Protech Skystar II, maar dan electro.

Let wel op bij die lader, gaat maar tot 50Watt. Dus 6S (de pakketten uit de boodschappenlijst) laad'tie maar met 2A. Een leeg pak doet er dan 2,5 uur over om te laden. De Accucel-8 (stuk duurder) is 150Watt, die kan dus wel 6S met 4A (=1C) laden, dan is je pakketje na een uur en een kwartier klaar. Veel harder laden schijnt schadelijk te zijn voor de pakketten, en gevaarlijk qua hitteontwikkeling.

Modificatieverslag met foto's e.d. volgt hopelijk morgen, ergens.

Hugo

Vraagje: is het mogelijk om een ESC en een losse UBEC aan te sluiten op 1 accu? Gewoon twee draadjes in de stekkertjes solderen parallel?
Aangezien ik toch al een UBEC heb liggen zou deze setup slechts 30 gram ;-) toevoegen aan het gewicht...

Of is dat niet zo slim om te doen?

Laatst bewerkt:
Yep, dat kan, daar is het ook voor bedoeld. Zo zit het in mijn Funtana. Zoek alleen wel een UBEC die 26V ingaand aankan, 6S vers geladen is 25,2V.

Deze heb ik in de Funtana, doet het goed. Alleen gaat de ESC over de rooie als je de UBEC uit zet, want dan heeft hij geen signaal meer. Zeer irritant gepiep.

Hugo

Heb gister mijn stoute schoenen aangetrokken en ook een Protech Skystar 2 besteld bij Toemen voor 60 euro :) .

Vandaag binnengekomen, en ik schrok eigenlijk wel van de maat, hij is wel erg groot haha. Maargoed dat is bij een trainer nooit verkeerd. Ik hou dit draadje goed in de gaten vooral wat setup betreft! Als ik ga bouwen maak ik ook een bouwverslag.

Gefelicitaart! Mijne was net klaar om de motor te proberen. Helaas, motor niet goed. Net losgehaald, 3 magneten los. #^$%#^^%!!!! Waarmee plak ik die terug? Ik denk dikke ZAP, of zo, maar ik zal het even in een eigen topip vragen. Als de motor weer heel is en op z'n plaats zit, kan ik hem balanceren en de accutray vastzetten. En danzou die klaar moeten zijn. Vanavond misschien al wat bouwfoto's.

Hugo

Ik ben benieuwd! Kom mar op met die foto's!

Magneten los.... dat mag dus gewoon bij een motor van 40 euri's?

Misschien toch maar een 'merk' motor overwegen van het dubbele....

Het zet je, of in ieder geval mij (niet gehinderd door enige kennis van electromotoren) toch wel aan het denken ;-)

Knutsel ze.

Hallo,

Even een vraagje : kan je ook een lichtere accu (4-5 cellen minder mah ?) nemen, is voor een beginner. Ik dacht dat die 6 cellen 4000 mah mss wat veel was.

alvast bedankt

niels

@ Ton; dat maakt niet uit, het mag nooit, ongeacht merk of prijs. Ik mail ook nog wel even met HC, maar ik wil eigenlijk gewoon de lucht in, dus probeer ik zelf wat. Worst case moet ik een nieuwe kopen.

@ Niels; maakt niet veel uit, het gaat om de combinatie van motor, aantal cellen en prop. mAh is daarvan weer afhankelijk, i.c.m. met de gewenste vliegtijd. Lees de FAQs maar over die dingen.

Hugo

Ik ben benieuwd! Kom mar op met die foto's!

Magneten los.... dat mag dus gewoon bij een motor van 40 euri's?

Misschien toch maar een 'merk' motor overwegen van het dubbele....

Het zet je, of in ieder geval mij (niet gehinderd door enige kennis van electromotoren) toch wel aan het denken ;-)

Knutsel ze.

Turnigy zijn zeer degelijke motoren.
Gewoon pech model.

Zelfs een hacker kan kapot op je deur mat aan komen.

Yep, nog niet eerder problemen gehad, maar dit is wel balen. Ik wacht nog even op de reactie van HC, maar als ik de T&C goed lees moet ik de motor terugsturen. En dat kost hiervandaan bijna meer dan een nieuwe, dus ik hoop op coulance voor een nieuwe; veel korting of zo.

Ik heb gisteren de magneten wel gelijmd, vanmmorgen maar eens proefdraaien. Als het houdt heb ik geluk.

