Hallo allemaal, Ik ben begonnen met mijn eerste duikboot te bouwen; een 1:50 replica van Hr. Ms. KXVIII. Het wordt een scratchbouw van ongeveer 145cm lang. Mijn plan is om Dynamisch duiken in te bouwen (maar dat zou nog kunnen veranderen!). Ook wil ik bij deze boot de 'bread and butter' methode aanhouden; dus horizontale planken die aan buiten en binnenkant in vorm gezaagd zijn op elkaar lijmen. Dit is me bij De Zeven Provincien wel bevallen. Hier de houtvoorraad; ik ben bezig steeds twee planken van 210 lang bij 6,9cm breed in de lengte aan elkaar te lijmen (daarmee is het centrum van het schip op iedere plank duidelijk te zijn als naad) en dan de 12mm planken bij de zagerij tot 6mm gereduceerd. De romp zal dus gaan bestaan uit een stapen van planken van 6mm dik. En hier de aftekening van de bodemplaat van de boot: Ik zal wel een hoop interessante uitdagingen tegenkomen - maar daar doen we het voor! Freek
hallo freek wordt dit de BOOT of wordt dit een MAL voor een boot??? B&B dat ik ken bied heeeeeeeeeel weinig plaats om komponenten in te bouwen en plaats heb je bij een sub zowiezo tekort heb je geen spanten plan dan van deze boot???? groetjes raf
Spanten of Bread and butter Nee het wordt een boot. Mal zou kunnen maar dat wil ik het liefst voorkomen. Ik heb ook het spantenplan, maar bread and butter lijkt me leuker. Ik denk dat de wanddikte rond de 1 cm zal worden; dus niet zo heel veel meer dan de dikte van de spanten. Vandaar dat ik de plankdikte maar 6 mm neem (was 18mm bij De Zeven provincien), dan is het makkelijker de binnenruimte te maximaliseren. Plaatsgebrek zal ik zeker hebben; de binnendiameter van het schip schat ik op een centimeter of 9-10; het plaatsgebrek komt voornamelijk voort uit het feit dat de KXVIII erg smal was! Freek
hallo freek niet steeds quoten dat maakt heel het topic na een tijdje onleesbaar wij doen @freek Bouwmodel K18 neem eens kontakt op met fred die heeft er reeds eentje gebouwd en vaart er reeds vele jaren mee en fred zijn hervaring om op deze oude manier te bouwen moet je heus niet onder schatten groetjes raf
motor? @Robert Er komen twee schroeven van ongeveer 25mm in dus ik denk aan direct aangesloten motoren. Ik moet natuurlijk wel wat snelheid ontwikkelen om dynamisch te kunnen duiken dus misschien 2 x Speed 500E. Die zijn 37mm doorsnee dus moet kunnen. Echter ik ben open voor suggesties! @Raf, Ja ik heb contact gehad met Fred per PB. Freek
hallo 25 MM da zijn begot kleintjes hoor de u47 heeft er van 35 mm of groter onder zitten als je die met de 500 E gaat aandrijven ????maar dan kan je altijd nog een 550 steken als het moest zijn die zijn even dik maar ietsje langer dus houd daar maar al rekening mee tijdens het bouwen want ik denk zeker dat je vermogen tekort gaat komen groetjes raf
hoi ik vind het leuk dat er weer iemand is is die zijn eigen idee'n wil uitvoeren en en zo ervaring wil opdoen, in het ergste geval kan er dan ook een mooi bovenwater schip overblijven. ga zo door freek vergeet niet dat je een redelijk gewicht aan drijfvermogen heb en dat met kleine schroeven kijk of je een kleine ballasttank kan gebruiken die het drijf vermogen verminderd maar toch zo dat je dynamisch kan duiken. succes fred
hallo fred ik dacht net zoals de robbe boot duiken tot de toren nog net boven zit en dan de rest met de duikroeren de kriek heeft nu zo een duik systeem omdat er voor een ander systeem geen plaats is lol als de duiktank vol zit dan is het dek onder en moet nog juist de toren omlaag gevaren worden alle das de planning he groetjes raf
