Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hermor, 25 feb 2009.

  1. Joris1997

    Joris1997

    Lid geworden:
    2 nov 2010
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Voorhout
    Goedenavond,
    Ik heb uw bouwverslag doorgelezen en ik moet zeggen: het is een mooi schip dat u heeft! Dus voor mij mogen er nog vele vaar en totaal pplaatjes komen hoor!
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    @Joris

    Bedankt! varen zal er voorlopig nog niet van komen ben ik bang maar bouwplaatjes wel, het gaat een beetje met horten en stoten, snel dus niet maar ooit komen we er wel neem ik aan..(-;

    Kees
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2011
  3. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Erg mooi en strak. Heb je nou geen moeite met het verven/spuiten van de kleine onderdelen? En hoe heb je die goalkeeper zo mooi gemaakt?

    Gr Geert
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Geert,

    Bedankt,

    Nog niet alle delen zitten vastgelijmd en worden los gespoten/geschilderd. Het moment van schilderen of spuiten is idd altijd een lastige... daar experimenteer ik nog steeds wel eens mee.

    De Goalkeeper is gemaakt van hout, kunstof en messing voor de loop. 7 dunne draadjes met een ringetje (ook van draad) er omheen gesoldeerd.

    Deze had ik nog van het oude model wat ik nu dus restaureer. Kan er dus geen afbeeldingen van laten zien. Het kan zijn dat ook deze tzt vervangen wordt door een nieuw exemplaar.

    Gr. Kees
     
  5. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Ik dacht eerst waar heeft hij die gekocht? Na enige research blijkt dat je die moeilijk kunt kopen of moet laten 3d printen. Ik moet er ook een maken voor op mijn ZP en ik ben een beetje aan het bestuderen hoe.

    Gr Geert
     
  6. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    hoi,

    Wat een mooie boot ben jij aan het maken zeg...
    Ik kijk heel graag in dit deel van het forum, vind het prachtig wat jullie allemaal weten te fabriceren..

    Wat me eigenlijk bij mijn vraag brengt ; Welke soort "kunstof" gebruik je eigenlijk voor de opbouw?

    Ikzelf zou heel graag in de verre toekomst zelf ook een boot maken : De Belgica A962
    dus ben nu al heel veel info aan het opslorpen over hoe je een scratchbuild boot maakt..
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi, kan je naam niet zien...;)

    Bedankt, bedoel je het model of het origineel of beide..:wink: maar bedankt, probeer ook wel een beetje mn best te doen, hoewel al een keer gemaakt was daar toch nog hier en daar wel wat aan te verbeteren, vooral als je er van dichtbij naar keek.:cool:

    De De Belgica A962, heb em even gecheckt met Google, mooi scheepje, en weer eens wat anders dan dat grijs.. lijkt me een mooi project.

    Het kunstof is polystyreenplaat (bij Conrad noemen zet polystyrol.. Waar het in belgie verkrijgbaar is weet ik helaas niet) maar volgens mij bedoelen ze hetzelfde, is dat materiaal waar de meeste bouwpaketten ook van gemaakt zijn. makkelijk te verwerken, strak en gewoon te lijmen met de bekende Revell Contacta uit zon potje met zon kwastje. Leverbaar in verschillende diktematen van 0,3 tot 4mm of ms wel meer. Handig voor ronde maar ook rechte strakke modellen. De HrMs De Ruyter staat "bol" van de ronde vormen, echt een dame zeg maar:wink:. Maar bv de belgica zal ook prima te maken zijn mbv dit materiaal. De romp zal je wel zelf van bv hout moeten maken maar ook dat is best goed te doen. Veel succes tzt en ik/we hopen je te zien op dit forum om mee te genieten. Belgische marinemodellen zijn schaars hier maar meer dan welkom!

    groeten Kees
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Geert,

    Das nou het mooie van scratchbouw, het zelf maken, en de Goalkeeper is best wel eenvoudig te maken. gewoon de 2 zijkanten van hout of polystyreenplaat, daar tussen hangt het kanon.

    De lopen: zoals ik al opmerkte gewoon 7 draadjes, niet te dik bv 0,5 mm met een plakbandje aan elkaar en aan de achterzijde aan elkaar solderen, de andere zijde draai je een bandje omheen ook van dun draad (0,3mm bv) en dit tip je vast met lijm of soldeer... Het lastige is de frame om de lopen, is ook even een beetje vogelen met messingdraad en soldeer maar heel goed te doen. Probeer maar eens en vraag gewoon wat hulp via het forum als het het direct lukt, heb je veel meer voldoening aan dan aan een gekocht exemplaar.

    groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2011
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 14-09

    Vandaag toch een beetje zitten knoeien..

    Ben verder gegaan met de schoorstenen/uitlaten. Hier al lang geleden een begin mee gemaakt.

    [​IMG]

    Ook hier spreken de afbeeldingen voor zichzelf, ooit een keer het geval in de primer gezet en wat geplamuurd, dit omdat de vorm niet helemaal strak was naar mn zin. Dit is uiteraard lastig met de details aanbrengen.

