Het 1:12 Topic

Hallo,

Denk er ook aan om een 1:12 autootje aan te schaffen en nu vraag ik mij het volgende af:

Krijg je een LRP regelaar Sphere TC spec echt met geen enkele mogelijkheid onder de kap of zijn er mogelijkheden om dit op te lossen.

Dacht namelijk voor vrij weinig geld in te kunnen stappen in deze klasse, maar als ik ook een nieuwe regelaar aan moet schaffen loopt het toch al weer snel in de papieren!

Grt,

Jeroen
 
Hallo,

Denk er ook aan om een 1:12 autootje aan te schaffen en nu vraag ik mij het volgende af:

Krijg je een LRP regelaar Sphere TC spec echt met geen enkele mogelijkheid onder de kap of zijn er mogelijkheden om dit op te lossen.

Dacht namelijk voor vrij weinig geld in te kunnen stappen in deze klasse, maar als ik ook een nieuwe regelaar aan moet schaffen loopt het toch al weer snel in de papieren!

Grt,

Jeroen

Ik weet niet alsof het kan maar je zou de fan er af kunnen schroeven, dat scheelt weer 5 a 6 mm. Je hebt +/- 30mm ruimte onder een kapje voor de regelaar (incl. air-flow).
 
Het probleem met de TC spec is dat de fan vast zit aan de ESC. Dit zou je op kunnen lossen door de draden van de fan door te knippen en er een mini stekkertje tussen te maken. Maar dan kom je echt bij het volgende probleem en dat is de "heat-sink". Ook deze is er wel af te halen. De heat-sinks van LRP zitten met een warmtegeleidende dubbelzijdig tape (3M) op de ESC geplakt en deze kan er wel af dus. Het punt zou dan zijn als je hem ooit weer eens in een andere auto wil plaatsen dat je dat tape moet hebben. Misschien dat RC-connect dat tape wel kan leveren maar dat weet ik niet zeker.

Iemand bij ons op de club had vorig jaar een TC spec in zijn 1/12 gezet zonder de fan maar toen nog kwam de kap tegen de heat-sink aan. Sinds 1/12 over is gegaan op 4 cellen zijn de kappen echt laag geworden voor de cellen en is er dus zeer weinig ruimte voor een (hoge) ESC...

Je komt ook echt nagenoeg geen TC spec ESC tegen in een 1/12, het zijn allemaal Sphere Comp. '07 of SPX Stock Specs die allemaal zonder heat-sink in de doos zitten (wel meegeleverd uiteraard). En op het WK de nieuwe SXX maar die is er nog niet.

Het past dus wel maar dan zal je of de kap hoger moeten plaatsen of een gat in je kap maken (bij beide komt dit niet ten goede van het rijgedrag). Of de fan en heat-sink van de ESC af willen halen met het risico dat je het niet meer op de juiste manier terug kan plaatsen...

Net even in mijn R5 gekeken en een Sphere Comp. '07 met heat-sink gaat niet passen met de kap op de juiste plek.

Misschien een optie om even je ogen open te houden hier op het forum en marktplaats voor een goede 2ehands Comp. '07 of als je geduld en zin hebt (en het budget) wachten op de nieuwe SXX of nu een Stock Spec...

Joost.
 
Oké, bedankt, dit gaat dus echt niet passen, da's jammer!
ff kijken wat ik hier verder mee doe dan!

Zijn er ook nog (goede) goedkopere BL regelaars die toegepast worden in de 1:12 behalve de bovengenoemde LRP's?

grt,

Jeroen
 
Hallo,

Denk er ook aan om een 1:12 autootje aan te schaffen en nu vraag ik mij het volgende af:

Krijg je een LRP regelaar Sphere TC spec echt met geen enkele mogelijkheid onder de kap of zijn er mogelijkheden om dit op te lossen.

Dacht namelijk voor vrij weinig geld in te kunnen stappen in deze klasse, maar als ik ook een nieuwe regelaar aan moet schaffen loopt het toch al weer snel in de papieren!

Grt,

Jeroen

Past wel, ff de buitenste (hoge ribben) van de heatsink er af dremelen. Dan past daarna de fan er ook weer gewoon op.

