Protech Skystar II, maar dan electro.

... In de referentie van mijn eerder gelinkte motor staat o.a.
6S, 10x5APC, 12300rpm, 26A, 570W, 2330gm
6S, 11x5.5APC,11160rpm,37A, 770W, 2550gm
6S, 12x6APC,10200rpm, 47A, 946W, 3090gm
6S, 13x4APC,10400rpm,45A, 915W, 3185gm ...

In-flight gemeten met een Eagle, volgens de poster. Vandaar mijn keuze. De 12" prop moet geen probleem zijn qua grasmaaien. 13" is ook leuk, maar die 4" spoed vind ik wat weinig. Statisch zal dat best sleuren, maar op snelheid niet, en 't is geen 3D vliegtuig. Koeling is ook geen probleem, ik monteer de ESC tussen de motor en het motorschot (want het is een brandstofmodel, dus zit het schot ver naar achteren) in de wind. Dat moet genoeg koelen. Even schuiven met de accu voor het juiste zwaartepunt, moet te doen zijn denk ik.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
In-flight gemeten met een Eagle, volgens de poster. Vandaar mijn keuze. De 12" prop moet geen probleem zijn qua grasmaaien. 13" is ook leuk, maar die 4" spoed vind ik wat weinig. Statisch zal dat best sleuren, maar op snelheid niet, en 't is geen 3D vliegtuig. Koeling is ook geen probleem, ik monteer de ESC tussen de motor en het motorschot (want het is een brandstofmodel, dus zit het schot ver naar achteren) in de wind. Dat moet genoeg koelen. Even schuiven met de accu voor het juiste zwaartepunt, moet te doen zijn denk ik.

Hugo

Gewoon proberen maar; als het niks is, kan je altijd een wat zwaardere motor er in zetten. Ik denk dat dit wel goedkomt op zo'n Skystar.
 
Zo, vliegtuig gisteren ontvangen en in een uurtje of 3 geassembleerd. Alleen de vleugelverbinding moeten even drogen, want die heb ik met de vertrouwde Titebond witte houtlijm gedaan. Motor en ESC zijn al in Nederland en door de douane, zag ik op de Track&Trace, dus die zullen ook zo wel binnenkomen. Vanavond even uit eten, maar dit weekend moet het wel de lucht in kunnen, als het weer meewerkt. Nog even een nieuw motorschot bedenken, heb nog 4mm triplex liggen, het idee voor de accutray is al klaar. Alleen nog even uitwegen waar ik die precies vastlijm, om het zwaartepunt goed te krijgen.

Hugo
 
Nog wat info van de Protech site:

T0426_bigpic_680px.jpg


Pagina: PROTECH® - Air Division

Manual (van de Skystar I, maar dat scheelt niks): http://www.protech.be/Manuals/T0352manual web.pdf

Ik zal t.z.t. wel een soort boodschappenlijstje posten voor het geheel.

Hugo
 
Hugo,
Wat weegt de Skystar nu leeg? Opgegeven is 2500g, maar dat zal toch wel vliegklaar zijn hoop ik?
Groeten,
Ton
 
Hoe bevalt de skystar? Je wees me op dit topic na mijn vraag over de calmato.

Zag dat je hier wel een motor bij moet kopen, maar die zijn niet zo heel duur :) . zou je wat foto's van het vliegtuig kunnen plaatsen? Of van de bouw als je die hebt?

Hoe zit het met de rolroeren en de aansturingen? Moet je de stangen en links zelf aanschaffen of zitten die erbij?
 
He, ho, niet allemaal tegelijk!

Ik zal morgen en in het weekend wat meer posten, zoals gewichten, maten, benodigdheden, etc. en wat foto's van de bouw. Die 2,5 kg is inderdaad vliegklaar, Ton. Da's niet superlicht (kan vast ook wel tegen de 2kg), maar dat zoek ik juist; dan is hij wat beter vliegbaar in ons Hollandse weer met windkracht 3-4.

Hoe hij bevalt qua vliegen hoop ik ook dit weekend te merken, maar de weersvoorspelling is niet erg aanlokkelijk. Maar er vliegen er al een paar op onze club, en zowel de instructeurs als de leerlingen zijn er blij mee. Vliegt goed, is bestand tegen 'minder perfecte' landingen. En als je hem een keer lekker de grond in tettert heb je voor 6 tientjes een nieuwe, spullen overzetten en voila, klaar ben je.

Hugo
 
Volg dit draadje met veel belangstelling. denk erover om er ook 1 te kopen.
ben benieuwd naar de setup die je gebruikt. en welke aanpassingen je maakt om het kistje geschikt te maken voor elektro
 
ik heb met de 1 leren vliegen, vliegt inderdaad goed... wel genoeg uw vleugelrekkers controleren( al zullen die bij electro minder afzien)
want als je begint te stunten en de rekkers zijn minder dan durft de vleugel achteraan wel eens op de romp te schuiven... dan leer je direct wat een andere vleugelhoek betekend:) sommige leerlingen na mij hadden het neuswiel vervangen door een staartwieltje en hoofdlandingsgestel wat naar voren.... kan ook al aardig rollen met veel uitslag:) succes ermee!!
 
Boodschappenlijst:

Ik gebruik zelf andere servo’s en een APC-E prop, want die had ik nog liggen. Maar dit lijstje gaat uit van one-stop-shopping, behalve voor de kist zelf, dan.

