Beste Forumleden,
Omdat mijn S100 inmiddels vrijwel klaar is, (op de proefvaart na dan) ben ik begonnen, of eigenlijk al ietsje eerder, met de restauratie van mijn model van de HrMs Tromp (geleidewapenfregat F801) Zoals eens eerder gemeld ben ik hiermee begonnen toen ik zo'n 14 a 15 jaar oud was. Het model heeft inmiddels meerdere verhuizingen etc moeten doorstaan en niet altijd zonder schade overigens. Daarnaast ben ik een keer, bij een van de weinige keren dat ik er mee ging varen, op een onderwater liggend object gevaren (weet nog steeds niet wat) en daardoor is er een schroefas krom en een stabilisatievin afgebroken.
Een goed reden dus voor een grondige opknapbeurt...
Even voorstellen:
Hier gaat het om:
De foto is niet al te best, ik zal binnenkort eens een paar nieuwe scherpere plaatjes schieten.
Het model is gebouwd schaal 1:100, en aangedreven door 2 apart geregelde decaperm motoren. Tevens uiteraard voorzien van werkende roeren en 2 werkende stabilisatievinnen. Deze worden door hetzelfde kanaal aangestuurd als de roeren, en bedoeld om te veel overhellen in de bochten wat tegen te gaan. Dit omdat dit model, zeker op deze schaal in verhouding wat topzwaar kan zijn.
De bouwwijze is op spant met triplex huid zonder laminering iod trouwens. De tekening komt van het ministerie van defensie. Deze heb ik destijds nog tijdens de bouw aangepast omdat ik graag de goalkeeper er op wilde hebben.
Wat gaat er aangepast worden:
Nou ja wat eigenlijk niet....
- Opbouw wordt grotendeels vervangen, indien mogelijk worden sommige delen hergebruikt. De reden hiervoor is dat ik nu denk dat het mooier maar ook lichter kan worden.
- De motoren worden vervangen door direct drive (zonder tandwielkast) nu zitten er decaperms is die veel te veel herrie maken. en veel te groot zijn naar mijn idee.
- De romp wordt geschuurd en opnieuw gespoten waarna het railingwerk wordt vervangen.
- De schroefassen worden vervangen door een beter gelagerd type, nu zelfgemaakt met kunstof lager aan de binnenzijde.
Al met al, nogal wat werk, maar ja, dat houdt ons van de straat..
De huidige status:
Begonnen met de HANGAR, deze wordt nu van kunstof, (PE) dit is nieuw voor mij, hoewel, de vele vliegtuigjes die ik in elkaar heb geplakt bleken ook van dit spul te zijn gemaakt..
Heb een paar plaatjes gehaald van 2, 1 en 0,5 mm en dit blijkt prima spul te zijn om mee te werken, en, ideaal... gewoon aan de eettafel, en dat vindt ik nog wel zo prettig.
Ziehier de vorderingen tot voor kort:
De nieuwe hangar in aanbouw, (trouwens.. Foto's van de echte zijn zeer welkom!!!)
En de huidige status:
Railing in aanbouw:
De railing voor een deel aan gebracht, gemaakt van spijkertjes zonder kop, 0,9 mm (hoewel... deze bleken ineens 1,2 mm te zijn, heb inmiddels de juiste gehaald, maar toen had ik deze al geplaatst. de volgende worden dus iets fijner. Origineel is de railing hier voor een groot deel met kabel uitgevoerd om neer te kunnen klappen bij gevechtsacties. Dit had ik bij de vorige met dunnere draad gedaan die ik ietsje door liet hangen, heb toch besloten om dit nu gewoon strak te maken, vindt ik persoonlijk veel netter. Merk op dat hier de railing 2 draads is, dit wijkt af van het overgrote deel op het schip wat 3 draden heeft.
En de 2e laag:
Ook de Tartar installatie opnieuw gemaakt, nu ook van kunstof, hier volgen nog plaatjes van. De Goalkeeper is nog blijven bestaan, misschien komt dit ook nog een keer aan de orde, maar voorlopig magtie blijven
De Kraan boven de roldeur, dit blijft een lastige, hier maar wat fantasie gebruikt, want plaatjes heb ik hier nauwelijks van, maar volgens mij kan ie er mee door.
Achterzijde: (nog zonder roldeur)
Nu tijd om te gaan pitten...
