Nieuwe F3A-X programma's bekend

Tom,

deze regel is er voor de inters klasse in F3M. Deze is FAI,

voor nationaal en Novice gelden eigen regels die ooit zijn opgesteld maar nooit up to date gemaakt.

Daar staat trouwens nog altijd in dat in Nationaal het toestel max 15kg mag wegen, maar wel 3 meter span mag hebben, foutje maar het staat er nog altijd.

voor novice was gesteld een minimum van 1m80

Juist Peter, ge hebt gelijk, novice en nationaal vallen niet onder deze regel. :hammer:
Novice begint inderdaad vanaf 1.80m, max. 110ccm motor en max. 15kg
Nationaal vanaf 2.00m span., max. 160ccm motor en wat het gewicht betreft voor nationaal; dit was ook aangepast tot 20kg.
Na te lezen op: http://www.ffam.asso.fr/activite/pdf/categ_nationale/Regl%20VGM%20Ref%20315%20(Janv.%202008).pdf
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij de technische commissie eens nagevraagd of de sebart sukhoi 29 140 size in de F3A-X klasse mag gevlogen worden.

Dit antwoord heb ik gekregen:

Het model waar jij het over hebt voldoet niet aan onze Nederlandse F3A-X reglementen.
Dit model wijkt extreem af van een Sukhoi 29 en vertoont dus volgens onze reglementen géén goede gelijkenis met het origineel, welke
een absolute voorwaarde is voor de F3A-X.
Daaronder vallen ook verschillende exoten zoals de Funtana etc.

Daarbij komt dat de spanwijdte onder de 2 meter is. Eigen aanpassingen zijn niet toegestaan. (zie ons reglement 5.8.1.)
http://f3ax.nl/reglement.pdf
Lijkt me een fair antwoord.
 
Alleen is dat antwoord naar mijn mening niet correct. Ik doel dan op het stuk mbt eigen aanpassingen. De reglementen spreken daarbij over canalizers etc.

Het verlengen van de wingspan met 2cm valt duidelijk niet onder die regel. Die regel gaat heel duidelijk over aanpassingen in de zin van aerodynamische aanpassingen. Spoilers, extra vleugels, enz. Die voorbeelden worden zelfs letterlijk genoemd.

Als die sukhoi niet schaal genoeg is, is dat natuurlijk WEL een reden tot uitsluiting, maar de verwijzing naar dat eigen aanpassingen niet zouden mogen, is gewoon misplaatst. Dan kent men de eigen reglementen naar mijn mening niet.

Het woord 'originele vliegtuig' in die regel dient gelezen te worden als 'het model waar het schaalmodel van afgeleid is'.

Indien men die regel wel zo wil lezen, dan zou men van alle 'van kit af' gebouwde toestellen moeten gaan controleren of de bouwer 'm wel EXACT volgens de kithandleiding (als die al zou bestaan) gebouwd heeft, want eigen aanpassingen zijn niet toegestaan.. etc.. beetje kul dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou je dan even moeten terugkoppelen naar Remko, mogelijk wordt het dan duidelijker wat hij bedoelt.....
 
nou nee hoor, zie niet in waarom, ik heb niet zo'n sukhoi dus voor mij geen reden om daarover te gaan steggelen. In de forumcontext (deze discussie) wil ik het wel melden, maar zie geen reden om die discussie op dat niveau aan te gaan.
 
nou nee hoor, zie niet in waarom, ik heb niet zo'n sukhoi dus voor mij geen reden om daarover te gaan steggelen.

Ok, ik dacht dat je de mogelijkheden zat te bekijken om zowel F3A als F3A-X te kunnen vliegen, maar zal me vergist hebben:D
 
Ja die mogelijkheden zat ik ook te bekijken, maar dat hoeft niet perse met die sukhoi hoor.. idealer is het natuurlijk om een kist te vinden van precies 2 meter die wel schaal is, dan hoef je ook geen discussie over die regels te starten. Of er zelf een bouwen natuurlijk. Hoe dan ook, de discussie is voor die Sukhoi helemaal niet nodig, omdat ie dus blijkbaar niet schaal genoeg is. Dan maakt de span al helemaal niet uit ;)

Kan er alleen slecht tegen als er iets is wat 'men' eigenlijk niet wil, en 'men' daarvoor eigen reglementen opzettelijk gaat mis-intepreteren om maar te voorkomen dat dat alsnog zou kunnen gaan gebeuren.. en daar had dit antwoord in mijn ogen wel alle schijn van, misschien dat ik het verkeerd lees..
 
Kan er alleen slecht tegen als er iets is wat 'men' eigenlijk niet wil, en 'men' daarvoor eigen reglementen opzettelijk gaat mis-intepreteren om maar te voorkomen dat dat alsnog zou kunnen gaan gebeuren.. en daar had dit antwoord in mijn ogen wel alle schijn van, misschien dat ik het verkeerd lees..

Ik denk dat het weinig zin heeft om naar de bedoelingen van de schrijver te gaan gissen, daarvoor zul je toch echt per E-mail contact met hem op moeten nemen zoals Alex al zei.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat "Men eigenlijk niet wil". We willen graag nieuwe vliegers trekken. Dus er zullen zeker geen regels 'bedacht' worden om vliegers weg te houden.

Maargoed het moet natuurlijk wel een F3A-X klasse blijven en geen F3A worden. Dus het onderscheidende wat F3A-X heeft (Schaal en groot) moet dan wel behouden blijven. In dat licht snap ik de reactie dus prima dat het niet wenselijk is om een F3A kist iets op te rekken en daarmee te gaan vliegen. Niet om iemand dwars te zitten, maar puur om die 'X' in de klasse te houden.

Maar nogmaals, ik heb de reactie niet opgesteld en als ik jou was, zou ik gewoon de schrijver (Remko neem ik aan) een mailtje sturen ipv hier op het forum te gaan lopen gissen over zijn bedoelingen (En daarbij meteen van het ergste uit te gaan.)
 
Laatst bewerkt:
Ja heb je ook helemaal gelijk in. Als ie het leest excuses aan remco, ik flapte het er weer eens te snel uit.
 
Ah nee toch. Ik dacht meer aan C ;)
Straks staan we maar met twee of drie vliegers in de C en 15 vliegers in B ofzo.

Nee joh, Henri moet je niet meer in de C hebben:D Maar van wat ik begrepen heb in de vergadering blijven er nog genoeg over in de C;) (hoewel ik stiekem ook hoop dat Jeroen in de B gaat vliegen, dan ben ik niet de enige nieuwe)

Grt.
 
Alexz, Gino en ik komen anders ook wel eens meedoen hoor, zijn we alleen als we A vliegen ? :-) Dan doen we maar beter ook B
 
zijn we alleen als we A vliegen ? :-)

Dat sowieso niet, in principe doen dezelfde mensen als vorig jaar mee in de A, en Piet van Noord gaat ook naar de A:) (en misschien nog meer mensen waar ik het niet van weet)

Grt.
 
Alexz, Gino en ik komen anders ook wel eens meedoen hoor, zijn we alleen als we A vliegen ? :-) Dan doen we maar beter ook B

Jens, je begrijpt wel dat je nu ook die A klasse overtuigend moet winnen als je mee vliegt he, met die opmerking ;)
 
Geen probleem, geef ons dan gewoon even de frequentielijst voor de aanvang van de wedstrijd. Een synthezised module brengen we zelf wel mee :p
 
En nee jullie moeten niet proberen de Belgen zullen 2.4 vliegen :-)

@fraggy was maar even om te lachen hoor. Straks durf ik al nietmeer haha
 
Back
Top