Update 23-05
Vandaag de schroefassen definitief geplaatst, daarnaast ben ik bezig geweest met de roeren.
De schroefassen en askokers zijn van Graupner, 30 cm, met 4mm assen. De voorgaande assen waren 2,5 mm dik (RVS lasdraad) dit liep lekker licht, de kokers waren zelfgemaakt van messing pijp, de asuithouders zelfgemaakt van brons. De assen liepen mede door die kleine dikte lekker licht, minder wrijving.. echter ze waren te flexibel waardoor ze bij belasting iets doorbogen en begonnen te klapperen. De nieuwe heb ik dus maar gekocht, echter, ik kan merken dat ze aanmerkelijk zwaarder lopen dan de vorige. De kokers zijn iets dikker, dit is niet helemaal op schaal, maar ja nood breekt wetten zullen we maar zeggen.
De oude assen waren reeds verwijderd, de opeingen heb ik wat opgeboord tot 9 mm, en aan de binnen zijde tot 13 mm, hierdoor heb ik wat speling om de assen mooi uit te richten.
Door de beperkte ruimte heb ik geen vulpijpje voor smeermiddel aangebracht, dit zat er in de vorige ook niet en dat ging prima. Er wordt ook niet elke week mee gevaren..
De asuithouders, lagerblokken heb ik zelfgemaakt, een deel van aluminium koker, dit in de boormachine wat afgerond. De achterste en dikste uithouder heb ik gemaakt van hout, staf 14mm, dit eerst voorzien van een gat, en dan met een bout in de boormachine gezet (boorkop ging maar tot 13mm

) dit heb ik wel een keer over moeten doen ivm slingeren dus een wat minder resultaat..) Enfin, het behaalde resultaat is mi voldoende, het ziet er na aflakken niets anders uit dan een mooi bronzen gedraaid exemplaar...
Van boven naar beneden:
1 Oude as/askoker
2 Nieuwe as/koker
3 Nieuwe as
4 Nieuwe askoker
5 Alu pijp tbv uithouder 10mm uitwendig, 8mm inwendig.
De aluminium asuithouder, lagerblok. afgewerkt in boormachine met de vijl..
De assen even gepast, (dryfitten..)
De assen nu vastgezet, met de achterste (houten) lagerblokken.
De assen heb ik vast gezet met aluminium strip wat ik wat bijgevijld heb (wat profiel) en deze zijn vast gezet met epoxylijm. De voorste heb ik gemaakt van 1mm triplex en ook vastgezet met epoxy, op de plaatsen waar het aan de romp is bevestigd is een deel ingefreesd met de dremel, dit om de bevestiging steviger te maken.
En hier het resultaat..
De afwerking moet nog plaatsvinden.
Omdat we nu toch met de techniek bezig zijn ook de roeren bij de kop gepakt, deze heb ik ook gekocht. Hier ook de vorige zelf gemaakt van aluminium, met draadstaf m3 er aan gemonteerd. Echter voor 3,95 per roer kompleet met roerstangen etc kon ik deze niet laten liggen, en vrijwel kant en klaar.. Vrijwel want ze zijn niet helemaal de juiste maat. En Tja het blijft een schaalmodel dus hier een beetje aan geschuurd en een stukje bij aangemaakt. Van kunstofplaat en afgewerkt met epoxy, dit is nu aan het uitharden en moet nog afgewerkt.
Hier een paar plaatjes:
Groeten Kees