Hallo mede turbine bouwers

Ja ,kees je bent wel een mooie jij:-D.
Ach alles kan natuurlijk als je zo bekijkt ,of niet dan;)

Nee , ik had je nog niets verteld , want ik heb hem pas dinsdag thuis gekregen , en het had weinig gescheelt of ik had hem helemaal niet gehad.

Maar ik ben er zeker blij mee , is echt een heel mooi torretje.
Zo als je waarschijnlijk gezien hebt , heb ik ook al een traktor rond the 40rs gebouwd ,dus ook dat schiet al op , ik vond het niet zo veilig meer met die prop.
 
Ik zal kijken om volgende week langs te komen ,ik wil hem wel horen draaien e.,morgen ga niet lukken ,s morgens eerst nog wat modelbouwen en s middags weer lessen om 1uur.
ben aan die kipbak bezig voor op de heftruck het onderstel is gesoldeerd nu de scharneiren aan de schepbak solderen en afwerken.
de kisten kantelaar staat te koop op marktplaats.ik heb 1 bod gekregen
Ik bel je wel volgende week. gr kees:):):):):D:D:D:rolleyes::rolleyes:
 
Is goed hoor Kees , zondag ga ik naar de jetmeeting in Rozenburg , paar leuke demo's geven , dus morgen alles even voorbereiden.
 
Na de jetmeeting in Rozenburg , heb ik de p60se omgbouwd naar kerostart , dat is en fluitje van een cent , gewoon de ignition toets en de plus toets ingedrukt houden ,stroom er op en je ziet vanzelf kerostart activated staan , dat was zo gebeurd , de keroburner op de motor gezet , en proberen ,want ik vind kero start toch eigenlijk veel mooier dan propaan .

Maar toen begonnen de problemen .
Ik wist dat de uaccel 1 laag moest staan ,zo rond de 0.175 , maar met deze setting kreeg ik geen kero in de burner ,pomp bleef gewoon stil staan .
Volgens jet cat moest ik net zo lang de spanning opvoeren tot er kero naar toe ging ,dus ik elke keer 0.025 erbij .
Ik zat al over de 0.300 en ja hoor toen liep er kero de burner in en ging het hele circus aan het werk ,startmotor netjes optoeren ,ging steeds harder , was allemaal goed , tot de klep naar de motor open ging ,woesh een vlammen werper ,en natuurlijk tempfail op het display.
ik wist dus dat die uaccel 1 naar beneden moest van de pomp ,maar als ik hem maar 0.025 minder gaf stond ie weer stil .
Ik heb toen maar besloten om het pompje open te halen ,want ik heb al vaker jetcat pompjes onderhanden genomen ,en draai er mee op de Childsplay ,en dat werkt goed.
Op het deksel waar de tandwieltjes gedraaid hadden ,zaten diepe groeven ,hoe dat nou weer mogelijk was :confused:
Ik gebruik gewoon de zelfde kero ,en gewoon 5% olie , dus dat vond ik een beetje raar.
Dus eerst alles netjes vlak gemaakt ,zodat all groeven weg waren ,en daarna helemaal blinkend gemaakt ,zodat erbijna geen weerstand was.
Pomp in elkaar , even met het testmenu op purge afgesteld ,die had ik op 0.250 gezet ,en toen liep de pomp goed .
Maar dat bleek nog veel te hoog voor de motor ,want nog steeds veel vlammen ,en temp fail.
Dus opnieuw open gemaakt ,het motor asje heel voorzichtig met een dreveltje en kunstofhamertje er uit getikt , en toen werd het mij duidelijk wat het was waarom de pomp zo zwaar draaide.
De kering zat te vast op het motor asje , deze pompjes hebben een tandwieltje waar een busje aanzit , en dat schuift door de kering , en die ging te zwaar .
Polijsten hielp niet , dus heel netjes op nul opgespannen in de draaibank en miniscuul klein beetje van het busje afgeslepen ,en gepolijst.
Pomp weer in elkaar , en eerst nog even afstellen met het purge systeem , en toen kon ik tot 0.125 op uacell 1 geweldig:D.
Dus ik de motor opnieuw gestart,ging super temp zelfs lager dan opstarten met gas, dus dat was goed , geen enkel vlammetje ,en snel naar idle ,maar toen ik gas gaf bleek toch dat het pompdekseltje nog niet strak genoeg zat ,want hij kwam maar net op 132k terwijl dat 165k had moeten zijn.
Ik heb de pomp eraf gehaald en een druktest gedaan ,en net zolang de boutjes aangedraaid tot de pomp flink ging persen en toch vrij licht bleef lopen.
Toen opnieuw alles gemonteerd ,en ja hoor als een zonnetje ,en een snelle reactie :D ging in notime naar de 165 ,en ging er zelfs een paar keer overheen 166k en 167k ,(ik weet dat de motor 175k aankan )en heel snel terug naar idle.
Ik heb totaal met een 2 cells lipo van 4800 mah 8 keer gestart ,en gekoeld natuurlijk ,en nog kon ik de motor op uaccel 0.175 starten zonder probleem .
Wat je wel merkte was dat de acxeleratie iets minder werd ,maar voor de rest gewoon goed (spanning was al gezakt naar 7.5v).
Ik heb nu ruim twee uur gedraaid en 90% daarvan is 165k en heb nu bijna 10 liter brandstof verstookt.

Ik ben er tevreden over , alles werkt goed , en hij is weer in de doos ,want de volgende wedstrijd komt er weer aan , op 23 mei in Elst op het modelbouw evenement georganiseerd door Hobma modelbouw.

Natuurlijk zijn de results weer te lezen op dit draadje .

Groetjes,

Martin.
 
Netjes hoor Mart. Je ziet hoe elk onderdeeltje optimaal moet zijn he...
Had je het pompje vooraf nog een beetje in laten lopen?? (Kero rustig rondpompen )
 
Nee ,dat hielp helaas niet .
De kering zat gewoon te strak.
Zedoen er bij jetcat niet moeilijk om hoor , gewoon terugsturen , krijg je zo een nieuwe ,maar ja je weet hoe ik ben ,ik zoek alles uit tot op de bodem ,en dan werkt het ook.

Groetjes,

Martin.
 
Hallo allemaal.

Eindelijk is het dan zover.
Wren heeft nu ook een 44gold heli turbine.
Prachtig gebouwd en compact.
Het mooie van deze motor is ,dat je de zuigermotor kunt demonteren uit de heli ,en ipv de zuigermotor kun je weer de turbine terug zetten.
Ze hebben namelijk heel slim gekeken naar de bevestigings blokken die aan de zuigermotoren zitten ,en deze zitten nu aan de gearbox van de turbine , heel slim gedaan.
De turbine is sterk ,en voor het vermogen ,niet overdreven duur geprijst.

Kijk maar even op www.wrenturbines.co.uk

wren44heli.jpg


Tot zover het Wren nieuws.
 
Prijs is heel aardig :) Maar ze hebben het over een gearbox toerental van 4000 tot 15000. Betekent dat je dat kan goveren met de bijgeleverde electronica of moet dat los? En kan je bij 4000 toeren maximaal vermogen krijgen?
 
heel simpel: de 4000 toeren/min is het toerental van de uitgaande as ,als de motor idle draaid 60.000 .
De 15000 toeren komt er uit als de motor fullpower draaid ,en dat 195.000tpm.

Als je goed kijkt zie dat het gearbox gedeelte eruit ziet als het carter van de zuigermotor, en ook de toerentallen komen precies overeen.
Dus het tandwiel van de zuigermotor word geplaatst op de turbine , en dan heb je exact hetzelfde , alleen hoor geen gejank van een zuigermotor ,maar een fluisterstille turbine.

