Na de jetmeeting in Rozenburg , heb ik de p60se omgbouwd naar kerostart , dat is en fluitje van een cent , gewoon de ignition toets en de plus toets ingedrukt houden ,stroom er op en je ziet vanzelf kerostart activated staan , dat was zo gebeurd , de keroburner op de motor gezet , en proberen ,want ik vind kero start toch eigenlijk veel mooier dan propaan .
Maar toen begonnen de problemen .
Ik wist dat de uaccel 1 laag moest staan ,zo rond de 0.175 , maar met deze setting kreeg ik geen kero in de burner ,pomp bleef gewoon stil staan .
Volgens jet cat moest ik net zo lang de spanning opvoeren tot er kero naar toe ging ,dus ik elke keer 0.025 erbij .
Ik zat al over de 0.300 en ja hoor toen liep er kero de burner in en ging het hele circus aan het werk ,startmotor netjes optoeren ,ging steeds harder , was allemaal goed , tot de klep naar de motor open ging ,woesh een vlammen werper ,en natuurlijk tempfail op het display.
ik wist dus dat die uaccel 1 naar beneden moest van de pomp ,maar als ik hem maar 0.025 minder gaf stond ie weer stil .
Ik heb toen maar besloten om het pompje open te halen ,want ik heb al vaker jetcat pompjes onderhanden genomen ,en draai er mee op de Childsplay ,en dat werkt goed.
Op het deksel waar de tandwieltjes gedraaid hadden ,zaten diepe groeven ,hoe dat nou weer mogelijk was

Ik gebruik gewoon de zelfde kero ,en gewoon 5% olie , dus dat vond ik een beetje raar.
Dus eerst alles netjes vlak gemaakt ,zodat all groeven weg waren ,en daarna helemaal blinkend gemaakt ,zodat erbijna geen weerstand was.
Pomp in elkaar , even met het testmenu op purge afgesteld ,die had ik op 0.250 gezet ,en toen liep de pomp goed .
Maar dat bleek nog veel te hoog voor de motor ,want nog steeds veel vlammen ,en temp fail.
Dus opnieuw open gemaakt ,het motor asje heel voorzichtig met een dreveltje en kunstofhamertje er uit getikt , en toen werd het mij duidelijk wat het was waarom de pomp zo zwaar draaide.
De kering zat te vast op het motor asje , deze pompjes hebben een tandwieltje waar een busje aanzit , en dat schuift door de kering , en die ging te zwaar .
Polijsten hielp niet , dus heel netjes op nul opgespannen in de draaibank en miniscuul klein beetje van het busje afgeslepen ,en gepolijst.
Pomp weer in elkaar , en eerst nog even afstellen met het purge systeem , en toen kon ik tot 0.125 op uacell 1 geweldig

.
Dus ik de motor opnieuw gestart,ging super temp zelfs lager dan opstarten met gas, dus dat was goed , geen enkel vlammetje ,en snel naar idle ,maar toen ik gas gaf bleek toch dat het pompdekseltje nog niet strak genoeg zat ,want hij kwam maar net op 132k terwijl dat 165k had moeten zijn.
Ik heb de pomp eraf gehaald en een druktest gedaan ,en net zolang de boutjes aangedraaid tot de pomp flink ging persen en toch vrij licht bleef lopen.
Toen opnieuw alles gemonteerd ,en ja hoor als een zonnetje ,en een snelle reactie

ging in notime naar de 165 ,en ging er zelfs een paar keer overheen 166k en 167k ,(ik weet dat de motor 175k aankan )en heel snel terug naar idle.
Ik heb totaal met een 2 cells lipo van 4800 mah 8 keer gestart ,en gekoeld natuurlijk ,en nog kon ik de motor op uaccel 0.175 starten zonder probleem .
Wat je wel merkte was dat de acxeleratie iets minder werd ,maar voor de rest gewoon goed (spanning was al gezakt naar 7.5v).
Ik heb nu ruim twee uur gedraaid en 90% daarvan is 165k en heb nu bijna 10 liter brandstof verstookt.
Ik ben er tevreden over , alles werkt goed , en hij is weer in de doos ,want de volgende wedstrijd komt er weer aan , op 23 mei in Elst op het modelbouw evenement georganiseerd door Hobma modelbouw.
Natuurlijk zijn de results weer te lezen op dit draadje .
Groetjes,
Martin.