Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hermor, 25 feb 2009.

  1. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Hallo,ziet er keurig uit hoor:thumbsup:mooie strakke bouw!Mag dit draadje graag volgen.



    Groeten E.J.
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Beste collegabouwers,

    Na enige tijd stilte weer een update,
    De schoorstenen zijn inmiddels volledig bekleedt, omdat de vorm redelijk complex is en lastig te maken zijn er hier en daar nog wat kleine oneffenheden weg te werken, dit ga ik doen met plamuur, na een laagje primer en wat schuurwerk zal dit mooi glad worden.

    [​IMG]

    Achter de schoorsteen opbouw is het harpoonplatform te zien. Ook hier gebruik gemaakt van hetzelfde polystyreenplaat.
    Het dek is van 2 mm plaat, de wanden zijn van 1 mm plaat gemaakt.

    De Harpooninstallatie bestaat uit een soort frame waarop de harpoons in een soort huls tot maximaal 4 stuks per kant gemonteerd zitten. Het frame is gemaakt van polystyreenbuis 2 mm, en wat plaatmateriaal. De harpoons zelf zijn van hout 5 mm staf.

    De afbeeldingen spreken voor zich denk ik.

    [​IMG]

    De onderzijde, met wanden geplaatst...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou dat was het weer, de volgende keer de inbouw van de nieuwe schroefassen.

    groetjes Kees
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2009
  3. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Gaat lekker Kees, kom je ook naar de vaardag van het MMI ? Kunnen we de 2 eens met elkaar vergelijken. Ga trouwens heel erg je manier van bouwen van de schoorstenen kopiƫren. Ben ook wel wel opgeschoten maar niet zoveel als jij. Had nogal een drukke periode en dus weinig vrije tijd.
    Luc
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Luc,

    Helaas zal ik er zeer ws niet zijn op 16 mei, ik wil wel graag maar soms is eea niet te combineren (heb ook nog een gezin 3 kinderen...) Daarnaast heb ik niets waar ik mee kan varen, De Tromp is niet vaarklaar en de S100, daar nog steeds het probleem met de snelheid niet opgelost.. moet nog een goede vaarregelaar zien te vinden of andere akku's, echter als zo'n modelletje eenmaal op de kast staat is het lastig daar weer aan te beginnen;)

    De schoorstenen, ja das best een lastig deel van de opbouw, kopieer maar raak zou ik zeggen, daar is dit forum juist voor. Ook bij mij is er nog wel wat bij te werken maar ben al met al wel tevreden met het resultaat.

    Wel zou ik ze graag eens naast elkaar willen zien, en ik kan em nog altijd omdopen tot HrMs De Ruijter, dan hebben we het setje kompleet...

    Kees
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi allemaal,

    Een kleine update,

    Van de week het afmeerdek gemaakt, deze moet nl eerst af voor ik de romp verder kan afwerken.
    het dekje ligt onder het helicopterdek en is nauwelijks bereikbaar, tenminste om daar bijvoorbeeld railingwerk aan te brengen. Het dekje is gewoon gemaakt van 3mm triplex en behandeld met primer en geplamuurd en geschuurd.
    De railing, tja gewoon zoals bekend met spijkertjes, (zonder kop) op de juiste hoogte zetten en mooi recht plaatsen. daarna vertinnen en de railindraad er aan solderen. De railing is ook hier niet helemaal recht-toe-rechtaan. er zitten wat verschillen, in vorm en ook de hoogte is niet overal gelijk, tenminste dat zeggen de foto's van het grote voorbeeld...dus ja dan moet dat hier dus ook. Ach ja, de fotos zeggen meer dan woorden..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Kees
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 23-05

    Vandaag de schroefassen definitief geplaatst, daarnaast ben ik bezig geweest met de roeren.
    De schroefassen en askokers zijn van Graupner, 30 cm, met 4mm assen. De voorgaande assen waren 2,5 mm dik (RVS lasdraad) dit liep lekker licht, de kokers waren zelfgemaakt van messing pijp, de asuithouders zelfgemaakt van brons. De assen liepen mede door die kleine dikte lekker licht, minder wrijving.. echter ze waren te flexibel waardoor ze bij belasting iets doorbogen en begonnen te klapperen. De nieuwe heb ik dus maar gekocht, echter, ik kan merken dat ze aanmerkelijk zwaarder lopen dan de vorige. De kokers zijn iets dikker, dit is niet helemaal op schaal, maar ja nood breekt wetten zullen we maar zeggen.

    De oude assen waren reeds verwijderd, de opeingen heb ik wat opgeboord tot 9 mm, en aan de binnen zijde tot 13 mm, hierdoor heb ik wat speling om de assen mooi uit te richten.
    Door de beperkte ruimte heb ik geen vulpijpje voor smeermiddel aangebracht, dit zat er in de vorige ook niet en dat ging prima. Er wordt ook niet elke week mee gevaren..

    De asuithouders, lagerblokken heb ik zelfgemaakt, een deel van aluminium koker, dit in de boormachine wat afgerond. De achterste en dikste uithouder heb ik gemaakt van hout, staf 14mm, dit eerst voorzien van een gat, en dan met een bout in de boormachine gezet (boorkop ging maar tot 13mm :() dit heb ik wel een keer over moeten doen ivm slingeren dus een wat minder resultaat..) Enfin, het behaalde resultaat is mi voldoende, het ziet er na aflakken niets anders uit dan een mooi bronzen gedraaid exemplaar...

    [​IMG]

    Van boven naar beneden:
    1 Oude as/askoker
    2 Nieuwe as/koker
    3 Nieuwe as
    4 Nieuwe askoker
    5 Alu pijp tbv uithouder 10mm uitwendig, 8mm inwendig.

    [​IMG]
    De aluminium asuithouder, lagerblok. afgewerkt in boormachine met de vijl..

    [​IMG]
    De assen even gepast, (dryfitten..)

    [​IMG]
    De assen nu vastgezet, met de achterste (houten) lagerblokken.

    De assen heb ik vast gezet met aluminium strip wat ik wat bijgevijld heb (wat profiel) en deze zijn vast gezet met epoxylijm. De voorste heb ik gemaakt van 1mm triplex en ook vastgezet met epoxy, op de plaatsen waar het aan de romp is bevestigd is een deel ingefreesd met de dremel, dit om de bevestiging steviger te maken.

    [​IMG]
    En hier het resultaat..

    De afwerking moet nog plaatsvinden.

    Omdat we nu toch met de techniek bezig zijn ook de roeren bij de kop gepakt, deze heb ik ook gekocht. Hier ook de vorige zelf gemaakt van aluminium, met draadstaf m3 er aan gemonteerd. Echter voor 3,95 per roer kompleet met roerstangen etc kon ik deze niet laten liggen, en vrijwel kant en klaar.. Vrijwel want ze zijn niet helemaal de juiste maat. En Tja het blijft een schaalmodel dus hier een beetje aan geschuurd en een stukje bij aangemaakt. Van kunstofplaat en afgewerkt met epoxy, dit is nu aan het uitharden en moet nog afgewerkt.

    Hier een paar plaatjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Kees
     
  7. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Lekker bezig Kees,
    Ben zelf ook weer een stuk verder. Tegelijk nu het afmaken van de romp (ik wil varen!) en de bouw van de schoorstenen en dan verder met de raketinstallatie.
    Overigens heb ik ook geen smeernippels op de assen. Ik heb teflonvet gekocht en dat schijnt niet uit te harden en er ook niet uit te lopen. Heel handig dus. Daarbij heb ik de motoren en assen zo in elkaar gezet dat ik ze later heel makkelijk weer uit elkaar kan halen als er nieuw vet in zou moeten. Ik vond het zagen in een mooie roestvrijstalen mantel en daar dan een messing pijpje opzetten gewoon vragen om ellende.
    Luc
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2009
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 14-06,

    Gisteren bezig gegaan met het kanon, Het bestaande voldeed niet meer aan de eisen..

    De lopen van het bestaande kanon worden hergebruikt, deze zijn prima, en aangezien ik niet in het bezit ben van een draaibank is opnieuw maken lastig te organiseren. Het kanon wordt draaibaar gemonteerd de lopen worden eveneens beweegbaar gemaakt, beide echter niet op afstand bediend, de meerwaarde daarvan vindt ik (in relatie tot het meerwerk) zelf te gering, en door de bestaande construktie van de romp is een servo inbouwen ook vrij lastig.

    Het kanon maak ik van hout, triplex, de lopen zijn van staal, deze worden geplaast in een stukje rondhout wat draaibaar tussen de wanden komt te zitten. DE lopen zijn verlijmd met 2 componentenlijm.

    Hieronder wat plaatjes die voor zich spreken denk ik:

    Het origineel:

    [​IMG]

    En hier het model in aanbouw:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wordt vervolgd..

    Groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 24-08

    Beste Forumleden,

    Na heel erg lang toch weer een kleine update, ivm priveproblemen heb ik een lange tijd niets aan deze hobby gedaan.

    Heb besloten de naam te wijzigen in De Ruyter, tja met geboorteplaats Vlissingen kan ik eigenlijk ook niet anders;) De restauratie betreft dus nu niet meer alleen het schip zelf maar dus ook de naam....

    Ben verder gegaan waar ik was gestopt, het Kanon.
    Materiaal triplex, met stalen lopen. In eerste instantie had ik besloten de lopen beweegbaar te maken, nu ben ik daar vanaf gestapt, vind de meerwaarde te klein. Hoewel het model varend gaat worden zal het een groot deel van haar leven op een kast in een vitrine slijten denk ik.

    Hier een paar plaatjes van de status anno nu:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De voorzijde bij de lopen is voorzien van zeildoek, dit ga ik nabootsen met plamuur, wat ik in de juiste vorm boetseer. Inmiddels zitten de beugels om de lopen te fixeren en de bevestiging voor het hulzenvangnet er ook al op, foto's volgen zsm.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 25-08

    Ben tevens begonnen met de hoofdmast,
    Van polystyreenplaat 1,5 en 0,5 mm. De mast loopt een beetje taps toe, heb er eigenlijk te weining mooie afbeeldingen van kunnen vinden en zal het moeten doen met wat ik nu heb.

    Hier het begin:
    [​IMG]

    De afbeeldingen zijn niet zo ontzettend scherp, binnen gemaakt met mn telefoon...

    [​IMG]

    Inmiddels zit de achterzijde er ook al in, en het bordes halverwege, dit is met de laatste update aangepast en vergroot, wijkt af van de tekening. Heb met behulp van foto's de maatvoering moeten schatten.

    Ook het kanon is wat verder nu, heb een begin gemaakt met het volplamuren, is nog niet helemaal naar mn zin maar dat komt wel. De loop-fixatie (of wat het dan ook maar moge zijn..) inmiddels al weer verwijderd, zat in de weg en de vorm klopte niet helemaal voldoende naar mn zin.

    [​IMG]

    Kees
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update

    Voor de gif/harsmengers onder ons....., was bij de action, nu voor 4.95 een digitale keuken weegschaal welke weegt tot 5 kg op de gram nauwkeurig... Moest ik ff delen:D

    Altijd handig voor autoplamuur, polyester etc..

    Kees
     
  12. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Kees,

    Goed om te zien dat je weer aan de slag bent gegaan. Vervelend dat je problemen hebt gehad, hoop dat het niet al te ernstig was en dat je weer vooruit kan kijken.
    Mijn Tromp is ondertussen klaar alhoewel ik wel af en toe nog iets aanvul.
    Ben ondertussen begonnen met de bouw van de Hr. Ms. Onversaagd maar dat zal je wel gezien hebben op het forum.
    Luc
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Luc,

    Bedankt, nou geen echt ernstige dingen, maar voldoende om even mn gedachten ergens anders te hebben dan bij modelbouwen:(

    Maar zachtjesaan weer een beetje begonnen, zie idd dat je Tromp al in een zeer vergevorderd stadium is en je bezig bent met een nieuw model, de Hr ms Onversaagd... tevens dat je bent toegetreden tot de zgn club van polystyreenbouwers. Een goede keuze denk ik, is even wennen maar werkt mooi strak. Volg je verslag idd nog steeds.

    Wbt de Tromp/De Ruyter ik moet weer een beetje inkomen, maar zo af en toe pruts ik een beetje, hier nog een paar plaatjes van de mast
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kees
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 6-09

    Vandaag weer even bezig gegaan met het kanon, dit voorzien van wat details zoals het hulzennet, de deurtjes en de ladder. Hieronder het resultaat.
    Het net zelf komt er op na het definitief in kleur spuiten. Ik twijfel een beetje of ik het in deze kleur laat en dan met blanke lak afwerk of toch een iets lichtere kleur. Ik heb een lichte voorkeur voor het laatste, wil echter een kleur die beschikbaar is in spuit- en gewone lak dit om delen te kunnen afwerken die ik niet (meer) kan spuiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kees
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 7-09

    Hallo,

    Vandaag een klein stukje verder gekomen met de hoofdmast. Nadeel is dat ik er eigenlijk weinig echt mooie afbeeldingen van heb. Soms maar een beetje gokken daar de tekening ook niet altijd even duidelijk is.