Groeten Kees
Omdat mijn S100 inmiddels vrijwel klaar is, (op de proefvaart na dan) ben ik begonnen, of eigenlijk al ietsje eerder, met de restauratie van mijn model van de HrMs Tromp (geleidewapenfregat F801) Zoals eens eerder gemeld ben ik hiermee begonnen toen ik zo'n 14 a 15 jaar oud was. Het model heeft inmiddels meerdere verhuizingen etc moeten doorstaan en niet altijd zonder schade overigens. Daarnaast ben ik een keer, bij een van de weinige keren dat ik er mee ging varen, op een onderwater liggend object gevaren (weet nog steeds niet wat) en daardoor is er een schroefas krom en een stabilisatievin afgebroken.
Een goed reden dus voor een grondige opknapbeurt...
Even voorstellen:
Hier gaat het om:
De foto is niet al te best, ik zal binnenkort eens een paar nieuwe scherpere plaatjes schieten.
Het model is gebouwd schaal 1:100, en aangedreven door 2 apart geregelde decaperm motoren. Tevens uiteraard voorzien van werkende roeren en 2 werkende stabilisatievinnen. Deze worden door hetzelfde kanaal aangestuurd als de roeren, en bedoeld om te veel overhellen in de bochten wat tegen te gaan. Dit omdat dit model, zeker op deze schaal in verhouding wat topzwaar kan zijn.
De bouwwijze is op spant met triplex huid zonder laminering iod trouwens. De tekening komt van het ministerie van defensie. Deze heb ik destijds nog tijdens de bouw aangepast omdat ik graag de goalkeeper er op wilde hebben.
Wat gaat er aangepast worden:
Nou ja wat eigenlijk niet....
- Opbouw wordt grotendeels vervangen, indien mogelijk worden sommige delen hergebruikt. De reden hiervoor is dat ik nu denk dat het mooier maar ook lichter kan worden.
- De motoren worden vervangen door direct drive (zonder tandwielkast) nu zitten er decaperms is die veel te veel herrie maken. en veel te groot zijn naar mijn idee.
- De romp wordt geschuurd en opnieuw gespoten waarna het railingwerk wordt vervangen.
- De schroefassen worden vervangen door een beter gelagerd type, nu zelfgemaakt met kunstof lager aan de binnenzijde.
Al met al, nogal wat werk, maar ja, dat houdt ons van de straat..
De huidige status:
Begonnen met de HANGAR, deze wordt nu van kunstof, (PE) dit is nieuw voor mij, hoewel, de vele vliegtuigjes die ik in elkaar heb geplakt bleken ook van dit spul te zijn gemaakt..
Heb een paar plaatjes gehaald van 2, 1 en 0,5 mm en dit blijkt prima spul te zijn om mee te werken, en, ideaal... gewoon aan de eettafel, en dat vindt ik nog wel zo prettig.
Ziehier de vorderingen tot voor kort:
De nieuwe hangar in aanbouw, (trouwens.. Foto's van de echte zijn zeer welkom!!!)
En de huidige status:
Railing in aanbouw:
De railing voor een deel aan gebracht, gemaakt van spijkertjes zonder kop, 0,9 mm (hoewel... deze bleken ineens 1,2 mm te zijn, heb inmiddels de juiste gehaald, maar toen had ik deze al geplaatst. de volgende worden dus iets fijner. Origineel is de railing hier voor een groot deel met kabel uitgevoerd om neer te kunnen klappen bij gevechtsacties. Dit had ik bij de vorige met dunnere draad gedaan die ik ietsje door liet hangen, heb toch besloten om dit nu gewoon strak te maken, vindt ik persoonlijk veel netter. Merk op dat hier de railing 2 draads is, dit wijkt af van het overgrote deel op het schip wat 3 draden heeft.
En de 2e laag:
Ook de Tartar installatie opnieuw gemaakt, nu ook van kunstof, hier volgen nog plaatjes van. De Goalkeeper is nog blijven bestaan, misschien komt dit ook nog een keer aan de orde, maar voorlopig magtie blijven

De Kraan boven de roldeur, dit blijft een lastige, hier maar wat fantasie gebruikt, want plaatjes heb ik hier nauwelijks van, maar volgens mij kan ie er mee door.
Achterzijde: (nog zonder roldeur)
Nu tijd om te gaan pitten...
Groeten Kees
Laatst bewerkt: