De bouw van een Boomerang Elan

Als de lucht eenmaal uit 't membraan is als je de hopper hebt zitten zoals ie nu zit, werkt ie daarna prima.
Kan alleen bij de eerste keer 'aanzuigen' wat lastig zijn, maar die hoppers werken inderdaad briljant met die membranen.
 
Hey iedereen!

Ik had beloofd hier nog wat foto's te plaatsen, wanneer ik eindelijk wat geschikt materiaal zou hebben. Gisteren (zaterdag 16 mei) heeft de Dokkumer Modelvlieg Club een Jet Demo Dag gehouden, waar ook mijn Elan heeft gevlogen! :D

Voor het bekijken van de foto's, ga je naar de volgende site:

Dokkumer Modelvlieg Club

Veel kijkplezier! Er zijn overigens ook video's gemaakt, maar daar moet ik eerst maar eens een nette compilatie van maken... Dat houden jullie dus nog tegoed!

~Jolmer
 
Kan het niet laten om ook hier even een paar kiekjes te plaatsen... :D

DSC3750.jpg


DSC3739.jpg


Zoals al eerder gezegd; voor de rest van de foto's, ga je naar de volgende site:

Dokkumer Modelvlieg Club

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Hee Jolmer,

dat ziet er allemaal goed uit man :thumbsup:

Grt,
Berto.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand toevallig ook een geschikt pilotenpoppetje / -figuur die een beetje mooi past in de cockpit van de Elan?

Heeft iemand een link naar een webshop waar ze deze verkopen? En welke afmetingen moet ik dan hebben?

~Jolmer
 
Weet iemand toevallig ook een geschikt pilotenpoppetje / -figuur die een beetje mooi past in de cockpit van de Elan?
~Jolmer

Ha Jolmer, wat dacht je van deze, van Aces of Iron Productions, Inc.
Deze heb ik besteld (simpel met Paypal, in een week thuis) voor de Mig 15 en m'n Velox.
Schaal 1:5 is een goede maat, je moet ze wel zelf schilderen,

Mig15-080.jpg


maar dan zien ze er ook heel cool uit :mrgreen:

GroteFoto-TGUUHPOY.jpg


Ik heb niet een goede close up foto van de cockpit van de Velox maar op deze foto kan je zien dat een poppetje met schaal 1:5 goed in verhouding is.
Ik denk dat je met de Elan globaal hetzelfde formaat cockpit hebt,

GroteFoto-QITCDICS.jpg



gr.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de tip!

Alleen ben ik zelf helaas niet zo verferig...
Weet jij (of iemand anders) ergens nog zulke poppetjes (1:5) die kant en klaar geplaatst kunnen worden?

~Jolmer
 
Hey Hotze!

Ik heb al een 1:6 poppetje, alleen is die zichtbaar te klein... Lijkt dan net een klein jochie die in de sloep van z'n vader aan het Joyriden is! :D

~Jolmer
 
Hey iedereen!

Ik heb, na ongeveer 10 vluchten gemaakt te hebben, nog een aantal modificaties op
de Elan doorgevoerd.

Zo heb ik nu als tankontluchting een 4 mm Festokoppeling, om een extra tank op aan
te kunnen sluiten (om op gras te kunnen taxien, zonder daarna meteen weer bij te
hoeven tanken :D):

IMG_2211.JPG


Nog een belangrijke aanpassing is m'n nieuwe Venturi- / straalpijp! Omdat ik steeds
redelijk hoge temperaturen had (niet omdat dit standaard is voor mijn motor, maar
omdat de motor erg "weggestopt" zit in de Elan), heeft Mendelt Spanninga het idee
geopperd om een Venturipijp te maken (met een trechter aan de kant van de nozzle).
Dit heeft als effect dat door de hoge snelheid van de uitlaatgassen de koude lucht
om de buitenkant en nozzle van de motor heen gezogen wordt.

