Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Thanx!Hee Jolmer,
dat ziet er allemaal goed uit man :thumbsup;
Grt,
Berto.
Weet iemand toevallig ook een geschikt pilotenpoppetje / -figuur die een beetje mooi past in de cockpit van de Elan?
~Jolmer
Zeker weten! Mendelt for President!Goed bezig die Mendelt!
Grt,
Gerald
Hey iedereen!
Ik heb, na ongeveer 10 vluchten gemaakt te hebben, nog een aantal modificaties op
de Elan doorgevoerd.
Zo heb ik nu als tankontluchting een 4 mm Festokoppeling, om een extra tank op aan
te kunnen sluiten (om op gras te kunnen taxien, zonder daarna meteen weer bij te
hoeven tanken):
![]()
Nog een belangrijke aanpassing is m'n nieuwe Venturi- / straalpijp! Omdat ik steeds
redelijk hoge temperaturen had (niet omdat dit standaard is voor mijn motor, maar
omdat de motor erg "weggestopt" zit in de Elan), heeft Mendelt Spanninga het idee
geopperd om een Venturipijp te maken (met een trechter aan de kant van de nozzle).
Dit heeft als effect dat door de hoge snelheid van de uitlaatgassen de koude lucht
om de buitenkant en nozzle van de motor heen gezogen wordt.
Hier een paar kiekjes van deze pijp:
![]()
![]()
Bij een korte test bleek dat de temperaturen al een héél stuk lager waren, dan voor de
modificatie! Nu nog de boel "in flight" testen...
Omdat Mendelt op dreef was, heeft 'ie ook nog even busjes "gedraaid" om m'n neuswiel
op de vooras op te sluiten. Standaard zit deze vastgelijmd, wat bij het verwisselen van
het neuswiel voor nogal veel stress zorgt!
![]()
Mendelt, ouwe reus: bedankt!
Het leek me wel handig om deze aanpassingen nog even met jullie te delen!
~Jolmer
Ik denk dat dat wel wat meevalt; we hebben met wat sigarettenrook even getest hoe de lucht nu stroomt (bij idle en vollast), maar voorbij ongeveer een kwart van het einde van de motor, vliegt de rook de venturipijp in (langs de zijkant van de motor en nozzle) en niet richting de compressor. Overigens is de boel ook getest zónder kap, dus dat probleem zal dan bijna niet meer kunnen voorkomen, ook al heb ik extra ventilatiegaten in mijn kap gemaakt.Hou er dan rekening mee dat lucht de kortste weg van de weerstand zoekt! Met andere woorden de warme lucht zal nu terug gezogen worden. Kijk daar mee uit... Mendelt kan beter een RVS mantel maken die past aan de binnenkant van de romp/uitlaat gedeelte.
Who the f@ck is Mendelt????????
Who the f@ck is Mendelt????????