Bouwverslag KXVIII

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 21 mrt 2009.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Welkom!

    Robert,

    Welkom!

    Leuk dat nog iemand de een boot van de K-14-K18 klasse bouwt! Post gerust wat in mijn draadje; ik ben benieuwt hoe jij die boot bouwt.

    Hieronder een foto van de brug van de boot:

    [​IMG]

    Ik heb ook een file met de bouwtekeningen van de boot; zijaanzicht, bovenaanzicht, spanten en lijnenplan. Deze was oorspronkelijk 1:25 en de scan is goed genoeg om 1:50 te printen op 3 A0 vellen naast elkaar.
    Grootte 75MB; een beetje veel om te mailen denk ik. Bron: Nationaal Archief in Den Haag.

    Freek
     
  2. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
  3. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Voortgang afgelopen week

    In afwachting van de schroefassen heb ik de luiken gebouwd.

    De luiken uit plexiglas gezaagd, dat was leuk, de eerste keer kreeg ik een prachtig rechte zaagnaad die achter mijn decoupeerzaag gewoon weer dicht smolt! Toen maar speciale zaagjes gekocht.

    Eerst de gaten in de bovenste twee planken gezaagd.
    In de bovenste van deze twee planken heb ik bouten met zeskantige kop geplaatst; 3mm diep geboord ter grootte van de kop, en verder ter grootte van de bout. Doordat de twee planken verlijmd worden zitten de bouten dus vast in zeskantige gaten tussen de twee planken.

    Voordat ik de planken verlijm zullen ze worden geimpregneerd met G4 om stevigheid te verhogen en waterdichtheid te garanderen.

    Tenslotte de gaten in het plexiglas geboord (met een langzaam handboortje) en eea droog gepast.
    Hier zie je hoe de bouten vast zitten. Ik moest wat nokjes in het plexiglas vijlen waar de spanten van de deksectie in vallen (het blijft een erg smalle boot!)

    [​IMG]

    Tussen de twee bouten steekt nog een grotere bout omhoog, daar zijn er drie van die de deksectie aan de romp vast gaan zetten. Ze steken door het dek op de plaatsen van een toegangshatch en de moer zal dus in een hatch verstopt worden. De zeskantige kop is net als de kleinere ingebouwd en tegen draaien beschermd.

    [​IMG]

    Tenslotte nog een open foto, inclusief duiktank van ongeveer 700ml gemaakt uit een buis waar tekeningen en documenten vervoerd worden.

    [​IMG]

    Nu nog afdichting bestellen om te zorgen dat het ook echt waterdicht wordt.
    De luiken zijn erg smal, (accu's gaan er net door!) dus ik heb besloten de bovenste twee planken met de luiken erin pas op het laatst aan de romp te lijmen (als alle appratuur aan boord is). Omdat er zeker zo nu en dan groot onderhoud nodig zal zijn en ik niet net als de echte schepen de romp open wil zagen om een motor te veranderen, ben ik wat proefjes aan het doen met een lijm methode die het mogelijk maakt bij groot onderhoud een naad weer los te maken maar die wel de overdruk in de boot aan kan.

    Goed er is dus voortgang en (belangrijker) is heb er een hoop lol aan!

    Freek
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Nog meer voortgang

    Vandaag heb ik een model gemaakt van de aansturing van het roer en de duikroeren van de KXVIII.

    Ik wilde de servostangen binnenin het schip laten lopen maar de boot is zeer smal en de roeren zijn in wezen aangehangen; er is dus weinig plaats.

    Ik heb een servowieltje verkleint van 20mm naar 10mm waardoor de uitslag maar 5mm is. Daardoor kan het net in de 14mm brede romp op dat punt.

    De duikroeren (nog niet gemaakt worden van bovenaf door een even klein servowieltje aangestuurd. De servostangen gaan van het natte deel naar de WTC door een 3mm messing staf in 3.1mm buis (moeten nog afdichtingen op).

    Roer is een 0.5mm messingplaat bekleed aan beide kanten met 1.5mm triplex.



    Ik denk dat dit gaat werken maar als iemand nog suggesties voor verbetering heeft hoor ik het graag - nu is het nog een proefstukje!

    Ook voor het eerst draad voor getapt; dus ik heb weer wat geleerd!

    De volgende stap is eea overbouwen in de echte boot, en de duikroeren bouwen; met monteren van de duikroeren moet ik wachten tot de schroefassen er zijn want die ondersteunen een vin waar de duikroeren weer aan vast zitten.