    Voor het beeld, het origineel:

    [​IMG]

    Heb het bordes gemaakt, 1mm plaat met een randje er omheen van 0,5 mm plaat. Tevens de opnening voor de trap er in. Verder de mast zelf voorzien van de nodige aanbouw. Kijk al uit naar het solderen van de mast, vind ik altijd erg leuk om te doen. Naast de mast zelf zit er ook het nodige railingwerk aan, denk dat ik hier en daar maar wat overbodig stukjes plastic er uitzaag om gewicht te besparen, het wordt anders een nogal zwaar geval en zo hoog is dat slecht voor de balans van deze slanke dame...

    [​IMG]

    Nou.. on top het bordes, kraaienest of hoe het ook heten mag...:confused:

    [​IMG]

    Het lagere bordes is met de laatste update dus nogal vergroot, hier te zien, ook hier moest ik met de dikke duim de maat nemen. Hoop dat ik er een beetje in de buurt zit. Moet wel eerlijk zeggen dat ik het belangrijk vind dat het model zo veel mogelijk uiterlijk klopt met de werkelijkheid, en in ieder geval op het zicht ook klopt. Of alles echt tot op de mm qua maatvoering juist is das voor mij iets minder belangrijk... tja, ieder zn gebrek zeg ik maar.. (hoewel ik sommige bouwers zie op dit forum die in ieder geval qua modelbouwen de perfectie aardig naderen.... :)

    tot de volgend update,
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 8-09

    Vandaag ook een kleine werkzaamheden gedaan aan de mast, De afbeelding spreekt wellicht voor zich als je deze vergelijkt met de vorige update. Kijk niet naar de kleur, de groene polystyreen heb ik gebruikt omdat ik deze alleen in de juiste dikte had. Zie je na spuiten toch niks meer van.

    De het cylindrische gedeelte bovenaan is gemaakt van een dopje van de neusspray, is die verslaving toch ergens goed voor...:???:

    [​IMG]

    De volgende keer hoop ik met het soldeerwerk aan de slagt te gaan.

    Kees
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2011
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 11-09

    Gisteren weer wat gedaan aan de mast, het weer was toch niet zo mooi als we hadden gehoopt dus...

    Hier wat afbeeldingen van het soldeerwerk, vind het jammer eigenlijk dat dit er niet meer op zit, want vind altijd dat altijd leuk om te doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De top maak ik van een kegel van lego, precies de juiste maat.

    Kees
     
  18. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Begrijp precies wat je bedoeld, hoe meer uitsteeksel aan een mast hoe beter.;) Maakt het lekker complex.

    Groeten Paul
     
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Paul,

    Is ook en beetje de reden dat ik schepen uit deze periode wel leuk vind om te maken. Moet zeggen dat jij er anders echt wat van kan, dat niveau ga ik niet halen met mijn model. Vind het wel fijn als het allemaal een beetje strak is. Ga denk ik wel een beetje weatheren, niet te veel, meestal zagen deze schepen er piekfijn uit. (zo opt eerste gezicht dan.)

    Dat weatheren is iets wat ik van je vorige model erg mooi vind.
    Vandaag nog wel wat meer details aan de mast gemaakt, want kan er nog geen genoeg van krijgen.

    Kees
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 13-09

    Hallo,

    Vandaag een beetje in de lappenmand gezeten, maar wel tijd om even een update te doen van de mast. het is best een heel werkje, vooral de railing is lastig. Ik werk doorgaans met spijkertjes, al eens laten zien, maar hier werkt dat niet echt.

    De railing wel geplaatst, het kan zijn dat ik hier en daar nog wat ga bij"spijkeren"...:)

    Maar ook hier, meer plaatjes dan tekst. dit zegt misschien meer, zelf ben ik ook wel van de plaatjes daar haal ik meer uit dan de tekst.

    [​IMG]

    Het begin van de railing op het bordes

    [​IMG]

    Hier een deel van de railing van het kraaienest zoals ik het maar ga noemen..

    [​IMG]

    [​IMG]


    Dit is de status nu, railing er grotendeels op, nu nog wat klein detailwerk, de uitlaatpijpen aan de achterzijde etc. Zal binnenkort een afbeelding van het totaalplaatje plaatsen voor de eventuele liefhebbers.

    Kees
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2011

Deel Deze Pagina