Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Hallo Ruud,

Hmmmm, nevelt dat dan niet erg op zolder, alle nevel slaat dan toch neer op de omgeving ???, of valt dat wel mee ??

Hoi Piet,
de nevel valt heel erg mee. Dat is nihil.
Ik spuit ook maar met een druk van ongeveer 1 a 1.5 bar.

Het is dat de Alclad verf zo onaangenaam ruikt, daarom spuit ik dat op zolder.
Als ik met Schmincke verf spuit, doe ik dat regelmatig gewoon aan de huiskamer tafel.:lol:
Heb dan wel het te spuiten werk in een doos staan waar de voor en boven kant vanaf gesneden zijn.;)
De binnenzijde van de doos heb ik beplakt met huishoud folie om het opwaaien van stof zo veel mogelijk te beperken. Dat folie wissel ik ook vrij regelmatig om die reden.

En nog nooit geen commentaar gehad van de rest van de familie als ik in de kamer met Schmincke aan het spuiten was.:)
 
Assen aan versnellingsbak

Vandaag een beetje aan het klussen geweest met het koppellen van de assen aan de versnellingsbak.

Voor de achterassen heb ik een nieuwe cardanas moeten maken.
Hiervoor heb ik de orginele King Hauler cardanas gestript.
5b75nn.jpg


De koppelstukje heb ik in een aluminium buis gelijmd met de reeds eerder in dit verslag genoemde UHU Endfest 300 lijm.
De totale lengte van de nieuwe cardanas is 25 cm.:p
Hier een foto van de gemonteerde cardanas.
zukz7p.jpg


Omdat ik niet wil dat de cardanas teveel in de jointcup gaat schuiven, heb ik onder in de jointcups een klein rubber ringetje geplaatst.
Dit ringetje moet tevens eventueel tikken van de cardanas tegen de aandrijf asjes van de achterassen en de versnellingsbak op vangen.

Voor het koppellen van de vooras aan de versnellingsbak heb ik een ander type cardanas gebruikt.
dyvifm.jpg


2u4hc0j.jpg


afet60.jpg


Dit asje is ongeveer 5 tot 7 mm in lengte uitschuifbaar, wat inhoud dat de lengte van dit asje zich aanpast als de vooras in en uit gaat veren.

Hier de gemonteerde voor cardanas.
2v8jtht.jpg


Nu de assen gekoppeld zijn kunnen de servo's voor de besturing van de vooras en het schakelen van de versnellingsbak gemonteerd worden.
De oplettende lezer, kijker zal de servo voor de versnellingsbak al hebben zien zitten op de foto's.

Een uitgebreider verslag hierover komt in de volgende update.
Moet nog even wat oneffenheidjes glad strijken op dat gebied.;)
 
Hallo Ruud,

Nou de aandrijving ziet er goed uit !!

De kruiskoppelingen van de vooras, van welk merk zijn deze kruiskoppelingen.
 
Hallo Ruud,

Nou de aandrijving ziet er goed uit !!

De kruiskoppelingen van de vooras, van welk merk zijn deze kruiskoppelingen.

Hoi Piet,
helaas weet ik niet welk merk de kruiskoppelingen zijn. Ik heb ze bij "Der Getriebedoktor" besteld.
Dit is de link naar de koppelingen :Der Getriebedoktor

Ze waren niet echt goedkoop, maar dat waren de enige die op die plek in mijn chassis paste.;)
Had dus eigenlijk weinig keus.:)

Nog even wat foto's uploaden voor de volgende update, tot straks dus. :lol:
 
Montage servo's en vooras besturing.

Deze update heb ik eindelijk de besturing van de vooras voor elkaar gemaakt.
Het heeft een poosje geduurd voor dat ik het voor elkaar had. Dit kwam hoofdzakelijk door het ruimte probleem dat ik had bij de vooras.
Een tweede probleem was de stuuruitslag die ik voor ogen had en al hed gerealiseerd.
Het bleek echter dat door deze vergrote stuuruitslag geen standaard fusee bruikbaar was.
Bij gebruik van bestaande fusee's met dubbelle stuurarmen zou de stuuruitslag van de vooras weer beperkt worden tot de standaard stuuruitslag. Dit wordt veroorzaakt doordat de stuurarmen van de deze fusee's tegen de vooras aan zouden komen voor de wielen de door mij gerealiseerde extra stuuruitslag zouden hebben bereikt.

Het enigste oplossing hiervoor was de stuurarm te modificeren.
Dit heb ik op de volgende wijze gedaan.

