Training Garderen

Maar voor mij was het aan de ene kant een baal dag omdat ik er achter kwam een totaal verkeerde instellingen setup had.

Rob,

dat is nou precies de toegevoegde waarde van dit soort bijeenkomsten. Als je alleen staat te vliegen kun je onterecht veronderstellen dat alles o.k. is.
Hou er ook rekening mee dat het gezelschap op het "Twister bankje" aardig kan vliegen en hierdoor dingen makkelijker lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Bas
 
Laatst bewerkt:
dat gifgroene jasje is van Henk.
In Hilversum ben je er erg snel achter als er iets aan de afstelling van je model mankeerd!!!

de Koning neem ik aan. Ik heb hem twee keer gezien denk ik. Met een voorloper van de Kisal (Murphy) als ik het goed heb. Beslist geen Twister geven om mee te vliegen want dan blijf ik voortaan thuis :D:D

Loet
 
Laatst bewerkt:
de Koning neem ik aan. Ik heb hem twee keer gezien denk ik. Met een voorloper van de Kisal (Murphy) als ik het goed heb. Beslist geen Twister geven om mee te vliegen want dan blijf ik voortaan thuis :D:D

Loet

Loet,

je aanname is correct.

P.s. Henk is inmiddels in het bezit van een Twister en een tweede is in bestelling. Peter had zaterdag een topdag, Alex is altijd goed dus je best doen was zaterdag niet voldoende......

Bas
 
Bas Ik bedoel niks kwaad met het Twister bankje maar het was een twister dagje en voor mij zeer zin vol. Als je alleen staat te vliegen dan kom je er inderdaad niet achter als iets mis is. En als de basis al niet goed is ............. . Ik heb wat zweven betreft weinig ervaring en ik liet mijn model te langzaam vliegen en zat te veel op gewicht te hameren terwijl toen ik er lood bij in deed hij beter vloogt en betere air time had.
Ik heb in ieder geval de servo's voor de ailrons uit de romp en nu in de vleugel zitten
en met de proef vluchten van vanavond merk ik al verschil. Ook de werppen heb ik nu anders en dit gooit ook beter. Tja het was een leerzaam dagje nu wat meer accu's meenemen :-). En wat inderdaad dag en nach scheelde was de dif eruit gooien.
Ik ben er ook wel van overtuigd dat op het twister bankje veel kennis zat en ik ben blij dat ik daar 1% van heb mogen oppikken. En misschien moet ik maar eens richting het hilversumse. Maar ik moet nu vanwege de werkdruk eerst eens kijken of ik mijn eigen ontwerp ideeën in de ijs kast gooi en op comercieel overstap of door ga. Het gaat mij om het meedoen en niet om het winnen. Dan ga ik wel honden trainen daar heb ik meer verstand van.
 
Hoi Rob,

De opmerking van het Twister bankje heb ik nooit negetief opgevat, ik vond het juist een sterke opmerking dus het tegendeel is waar!!!

Ik lees dat je al een aantal belangrijke dingen hebt verbeterd (werpstift verbeterd en dif eruit). Als je jezelf verder wilt verbeteren is het van belang dat je vaker dit soort bijeenkomsten bijwoont, zelfs de meest ervaren piloten leren hiervan.
Het was alleen jammer dat de opkomst beperkt was hetgeen de informatiestroom niet ten goede kwam (mede omdat de meeste van de aanwezigen de mentaliteit hebben dat er in een uur tijd 58 minuten gevlogen moet worden), maar gelukkig hebben we dit forum nog waar je al je vragen over afstelling van het model en uitdraaien van belletjes kunt stellen.

Bas
 
Ik ben ondertussen druk aan het programmeren in de MX16s, dat is nog niet zo eenvoudig als bij zijn kleine broertje de MX12.. Maar de zender kan dan ook een heel stuk meer.

Toch besloten voor mode 2 (gas links), vooral omdat dan de besturing ailerons + elevator op de rechter knuppel zitten en (behalve met gooien) altijd makkelijk bereikbaar zijn. Bijkomend voordeel is dat ik flaps op de linker (gas) knuppel krijg en die dus ook gemoduleerd kan toepassen bijvoorbeeld voor thermieken. Ik weet dat dat toekomstmuziek is maar waarom niet direct zo volledig mogelijk..