Hugo

Helaas blijkt de reparatie met dikke secondenlijm niet te houden. Maar niet getreurd, de nieuwe is al besteld. Johan heeft de oude voor een schappelijke prijs gekocht, en ik had nog een kortingscoupon van HC, dus voor een luttel bedragje heb ik binnenkort weer een motor. Hopelijk eentje die wel goed is, maar daar ga ik maar even vanuit.

Dan nu, het bouwverslag. Of liever gezegd, mijn aanvullingen op de verder zeer goede bouwbeschrijving.

De doos (erg groot):
Skystar%20001.jpg

En daar zit vanalles in, dat we eerst maar eens op de tafel uitspreiden:

Skystar%20002.jpg

Even wat extra uitleg als het je eerste keer CA scharnieren maken is; eerst de gleuven (die er al wel zitten, maar die soms lastig te vinden zijn) opruimen met een mesje (ik werk graag met grote losse scalpelbladen):

Skystar%20003.jpg

Dan de scharnieren er voor de helft insteken, met de gleuf haaks op de scharnierbeweging, en met een speld erdoor voorkom je dat’ie dieper in het eerste deel glijdt, terwijl je het tweede deel er tegenaan duwt:

Skystar%20004.jpg

Daarna de spelden verwijderen. En dan, terwijl je het roer in één van de twee uiterste posities houdt, elk scharnier verzadigen met 4 druppels zeer dunne, liefst verse secondenlijm. Ik koop kleine potjes van deze lijm, en doe deze scharnierklus eigenlijk altijd met een nieuw flesje.

Dan folie verwijderen op de delen waar lijm komt. Dit moet je doen conform de handleiding, maar het folie zit nogal goed vast. Verwarmen met een foliebout zorgt dat, na het insnijden, de delen makkelijk loskomen:

Skystar%20005.jpg

Met de punt van een strijkbout, op z’n heetst, met een oud T-shirt er omheen om de bout te beschermen, kan het ook. Of een paar uur pielen met je mesje.

Skystar%20006.jpg

Schoon!

Dan even een luikje snijden in de neus. Gewoon op het oog met een liniaal en een scalpelblad.

Skystar%20007.jpg

Vervolgens de motorophanging. Even wat tape op het gelakte hout, dat tekent makkelijk. Ik haal aan beide zijden 10mm weg. De zaagsnedes moeten haaks op en parallel aan de binnenkanten van de ligger (niet met de buitenkant van het toestel) om de zijstelling van de motor te behouden. De motor zit dus niet recht in het toestel, maar iets met de prop naar rechts. Dat klopt, hoor zo, zoek maar in de FAQ voor uitleg.

Skystar%20008.jpg

FF passen:

Skystar%20009.jpg

Plankje gemaakt. Het plankje is 50mm hoog bij 84mm breedt, en 6mm dik. De linker uithap is 24mm breed en 9mm hoog, het stuk tussen de linker en rechter uithap is 33 mm. De rechter uithap is ‘wat je nog over hebt’ breed, en ook 9mm hoog. Het midden van je motorbevestiging zit bij mij in het midden van de hoogte van het plankje, en dus op 24 + (33/2) = 40,5mm van de linker zijkant van het plankje. Even gaten erin voor de as, en de 4 bevestigingsbouten (ik gebruik het bijgeleverde montagekruis):

Skystar%20010.jpg

Voila, schot klaar. Met epoxy inlijmen. Er komen nog wat verstevigingen, maar het idee is er.

Dan de motor aan de ESC maken. Er zitten stekkers bij, maar ik soldeer liever. Daarvoor heb ik een oud plankje met 2 wasknijpers. Draden erin, en ik heb mijn handen vrij voor het soldeertin en de bout:

Skystar%20011.jpg

Om de draden bij de ESC zie je al de krimpkous die later om de soldering komt. Maar eerst test ik de boel, met de krimpkous op z’n plaats gehouden door wat tape. Als de draairichting niet klopt, gewoon 2 draden omwisselen. Als alles klopt, krimpkous krimpen en klaar! Overigens test ik de draairichting zonder prop, da’s wel zo makkelijk.

Nog even een truc voor het assembleren van de roerstangen. Alles in de gebruiksaanwijzing klopt, maar je draait je een ongeluk voordat alles past. Dus, doe de stangetjes even los-vast in de kop van een langzame / controleerbare boormachine, en je bent 348567349 keer sneller klaar!

