Sky assistant variometer

na wat lezen en proberen...loggen....converteren..enz downloaden...
Heb ik de SA aan de praat gekregen. Na wat testjes binnenshuis uitgevoerd en gelogd, downggeload enz heb ik ook de grafieken gekregen. Nu de praktijktest waarbij vooral mijn Lidil portofoonset getest moet worden(24 euro) Als het niets is kan die naar de kinderen en moet ik iets anders zoeken.
Hopelijk morgen minder wind zodat we wel kunnen vliegen én testen!!!!!
 
Veel plezier Willem,
Ik dacht het vandaag ook eens lekker te gaan uitproberen... En heb uitgevonden dat ik op 111 meter van de hi-start kom... en dat het veelste hard waaide om op zoek te kunnen gaan na enige thermiek helaas ;-)
Succes ermee,
Ton
 
Vandaag om 1600h gaan vliegen en de eerste maal met de SA in mijn Tonga. het was een geweldige ervaring ondanks dat er geen thermiek was en wel regen. Ook de portofoon set van 24 euro(Lidil) heeft zich goed gehouden. Geen storingen en alles goed kunnen ontvangen. Hier onder de eerste resultaten. Als er ook maar even sprake is van thermiek of een nulletje was dat goed te merken. Wel moet ik tijdens de normale glijhoek het signaal uitschakelen. Dit kan in de software.

750449e100d464a6d.jpg



De eerste helft met de Tonga en de tweede helft met de Circe D36 ....groot verschil
Misschien morgen beter!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
TEK

Hallo,

Een vraagje aan mijn mede "SA" gebruikers: zijn er al ervaringen bij jullie als het gaat om het gebruikvan de TEK optie die hardwarematig op de Sky Assistant aanwezig is ???
Voor mij was de mogelijkheid om TEK te gebruiken bij de SA een van de redenen om omet dit apparaat aan de slag te gaan. Zie SkyAssistant waar nu al bijna twee jaar heel duidelijk staat: "TEK-Düsenset in Vorbereitung"

Zelf heb ik al het nodige geëxperimenteerd met mijn SA, maar heb dit eigenlijk niet fatsoenlijk werkend gekregen :confused:. Niet met mijn eigen TEK probes en ook niet met een commercieele tube....... :( Nou heb ik recentelijke met een wel goed werkend systeempje mogen spelen (Piccolario met TEK) en dat vond ik zonder meer een vooruitgang!!:)

Wat nu echter blijkt is dat de SA hierop eigenlijk helemaal niet voorbereid is (softwarematig ???) ondanks de aanwezigheid van de hardware.
Piotr heb ik al diverse malen gevraagd en ondanks dat zijn service normaliter goed is krijg ik van hem al net zo lang te horen dat het in voorbereiding is en dat hij het veel te druk heeft............... :sleepy::sleepy:

Als vario funktioneert de SA prima maar ik zou dolgraag ook de TEK optie beschikbaar hebben dus mocht iemand van jullie dit wel werkend hebben gekregen op de SA hoor ik dat graag.

Arno
 
Volgens mij is TEK nog niet goed in de software geconfigureerd. In duitsland lopen een paar testen met alpha-firmware, maar het blijkt toch nog lastig. Vergeet niet dat Piotr alles in zijn eentje moet uitpluizen..

Ik zit er aan te denken, zodra de testen succesvol zijn een TEK setje te ontwikkelen...

mvg,
Jeroen van Bemmel
 
Volgens mij hoeft TEK helemaal niet softwarematig geconfigureerd te worden. Als je een goed afgestelde TEK installatie hebt zou dat zonder enige softwarematige aanpassingen goed moeten werken. Dat goed afstellen blijkt echter nogal moeilijk te zijn. De vario voelt alleen drukveranderingen, die heeft geen mogelijkheden om uit te vogelen of die drukveranderingen door snelheidsvariaties of door vertikale luchtstromingen worden veroorzaakt. Het TEK principe zou de snelheidsvariaties uit de aangeboden druk moeten filteren.

Ik denk overigens niet dat je een TEK set kan maken die op elke kist goed werkt. Bij het ene vliegtuig heeft 10 meter hoogte aanduiken een hele andere snelheidsverandering tot gevolg als bij het andere vliegtuig, dus de snelheidscompensatie zal op het vliegtuig moeten worden aangepast. Een TEK probe zal dus altijd op het vliegtuig moeten worden afgesteld. Daarom is het zo moeilijk dit goed te krijgen.

Ik ben er zelf nog niet mee bezig.
 
Vamuit de theorie van TEK zou een vliegtuigtype niet uit mogen maken, hoogstens de plaatsing en locale turbulentie of geinduceerde weerstand. Dus een stokje op de t-staart zou voor elke kist (met t-staart) moeten werken op hetzelfde principe. In de software moet wel ingesteld kunnen worden in hoeverre het drukverschil van invloed is op de totale indicatie (welk deel van het drukverschil is door de TEK, welke door echt stijgen of dalen). Het lijkt me dat dat een softwareparameter is, waarmee je ook eventuele verschillen door leidinglengte en interne vertraging kunt afstellen. Bij mijn weten doet bijv. een picaloria ook maar 1 type tek buis.
 
