H
hezik
Guest
Henry, heb jij een voorbeeld hoe je de delen dan snijdt? (foto van de mallen ofzo)
De mallen voor een Elipsia:

Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Henry, heb jij een voorbeeld hoe je de delen dan snijdt? (foto van de mallen ofzo)
Da's heel netjes hoor. Mijn eerste Nexus woog 148 gram. De nieuwe om de een of andere vage reden 162 gram, zelfde onderdelen, zelfde hoeveelheid lijm alleen een andere soort Depron. :? Maar het lijkt me toch sterk dat 14 gram meer komt van een andere soort Depron, dat zal hooguit een paar gram schelen.Net even met accu en prop op de weegschaal gehad, model weegt 145 gram. Iets meer dan wat ik in gedachten had. moet met mijn vliegkunsten nog niet zoveel uitmaken.
Da's heel netjes hoor. Mijn eerste Nexus woog 148 gram. De nieuwe om de een of andere vage reden 162 gram, zelfde onderdelen, zelfde hoeveelheid lijm alleen een andere soort Depron. :? Maar het lijkt me toch sterk dat 14 gram meer komt van een andere soort Depron, dat zal hooguit een paar gram schelen.
Van de verf kon het ook niet komen, er zit niet zoveel op als die van jou.Dat komt omdat de maan nu verder van de aarde staat, zodoende trekt de kern v/d aarde (aantrekkingskracht) harder aan het Depron. :rolling:![]()
![]()
Da's heel netjes hoor. Mijn eerste Nexus woog 148 gram. De nieuwe om de een of andere vage reden 162 gram, zelfde onderdelen, zelfde hoeveelheid lijm alleen een andere soort Depron. :? Maar het lijkt me toch sterk dat 14 gram meer komt van een andere soort Depron, dat zal hooguit een paar gram schelen.
LiPo is 350mAh Flightpower van totaal 23 gram dus best aan het gewicht. De kabel hiervan is vrij lang en kan dus zeker wel wat op bespaard worden. ook de servokabels zijn de gewone lengte en kan zeker een heel stuk korter. Ik heb dun spoeldraad om de nodige grammen te sparen maar voor deze eerste vind ik dat niet echt noodzakelijk. De volgende (zal ik alvast mee beginnen) wordt zeker wat lichter. Daar zal ik alle servodraden inkorten en overal spoeldraad gebruiken daar waar het kan.
Okay, dan zou het wel kunnen. De vorige Nexus was gesneden uit nogal "krokant" (soort van kruimelig) Depron maar voelde per plaat van een vierkante meter lichter aan. Deze plaat is vergelijkbaar met het taaie Depron van Graupner, ook met zo'n dikke gladde laag. Dan neem ik dat voor lief......
Voorbeeld.. als ik de nexu nasnij uit Graupner depron, of uit 'hobbyin-depron' daar zit doodleuk 12 gram verschil tussen. Het kitje van de elipsia woog kaal (dus louter depron) af-fabriek 55 gram, de nagesneden versie (uit extrupur) weegt 44 gram.
Ja, je kunt veel besparen. Maar ons "clubje" is nog niet zo bedreven met indoor kunstvliegen. De tructjes als vierkante loopings, rolls en torquen begint enigszins te komen. Mijn persoonlijke ervaring is dat een wat zwaarder kistje wat stabieler is voor een beginner. Ik heb namelijk ook een Index 2.2 (ergens van RC Groups af geplukt, qua afmetingen gelijk aan de Nexus/Clik/Bling etc.) en die weegt nu 134 gram. Die vind ik nu nog wat te happig reageren. Door hem wat zwaarder te maken (141 gram) vind ik hem wat prettiger vliegen.145 gram is overigens wel vrij veel voor een Nexus. Vliegen zal ie wel, maar het zou de moeite waard zijn om te kijken of je niet ergens op besparen. 5 gram aan bekabeling zie ik zo al die weg kan, wat voor lipo gebruik je?
Kijk.. als je die 350mAh lipo door een 250mAh lipo vervangt, kun je al 10 gram winnen. Dan weegt je Nexus ineens 135 gram, wat een normaal gewicht is, ipv 145 gram, wat relatief zwaar is.
Ook met 145 gram zal ie nog wel vliegen hoor, daar niet van. Gewicht is ook niet alles![]()
Heb je donatas zien vliegen met zijn 150g SUltimate?
De Elipsia heeft meer naar achteren gevouwen vleugels, dus de voorlijst die behoorlijk naar achteren loopt naarmate je meer richting de wingtips gaat. Is het dan niet zo dat je wat sneller moet vliegen voor een stabiele vlucht? Verder ziet die Elipsia er wel leuk uit en volg ik je bouwdraadje ook met belangstelling.@Sleurhutje: je hebt helemaal gelijk, dat is bv. ook wat Bert vd. Vecht al een paar keer aangegeven heeft, voor een beginner is het juist wel prettig om een wat zwaarder kistje te hebben, die zijn stabieler en geven een minder hoge werkdruk voor de piloot.
Ik denk echter dat de Nexus niet het perfecte kistje is om wat zwaarder te maken.. dat is louter mijn mening en niet op diepgravende kennis gebaseerd. Ik vermoed dat dan bv. de Elipsia een betere keuze zou zijn, door het grote vleugeloppervlakte.