Skystar%20012.jpg

Het luikje voor de accu ben ik nog mee bezig, er komt een laagje dun hard triplex onder het echte luikje, ter versteviging. Ik gebruik schaniertjes van de Karwei, en een slotje dat ik nog had liggen:

Skystar%20013.jpg

Even de motor erop voor een test (en toen ging het mis, bleken er magneten in de motor los te zitten):

Skystar%20014.jpg

Nog een plaatje:

Skystar%20015.jpg

En dan nog een afwijking van de manual. De stangetjes van de rolroeraansturing waren bij mij te kort. Dus heb ik de servo andersom gemonteerd (arm dichter bij de roeren). Toen waren de stangetjes weer iets te lang. Maar gelukkig zat er een lang stuk schroefdraad op de stangen, dus van elk heb ik 6mm afgeknipt, waardoor alles past:

Skystar%20016.jpg

Verder is alles conform gebruiksaanwijzing gemaakt, het is allemaal duidelijk en past goed. Uiteraard is de gasservo niet gemonteerd, en de aansturing naar de carburateur ook niet. Verder heb ik met de foliebout voornamelijk de rechter rompzijkant strak moeten maken, verder viel het met hier en daar een golfje op de overige delen best mee. De ESC komt rechts in de romp, voorin tegen de rechter zijwand. Snoeren door het tankgat, klaar.

Zo, nou zijn we toch een heel eind. Als de nieuwe motor er is, zal ik de laatste details afmaken en nog wat foto’s schieten.

Hugo

Laatst bewerkt:
Zie bouwbeschrijving pagina 20: zes stuks 125*10. Ik heb 125*8 gekocht, en doe er 8 op. Die koop ik per kilo (en dat zijn er veel) bij de locale kantoorboekhandel, voor euro 6,95.

Hugo

Hallo hugo,

Eens een vraagje; Ben je tevreden over de kwaliteit van de skystar?
Zijn er dingen die je minder aanstaan ofzo??

Groeten
jan

De folie kan netter, zeker op de romp, maar even nastrijken doet een hoop. Wel valt op dat ik bij het verwijderen van de folie (voor lijmvlakken) de bout nodig heb, dus vast lijkt het wel te zitten. Alleen wat bubbelig.

De hardware voor de aansturing van de roeren is budget, maar voldoet zeker. Mooie Sullivan kabels en zo zijn beter, maar dat verdubbelt zo ongeveer de prijs. Aansturing sturend voorwiel vind ik slecht, loopt veel te zwaar, maar doet het in principe wel. Ik spin nog op een verbetering, want m'n richtingservo blijft brommen. Misschien toch nog een stukje Sullivan dat ik nog heb liggen...

Ik vind het, zeker voor 60 pop, een koopje. Ik ben een bouwer, maar als je gewoon de lucht in wil is dit ideaal. Bij schade is de stap naar een nieuwe ook niet zo groot, qua kosten, terwijl ik een Calmato van 130 euro wel zou gaan strippen en plakken.

Rest nog de vraag, hoe vliegt het? Bij mij op de club heb ik een schare fans van het toestel, ik hoop daar volgend weekend ook bij te horen.

Hugo

Ah ja das juist,
De skystar werkt met elastieken, de calmato niet, toch?

Groeten
jan

@jantjedebouwer: Enkel de stickers en de folienaden even nagaan met een dun penceeltje en wat polyurethaanlak of iets dergelijks.
Of het bij een elektroversie nodig is? Denk het niet maar als je h'm met een brandstofmotor bouwt, zeker doen. Na 3 vluchten kwamen de stickers al los bij mij!:cry:
Voor de rest weing op aan te merken

Heb zelf de skystar 1 en 2. De eerste versie gebruik ik als sleper (OS 55AX)voor kleine zwevers (tot 2.5m). De 2de dient voor de funwedstrijden die
we 2x/jaar houden op de onze club (OS 46 FXI).

Mss nog een tip: Ik bouw de skystars altijd met een 2-benig landingsgestel vooraan + staartwiel. Dit vergemakkelijkt het opstijgen vanaf een graspiste.
Bij props vanaf 12" heeft het toestel de neiging om tijdens het opstijgen de prop in het gras te trekken.

Ben trouwens onze clubtrainer ook een skystar2 aan het ombouwen voor elektro. Moet het net lukken dat ik dezelfde motor besteld heb als jij Hugo.
Zag jouw draadje een paar dagen nadat ik de motor en regelaar besteld had.
Hopelijk dus geen losse magneten!:cool:

Da's inderdaad toevallig! Leuk, positieve verhalen. Ik heb nog een landingsgestel liggen om er een taildragger van te maken. Gezien de neuswielaansturing doe ik dat misschien ook wel. Wie weet. Eerst de motor maar eens in orde brengen, acculuik afmaken en zo. Aansturing van het staartwiel wordt wel lastig. Hmmm...

Hugo

Laatst bewerkt:
Back