Andere optie is de "Sphere comp 2007" kopen die ik in het te koop gedeelte aanbied ;)
 
Het probleem met de TC spec is dat de fan vast zit aan de ESC. Dit zou je op kunnen lossen door de draden van de fan door te knippen en er een mini stekkertje tussen te maken. Maar dan kom je echt bij het volgende probleem en dat is de "heat-sink". Ook deze is er wel af te halen. De heat-sinks van LRP zitten met een warmtegeleidende dubbelzijdig tape (3M) op de ESC geplakt en deze kan er wel af dus. Het punt zou dan zijn als je hem ooit weer eens in een andere auto wil plaatsen dat je dat tape moet hebben. Misschien dat RC-connect dat tape wel kan leveren maar dat weet ik niet zeker.



Joost.

Bij de tc spec van mij zat de heatsink rechtstreeks met lijm op de fets geplakt ,dus niet zoals bij de gewone sphere met tape, dus als je hem eraf haalt dan kijk je gelijk in de regelaar.En moet je oppassen niet de fets van de printplaat te rukken.

Ik zelf heb er een alu plaatje voor pas gemaakt om op de plek van de heatsink te zetten en heb de fan rechtstreeks van de printplaat afgesoldeerd.
 
Bij de tc spec van mij zat de heatsink rechtstreeks met lijm op de fets geplakt ,dus niet zoals bij de gewone sphere met tape, dus als je hem eraf haalt dan kijk je gelijk in de regelaar.En moet je oppassen niet de fets van de printplaat te rukken.

Ik zelf heb er een alu plaatje voor pas gemaakt om op de plek van de heatsink te zetten en heb de fan rechtstreeks van de printplaat afgesoldeerd.

Ow, okee... Dat zit dus bij de TC Spec anders dan bij de Comp. '07. Dat wist ik niet


Is die regelaar wel voor 4 cellen?

Welke bedoel je? Alle LRP Sphere, Sphere Comp. '07 en TC Specs werken gewoon op 4 cellen...

Uiteraard zijn er wel andere ESC's die wel passen ja zoals idd de Novak GTB, Speed Passion, Ko/Orion, GM genius120...

Joost.
 
GTB van novak past ook als je de fan eraf haalt.

Das toch dezelfde omvang-spec als een TC? Ik sta er ook een beetje vreemd van te kijken aangezien mijn Genius-120 er ook gewoon onder past.

TC: Size 33.1 x 37.6 x 32.5mm (met fan)
2007-spec: Size 33.1 x 37.6 x 14.9mm
GM-90/120: Size 50 x 31 x 27 (met fan)

Gaat idd erg krap worden met de TC-spec, je zal idd de fan en een deel van de koelribben moeten verwijderen om op de rond 15-23mm te komen.
 
Misschien heb jij net de kap iets hoger stan Pieter, ik eb bijv. maar 24mm tussen chassis en binnenkant kap...

Maar de naam zegt het eigenlijk ook al hè? TC Spec, is voor TC's Touring Cars dus...

Joost.
 
TC spec past in 1:12 en doet het op 4 cellen prima hoor. Zoals Chris al zei de 2 hoogste koelribben kun je er nog af dremelen. De Fan kun je vrij eenvoudig los solderen van de regelaar. (wel even eerst een fotootje maken zodat je nog weet hoe deze er weer in moet ;-) ).

Succes
 
Misschien heb jij net de kap iets hoger stan Pieter, ik eb bijv. maar 24mm tussen chassis en binnenkant kap...

Maar de naam zegt het eigenlijk ook al hè? TC Spec, is voor TC's Touring Cars dus...

Joost.

Nooit geweten... waar staat SPX of SXX voor dan?? Is die laatste X-groot of zo?
 
Kan dat bij deze regelaar ook gewoon als ik op 4 cellen rijd en 11 T brushed?
(Zit dat ook met tape vast en kan je dat bij PK halen en $ ? :p:p
Kan zelf vrij weinig vinden op
Google
full


Alvast bedankt!

Groet,
Robert C
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je met een 11t brushed wil gaan rijden, waarom neem je dan niet gewoon een brushed ESC??? Die zijn veel kleiner en lichter... Heb er nog wel eentje liggen voor je als je er eentje zoekt... Een LRP QC2...

Joost.
 
Als je met een 11t brushed wil gaan rijden, waarom neem je dan niet gewoon een brushed ESC??? Die zijn veel kleiner en lichter... Heb er nog wel eentje liggen voor je als je er eentje zoekt... Een LRP QC2...

BL omdat ik dit aangesmeerd kreeg toen ik begon en ik er weinig/niks van wist...:2gunfire: Achteraf ook liever een ander gehad maar ja. En ik zit ook krab bij kas, aangezien ik ook weer een accupack heb gekocht. ;)

(Trouwens, wat wil je voor die regelaar hebben of moet dit verder via pb)

Groet,
Robert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top