Toerenregeling zit er niet op , Wren doet dit al een poos niet meer,.
De regeling gebeurd op de motor , en de freepower draaid vrij langzaam.
Turbine wielen zijn gigantisch sterk.
Dit 66mm powerwiel ,kan toerentallen aan van 120k.
De turbine wielen worden helaas niet verkocht ,daar zal je een komplete turbine voor moeten kopen.

Groetjes,

Martin.
 
he he ik ben weer terug.

Wat een drukke tijd qua hobby dan .
Even kijken waar waren we gebleven .
Na de wedstrijd in Kamperveen , gingen we met z,n allen naar de hobma modelbouw show in Elst.

Er lag een mooie baan ,een goede zandbaan , maar door er water in te laten trekken werd ie loodzwaar voor de pullers.

De ultimate kwam door de vele grondverplaatsing niet verder dan een 5e plaats.

Maar de Childs play maakte alles goed en won de 4.5kg klasse ,met nipt verschil van 4cm.

De Heat kon ik 3x niet in de baan houden , exact het zelfde probleem als in Kamperveen.

IMG_66091.jpg

IMG_66421.jpg

IMG_66291.jpg

IMG_66471.jpg

IMG_66582.jpg


Na de wedstrijd in Elst was het de beurt aan Friesland
(Sint-Annaparochie) om daar eens te kijken, maar wat een drama zeg , ze hebben daar hele zware klei , en die droogd op tot beton als het warm weer is , en dan ook nog de harde wind , maar goed , met de prestatie veel het geheel niet tegen hoor.

Wat te bedenken van de 3e plaats voor de Childs play , en de 2e plaats voor de Ultimate.
Maar het mooieste vond ik de 3e plaats voor de Heat , eindelijk is ie weer terug .
Ik heb een kompleet ander differentieel erin gezet , en nu trekt ie dus wel recht.

IMG_67921.jpg

IMG_67671.jpg

IMG_67962.jpg

IMG_68241.jpg



En toen een dag erna afgereisd naar Emmeloord ,een druk begin van het wedstrijd seizoen dus ,maar ik had geen schade na Sint-Anaparochie ,allen veel schoonmaken ,en spoelen vooral de turbines.

Met een goede moet ging ik beginnen aan de wedstrijd ,maar dat viel even anders .
De spectrum dx6 hield het voor gezien , ik kon niet meer schakelen naar een ander model , ben je mooi klaar mee.

Net 1 minuut voor dat ik moest rijden sprong ie over ,dus alles snel gestart ,maar waarschijnlijk door de stress , want dat had ik wel , even niet goed nagedacht en de Ultimate niet goed gestuurd , helaas ,net voor de fp over de lijn .
Dan moest het maar beter met de Childs play ,maar die zender he , telkens een hoop gehannes om die knopje werkend te krijgen , maar het lukte net optijd , en buiten de baan , gaat lekker zo , dat word niks vandaag dacht ik.
Maar toch maar snel wat aan de puller veranderd, had ik nog net tijd voor.
Trekoog een halve cm onder max ,en banden keihard.
En toen ging ie wel als een kaars over de baan ,maar ik vond de begin snelheid niet goed ,dus het trekoog een paar mm hoger ,ik zat ondertussen al in de finale ,en zag een van mijn concurenten nogmaals een fp rijden .

Alles of niets dacht ik , en gelukkig kwam er genoeg snelheid in de Childs play ,om nog net even voor de fp lijn te corrigeren ,zodat ik netjes in de baan bleef, fp , en door naar de super finale.

In deze finale ging de sleepwagen echt vol , en moest er hard aan gewerkt worden ,maar toch flikte de Childs play het weer , en won z,n twee wedstrijd van het jaar.

De Heat werd net als de vorige wedstrijd weer keurig derde , en doet nu weer lekker mee.