Als eerste heb ik van een donor fusee een stuurarm af gezaagd.
2u6z5si.jpg


Daarna heb ik de donor fusee in de oven gelegd en geprobeert of deze gedurende 10 minuten een temperatuur van 180 graden zou overleven.
Dit gegeven had ik nodig om de donor arm aan de goede fusee te kunnen maken.
De fusee overleefde de wamte ongeschonden en ik kon dus doorgaan met de aanpassing.

De volgende stap was de donor arm aan de goede fusee te lijmen.
Voor dat ik dat deed heb ik eerst uitgeprobeerd waar de nieuwe arm geplaatst zou moeten worden om de volledige stuuruitslag te kunnen behouden.
Daarna is de zaak met behulp van de UHU Endfest 300 lijm met elkaar verlijmd. De nieuwe arm kan nu een kracht van 300 Kg/cm2 verdragen.
Denk dat dat voldoende moet zijn om de zaken goed te kunnen laten werken. :)

Zo ziet de aangepaste fusee er nu uit.
167whw6.jpg


15i44d2.jpg

Zoals te zien op bovenstaande foto's, moest de donorarm helemaal voorop de fusee geplaatst worden om de volledige stuuruitslag te kunnen behouden.


Voor de verlijming had ik de lagers uit de fusee verwijderd, dus de lagers weer in de fusee aangebracht waarna deze weer klaar was voor gebruik.
5yenfl.jpg


Het tweede probleem waar ik tegen aan liep was het plaatsen van de stuurservo voor de besturing van de vooras.
Als ik de standaard bij de King Hauler geleverde servoarm zou gebruiken kwam deze tegen de vooras aan en zou ik weer beperkt worden in de stuuruitslag door dat de standaard servoarm te kort en te dik was.
Een andere plaatsing van de servo bleek niet mogelijk. Het gebruik van een miniservo was vanwege de te geringe servokracht ook geen oplossing. Dus bleef mij alleen nog maar de optie om naar een passende servoarm te zoeken.
Na lang zoeken op het internet heb ik uit eindelijk toch de juiste servoarm kunnen vinden.

De servo dus op de daarvoor bestemde plaats gemonteerd.
2qnsg9j.jpg


En dit is de ruimte die er over bleef tussen de vooras en de servoarm als de vooras helemaal ingeveerd is.
sxm4yd.jpg


33ff506.jpg


Zo je ziet, niet veel. Maar net genoeg. :lol:

Om de servoarm met de fuseearm te kunnen verbinden moest ik ook een aangepaste stang maken.
2jg2xph.jpg


Waar een stukje 3mm draadstang al niet goed voor is.:)
30hq3up.jpg


En zo je kan zien is de volledige stuuruitslag van de vooras behouden.
e9hy53.jpg


rb9jkn.jpg


Op naar het volgende probleem.
De servo voor de bediening van de versnellingbak. Die kon niet op de gebruikelijke plaats gemonteerd worden. De vooras zat in de weg.
Daarvoor moest dus een nieuwe plek gezoecht worden.
In plaats van de servo aan de voorkant van de versnellingsbak te plaatsen heb ik dit maar achter de bak gedaan. Daar was ruimte zat.
Kon alleen geen standaard servo gebruiken omdat deze ander tegen de cardanas voor de achterwiel aandrijving zou komen.
Heb hier dus een mini servo ingezet van het type FS 500 MG. Daar aan een draadeind van 3mm bevestigd en deze langs de bak naar voren geleid.
2nkqfdu.jpg


28lqo49.jpg


Nu bleek tijdens het uitproberen dat het draadeind te veel opzij kon bewegen waardoor de kogelkop aan de voorkant van de bak tegen de schokdemper zou kunnen komen en zich daar in vast zetten.

Dit is nu opgelost door een geleider onder op de bak te plaatsen waar de het draadeind doorheen wordt geleid.
2i29ydv.jpg


Om te zorgen dat het draadeind soepel door de geleider kan schuiven en er niet uit springt, heb ik om het draadeind een plastic hulsje geschoven waardoor het draadeind nu een gladde buitenkant heeft gekregen en deze helemaal wordt opgesloten in de geleider.
Het geheel glijd nu makkelijk door elkaar heen en het draadein blijft op de plaats waar het hoort.:D

Omdat ik nog een stukje plastic huls over had, heb ik deze maar om de stuurstang van de vooras gemaakt zodat deze aan de buiten kant nu ook mooi glad is .
2ikcv3l.jpg


Nu wordt het tijd om de MFU eens uit de doos te gaan halen en te kijken of mijn creatie ook werkelijk zo functioneerd als ik in gedachten heb.