Een vraagje aan de ervaren piloten: Met een mini gooi je meer omhoog en áls je al een startstand gebruikt is dat dus elavator die je iets omlaag zet. Met een fullsize, is dat hetzelfde of moet de startstand dan in de ailerons zitten (omdat je als ik het goed begrepen heb meer kracht en snelheid haalt uit een horizontale worp; maar hoe zet je die dan om in een stijgvlucht?

Tevens, hoe krijg je de flaps zo ver naar beneden - volgens mij hebben de meeste servo's toch niet zo'n enorme uitslag naar weerskanten? of zijn de roerhevels voldoende lang om dit te garanderen..
 
als je alles meeneemt naar malden. stel ik het in 5 minuutjes voor je in op de mx16. zo makkelijk als maar kan. en natuurlijk ben je altijd welkom in emmen om te vilegen ;)
 
Als je eenmaal gewend bent aan de mx16 is het echt een eitje om hem te programmeren. Meer functies dan op de mx12, en je hoeft geen rare trucs toe te passen zoals soms op een mx12. Heerlijk straight forward.
 
Weer die database-error. Lekker stabiel de laatste tijd zeg :{

Ok nog een keertje:

Stél, normaal gesproken liggen je toestellen bovenop een kast in een warme kamer (kachel aan, computer aan, 5 externe schijven aan, kat op de stoel ;)) en door externe redenen moet alles tijdelijk naar een andere ruimte. Een KOUDE ruimte. Zonder je hersens te gebruiken pak je dus het handeltje op en dropt het - voorzichtig, want het kost wél klauwen met geld! - op die andere kamer.

Stél, van je MiMi zijn hoogte + richtingroer van geschuurd balsa en dus is de TE behoorlijk dun en gevoelig voor kromtrekken.

Stél, je wil de MiMi gebruiken voor nog wat oefenvluchtjes voor het avondeten maar - gelukkig - check je eerst de roeren en uitslagen. Dan zie je dat de randen van de TE omhoog krullen als een stelletje sierletters.

Kun je dat dan enigzins rechtkrijgen door bijvoorbeeld een warme strijkbout toe te passen of bouw je dan gelijk maar een nieuw stel roeren omdat het toch al enigzins beschadigd was?
 
Ik neem aan dat het hier over een mini gaat met een (full) balsa vleugel met spanlak erop, waarvan de achterlijst krom getrokken is?
In dat geval zou je het volgende kunnen proberen:

* Zet een pannetje water op het vuur
* Laat het water koken zodat de damp ervan af slaat
* Hou je vleugel boven het pannetje in de stoom, zodat de TE lekker warm en vochtig wordt
* Leg vervolgens de gestoomde vleugel op een recht (bouw)plank en klem boven op de TE voorzichtig een 6mm balsa plankje, zodat de TE weer recht wordt.
* Laat het geheel een paar uur ingeklemd liggen tot het droog is en als het goed is is de TE weer een stuk rechter

Succes!

Greetz,
Jurgen
 
jurgen, het gaat om hoogte- en richtingroer.. Ik ga het straks even proberen, werkt het niet, tsja dan bouw ik wel even nieuwe. kan ik gelijk een paar reserve maken ;)
 
Ik zou eerst de balsa deeltje weer in een verwarmde ruimte leggen. Kans dat de boel gewoon weer rechttrekt.

Groeten,

Hans Knippels
 
Zo, vanmiddag een rol Dyneema gehaald, kost maarliefst 15.50 voor 110 meter (met andere woorden amper 14 cent per meter, lachertje..)

0.13mm dik en een trekkracht van 6.8 kilo, knappe DLG of servo die dat kapot trekt :)

Deze is het:
Spro%20Dynafil%20Powerbraid.jpg


Hans, bedankt voor de tip, dat had ik al gedaan, het ligt ondertussen anderhalve dag in de woonkamer (en het is inderdaad ietsje minder erg geworden) maar nog steeds krom.. Toch maar even nieuw maken dus. Uurtje werk.
 
Back
Top