Buitenloper keuze voor Calmato

Onze clubcalmato weegt 2820gram.
Dit is met 6x LiFePo (470gr), een 400gr motor (zwaar maar dat hadden we nog liggen), en een 1100mah LiFePo ontvanger accu (60gr).
Met een lipo,lichtere motor en bec systeem zul je dus nog heel wat grammetjes kunnen besparen.

Groet,
Gerben
 
Bedoel jij dat het maximale vermogen van de motor niet meer dan 300 Watt moet zijn, of dat je niet meer dan 300 Watt nodig hebt om te kunnen vliegen met de calmato?

In het laatste geval ben ik het er mee eens, maar in het eerste geval zou mijn persoonlijke keuze toch meer richting een 500-600 Watt motor gaan.

Nog eens goed lezen wat ik geschreven heb :-)

... je een motor nodig hebt die ongeveer 9% weegt van het totale vliegklare gewicht. Iets minder kan, iets meer ook maar dit is een aardig gemiddelde om "gewoon" te kunnen vliegen.

Vuistregels over zoveel W per kg en opgegeven vermogens van elektromotoren zeggen mij echt geen fluit en je kunt er al helemaal geen fatsoenlijk advies mee geven tenzij degene die de motor in gaat bouwen een ampéremeter etc heeft. De opgegeven vermogens van motoren zijn daarnaast totaal irrelevant omdat die vaak (zeker bij HongKong motortjes!!!) enorm onwaarschijnlijk zijn. Ik heb meerdere motoren van 230 gram gezien die opgegeven worden voor 1475W. Terwijl voor enige levensduur normaal gesproken geldt dat een brushless motor zich lekker voelt bij ongeveer 4W per gram motorgewicht. Meer kan maar dan moet je enorm goed koelen en het geen probleem vinden dat hij maar een paar vluchten mee gaat.

Het advies van Sleurhutje is een Turnigy 3542-1450Kv, die weegt 132 gram en levert blijkbaar met de juiste prop 472W. Dat lijkt mij ruim voldoende vermogen eerlijk gezegd. Mijn advies was een iets zwaardere motor van 215 gram. Die kan als je je best doet dus bijna 600W leveren. Als je daarmee niet uitkomt weet ik het ook niet meer.

Je kunt hier eindeloos over doorgaan. Een motor van 0ngeveer 200 gram, op 3 cellen met een kV van ongeveer 1000 werkt prima. Een motor van 400 gram op 6 cellen kan ook maar is volslagen onzinnig als je gewoon lekker wilt vliegen. Basta.
 
Ja, we zijn het eens :-) Ik zou een iets hoger kV kiezen dan de motor die jij noemt want die heeft een 14x7 nodig en dat is nogal groot op een Calmato.
 
Inderdaad, met die wordt dat dan grasmaaien. :) Of hij kiest er voor om de twee pakketten samen te voegen tot 6S. Wat (of ben ik nou gek?) resulteerd in een lagere stroom dus minder verlies (warmte).
 
Maar veel extra (dood) gewicht dus per saldo maakt dat weinig uit. Zolang je onder de 40A blijft is er weinig reden om met hogere voltages te gaan werken.
 
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb uiteindelijk een bestelling gedaan. Ik ga het proberen met deze motor.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-48-A 1100kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 $23.80

Ik heb een ampere meter en verschillende props. Als het spul binnen is zal ik de resultaten hier laten weten. Ik gok eerst op een 12x6 prop. Volgens de meetresultaten van een gebruiker zou dat op 3s ongeveer de volgende resultaten geven.

3S = APC 12x6" >Schub 2,3Kg / Luftstrom 85Km/h / 42A

Wordt vervolgd.
 
Ik zou voor een wat lager toerental gaan: max 1000Kv (plm 450Watt) en dan een grote prop.
Ikzelf heb een elektro-Calmato met de standaard set-up maar kan even niets over deze motor vinden.
 
Ik zou voor een wat lager toerental gaan: max 1000Kv (plm 450Watt) en dan een grote prop.
Ikzelf heb een elektro-Calmato met de standaard set-up maar kan even niets over deze motor vinden.

De grootste prop die je kwijt kan zonder het onderstel aan te passen is 12 inch en die gaat soms al door het gras.

Het is indd. een beetje tegenstrijdig om een kleine prop te willen en op 3s lipo.
Maar daar heb ik dus voor gekozen om dat ik nog een paar 3s pakketen heb liggen.

Als het spul binnen is ga ik even meten en vliegen dan zal ik een verslagje maken in dit topic.
 
2 pakketten van 3s is bij mij een 6s pakket.

altijd meer power en grotere motor keuze ;)
 
De motor, regelaar en prop's zijn gister binnen gekomen.
Het heeft even geduurd was niet op voorraad.
Waarschijnlijk vanavond lekker knutselen.

Ik zal wat foto's maken.
 
De gekozen motor lijkt mij prima voor trainer vlieggedrag. Niet optimaal topvermogen, maar gezien de wens van 3S pakketten goed bruikbaar.

Het valt mij op dat er nog al eens appels en peren vergeleken worden hier.
Als een vliegtuig anderhalf keer zo zwaar is, dan al je voor dezelfde vliegstijl toch anderhalf keer zoveel vermogen nodig hebben, dus meer stroom, of meer spanning.

Voor een bepaalde vliegstijl is onderhand wel bekend welk vermogen nodig is. Die grens is in de loop der jaren wat meegegroeid met de technische mogelijkheden. De oude ondergrens van 100w/kg en dat net slecht rendements spullen hoeft natuurlijk tegenwoordig niet meer. Desondanks blijkt het benodigde vermogen voor een trainer erg mee te vallen, maar voor extreme vliegers is het natuurlijk nooit genoeg.
Je kan meer vermogen uit een motor halen dan een veilige 3 of 4 watt per gram motor, maar bij de mensen die dat doen fikt er wel eens een motortje uit.
Wees bewust van wat veilig en gebruikelijk is (database, vuistregels) en wat daar buiten valt en dus experimenteel en risicovol (mis-investering, uitfikken, onderpowerd)
Naruurlijk altijd leuk om de resultaten te horen van extreem veel of laag vermogen.
 
Ik heb het hele spul ingebouwd. Vanavond ga ik meten en foto's maken.
Hij weegt nu vliegklaar 2,5kg. Hij lijkt behoorlijk power te hebben.
Ik heb er nu een 12x8 prop op zitten. Vanavond heb ik een ampere meter die genoeg stroom aan kan dan zal ik de resultaten hier neer zetten.
 
Hierbij vast een brak fototje. Had even geen goede cam in de buurt.

calm.JPG
 
Ik heb net gemeten helaas kan ik alleen stroom meten die is met een 12x6 prop op 3s lipo 41,5 ampere.

De meetresultaten die ik had gevonden van iemand anders waren

3S = APC 12x6" >Schub 2,3Kg / Luftstrom 85Km/h / 42A

Ik verwacht dus dat het aardig overeen komt.
Met 3s 8000mah lipo weegt het geheel nu 2,5 kg.

Ik ben benieuwd hoe lang ik in praktijk kan vliegen op zn accu.

Wordt vervolgd
 
Back
Top