Kxviii @Fred Waar ik aan dacht is de romp te bouwen van planken, maar daarop een dek (net als jij hebt denk ik) en een klein drijfvermogen in de romp (drukhuid) van de KXVIII, en dan de ruimte tussen de drukhuid en het dek hol houden en laten vollopen, en ook de toren hol laten en laten vollopen. Daarmee hoop ik dat de boot toch in de buurt van de waterlijn kan liggen als hij bovenwater vaart. Als blijkt dat dit niet genoeg is heb ik denk ik wel genoeg ruimte voor een duiktank maar dan ga ik wel hulp met de techniek nodig hebben! Die kleine schroefdiameter zit ik denk ik wel aan vast want de schroeven staan dicht op elkaar en zijn ingebouwd voor de duikroeren. Daarom denk ik aan hoog toerental motoren. Voorlopig heb ik genoeg tekeningen maar tzt zie ik graag jouw model (ik zal op 16 Mei naar de MMI vaardag in Heemskerk gaan) in het echt! Freek
Hallo Freek, Welkom, weer een scratch-builder erbij! Wat de motoren aangaat heeft Raf gelijk, 500E-tjes gaan het niet redden. Met die 25mm schroeven krijg je daar niet meer dan 5-6 km/h uit (als je dat al red) en dat zal voor dynamisch duiken te weinig zijn. Ik zou voor snellere 500-tjes of liever 600 types gaan. Indien mogelijk toch bedenken of je naar 30 of 35mm schroeven kunt gaan. Bij 25mm heb je heeeel veel toeren nodig om voldoende snelheid te ontwikkelen. Misschien een beetje sjoemelen met de plaatsing van je assen? Maar het is zeker een leuk project! Succes, ik ga het volgen.
hallo freek wat lex zei is juist en als je snelle motoren op kleine schroeven zet dan kan je toch de afstand bewaren door de motoren achter elkaar te zetten en toch de assen opdezelfde breedte te houden (wat een uitleg weer ik weet het) maar als je dikkere motoren zet gaan je assen binnen uitelkaar maar als je ze achter elkaar zet en 1 as langer neemt dan blijven ze haast op dezelfde breedte en heb je toch snellere motoren groetjes raf
Ik bedoelde meer het ietsje naar buiten plaatsen / laten wijzen van de assen om ruimte te maken voor grotere schroeven.
@Lex, @Raf Bedankt voor de adviezen! Ik probeer de binnenruimte in de romp zo groot mogelijk te maken om ruimte te hebben voor de motoren (eventueel achter elkaar zoals Raf suggereerd). De echte ruimte weet ik pas als ik de lagen verlijmd heb en met guts/dremel de binnenkant afgewerkt heb. Ik heb de tekeningen nog eens goed bekeken en een schaalschroef zou 30-35mm zijn met een spoed van 32mm (niet helemaal zeker want de tekening van de schroef is KXIV -35mm en van de romp KXVIII - 30mm) . en daar dus twee van! Zoals je aan de configuratie kunt zien is er geen ruimte de diameter verder te vergroten. Op schaal zou de buitenkant van de schroefaskoker 4mm moeten zijn (de lengte weet ik nog niet). Wat raden jullie aan voor een schroefas en afdichtingsmethode? Groeten en bedankt! Freek
hallo freek een 4 mm as geeft meer wrijving dan een 3 mm as maar er is een maar zoals ik het dus doe maar dan met wtc en polyester romp ik neem een 4 mm as met een korte asbuis en die komt zo ver mogelijk naar achter te zitten maar NIET buiten de romp aan de binnen kant heb ik dan een lipring zitten en een speciaal gegoten stukje plastiek (giethars) dat klemt juist over de asbuis en de lipring (boerage)past daar juist in en staat zo gecentreerd over de as bij mij zit de lipring om de druk van binnen tegen te houden daar mijn duiksysteem de boot op over druk zet bij u zal die anders om moeten komen te zitten daar je boot niet op druk komt te staan hier zie je ze zitten bij de kriek hier zie je hoe ver ze maar naar buiten komen en hier de blote assen daar ze nu vrij draaien heb ik de keuze om alsnog hier een dunne buis te monteren met een eindlager (busje ) want deze buis moet geen water buiten houden en moet dus niet druk dicht zijn en zo kan je dus een dikkere as gebruiken zonder al te veel afbreuk te doen aan het model want als je een lange dunnen as gaat nemen dan gaat die beginnen trillen en voor 3 mm zijn de lipringen stik duur groetjes raf