Ik reken even met een dollar van € 0,74.
Toestel: € 59,95
Motor: US$ 42.95 / € 31,79
ESC: US$ 43.89 / € 32,48
Accu: US$ 74.39 / € 55,05
Prop: US$ 3.38 / € 2,50
Servo’s: US$ 5.82 / € 4,31 (3 stuks nodig.)
Lader: US$ 37.99 / € 28,12
Epoxy lijm: US$ 5.99 / € 4,44
Dunne secondelijm: US$ 2.49 / € 1,85
Stekkers voor je accu / ESC: US$ 5.95 / € 4,41
Draadje tussen je rolroerservo en je ontvanger: US$ 1.65 / € 1,23
Verzendkosten van China naar Nederland US$ 40 / € 29,60
Om hem om te bouwen naar electrisch heb je ook nog wat triplex nodig, ik heb wat reststukjes 4mm uit de afvalbak van de zagerij van de locale Karwei gepakt (€ 0,00) en een plank Hobby Triplex 3mm van de Gamma (€ 4,25 voor een plaat van 1220 x 610 mm). En je hebt nog een doosje postelastieken nodig (€ 10,00?)

Daarnaast heb je nog een zender en ontvanger nodig, en een accu voor je zender. Dit vliegtuig vliegt al met de meest eenvoudige zender, maar ik raad iedereen aan een computerzender te kopen. Waarschijnlijk wil je later meer, en dan blijkt het een goede investering. Ga eens kijken bij een locale club, welke zenders daar populair zijn. Als je ook zoiets koopt, kunnen die mensen je meteen helpen met het programmeren (of je leest de gebruiksaanwijzing). Ook raad ik je aan de zender in Nederland te kopen, met CE keur en je kan nog eens terug naar de winkel om uitleg te vragen. Ontvanger accu is niet nodig, de ESC heeft BEC, maar kan wel. Dan moet je wel de pluspool van de ESC naar de ontvanger onderbreken (middelste draadje), en een aan/uit schakelaar voor tussen de ontvangeraccu en ontvanger hebben. En een ontvanger accu, uiteraard.

Vliegen dus voor minimaal € 278,60 exclusief zenderset. In zo’n set zit misschien al 1 servo, kan je er 1 uit de HC bestelling schrappen. Ik zou zelf meer accu’s bestellen, en 1 of 2 reserve props. En een zwaardere lader, bijvoorbeeld de Accucel-8. De lader hierboven doet erg lang over deze grote pakketten. Voor de lader heb je ook nog een 12V voeding nodig, ik gebruik een oude loodaccu daarvoor.

Nog een leuke aanvulling, niet nodig maar ik heb er veel lol van:
De TURNIGY BESC Programming Card
Voor die US$ 6.95 / € 5,15 hoef je het niet te laten.


Oh ja, als ik iets vergeten ben, post het dan even, dan pas ik deze lijst aan.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
aan/uit schakelaar. Meestal zit die wel bij een zender als je een pakket incl ontvanger koopt.

Een aparte ontvangeraccu, of is er bewust voor gekozen om de BEC te gebruiken? Lijkt mij veiliger om een aparte accu te gebruiken als de regelaar er mee ophoud
 
Ik heb de schakelaar weggelaten omdat ik zelf met BEC vlieg en de accu stekkers aan de buitenkant heb. Zeker bij deze kist is de accubelasting klein (max 6-7C) en het amperage van de ESC ruim vondoende. Dus vind ik het safe, materiaalpech kan je ook met een losse ontvangeraccu krijgen. Maar da's een keuze.
 
Laatst bewerkt:
Zonde van het gewicht om er een losse accu erin te leggen. En wat wou je dan gebruikt? Die onbetrouwbare hoog capaciteit NiMh zeker? Bec lijkt me velen malen handiger en betrouwbaarder ;) Esc kan eruit fikken maar vaak werkt de bec dan nog goed. En zoniet, tja... pech.
 
Die kunnen, denk ik, ook, maar houdt er rekening mee dat die ESC geen BEC heeft, dus moet je een externe UBEC hebben, of een losse ontvangeraccu en schakelaar. Deze setup is ook ietsje zwaarder (+100 gram motor, +3 gram ESC (tjonge), + geschat 100 gram voor de ontvangeraccu+schakelaar). Hoe je dan met het vlieggewicht uitkomt weet ik nog niet. De postbode heeft gisteren tevergeefs aangebeld met de motor en ESC, ik hoop dat er vandaag buren thuis zijn, anders kan ik het pakketje morgen ophalen, denk ik. Dan kan er ook gewogen gaan worden.

Op de materiaallijst moet ook nog iets komen voor het acculuikje, scharniertjes en een slotdingetje, of zo. Dit is niet nodig, je kan iedere accuwissel ook de vleugel eraf halen, maar ik vind het wel handig. Heb ik alleen nog niet af.

Hugo
 
met die supersimple regelaar moet je wel weer een apperte ontvangeraccu aanschaffen ;)

@hugo
sorry net gelijk ;)

ik ben wel benieuwd naar de foto's van dit toestel en of het wat is? die lader die jij noemt nog niet gezien en wel lekker goedkoop. ik zocht nog een goedkope veldlader voor de accu''s van mijn dlg bij te laden. bedankt voor de tip! die ga ik volgende week even bestellen!
 
Laatst bewerkt:
Klopt en met een accu (kan geen accenten typen, bedoel cijfer 1) is het ook gemakkelijker in het gebruik. Met losse ubec heb je toch weer meer kabels,accus, verschillend opladen...
En ook zo'n accu + ubec kost weer 15 euro ofzo, dan is het prijsverschil al terug naar 0 ;-)
 
Back
Top