Helaas blijkt de reparatie met dikke secondenlijm niet te houden. Maar niet getreurd, de nieuwe is al besteld. Johan heeft de oude voor een schappelijke prijs gekocht, en ik had nog een kortingscoupon van HC, dus voor een luttel bedragje heb ik binnenkort weer een motor. Hopelijk eentje die wel goed is, maar daar ga ik maar even vanuit.
Dan nu, het bouwverslag. Of liever gezegd, mijn aanvullingen op de verder zeer goede bouwbeschrijving.
De doos (erg groot):
En daar zit vanalles in, dat we eerst maar eens op de tafel uitspreiden:
Even wat extra uitleg als het je eerste keer CA scharnieren maken is; eerst de gleuven (die er al wel zitten, maar die soms lastig te vinden zijn) opruimen met een mesje (ik werk graag met grote losse scalpelbladen):
Dan de scharnieren er voor de helft insteken, met de gleuf haaks op de scharnierbeweging, en met een speld erdoor voorkom je dat’ie dieper in het eerste deel glijdt, terwijl je het tweede deel er tegenaan duwt:
Daarna de spelden verwijderen. En dan, terwijl je het roer in één van de twee uiterste posities houdt, elk scharnier verzadigen met 4 druppels zeer dunne, liefst verse secondenlijm. Ik koop kleine potjes van deze lijm, en doe deze scharnierklus eigenlijk altijd met een nieuw flesje.
Dan folie verwijderen op de delen waar lijm komt. Dit moet je doen conform de handleiding, maar het folie zit nogal goed vast. Verwarmen met een foliebout zorgt dat, na het insnijden, de delen makkelijk loskomen:
Met de punt van een strijkbout, op z’n heetst, met een oud T-shirt er omheen om de bout te beschermen, kan het ook. Of een paar uur pielen met je mesje.
Schoon!
Dan even een luikje snijden in de neus. Gewoon op het oog met een liniaal en een scalpelblad.
Vervolgens de motorophanging. Even wat tape op het gelakte hout, dat tekent makkelijk. Ik haal aan beide zijden 10mm weg. De zaagsnedes moeten haaks op en parallel aan de binnenkanten van de ligger (niet met de buitenkant van het toestel) om de zijstelling van de motor te behouden. De motor zit dus niet recht in het toestel, maar iets met de prop naar rechts. Dat klopt, hoor zo, zoek maar in de FAQ voor uitleg.
FF passen:
Plankje gemaakt. Het plankje is 50mm hoog bij 84mm breedt, en 6mm dik. De linker uithap is 24mm breed en 9mm hoog, het stuk tussen de linker en rechter uithap is 33 mm. De rechter uithap is ‘wat je nog over hebt’ breed, en ook 9mm hoog. Het midden van je motorbevestiging zit bij mij in het midden van de hoogte van het plankje, en dus op 24 + (33/2) = 40,5mm van de linker zijkant van het plankje. Even gaten erin voor de as, en de 4 bevestigingsbouten (ik gebruik het bijgeleverde montagekruis):
Voila, schot klaar. Met epoxy inlijmen. Er komen nog wat verstevigingen, maar het idee is er.
Dan de motor aan de ESC maken. Er zitten stekkers bij, maar ik soldeer liever. Daarvoor heb ik een oud plankje met 2 wasknijpers. Draden erin, en ik heb mijn handen vrij voor het soldeertin en de bout:
Om de draden bij de ESC zie je al de krimpkous die later om de soldering komt. Maar eerst test ik de boel, met de krimpkous op z’n plaats gehouden door wat tape. Als de draairichting niet klopt, gewoon 2 draden omwisselen. Als alles klopt, krimpkous krimpen en klaar! Overigens test ik de draairichting zonder prop, da’s wel zo makkelijk.
Nog even een truc voor het assembleren van de roerstangen. Alles in de gebruiksaanwijzing klopt, maar je draait je een ongeluk voordat alles past. Dus, doe de stangetjes even los-vast in de kop van een langzame / controleerbare boormachine, en je bent 348567349 keer sneller klaar!
Het luikje voor de accu ben ik nog mee bezig, er komt een laagje dun hard triplex onder het echte luikje, ter versteviging. Ik gebruik schaniertjes van de Karwei, en een slotje dat ik nog had liggen:
Even de motor erop voor een test (en toen ging het mis, bleken er magneten in de motor los te zitten):
Nog een plaatje:
En dan nog een afwijking van de manual. De stangetjes van de rolroeraansturing waren bij mij te kort. Dus heb ik de servo andersom gemonteerd (arm dichter bij de roeren). Toen waren de stangetjes weer iets te lang. Maar gelukkig zat er een lang stuk schroefdraad op de stangen, dus van elk heb ik 6mm afgeknipt, waardoor alles past:
Verder is alles conform gebruiksaanwijzing gemaakt, het is allemaal duidelijk en past goed. Uiteraard is de gasservo niet gemonteerd, en de aansturing naar de carburateur ook niet. Verder heb ik met de foliebout voornamelijk de rechter rompzijkant strak moeten maken, verder viel het met hier en daar een golfje op de overige delen best mee. De ESC komt rechts in de romp, voorin tegen de rechter zijwand. Snoeren door het tankgat, klaar.
Zo, nou zijn we toch een heel eind. Als de nieuwe motor er is, zal ik de laatste details afmaken en nog wat foto’s schieten.
Hugo