    Groeten Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo freek

    lex of jos hebben eens een gato gebouwd van revell
    daar was ook een probleem met de bediening van de roeren
    dat is opgelost geworden met een uit de haak staande schijf (weet er geen andere verklaring voor)met twee stangetjes die dan over gingen op een contra schijfje waar een stang aan zat die naar de servo liep
    wat een uitleg weer maar het staat hier ergens op het forum
    hoe ze het gedaan hebben

    het was enorm solide in bouw maar toch zeer klein en had een zeer grote uitslag
    ik heb tandwielen gebruikt maar dat had ik reeds gepost
    denk er aan dat er een grote kracht op het roer komen en vooral op de duikroeren
    voor de rest goe bezig

    groetjes raf
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Freek,

    Ik heb het even opgediept, om Raf's verhaal te illustreren:

    [​IMG]
    -----------Rechtuit --------------------- Vol links ----------------------Vol rechts (blauwe roerstang gaat straks onder de gele hevel draaien)

    Toen erbij geschreven:

    Men neme het idee van een stoom locomotief.... Hoe, wat ?? Die heeft twee stoomzuigers die de wielen op twee 90 graden verzette punten aandrijven. Zo is er altijd minstens één stang die kracht uit kan oefenen. Bij onze Gato betekent dat dan een roerarm op de roerkoning met twee armen. (ongeveer 12mm lang) Hoek tussen die twee een graad of 75. Exact zo'n zelfde hevel op een hulp-spant met hulp-as verder naar voren, waar er meer ruimte is. Onder die tweede een grotere arm waar de eigenlijke stuurstang aan vast gaat. Tussen de armen twee stangetjes van exact dezelfde lengte. Als je dan de voorste draait (met de stuurstang) draait de achterste met het roer exact mee met een hoek van in dit voorbeeld rond de 60 graden. Zoiets lijkt mij voldoende, misschien zelfs nog teveel.

    Dit was het resultaat geworden:

    [​IMG]


    Het hele verhaal eromheen hier [34663] het-grote-revell-gato-bouw-en-ombouwtopic-19
    en hier [34663] het-grote-revell-gato-bouw-en-ombouwtopic-21

    Met zo'n constructie kun je op hele smalle plaatsen toch een secure en spelingvrije aansturing maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Dus als ik het goed begrijp zouden jullie mijn roerarm van 5 mm te kort vinden om direct op een servo te zetten?

    Omdat mijn roeren 45 graden links-rechts en duikroeren 45 graden op-neer kunnen (meer gaat niet doordat ze elkaar dan in de weg zitten), dacht ik de roerarm even groot te maken als de servo arm (die immers ook 45 graden doet). Dat betekent wel dat die servo dan behoorlijk wat kracht moet zetten. Kan dat?

    Freek
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Freek,

    De kracht zal het probleem niet zijn, wel de speling op de aansturing. Als je bij een arm van zeg eens 2 cm 0,1 of 0,2 mm speling hebt zal dat misschien op het roer 1 of 2 graden uitslag zijn. Diezelfde speling op een arm van een halve cm kan zomaar 5 graden roeruitslag gaan worden. En dat merk je wel. Bovendien heb ik het toen bij de Gato zo gedaan om ook het knikken van de roerstang in de uiterste standen te voorkomen. Maar als je de aansluitingen met kogel-links maakt wordt het hele spul al behoorlijk spelingvrij dus zou het ook prima kunnen werken met die kleine armen.
     
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ok bedankt Lex!

    We blijven vooruit gaan!

    Freek
     
  10. robert c

    robert c

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Klundert (NB)
    Misschien een hele domme vraag, maar:

    Ik heb 2 schroeven (plastic, een 2 en een 3 blads, worden vervangen door messing) en deze hebben een doorsnede van 50 mm. Ik vind dat al klein voor zo'n grote boot, klopt het dat jullie dan schroeven van 35 mm in de doorsnee gebruiken, of schroeven met een straal van 35 mm??

    Wat motoren betreft, ik vind die Ishagari wel aantrekkelijk, vooral door de prijs en het verbruik, wat betekent dat ik op 12 V ga varen, dan hoef ik geen extra accu's voor m'n duiktank, want die wil ik vullen met een tandwielpomp van Triple - S.

    Weten jullie een simpele snelheidsregelaar voor een redelijke prijs? rond de 20-30 euro die 12 V en 2 motoren aankan?

    @ Freek,
    Wat ben jij voor regelaar van plan?

    Foto's komen nog, maar ik heb nu weinig tijd, en morgen wachten er verplichtingen in Belgie en zaterdag zit ook al vol, en ik heb ook nog school..

    Misschien kan ik vanavond de foto's tot nu toe plaatsen.

    Groet,
    Robert
     
  11. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    @Robert,

    Voor Mijn KXVIII zijn 35mm doorsnede 3-bladschroeven op schaal (1:50). Op pag 2 van dit bouwverslag zie je dat de echte schroef 1.76m middellijn (doorsnede) had, dus 35mm doorsnede is preceies op schaal. Grotere zouden niet passen ivm de ruimte voor de duikroeren. Mijn schroeven hebben wel een kleinere spoed dan de originele, maar met de originele spoed zouden de motoren niet krachtig genoeg zijn (het zijn motoren voor toeren niet voor hoog koppel).