Maar daar over een volgende update meer.
 
Hoi Ruud,

Dat ziet er weer zeeer goed uit:thumbsup:. U had net dezelfde problemen met de servo plaatsing als ik. Mooie oplossing met de geleiding van de schakelstang (iets wat ik maar snel ga kopieren naar mijn M3:yes:, hopelijk hebt u er geen patt:-?ent op). Ik heb de stuurservo echter dwars in het chassis geplaatst zo bleef er meer vrijeruimte over tussen de servo en de as. Moest er eventueel toch te weinig ruimte zijn zou u het zo nog altijd kunnen oplossen.

Groetjes Jan
 
Hoi Ruud,

Dat ziet er weer zeeer goed uit:thumbsup:. U had net dezelfde problemen met de servo plaatsing als ik. Mooie oplossing met de geleiding van de schakelstang (iets wat ik maar snel ga kopieren naar mijn M3:yes:, hopelijk hebt u er geen patt:-?ent op). Ik heb de stuurservo echter dwars in het chassis geplaatst zo bleef er meer vrijeruimte over tussen de servo en de as. Moest er eventueel toch te weinig ruimte zijn zou u het zo nog altijd kunnen oplossen.

Groetjes Jan

Hoi Jan,
helaas ben ik vergeten om pattent op de schakelstang aan te vragen. :lol:
Hoop alleen dat de FS 500 MG servo sterk genoeg is om de versnellingsbak te kunnen schakellen. Deze servo heeft een kracht van 30Ncm.
Anders heb ik echt een probleem. ;)

Ik heb ook geprobeert om de stuurservo dwars in het chassis te bouwen.
Dat was mijn eerste poging.
Het probleem daar bij was dat de servoarm tegen de vooras aan kwam en ik de max. stuuruitslag niet kon halen.
Als ik de servo dwars in het chassis met de servoarm naar de voorkant van de truck bouwde, liep de servoarm tegen de wielophanging aan.
Had dus geen andere mogelijkheid dan deze.:)
 
Hallo Ruud,

Nou dat ziet er weer mooi uit zeg !!
Knap staaltje vak modelbouwwerk hoor !!!

Ik ben trouwens benieuwd of de stuurarm het houdt, ik heb zelf slechte ervaringen met aluminium lijmen !!!
De tijd zal het leren !!!
 
Nieuwe zender is binnen.

Even snel een klein updateje.

Ruud is heel blij, kijk eens wat "tante post" heeft afgeleverd.:D

rlkk7s.jpg


14bhll3.jpg


Mijn nieuwe zender, de FC-16 Boat n'Truck.

Heb er gelijk maar goede zware accu's in gelegd, 2700 mAh.
Kan ik voorlopig weer even vooruit.

Nu gaat het feest ook echt van start. Ga proberen dit weekend het truck chassis zijn eerste meters en bochtje te laten rijden.:p

Hou jullie van de vorderingen op de hoogte.
 
Eerste zender en chassis test.

Het is zover, vanmiddag heb ik de eerste zender en chassis test uitgevoerd.
De wielen van het chassis hebben hun eerste rondjes gedraaid. :p

Heb het chassis daarvoor in eerste instantie op blokken gezet.
Daarna de electrinica voor de besturing van de vooras besturing, versnellingsbak en motor aangesloten.

Zender aangezet en, kijk maar even naar het filmpje. :lol:

Zal proberen zo snelmogelijk een filmpje van de eerste echte rij-test te plaatsen.
Daar is dan ook de radius te zien die dit "Monster" op dit moment nodig heeft. :lol:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerste rij-test Heavy Hauler chassis.

Hier is de beloofde video van de allereerste rij-test dan.
Voor deze test is er nog niet echt iets afgesteld aan het chassis.
Heb de electronica er op geplaatst en na het controleren, zie vorige video, heb ik het chassis op de grond gezet en ben aan het uitproberen gegaan. :lol:


De radius die ik op dit moment nodig heb om een rondje te draaien is, schrik niet, 2 meter en 13 centimeter. :lol:
Even ter referentie, 1 terrastegel is 50 x 50 centimeter.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het kan aan mij liggen hoor maar het klinkt alsof alles een beetje zwaar draait:confused:

enne die draaicirkel dan moet je gewoon buiten de baan keren :D

Hoi Robbert,
dat het lijkt alsof alles een beetje zwaar draait, komt door dat ik in de eerste versnelling rij met minimaal gas.

Ik durfde even niet meer gas te geven vanwege de kleine ruimte waar ik op aan het proberen was. ;)
 
Back
Top