Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Zo, weer druk bezig hier!

Romp weer een laagje lak gegeven en de motoren, assen en schroeven er in/op gezet.
Net de boel los in elkaar gezet en in de testbak buiten gegooid.
Boot ligt mooi recht in het water maar net een paar milimeter te diep.
Kan er wel een accu uit halen maar dat gaat dan vaartijd kosten...
Nog even uitdenken wat ik ga doen...
Nu verder met accusteunen bouwen in de boot en wat bedrading trekken.
Meer update hoop ik later te geven met wat foto's.
 
Yep, ben nu druk met de twee accu "houder" bezig.
Moet wel "effe" rekening houden dat ik de motoren er weer uit kan halen...
Maar alles loot gesmeerd!
Dan nog een steun maken voor de Lipo accu en ontvanger.
foto's volgen...
 
79724a09812cc47f8.jpg


79724a09812c1cc87.jpg


79724a09812b415ab.jpg


79724a09816c66bac.jpg


79724a09816d778f7.jpg


79724a09816f72de4.jpg


79724a09818f33b25.jpg


79724a09818fe85a5.jpg


Dus............

Snelheid valt wat tegen... (aanpassen schroeven?)
Draaicirkel als een zwangere walvis... (andere (iets grotere) roeren er op na 16-5...)
Motoren loei heet!!!!

Mooie boeg golf en snelheid lijkt wel aardig op schaal.
Helt bijna niet over in bochten.

Na de test besloten om er een accu uit te halen en varen op de accu en de servo's op LiPo accu...

Tips en of andere opmerkingen GRAAG!!!! Kan je weer van leren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo


motoren loei heet en geen speed
schroeven te groot
kleinere schroeven zetten
al eens een ampere meter er tussen gehangen ???????
groetjes raf
 
hallo

we hebben eens een seacomander in de club gehad (soort yacht)
de eigenaar had er reeds een tiental soorten schroeven onder gehad maar de boot wilde maar niet goed uit het water komen en ook de snelheid was niets
dus grotere schroeven steeds maar weer
toen heb ik uit mijn huisen tuin kist twee kleine 25 tweeblads speedjes genomen en die er onder gezet
hij zat reeds aan drieblad 50 mm of groter en dit op direct drive 550 type motoren
na die kleine schroefjes er onder te hebben gehad was de boot zo snel dat hij uit de vijver sprong (na een verkeerde stuur beweging)en vroeg hij hoeveel ze moesten kosten
wel ik heb die schroefjes nog steeds en hij heeft er nieuwe besteld

maar wat ik niet begrijp is waarom jullie gewoon eens niet het verbruik opmeten
meten is weten en gissen doet vergissen

een 400 speedje dat gloeiend heeft wordt is nooit goed
75 ° is de max dat ze zeker mogen hebben en zelfs dat kan je niet meer in je hand houden

sluit er een ampere meter tussen en zet hem eventueel in een bak of badkuip en meet het verbruik
het gaat niet juist zijn want als je vaart verbruik je minder maar als je een 4 amp trekt per motor dan zit je reeds hoog in het verbruik (ja ze mogen 10 amp hebben weet ik)
maar persoonlijk vind ik het een beetje te voor zulk een kleine motor

groetjes raf
 
Ik weet het Raf, maar de motoren 480 Graupner met de schroeven waren een advies in de winkel.
Vandaag was dus de eerste test en ik moet nog heel veel doen aan de boot.
Ook meten van de stroom door de motoren.
Ik ga die kleinere schroeven proberen en meten.
U hoort meer er van :-)

Bedankt weer Raf voor de info en uitleg!!!
Ik zeg altijd, die Belgen kunnen meer dan alleen maar lekker bier maken ;-)
 
Mustang: Zelfde probleem hier, heb 35mm 3blads schroeven eronder. die zijn het meest volgens de schaal. Motoren met direct drive loei heet. Vertraging er tussen 3,7:1 uit de vliegtuig hobby (duitsland besteld 10,- per stuk) (linkje zoek ik nog ff) snelheid schroeven was hoger en motoren lauw warm. De weerstand van de assen en schroeven was te hoog en veroorzaakte de warmte. Na de oplossing was het toerental hoger dan daarvoor, zoveel ging in warmte op. Qua Ampere ging ik van boven de 10 naar net onder de 4 en inmiddels weer minder.
 