Er staat onderaan een machtig interessant stukje over de TEK functie.

Hi

een vertaling zou welkom zijn omdat mijn Frans niet echt super is maar als ik het goed begrijp is die mijnheer ook nog druk aan het experimenteren ....

Dat heb ik dus zelf ook gedaan en er een boel tijd ingestopt (en geld ook :( ), maar een tek sonde krijg ik dus echt niet aan de praat in combi met de SA.

Verder is er weinig mis met de SA zoals ik al eerder zei; waar ik alleen een beetje moe van wordt is om telkenmale van Piotr te horen dat het wel in de planning zit om de SA geschikt te maken voor een TEK en ook spullen daarvoor aan te bieden. Alleen hoor ik dat nou bijna al een jaar............
Maar daar wordt dus wel al net zo lang ook mee geadverteerd: TEK ist in Vorbereitung !

Arno
 
ik zal het stokje overnemen.. ga ik nog wel even doortesten met slangetjes en buisjes. Morgen eerst maar eens kijken hoe hoog het wil..
 
Vandaag gevlogen met de SA.. :D WOW! KEWL! GAAF! enz. enz.

tot 500 meter gekomen genoten van dat gepiep.. Ook dankzij de SA een toestel gered, in een hoek van mijn vlieggebied ineens enorme storing... kon nog net weer genoeg signaal doorkrijgen naar mijn ontvanger om daar weg te sturen.. Super!

mvg,
Jeroen
 
Hello
Few words of my comment about TEK mentioned here last days. I understand irritation of Arno, the TEK probe should be developed ealier, but it is not to easy as I hought on the begining. The bigest problem is no reference data. When variometer is connected to TEK probe, the registered altitude is not real, because it depends from speed. My experiments shows in speeds up to 100 km/h, the error of altitude is up to 20m.
Without reference data it is impossible to say if the probe is undercompensated, or overcompensated, or soemthing else, like wrong time constans of data averaging, etc...
Maybe after many tries i could solve the probem, but it would be as in the joke about practice and theory: "it works, but nobody knows why".

At the end of last year i decided to build flying lab - tool what allow me measure and register a lot of flight parameters. I presented it shortly in this thread, in post 188. Now i have logger and almost all sensors working. Actually i am working with main board in what the modules will be plugged. The device will allow me to measure air speed, barometric and GPS altitude, altitude from TEK probe, variometer signal (compensated or not).
Belive if i will have the data and could compare signal from both pressure sensors: compensated and not compensated, draw the graph of pressures difference in function of speed (and/or) altitude, it will be clear what is wrong. In that situation making probe, and understand dependences of mechanical parameters on final result should be much more easy.
Shortly: I prefer engineering then magic, even it needs lot of time.
 
So if I understand correctly you can get the compensation working but not the altitude call-outs? That makes sense.
Couldn't you make a static port to get the altitude? (I gues you could but at a price.... :-) )


Voor de niet-zo goed-in-engels mensen: het probleem is niet zozeer de compensatie maar het correct weergeven van de hoogte bij een TEK probe omdat de druk varieert. In een echte heb je altijd een statische en dynamische poort om dit probleem te ondervangen.
 
Keep up the good work and let me know if you need any testing or trials..
Will keep you informed. First phase of developement have to do personally. Will publish results of research. My idea is to measure and describe dependence between mechanical parameters of tube (distances, diameters of tube and whole, angles) and compensation parameters.
Next the best probes should be measured in dependence of air speed.
Second phase will be in cooperation with users - tuning probes on their's gliders.

So if I understand correctly you can get the compensation working but not the altitude call-outs?
Altitude can be called out, but with TEK proble, the altitude readings will be higher then real (without proble). Until you don't need to know altitude precisely, it should not to be a big problem. Just substract in mind few meters from altitude reading.


Couldn't you make a static port to get the altitude? (I gues you could but at a price.... :-) )
Sorry it is not possible. Price is less important. The biggest problem is no more free analog ports on this wery small microcontroller.
Another problem is cost of certification, needed in case of any changes done in hardware. The certifcaion cost me about 2500 Euro and i don't like to pay it again after adding one more sensor.
 
I do think that with only one port, TEK will be difficult, since speed buildup is different for each glider, so you will not be able to correct the output for altitude in a standard algoritm. To me, with only one sensing port, you will be able to do tek and lose alt or to not do tek and have altitude readings..

Just out of curiousity: how do the WStech and picolario provide TEK? (two air ports or also one?)

regard,
Jeroen
 
To me, with only one sensing port, you will be able to do tek and lose alt or to not do tek and have altitude readings..
Yes, you have right, but in many cases error on altitude readings is not important. If i am on 200m, error +5..+15m make me no difference.


Just out of curiousity: how do the WStech and picolario provide TEK? (two air ports or also one?)
As i know both has only one pressure sensor.
 
Dat snap ik.
Arno, wat is bij jou eigenlijk het probleem precies? Werkt de compensatie niet? Dat zou raar zijn want iedere TEK-probe die je aansluit zou gewoon moeten werken, op iedere vario. Daar zit verder geen software tussen.
Als je compensatie niet werkt ligt dat m.i. aan de probe, niet aan de vario.
 
Back
Top