mijn doelstelling was om niet te crashen en geen laatste worden. Dat bleek uiteindelijk reuze mee te vallen. Het eindresultaat was een 10e plaats in een veld van 28 man.
om 6 's uur ochtends warm eten :-( Zenders moesten op tijd ingeleverd worden.
wachten, wachten, wachten
daar sta je dan.........
het zit er bijna op.
het resultaat, wel grappig tussen al die chinese karakters
Meneer Li deed mee in de combat (super spectaculair !!!!) en werd uiteindelijk uitgeschakeld in de halve finale. Hij landde met motor aan en dat is niet toegestaan, dus gediskwalificeerd.
klaar voor 3 minuten 1-tegen-1 combat waarna een doellanding volgt
de kwartfinale werd nog met een paar centimeter verschil gewonnen, maar in de halve finale was het over.....
Zo, dat was het weer voor deze keer
Groet
Roald