hallo


ach wat is het leven schoon als een ander je gelijk bewijst hahahahaha
voor een 400 4 ampjes trekken is schoon zat
er worden een aantal dezelfde boten op verschillende manieren gebouwd
2 mm assen 3 mm en 4 mm je ziet ze allemaal voorbij komen
de dikte van de as is eigenlijk belangrijk naargelang de lengte
een as van 2 mm geeft minder wrijving dan een 4 mm as
als een motor niet vol op in de toeren geraakt (zeg maar kruissnelheid)dan wordt hij heel warm want het vermogen moet ergens heen
eigenlijk moet je en een ampere meter er tussen zetten en een toeren teller om je motor schroef combinatie optimaal te krijgen
waarom denk je dat ze in die test basins zoveel sleep proeven met die modellen van echte schepen doen
als ze vanaf het ontwerp reeds de schroeven en stand van de roeren mee kunnen bepalen dan spreekt men op de levens duur van het schip over milioene euro's aan brandstof besparen

bij ons is de brandstof de energie die in onze accu zit
met de kriek ben ik een 3 km gevaren op 2.1 amp
twee 480 motoren met een 3.5/1 vertraging er tussen op een 3 blads 25 mm prop
ik ga volgende keer nog verder kunnen door het uitschakelen van electronica die ik op dat ogenblik niet nodig heb
en dat is pas leuk aan deze hobby het uitzoeken hoe het met minder vermogen langere vaartijden kan berijken

groetjes raf
 
RAF: Het is inderdaad de truck om uit te vinden wat het meest effectief is en dat is ook hobby. Je moet ook kijken wat de prioriteit is. Ik heb schaal, en vaarduur nu boven snelheid gezet. De snelheid is redelijk, ben iets te zwaar vanwege de vele functies.
Met deze opzet op een lichtere boor en iets zwaardere motoren gaat het vet hard.
Heb nu 2x300 en 1x370 in de boot op 4mm assen. met 35mm 3blads Raboesch D type (met scherpe punt). De afstand tussen schroef en romp is... of was -0,0001 mm. nu inmiddels 1mm.
 
RAF: Het is inderdaad de truck om uit te vinden wat het meest effectief is en dat is ook hobby. Je moet ook kijken wat de prioriteit is. Ik heb schaal, en vaarduur nu boven snelheid gezet. De snelheid is redelijk, ben iets te zwaar vanwege de vele functies.
Met deze opzet op een lichtere boor en iets zwaardere motoren gaat het vet hard.
Heb nu 2x300 en 1x370 in de boot op 4mm assen. met 35mm 3blads Raboesch D type (met scherpe punt). De afstand tussen schroef en romp is... of was -0,0001 mm. nu inmiddels 1mm.

Die schroeven vind ik beter passen bij het model dan die speed dingen.
Maar da's nu nog geen optie...
Eerst dan een vertraging er tussen bouwen...
 
schroeven

Heren,
Er bestaat een zekere verhouding tussen de grootte van de schroef en de benodigde ruimte tussen schroef en bodemvlak. Dit is in het echt zo en ik kan me niet voorstellen dat het bij kleinere, sneldraaiende, modelschroeven anders is. Ik ben alleen "the rule of tumb" vergeten. (maar het rendement schiet om hoog!)
grt
(een bouwpakket met 100 bladzijdes.....upside down maar wel leuk..succes!)
 
....De afstand tussen schroef en romp is... of was -0,0001 mm. nu inmiddels 1mm.

Ook dáár ligt een van je problemen... Schroef té dicht bij de romp. Veroorzaakt behoorlijk efficientieverlies door "rare" stromingen.
Afstand schroeftip - romp moet (minimaal) ongeveer 1/8 schroefdiameter zijn.

*Zo even uit m'n hoofd, want ik kan André Veenstra's Handboek Scheepsmodelbouw zo even niet vinden...
 
hallo

ik hou me steeds een de regel
nooit een schroef nemen die groter is dan de diameter van de motor
en hoe meer bladen hoe kleiner de schroef
hahaha voor de berekening roel weer wat sneller

groetjes raf
 
Ook dáár ligt een van je problemen... Schroef té dicht bij de romp. Veroorzaakt behoorlijk efficientieverlies door "rare" stromingen.
Afstand schroeftip - romp moet (minimaal) ongeveer 1/8 schroefdiameter zijn.

*Zo even uit m'n hoofd, want ik kan André Veenstra's Handboek Scheepsmodelbouw zo even niet vinden...

Frans pakt het boek erbij en leest op blz 124 ==> 1/6 D

Staat ook vanaf blz 100 een hele verhandeling in over welke motor met welke schroef en wat voor spoed. Ik moet dat nog maar eens heel goed doorlezen maar niet zo laat op de avond.
 
Back
Top