Bouw van de romp Hier een update van de afgelopen week! Vanuit het lijnenplan van het schip heb ik de maten op mijn planken (6mm dun) gebracht. Die met decoupeerzaag aan de binnen en buitenkant uitgezaagd en verlijmd. [URL="[/URL] Wat je hier ziet is in wezen het onderwaterschip. Hier komen nog twee 6mm planken bovenop (waarin ik de luiken met hun rubber seal moet aanbrengen), maar die monteer ik pas als ik de binnenkant ingedeeld en voorbereid heb. Dan start ook het schaaf, schuur en plamuurwerk. Daarbovenop komt de volgende grote klus; het dek - wat ik van spantjes met latjes ga bouwen en open laat naar het water zodat het bovenwatergewicht minimaal wordt. Het wordt nu ook tijd voor het maken van een lijst met 'complications' die in het schip moeten komen (bewegende periscopen, eventuele lampjes, draaibare dektorpedobuizen), en een definitieve keuze te maken tussen dynamisch en statisch. Ook moet ik de doorgangen voor schroefassen en (duik)roerstangen gaan voorbereiden. Groeten, Freek
Voortgang afgelopen week De KXVIII begint een beetje vorm te krijgen. Op advies van Lex probeer ik de dek/torensectie zo licht mogelijk uit te voeren, zodat het materiaal weinig water verplaatst. Ik heb daartoe een spantenset van de dek/toren sectie uit 1.5mm triplex gemaakt en die op een tijdelijke bouwplaat gemonteerd. Ik heb daarna de spanten beplankt met (zelf gezaagde!) 6mm brede latten van 2mm dik vurenhout waarbij iedere lat over de volle lengte van de romp loopt. Iedere lat is met schuurpapier op de juiste vorm/breedte gebracht, zodat ik aan beide zijkanten 6 latten nodig had. De deksectie weegt nu nauwelijks 100 gram, maar er komen nog dekken op, een kanon, periscoop en nog wat frutsels, dus laat de waterverplaatsing straks 350ml worden oid. Ik denk nu aan een duiktank van 1 Liter... dus statisch. De nu onstane romp bestaat uit 3 delen; - de 'bread en butter' romp; 11 planken van 6mm hoog. Deze lopen tot het breedste stuk van de romp, - twee extra 6 mm planken die nu nog los zijn en niet uitgehold; daarin gaan de gaten voor de luiken uitgevoerd worden en tussen deze twee platen worden bouten gemonteerd voor de rubber seal en doorzichtige luiken die erop komen, maar onder de spantensectie moeten wegvallen. - De spanten/planken deksectie waar ook de hoofdspanten voor de toren al in zitten. Ik heb gewacht met het schaven en schuren van de romp om de romp en deksectie passend te maken (met de belangrijkste ontwatering-sleuf ertussen). Het geheel weegt nu 2.2 kg, maar ik verwacht daar nog wel 0.5 tot 1 kg vanaf te halen met schaven. Volgende stappen zijn het monteren van de dekken op de deksectie (waardoor de vorm gefixeerd wordt en de overgang tussen romp en deksectie gevormd kan worden); dan het schaven van de romp aan binnen en buitenkant, en dan het uitmeten en monteren van zo groot mogelijke luiken. Ik zal echter de 'bread en butter' romp voorlopig in twee delen laten (11 verlijmde planken en 2 planken met de luiken erop) om zo goed mogelijke toegang te houden voor het 'binnenwerk'. Mijn idee is dat uiteindelijk de deksectie op de romp wordt gemonteerd op 5 bouten die op de plaats van de toenmalige toegangsluiken komen, waardoor ik de moeren kan wegwerken in de ronde ontsnappingsluiken. Deze verbinding hoeft uiteraard niet waterdicht te zijn of druk te weerstaan. Goed, klinkt als een doordacht plan - maar het plan veranderd bijna dagelijks op basis van wat ik lees van jullie projecten, wat ik aan adviezen krijg en wat ik ontdek! Hartelijk bedankt voor de adviezen!
hallo wat de luiken betreft zou je daar inplaats van hout geen aluminium plaat voor gebruiken ??? de voordelen zijn dat de aluminium vlak is zonder nerven je kan er draad in tappen voor de luik bouten en daar de bouten in vast lijmen want bouten IN draaien dan moet je zeker water dichte bussen gebruiken onder lekt er water binnen door de schroefdraad ik heb nog ergens foto's daar van staan eens zoeken waar??? daarop kan je zien welke dichting de beste is groetjes raf