Protech Skystar II, maar dan electro.

Geschiedenis (kan je overslaan): ik vlieg met een Telemaster van 1400mm span en 1400g vliegklaar gewicht. Of liever gezegd, vloog, want het ding is zo'n speelbal van de wind dat ik hem, ondanks dat ik al redelijk wat ervaring heb, vandaag totall loss gevlogen heb. Hij belandde zelfs in de sloot... Ik vecht al langer met dit euvel; de kist is superlicht, een danser in het kleinste beetje turbulentie. Ondanks dat de kist herbouwbaar lijkt (eigenlijk is iedere kist dat, maar ja...) wil ik wat zwaarders / weersbestendigers.

Ik kijk al een tijdje naar de Calmato 40 (1.550mm span, niet de EP uitvoering). Ik heb, van een ander toestel, nog wat 6S4000mAh pakketten liggen. Zou hier een leuke combi mee te maken zijn, met bijvoorbeeld deze:
TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv / 1150w
met een 13x7 prop of zo?
De LiPo weegt 590, de ESC 91 gram en de motor 230 gram.

Het toestel zou vliegklaar 2.400 gram moeten zijn, ik heb kleine sterke servootjes om het gewicht verder laag te houden (ga ik weer...)

Nou, graag jullie commentaar.

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Met de prop die je noemt ga je denk ik in de problemen komen; een 13 inch raakt waarschijnlijk de grond doordat het landingsgestel is gemaakt voor een brandstof motor met een kleinere prop. Oorspronkelijk zit er bij de calmato met gx-40 motor een 12x8 dacht ik... die is eigenlijk al belachelijk zwaar voor de gx-40 en maait het gras bij taxien. Een 13 inch is een stuk groter en zorgt voor nog meer problemen. Misschien is een 3-blads prop de oplossing, hoewel ik dit eigenlijk alleen bij I/C heb gezien.

Hoop dat je wat aan mijn stukje hebt.

Mvg,

Julius
 
Hugo , je moet die kisten niet zo licht bouwen zolang je niet die vliegervaring hebt voor dat lichtere spul .
Gewoon bij het gewicht bleiben wat de firma aangeeft .

Bij eigenbouw gewoon een extra aandrijf accu op het zwaartepunt .;)

Je zal zien dat het vliegen gelijk een stuk beter gaat .
En als je dan weer een lichtere probeert gooi er dan een gyro in op je rolroer .
Helpt ook een stuk tegen de wind . :D

De prop niet te groot nemen , je krijgt dan weer te grote draaimomenten .

Ik bouw in moment een FS.60 die op 3S 4000 gaat vliegen .
Gewicht zal rond de 2500 gram liggen .

Julius , een landingsgestel is wel aan te passen .

Mvg Johan
 
Johan; die telemaster was een eigen ontwerp, alleen het silhouette had ik van de Telemaster tekeningen gekopieerd. Ik wist dus niet hoe zwaar nuttig zou zijn, geen opgave van de fabrikant beschikbaar, want dat ben ik zelf.

Even een ander idee (topicvervuiling!!)
De vleugel van de Tele is in takt, 1400mm span Clark-Y profiel, koordte 230mm. Ik heb nog een zwaarder motortje liggen (deze. Een doosromp is zo gebouwd van 3mm gammaplex, staart uit wat 6mm balsa. Hoe zwaar moet ik die dan maken voor een beetje redelijke verhouding tussen gewicht en oppervlak? 1.900 gram of zo?

Hugo
 
Je bouwt hem gewoon weer op en vult dan het gewicht op tot rond de 2000 gram aan aandrijflipo .

1400 span mag wel 2 kg wegen als trainer .

Mvg Johan
 
Jeeee, dan heb ik ongeveer een uur vliegtijd! Ik ga wel voor het zwaardere motortje en de doosromp. Maak ik er een laagdekker van, lijkt me leuk. 2kg is wel te doen! Meteen met een logisch batterijluikje en zo.

Hugo
 
Geschiedenis (kan je overslaan): ik vlieg met een Telemaster van 1400mm span en 1400g vliegklaar gewicht. Of liever gezegd, vloog, want het ding is zo'n speelbal van de wind dat ik hem, ondanks dat ik al redelijk wat ervaring heb, vandaag totall loss gevlogen heb. Hij belandde zelfs in de sloot... Ik vecht al langer met dit euvel; de kist is superlicht, een danser in het kleinste beetje turbulentie. Ondanks dat de kist herbouwbaar lijkt (eigenlijk is iedere kist dat, maar ja...) wil ik wat zwaarders / weersbestendigers.