Hier een paar kiekjes van deze pijp:

IMG_2213.JPG


IMG_2215.JPG


Bij een korte test bleek dat de temperaturen al een héél stuk lager waren, dan voor de
modificatie! Nu nog de boel "in flight" testen... ;)

Omdat Mendelt op dreef was, heeft 'ie ook nog even busjes "gedraaid" om m'n neuswiel
op de vooras op te sluiten. Standaard zit deze vastgelijmd, wat bij het verwisselen van
het neuswiel voor nogal veel stress zorgt! :mad:

IMG_2216.JPG


Mendelt, ouwe reus: bedankt! :D

Het leek me wel handig om deze aanpassingen nog even met jullie te delen!

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Hey iedereen!

Ik heb, na ongeveer 10 vluchten gemaakt te hebben, nog een aantal modificaties op
de Elan doorgevoerd.

Zo heb ik nu als tankontluchting een 4 mm Festokoppeling, om een extra tank op aan
te kunnen sluiten (om op gras te kunnen taxien, zonder daarna meteen weer bij te
hoeven tanken :D):

IMG_2211.JPG


Nog een belangrijke aanpassing is m'n nieuwe Venturi- / straalpijp! Omdat ik steeds
redelijk hoge temperaturen had (niet omdat dit standaard is voor mijn motor, maar
omdat de motor erg "weggestopt" zit in de Elan), heeft Mendelt Spanninga het idee
geopperd om een Venturipijp te maken (met een trechter aan de kant van de nozzle).
Dit heeft als effect dat door de hoge snelheid van de uitlaatgassen de koude lucht
om de buitenkant en nozzle van de motor heen gezogen wordt.

Hier een paar kiekjes van deze pijp:

IMG_2213.JPG


IMG_2215.JPG


Bij een korte test bleek dat de temperaturen al een héél stuk lager waren, dan voor de
modificatie! Nu nog de boel "in flight" testen... ;)

Omdat Mendelt op dreef was, heeft 'ie ook nog even busjes "gedraaid" om m'n neuswiel
op de vooras op te sluiten. Standaard zit deze vastgelijmd, wat bij het verwisselen van
het neuswiel voor nogal veel stress zorgt! :mad:

IMG_2216.JPG


Mendelt, ouwe reus: bedankt! :D

Het leek me wel handig om deze aanpassingen nog even met jullie te delen!

~Jolmer

hoe er dan rekening mee dat lucht de korste weg van de weerstand zoekt!
met andere woorden de warme lucht zal nu terug gezogen worden.
kijk daar mee uit..
mendelt kan beter een RVS mantel maken die past aan de binnenkant van de romp/uitlaat gedeelte.
 
Hou er dan rekening mee dat lucht de kortste weg van de weerstand zoekt! Met andere woorden de warme lucht zal nu terug gezogen worden. Kijk daar mee uit... Mendelt kan beter een RVS mantel maken die past aan de binnenkant van de romp/uitlaat gedeelte.
Ik denk dat dat wel wat meevalt; we hebben met wat sigarettenrook even getest hoe de lucht nu stroomt (bij idle en vollast), maar voorbij ongeveer een kwart van het einde van de motor, vliegt de rook de venturipijp in (langs de zijkant van de motor en nozzle) en niet richting de compressor. Overigens is de boel ook getest zónder kap, dus dat probleem zal dan bijna niet meer kunnen voorkomen, ook al heb ik extra ventilatiegaten in mijn kap gemaakt.

Je moet ook niet vergeten dat de uitlaatgassnelheid op bijna 1600 km/h ligt (zie link); met zo'n rotvaart denk ik niet dat je erg veel hete lucht aan de voorkant van de motor hebt...

Graupner G Booster 130+

Als de motor ook z'n eigen warme lucht weer zou opzuigen, dan zouden de temperaturen toch ook juist moeten oplopen? Hoe dan ook, ik heb nu al veel lagere temperaturen bij net zoveel thrust...

~Jolmer
 
Back
Top