    Railing, uitlaten en ladders aangebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Railing voor het laagste dek heb ik van een al bestaand deel gehaald, (afval) dit omdat het prima voldeed en ik hier lastig of eigenlijk niet kan komen met mn boormachientje om gaatjes te boren, dit maar gelijmd, niet ideaal en zeker niet omdat ik hier en daar vergeten was de verf weg te halen. kwam dus weer los:(

    Kees
     
  10. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    De naam is zillion, maar men mag mij ook Thomas noemen. :)

    Ik bedoelde je model, maar het is dan ook naar een mooi schip gebouwd.
    Je doet hem echt wel echt lijken, nu nog een schaal omgeving en hij kan voor de echte doorgaan. ;)

    Het is het schip waar het bedrijf waar ik vakantiejob bij doe mee op zee gaat om onderzoek te verrichten. ;) Later zal ik daar waarschijnlijk/hopelijk gaan werken dus vandaar dat ik er een model van zou willen maken... ooit.. na mijn studies....

    Bedankt voor de info, denk wel dat ik weet waar ik eraan kan geraken, moest gewoon weten achter wat ik moet vragen.. ;)

    veel succes nog verder,
    ik blijf je volgen.
     
  11. sieb

    sieb

    Lid geworden:
    24 jul 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    leiderdorp
    wat voor motoren gebruik je
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Sieb,
    Op dit moment heb ik decaperms, 6v maar wil eigenlijk motoren zonder reduktie ivm de herrie. Weet nog niet wat, sta open voor alle adviezen, er komen 2 vierbladige schroeven onder van zon 45mm.

    Kees
     
  13. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Hoi Kees,
    In mijn boot liggen igarashi motoren 12V 7A en dat gaat prima weinig lawaai en ze komt goed vooruit(zie de filmpjes) en ze zijn goedkoop.

    Gr Geert
     
  14. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Zie ik dat nu goed Hermor, heb je de uitlaten identiek gemaakt??
    Ik weet dat aan SB zijde in de VMK de 3 ketels stonden, de 2 HVGT's en diesel 1 en 2. Dan zou je op SB's schoorsteen wat meer gaten moeten hebben. Heb een hele tijd op dit schip gevaren en het er prima naar mijn zin gehad, kzal eens kijken vor wat foto's.
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Nodri,

    Ehh, ik heb alleen een detail afbeelding van een deel van de rechterkant en de tekening, ben er gemakshalve vanuit gegaan dat het gewoon spiegelbeeld is/was.. :confused::wink:

    Als je fotos hebt, graag, want ik mis hier en daar nog al wat aan details en moet een beetje mn fantasie gebruiken. Zo nodig pas ik het gewoon aan.

    Mocht je meer opmerkingen tips hebben.. graag! ik ben er ooit heel lang geleden een keertje op geweest met de open dagen, wat fotos gemaakt die ik inmiddels al lang weer kwijt ben (analoog)..tja.

    Kees
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Geert

    Zal er eens naar kijken, heb je ook een type nummer oid, want er staan er meer op (Conrad) of heb je nog meer webwinkels waar je die dingen kan krijgen/kopen?

    De snelheid is minder belangrijk voor mij, wel handig dat er wat power over is voor de waterplantjes etc maar vind de meeste schaalmodellen veel te snel varen, net speedboten. (mooi model die van jou, lijkt me ook wel iets voor mij in de very future...)



    Kees
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2011
  17. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Ja die heb ik SP3657-50 en bedankt voor het compliment:)

    Gr Geert
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt, ik zal eens kijken waar ik die kan krijgen, de ZP is groter dan de HrMs De Ruyter dus dit zal ws geen enkel probleem zijn.
    groetjes Kees
     
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 16-09

    De laatste stand van zaken, Ben bezig met de opbouw van de harpoons, de harpoon/houders heb ik al deels af, een zijde moet nog. Het dek afgewerkt en de roosters afgewerkt, ik heb deze kruislings geschuurd met grof schuurpapier, dit schilder ik met dunne verf straks donkergrijs dan lijkt het een rooster. Dit doe ik straks ook met de roosters aan de zijkanten. Of ik moet nog een ander idee krijgen... tips..?

    De railing gemaakt op de bekende wijze, spijkertjes in gelijmd en messing draad. Tevens de 2 dekdeeltjes voor de overloop naar het brugdeel aangebracht inclusief trap.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Excuses voor de kwaliteit van mn fotos, ik maak ze met mn telefoon, en die heeft geen flitser, hoewel ik er 2 lampen op heb is dit uiteraard niet vergelijkbaar met zonlicht buiten. Morgen zal ik proberen een paar afbeeldingen van de dame te plaatsen met de volledige status anno nu;)

    Groeten Kees
     
  20. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    excuseer mij:) Ik heb ze gekocht bij Conrad. Het ziet er weer top uit.

    Gr Geert
     

Deel Deze Pagina