Ik kijk al een tijdje naar de Calmato Sports 40 (1.550mm span, niet de EP uitvoering). Ik heb, van een ander toestel, nog wat 6S4000mAh pakketten liggen. Zou hier een leuke combi mee te maken zijn, met bijvoorbeeld deze:
TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv / 1150w
met een 13x7 prop of zo?
De LiPo weegt 590, de ESC 91 gram en de motor 230 gram.

Het toestel zou vliegklaar 2.400 gram moeten zijn, ik heb kleine sterke servootjes om het gewicht verder laag te houden (ga ik weer...)

Nou, graag jullie commentaar.

Dank,

Hugo

Ik vlieg deze grotere Calmato ook electro (op 5S). Op 6S met jouw pakketten moet prima te doen zijn, maar ik zou een iets zwaarder motortje zoeken met een stuk minder kv's.
Voor het idee: ik heb een motor van dik 300 gram en 600 kv. Met een 12x8 prop vliegt dat bijzonder netjes en zuinig; niet oneindig verticaal, maar doet niet onder voor een 6,5 cc "slimer" die ik zondag heb zien vliegen. Jij moet een motortje zoeken met duidelijk minder dan 600 kv, anders ga je echt naar een klein propje.
Ben nu ff druk, maar als je nog vragen hebt, p.m. je maar.
 
Met de prop die je noemt ga je denk ik in de problemen komen; een 13 inch raakt waarschijnlijk de grond doordat het landingsgestel is gemaakt voor een brandstof motor met een kleinere prop.
Julius

13" moet net kunnen met 't originele lg; je kan er ook nog een taildragger van maken eventueel.
 
Jij moet een motortje zoeken met duidelijk minder dan 600 kv, anders ga je echt naar een klein propje.
.


YouTube - Winter A123
Lees voor meer info mijn bouwdraadje maar even.
bouwverslag-sig-wonder-goed-gegokt-door-peter-jan
Voor mijn (600W) setup heb je genoeg info om dan de juiste kV voor je Lipo te herleiden (of de specs van mijn Roxy even opzoeken want die kan ook op 5S Lipo) De Roxy is 200gram.
vermogen wordt door de veldrechters op een goede 8cc geschat (het is maar net hoe je de trekkracht en snelheid neerlegt ;) )

Ben nu ook ff druk, maar als je nog vragen hebt, p.m. je maar ;), wel eerst zelf proberen.

Btw, In de zomer gaat hij vertikaal, met standaard servos en dezelfde 10x4 prop.

succes, Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een kleiner propje heb je minder last van schade en je hebt meer keuze in een vervangende model mocht je de Calmato beu zijn of begraven. een 13 inch prop dikteert dezelfde neuspoot lengte (of langer) dus dwing je je modellen gamma naar de 8-10cc formaat terwijl je ook 4cc modellen zou kunnen vliegen.
 
Even tussendoor: een calmato nieuw in doos voor 109 euro, da's niet duur, hè?

Zou deze motor beter dan zijn: TR 42-60C 500Kv Brushless Outrunner?

Ik had juist een iets hogere kv gekozen, om een kleinere prop te gebruiken. In de referentie van mijn eerder gelinkte motor staat o.a.
6S, 10x5APC, 12300rpm, 26A, 570W, 2330gm
6S, 11x5.5APC,11160rpm,37A, 770W, 2550gm
6S, 12x6APC,10200rpm, 47A, 946W, 3090gm
6S, 13x4APC,10400rpm,45A, 915W, 3185gm
Met die 12x6 moet het toch goed vliegen zijn, met weinig stroom. Het gewicht dat ik 'mis' doordat die motor licht is, maak ik ruimschoots goed met het 6S4000mAh pakket, en ik heb een niet onaanzienlijke vliegtijd. Misschien klinkt dit eigenwijs, hoor, zo vasthouden aan mijn eigen suggestie; maar waarom zou dit niet een goede set-up zijn?

