hallo
PI of niet er zijn motoren die speciaal gemaakt zijn om links om te lopen
maar als je gelezen hebt wat ik schreef dan maakt een links lopende motor voor de bismarck geen verschil
als de motoren perfect zijn uitgeleind op de assen en de propellers identiek aan elkaar zijn dan kan het zijn dat de rechts draaiende motor meer toeren maakt dan de links draaiende
maar de externe invloeden van de romp ,water en lucht weerstand gaan toch zorgen dat je moet tegen sturen
de verkeerd om draaiende motor gaat iets warmer worden maar door een aluminium motor spant te gebruiken inplaats van een houten ga je de motoren voldoende koeling kunnen geven om niet boven de max toegelaten temperatuur te komen (65° sommige 75°)
dat hou je dus niet in je blote hand vast
als je motoren koop dan raad ik de 480 motoren aan inplaats van de 400 reeks
de 480 motoren hebben het voordeel als de koolborstels versleten zijn je deze kan vervangen wat bij de 400 reeks niet kan
het volgende voordeel is dat ze een beetje meer kracht hebben
Speed 480 6304 7.2 - 9.6 V 17000 1.1 - 5 A 82% 47.3 x 29.3 14 x 3.17 105 g
Speed 400 1794 3.6 - 8.4 V 16400 0.5 - 3.3 A 72% 37.8 x 27.7 13.8 x 2.3 73 g
ook het rendement van deze motor zit iets beter namelijk op 82%
wat het gebruiken van een reductie betreft
als de propeller diameter niet groter is dan de doorsnede van de motor kan je een direct drive maken
wat veel eenvoudiger is wat inbouwen betreft
is de propeller groter zal je voor een vertraging moeten kiezen
tandwielen zijn makkelijk maar maken lawaai of je moet de speciale tandwielen gebruiken met schuine tanden (niet makkelijk te vinden)
een opstelling met tandriemen geeft een soepele loop en geen lawaai
hier zie je de assen voor de braakman en de asch
deze hebben we voorzien van een eindlager om de grote krachten die op deze assen komen op te vangen
hier de inbouw van de motor en de as
het eind lager zit er nog niet op daar eerst dit alles moest uitharden
dit principe kan je ook horizontaal toe passen als zoals de bismarck er voldoende ruimte is langs de beide assen in de breedte
dit is echt een grote propeller die hier aangedreven wordt
deze prop is te groot voor in de straalbuis en is op de draaibank getopt geworden
zodat ze mooi past in de buis en minimale speling heeft
deze foto geeft een idee van de grote van deze boot
het afgewerkte gewicht is 65 kilo droog gewogen
de bouwplank waar hij opstaat is een deur om een idee te geven van de groote
de 4 schroeven langs de motor zijn om de motor juist uit te leinen en de juiste spanning op de riem te verkrijgen
teveel spanning kost energie en dat gaat gepaard met een kortere vaartijd
wat het varen op halve snelheid aan gaat
als je steeds halve kracht moet varen omdat je boot anders te snel gaat heb je of te snelle motoren of te grote propellers
in beide gevallen de verkeerde keuze
de oplossing voor het eerste is langzamere motoren kopen of er een vertraging tussen zetten
voor de propellers is het niet zo makkelijk omdat je niet altijd de juiste proppellers met de goede spoed kan bekomen
kleinere propellers resulteerd in niet meer juist op schaal en dat ziet niet zo mooi uit
hoop jullie hier mee wat meer info te hebben kunnen geven
hier de braakman in zijn ellement
mooie snelheid want dat zie je aan het zog dat de boot langs de romp trekt
en een mooie snor voor aan de boeg
zo met je model aan de kant van de vijver met een mooi zonnetje en vooral veel vrienden die met je mee varen wat kan het leven dan toch schoon zijn
groetjes raf