Boodschappenlijst:
Ik gebruik zelf andere servo’s en een APC-E prop, want die had ik nog liggen. Maar dit lijstje gaat uit van one-stop-shopping, behalve voor de kist zelf, dan.
Ik reken even met een dollar van € 0,74.
Toestel: € 59,95
Motor: US$ 42.95 / € 31,79
ESC: US$ 43.89 / € 32,48
Accu: US$ 74.39 / € 55,05
Prop: US$ 3.38 / € 2,50
Servo’s: US$ 5.82 / € 4,31 (3 stuks nodig.)
Lader: US$ 37.99 / € 28,12
Epoxy lijm: US$ 5.99 / € 4,44
Dunne secondelijm: US$ 2.49 / € 1,85
Stekkers voor je accu / ESC: US$ 5.95 / € 4,41
Draadje tussen je rolroerservo en je ontvanger: US$ 1.65 / € 1,23
Verzendkosten van China naar Nederland US$ 40 / € 29,60
Om hem om te bouwen naar electrisch heb je ook nog wat triplex nodig, ik heb wat reststukjes 4mm uit de afvalbak van de zagerij van de locale Karwei gepakt (€ 0,00) en een plank Hobby Triplex 3mm van de Gamma (€ 4,25 voor een plaat van 1220 x 610 mm). En je hebt nog een doosje postelastieken nodig (€ 10,00?)
Daarnaast heb je nog een zender en ontvanger nodig, en een accu voor je zender. Dit vliegtuig vliegt al met de meest eenvoudige zender, maar ik raad iedereen aan een computerzender te kopen. Waarschijnlijk wil je later meer, en dan blijkt het een goede investering. Ga eens kijken bij een locale club, welke zenders daar populair zijn. Als je ook zoiets koopt, kunnen die mensen je meteen helpen met het programmeren (of je leest de gebruiksaanwijzing). Ook raad ik je aan de zender in Nederland te kopen, met CE keur en je kan nog eens terug naar de winkel om uitleg te vragen. Ontvanger accu is niet nodig, de ESC heeft BEC, maar kan wel. Dan moet je wel de pluspool van de ESC naar de ontvanger onderbreken (middelste draadje), en een aan/uit schakelaar voor tussen de ontvangeraccu en ontvanger hebben. En een ontvanger accu, uiteraard.
Vliegen dus voor minimaal € 278,60 exclusief zenderset. In zo’n set zit misschien al 1 servo, kan je er 1 uit de HC bestelling schrappen. Ik zou zelf meer accu’s bestellen, en 1 of 2 reserve props. En een zwaardere lader, bijvoorbeeld de Accucel-8. De lader hierboven doet erg lang over deze grote pakketten. Voor de lader heb je ook nog een 12V voeding nodig, ik gebruik een oude loodaccu daarvoor.
Nog een leuke aanvulling, niet nodig maar ik heb er veel lol van:
De
TURNIGY BESC Programming Card
Voor die US$ 6.95 / € 5,15 hoef je het niet te laten.
Oh ja, als ik iets vergeten ben, post het dan even, dan pas ik deze lijst aan.
Hugo