Bouwverslag 1:200 Bismarck

@ allemaal,

Net thuis van een ritje dacht ik laat ik weer eens naar het forum kijken en ziedaar het weer eens zover. Mensen laten we het hier gezellig houden er is al rottigheid genoeg.
Allen een fijn weekend.
 
hallo

frederik laat maar zitten wij begrijpen er toch niets van
dat er regelaars gemaakt worden diemaar max 10, sec achter uit draaien en dan stoppen
en er regelaars zijn die 60 ampere vooruit en 40 ampere achter uit kunnen leveren
dat heeft allemaal geen belang

die mensen die weten niet waar ze mee bezig zijn en kennen er helemaal niets van

groetjes raf

jij bent echt een beetje de weg kwijt een regelaar heeft niets met de motor te doen je kan diverse regelaars aan sluiten op de motor
Nog steeds is het zo dat het RPM van de motor maal de uit te oefenen kracht kracht om dat rpm te bereiken het stroom verbruik is.werp eens een blik in een lexicon onder de wet van ohm.(pi is I maal R ) en elke gelijk stroom motor draai net zo hard links als rechts om dit telt niet voor een draai stroom motor.Ben 40 jaar beroeps marine officier geweest als werktuig bouw kundige en jij gaat mijn nu vertellen dat ik dat niet weet.
 
Niet om zo'n lullige reactie weggaan, Peter. Zou jammer zijn!
Wees niet bang Otto, ik bedoelde meer even weg van het toetsenbord dan van het forum. Tact is nooit mijn sterke punt geweest en als ik meteen had gereageerd was ik wel erg bot en sarcastisch geworden en dat is het allemaal niet waard... Ik bouw die Bismarck omdat ik dat leuk vindt en niet omdat het moet.

En Negni, ik heb inmiddels het hele draadje eens van voor tot achter doorgenomen en ik zie wat je bedoelt. we gaan gewoon weer gezellig doen. Hoewel ik achter loop met de bouw, zal ik binnen kort wat fotos van mijn projectje plaatsen.
 
jij bent echt een beetje de weg kwijt een regelaar heeft niets met de motor te doen je kan diverse regelaars aan sluiten op de motor
Nog steeds is het zo dat het RPM van de motor maal de uit te oefenen kracht kracht om dat rpm te bereiken het stroom verbruik is.werp eens een blik in een lexicon onder de wet van ohm.(pi is I maal R ) en elke gelijk stroom motor draai net zo hard links als rechts om dit telt niet voor een draai stroom motor.Ben 40 jaar beroeps marine officier geweest als werktuig bouw kundige en jij gaat mijn nu vertellen dat ik dat niet weet.

Moet die wet van ohm nog maar eens bekijken geloof ik. De laatste keer dat ik keek was het P = U * I, en omdat U = I * R is het dan P = I^2 * R!

En onafhankelijk van raf kan ik je vertellen dat er wel verschil zit tussen voor en achteruit draaien van in serie geproduceerde motoren; zoals raf al aangaf heeft dat voor een belangrijk deel te maken met de positie van de koolborstels want daardoor verandert het punt waarop het magnetisch veld van de volgende wikkeling begint, en daardoor het punt waarop de kracht van die wikkeling begint te werken.
Er is daardoor verschil in het aantal toeren, verschil in hoeveel vermogen de motor opneemt, en hoeveel van dat elektrische vermogen wordt omgezet in de draaiende beweging van de motor en hoeveel in warmte.

Das het enige dat ik erover zeg hier.

VrGr,


Theo
 
Laatst bewerkt:
Hallo,een werktuigkundige(met veertig jaar ervaring ) die de wet van ohm niet ken:confused:Blij dat ik die niet aan boord heb:mrgreen:Pi (3.14)had dacht ik te maken met de omtrek van een cirkel en de verhouding tot de middellijn of zoiets?Wat een onzin wordt hier gespuit zeg.Ga weer lekker bouwen!En weer ff normaal met elkaar om.