IMG_69311.jpg

IMG_69421.jpg

IMG_70161.jpg

IMG_70402.jpg


De volgende wedstrijd is over twee weken in Made.

Mvg,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Hee Martin,

van harte met je behaalde plaatsen, was even bang dat als het in Sint-Annaparochie en Emmeloord helemaal mis zou gaan ik de schuld zou krijgen ;-)

Goed te horen dat je nu weer lekker op dreef bent (afgezien van je weigerende zender).

Spreek je snel weer.

Grt,
Berto (die de turbine nog steeds niet ingebouwd heeft :ooops: ) .
 
Gefeliciteerd met de behaalde plekken. Geeft zeker het effect van een zandstraler, zo'n zandbaan en dan rijden met je turbine bak erover?!
 
Gefeliciteerd met de behaalde plekken. Geeft zeker het effect van een zandstraler, zo'n zandbaan en dan rijden met je turbine bak erover?!

Ja dat is zeker ,maar toch heb ik echte stevige zandbanen liever dan harde klei.

Het stof wat we in St-Annaparochie hadden, had behoorlijk huisgehouden in de motor .

Daarna was er eigenlijk niets meer te zien .

Het blijft oppassen geblazen , en zeker het turbine wiel goed controleren , want die slijt harder dan de compressor .
Eind van het jaar gaat er een nieuw in , ik neem geen risico.

Mvg,

Martin.
 
Hey die martin, erg goed bezig joh, gefeliciteerd!

Erg mooie foto's trouwens van je pullers in actie, nu zie je pas de energie die in de kleine rakkers van je zitten, heel mooi. Gaat een hoop zand door die stofzuigers zo te zien :cool:.

Groetjes,
Gerald
 
@Frema

Ha die Martin, ik lees hier dat je weer bezig bent geweest met je kanjers van turbine's

Gefeliciteerd man geweldig, de schafotjes stonden goed deze keer en je hebt alle plekken bezet toppie van je.

Hier de grootmeester Frema aan het werk in Appingedam
De foto hieronder heb ik ff gejat van Pieter Nap
P1011963.JPG


Laters Japiooooooooooo
 
Even wat minder in Made

Helaas ,het ging niet zo lekker als ik verwacht had in Made.

De Heat presteerde nog het beste met een 4e plaats.
Childs play werd 5e.

Geen echte schade , maar ik had denk ik gewoon m,n dag niet.

Motoren liepen als vergif .
Publiek was er gelukkig wel ,. want vorige jaren , als dan de grote pullers gingen rijden was alles weg bij ons , maar nu bleef het mooi staan.
Zelfs nog met een team uit Zwitserland staan praten , die hadden het nog nooit gezien .

Voor de rest wel naar m,n zin gehad hoor , lekker gekeken naar de pullers op de grote baan , was een prachtige strijd tussen de Green spirit en de Lambada.
Voor de kenners van tractor pulling twee zeer bekende teams.

Snel Made vergeten qua uitslagen , en eerst nog even als gastrijder naar Duitsland , en dan terug om het opnieuw te proberen in Oudenhoorn.

IMG_71061.jpg

IMG_72821.jpg

IMG_71111.jpg

Mvg,
Martin.
 
Baantje was dan ook wel veradelijk op somige punten(vooral voor turbine geweld), ik mis de foto van de Heat toen hij op zijn kop lag.... kan hem niet meer vinden ook.

De foto van de Childs Play was tijdens je proefrun, toevallig zat ik achter aan de baan toen, anders had je niet zo'n mooie foto gehad ;)
Hij ging toen wel heel netjes vond ik.
 
Hallo Herman.
Liefst zo veel mogelijk, maar ja , valt niet altijd mee.

De wedstrijd in Oudenhoorn ging goed , een tweede en een derde plaats .
Ik sta nu 9 puntjes achter op de titel verdediger.
Er zijn nog 4 wedstrijden dus alles is nog mogelijk.

IMG_79811.jpg
 
Back
Top