    Hoe groot bouw jij de boot eigenlijk? Al wat foto's? Ik ben erg benieuwd!

    Ik heb twee Tpf.244520-62 (Conrad nummer) Igarashi motoren 12 volt gekocht, die ongeveer 10000 toeren kunnen geven en niet zoveel stroom vragen, en maar 28mm diameter zijn. De boot is achter namelijk erg smal en grotere motoren gaar niet.

    Regelaar heb ik nog niet besloten, maar ik speel met de gedachte om accus (10 cellen NiMH 4600 in serie)+ontvanger+regelaar (Robbe rokraft 120uP), integraal over te zetten van De Zeven Provincien naar de KXVIII. Scheelt weer 200+ euro. Misschien dat ik me nog bedenk daarover hoor!

    @allen
    Ben bezig met plamuren en schuren van de romp, update komt weer als ik met de 'interessantere zaken' begin!!

    Freek
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2009
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    die rokraft geeft bij mij problemen
    als ik wat verder dan een meter of 15 van mij af ben dan vertraagt mijn boot
    de zender heb ik bij verschillende boten geprobeert en daar is alles goed mee
    het is gewoon de regelaar die voor problemen zorgt
    ik ga voor twee norbert bruggen regelaars van 35 euro het stuk
    de bec zet ik er wel zelf tussen

    groetjes raf
     
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    @Raf,

    Geeft die Rokraft alleen bij duikboten problemen?

    Ik zal er eens op letten bij mijn De Zeven Provincien waar hij nu in zit.

    Groeten,

    Freek
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    bij oppervlakte schepen geen probleem
    de uit leg van norbert brugge
    als je ontvangst minder wordt dan verliest de regelaar pulsen en gaat ergens deze ook naar de motor doorgeven
    dus minder pulsen is minder snel draaien van je motor
    bij een oppervlakte schip ga je dit probleem niet hebben
    de regelaars van norbert hebben dit probleem niet daar de qualiteit van de ingangs puls niet samen hangt met die van de uitgang
    groetjes raf
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Die Rokraft 120 geeft ook problemen met het varen.
    Hij schakelt soms uit door overbelasting of zo iets.
    Als je dan bijvoorbeeld achteruit wilt van vol vooruit dan wacht hij even.
    Dat kun je niet bij een duikboot hebben.
    Ik heb een 120 in mijn boot gehad en ben mooi terug gegaan naar de 100 in mijn Skipjack.
    Die regelaars van Norbert zijn ook goed.
    Momenteel heb ik er een in de 206 zitten.
    Dat is puur van wegen de prijs.
    De Robbe regelaars zijn goed en betrouwbaar en die van Norbert ook.
    Alleen een groot prijs verschil is er.

    Hein
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    er zijn nog een paar nadelen
    wat hein reeds melde de stop die er tussen voor en achter uit zit
    en dat de achteruit minder in amperes kan trekken dan de vooruit
    op 12 volt werkt de bec niet (kleine lettertjes in de manual)
    de bec zit mee op de koelplaat van de andere fets en wordt zo mee warm en dan stopt opeens heel het zaakje omdat de bec down gaat


    dat was het zowat

    groetjes raf
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Raf, Hein,

    Begrijp ik het goed, zit er op de regelaars van Norbert geen vertraging bij achteruitslaan? Dan gaat er weer een bestelling richting Mönchengladbach de eerstvolgende keer!
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Lex,
    ik heb nog nooit wat gemerkt met de regelaar van Norbert van een vertraging.
    Hij gaat meteen achteruit.
    Dat ding is gewoon goed.

    Hein
     
  19. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    sh.t! Ik heb net mijn Fregat op 12V gebracht met deze regelaar en met gebruik van BEC! Ik begrijp hieruit dat ik dan een aparte ontvanger batterij moet installeren?

    Dit staat er in mijn robbe rokraft 120uP WP regelaar:
    If you are using the BEC system with 8 - 10 NC cells the maximum number of servos is 2; with
    5 - 7 NC cells the maximum number is 3 servos.​

    Niet heel duidelijk; ik heb 10 NiMH cellen en tot nu toe maar 1 servo.

    Weer wat geleerd!

    Freek
     
  20. robert c

    robert c

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Klundert (NB)
    Zo,

    Vandaag toch maar zoveel lef verzameld om met een grote zak geld naar de modelbouwzaak gaan :)

    Om het kort te houden, ik heb gekocht:
    2* Schroefas + 35 mm messing 3 bladsschroeven (Links en rechts)
    schroefasvet
    en doorvoertjes voor alle (duik)roeren.
    Harmonica afdichtingen


    Vergeten: :(
    Koppelingen....

    dùùùùùùùsss..

    dan maar bij de conrad bestellen tegelijk met de motoren ;)

    Dus ik moet nog een accu, pomp, tank en een regelaar..

    * trekt portomonee open*
    :D:-D:):eek: :(:confused:

    Groet,

    Robert
     

Deel Deze Pagina