Montage servo's en vooras besturing.
Deze update heb ik eindelijk de besturing van de vooras voor elkaar gemaakt.
Het heeft een poosje geduurd voor dat ik het voor elkaar had. Dit kwam hoofdzakelijk door het ruimte probleem dat ik had bij de vooras.
Een tweede probleem was de stuuruitslag die ik voor ogen had en al hed gerealiseerd.
Het bleek echter dat door deze vergrote stuuruitslag geen standaard fusee bruikbaar was.
Bij gebruik van bestaande fusee's met dubbelle stuurarmen zou de stuuruitslag van de vooras weer beperkt worden tot de standaard stuuruitslag. Dit wordt veroorzaakt doordat de stuurarmen van de deze fusee's tegen de vooras aan zouden komen voor de wielen de door mij gerealiseerde extra stuuruitslag zouden hebben bereikt.
Het enigste oplossing hiervoor was de stuurarm te modificeren.
Dit heb ik op de volgende wijze gedaan.
Als eerste heb ik van een donor fusee een stuurarm af gezaagd.
Daarna heb ik de donor fusee in de oven gelegd en geprobeert of deze gedurende 10 minuten een temperatuur van 180 graden zou overleven.
Dit gegeven had ik nodig om de donor arm aan de goede fusee te kunnen maken.
De fusee overleefde de wamte ongeschonden en ik kon dus doorgaan met de aanpassing.
De volgende stap was de donor arm aan de goede fusee te lijmen.
Voor dat ik dat deed heb ik eerst uitgeprobeerd waar de nieuwe arm geplaatst zou moeten worden om de volledige stuuruitslag te kunnen behouden.
Daarna is de zaak met behulp van de UHU Endfest 300 lijm met elkaar verlijmd. De nieuwe arm kan nu een kracht van 300 Kg/cm2 verdragen.
Denk dat dat voldoende moet zijn om de zaken goed te kunnen laten werken.
Zo ziet de aangepaste fusee er nu uit.
Zoals te zien op bovenstaande foto's, moest de donorarm helemaal voorop de fusee geplaatst worden om de volledige stuuruitslag te kunnen behouden.
Voor de verlijming had ik de lagers uit de fusee verwijderd, dus de lagers weer in de fusee aangebracht waarna deze weer klaar was voor gebruik.
Het tweede probleem waar ik tegen aan liep was het plaatsen van de stuurservo voor de besturing van de vooras.
Als ik de standaard bij de King Hauler geleverde servoarm zou gebruiken kwam deze tegen de vooras aan en zou ik weer beperkt worden in de stuuruitslag door dat de standaard servoarm te kort en te dik was.
Een andere plaatsing van de servo bleek niet mogelijk. Het gebruik van een miniservo was vanwege de te geringe servokracht ook geen oplossing. Dus bleef mij alleen nog maar de optie om naar een passende servoarm te zoeken.
Na lang zoeken op het internet heb ik uit eindelijk toch de juiste servoarm kunnen vinden.
De servo dus op de daarvoor bestemde plaats gemonteerd.
En dit is de ruimte die er over bleef tussen de vooras en de servoarm als de vooras helemaal ingeveerd is.
Zo je ziet, niet veel. Maar net genoeg. :lol:
Om de servoarm met de fuseearm te kunnen verbinden moest ik ook een aangepaste stang maken.
Waar een stukje 3mm draadstang al niet goed voor is.
En zo je kan zien is de volledige stuuruitslag van de vooras behouden.
Op naar het volgende probleem.
De servo voor de bediening van de versnellingbak. Die kon niet op de gebruikelijke plaats gemonteerd worden. De vooras zat in de weg.
Daarvoor moest dus een nieuwe plek gezoecht worden.
In plaats van de servo aan de voorkant van de versnellingsbak te plaatsen heb ik dit maar achter de bak gedaan. Daar was ruimte zat.
Kon alleen geen standaard servo gebruiken omdat deze ander tegen de cardanas voor de achterwiel aandrijving zou komen.
Heb hier dus een mini servo ingezet van het type FS 500 MG. Daar aan een draadeind van 3mm bevestigd en deze langs de bak naar voren geleid.
Nu bleek tijdens het uitproberen dat het draadeind te veel opzij kon bewegen waardoor de kogelkop aan de voorkant van de bak tegen de schokdemper zou kunnen komen en zich daar in vast zetten.
Dit is nu opgelost door een geleider onder op de bak te plaatsen waar de het draadeind doorheen wordt geleid.
Om te zorgen dat het draadeind soepel door de geleider kan schuiven en er niet uit springt, heb ik om het draadeind een plastic hulsje geschoven waardoor het draadeind nu een gladde buitenkant heeft gekregen en deze helemaal wordt opgesloten in de geleider.
Het geheel glijd nu makkelijk door elkaar heen en het draadein blijft op de plaats waar het hoort.
Omdat ik nog een stukje plastic huls over had, heb ik deze maar om de stuurstang van de vooras gemaakt zodat deze aan de buiten kant nu ook mooi glad is .
Nu wordt het tijd om de MFU eens uit de doos te gaan halen en te kijken of mijn creatie ook werkelijk zo functioneerd als ik in gedachten heb.
Maar daar over een volgende update meer.