Dank,

Hugo
 
Leuke specs. Denk dat je met de 11x5.5 het beste mee af bent. Meer vermogen is echt niet nodig. Mischien later iets kleiner maatje om de vliegtijden op te schroeven want je zit tegen 5-6 minuten volgas aan. Is toch een beetje naar eigen smaak afstellen.


Denk dat de 10x5 ook goed kan. Alleen het kromme is dat de stromen dan zo laag zijn dat een kleinere motor meer voor de hand ligt (mijn binnenloper zonder vertraging weegt 165gr, met ongeveer 200gr en dat was de basis voor mijn buitenloper.)

Motor+ pakket zou nog best wel eens neuslastig kunnen worden of precies goed. je hebt in iedergeval veel ruimte om te schuiven.

Succes,

Erik
 
Protech Skystar II

Ja, ik weet het, da's geen Calmato. Maar hij kost de helft. Ik kreeg hem aangeraden door diverse mensen op de club, en voor 7 tientjes... Ik hou het, denk ik, ook bij de bovenstaande set-up, met een 12x6 of 11x5.5 om te proberen. Die laatste heb ik nog, de andere is zo bijgekocht.

Even een vraag over de ESC: ik ben erg gecharmeerd van deze:
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
Maar in de beschrijving staat: tot 22V. En mijn 6S is, als'tie vol is, meer. Kan dat toch (bedoelen ze 6S)? Op de controller zelf (zie plaatje) staat DC 5.6-26V, dat zou dus 6S zijn...

Hugo
 
Laatst bewerkt:
6x4.2v=25.2V dus zou deze regelaar dit aan moeten kunnen volgens etiket.

Zou even een pm naar hun sturen voor nader info. Meestal als een produkt zelf niiet duidelijk is zoek ik zelf wat anders.

Goedkoop kistje! Zal ik eens aan het bestuur doormailen!
 
Ja, dat vond ik ook, en er vliegen er al meerdere op de club, het werd mij ook aangeraden toen ik een jaartje geleden als herintreder lid werd. Maar ja, eigenwijze bouwer, he? Ik heb net de regelaar en motor op de whishlist gezet en zoals je voorstelt even de vraag gesteld op het HC forum. Props koop ik liever APC-E bij de locale hobbyboer. Ik heb al 2 van deze regelaars (wel andere vermogens), met de program card erbij, ik vind ze ideaal. Eentje is zelfs al onder water geweest (oh ja? Ja. Oh...) en na het drogen met de foehn van mijn vrouw doet'ie het weer perfect. Binnenkort weer lekker vliegen!

Hugo

Heb overigens de topictitel even aangepast, want erg veel Calmato zal er niet meer in komen, binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
Die turnigy plush 60A werkt inderdaad goed op 6s en 80A zelfs ;) Ze geven het nominale voltage op.

6s en 500KV 300g motor met 13x6.5 APC E doet het heel erg goed op een calmato maar maait wel een beetje gras. Met 1000-1100W gaat hij wel als een speer en vliegt super. 12x8 APC E is ook een optie maar trekt wat minder goed verticaal.

Er is ook een namaak calmato sport te koop en wellicht ook een hoogdekker wel.... kan ook weer schelen ;)
 
Zo, torretje, ESC en extra accu besteld. Met snelle levering, ik wil snel weer een gooi- en smijt trainer hebben. Even een accu-tray bakken, komt helemaal goed. Zal wel een klein verslagje maken. Ik heb (eigenwijs!) toch de 650kv motor gekocht, die krijgt een 11x5,5 of 12x6 prop.

Ik heb wel van die namaak Calmato gehoord, maar ik heb ze nog niet gevonden, en inmiddels dus de Skystar II besteld. Overigens (Erik!), hij is nog goedkoper verkrijgbaar, als de aanbieding nog staat, bij Toemen.

http://www.toemen.nl/ShopDetail.asp?Id=8743

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel S? 6S 650KV en 12x6 kan 65A oid gaan trekken vermoed ik. Niet erg opzich maar check de koeling op de regelaar goed. Aan de buitenkant gemonteerd of een leuke lucht happer en het is geen probleem. Ik jaag 80A door een Plush60A en goed gekoeld is dat geen enkel probleem. 55A volgas ingebouwd zonder koeling kan ook net.
 
Back
Top