Prettig weekend aan allen
 
Laatst bewerkt:
hallo gerard


ik denk dat je die 40 jaar dan steeds de verkeerde formulle hebt gebruikt LOL

dus duik zelf nog maar eens in je boekjes

groetjes raf
 
hallo beste modelbouwers,

ik ben nieuw op deze site,ben ook aan het bouwen aan de bismarck,zit nu aan deel 7 nog niet ver dus ,en ben ook maar een beginneling (1ste boot) ik volg deze site al een hele tijd en probeer zoveel mogentlijk te leren, en moet nog veel leren maar ik weet zeker dat jullie mij zullen helpen
grtj franky
 
Oef,

Had niet gedacht dat er zulke heftige reacties van mijn vraag zouden komen. Het verhaal van die koolborsteltjes heb ik ook gehoord, hier is mijn vraag dan ook uit ontstaan :roll:.

Jongens bedankt voor jullie reactie en meningen, en nu weer snel aan het bouwen allemaal :D.

Ik ben nu aan het wachten op de volgende onderdelen en ga mijn tijd nu aan de motoren besteden, zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen:yes:.

Lagopus
 
Inderdaad E.J. geeft te denken over het peil bij de marine.
een gezegde in ons bedrijf, als niet kan varen kan je nog altijd bij de marine.
Loek
 
Nu is pi helemaal nog niet zo'n raar getal hoor in de formule van Ohm alleen wordt het hier niet correct gebruikt.

De eigenlijke wet van Ohm is U = I x Z en jawel je leert bij natuurkunde wel dat de wet van Ohm U = I x R maar dat geldt alleen als je over een zuivere ohmse weerstand hebt en laten we die nu niet niet hebben ;)

Waardoor de Wet wordt U = I x Z waarin de Z uiteenvalt in
Z = √ R² x Xl² waarin XL de inductantie is en deze wordt bepaalt door :

Xl= ( 2 x pi x f x L ) dusss zit er wel degelijk een pi in de formule van Ohm :D en f is de freguentie en L is de zelfinductiecoefficient. Dus een werktuigbouwkundige die het wordt pi gebruikt in de wet van ohm is zo gek nog niet ;) maar wel in de goede context :D

Gr Martin :D



 
hallo

PI of niet er zijn motoren die speciaal gemaakt zijn om links om te lopen

maar als je gelezen hebt wat ik schreef dan maakt een links lopende motor voor de bismarck geen verschil

als de motoren perfect zijn uitgeleind op de assen en de propellers identiek aan elkaar zijn dan kan het zijn dat de rechts draaiende motor meer toeren maakt dan de links draaiende
maar de externe invloeden van de romp ,water en lucht weerstand gaan toch zorgen dat je moet tegen sturen
de verkeerd om draaiende motor gaat iets warmer worden maar door een aluminium motor spant te gebruiken inplaats van een houten ga je de motoren voldoende koeling kunnen geven om niet boven de max toegelaten temperatuur te komen (65° sommige 75°)
dat hou je dus niet in je blote hand vast
als je motoren koop dan raad ik de 480 motoren aan inplaats van de 400 reeks
de 480 motoren hebben het voordeel als de koolborstels versleten zijn je deze kan vervangen wat bij de 400 reeks niet kan
het volgende voordeel is dat ze een beetje meer kracht hebben
Speed 480 6304 7.2 - 9.6 V 17000 1.1 - 5 A 82% 47.3 x 29.3 14 x 3.17 105 g
Speed 400 1794 3.6 - 8.4 V 16400 0.5 - 3.3 A 72% 37.8 x 27.7 13.8 x 2.3 73 g
ook het rendement van deze motor zit iets beter namelijk op 82%

wat het gebruiken van een reductie betreft
als de propeller diameter niet groter is dan de doorsnede van de motor kan je een direct drive maken
wat veel eenvoudiger is wat inbouwen betreft
is de propeller groter zal je voor een vertraging moeten kiezen
tandwielen zijn makkelijk maar maken lawaai of je moet de speciale tandwielen gebruiken met schuine tanden (niet makkelijk te vinden)
een opstelling met tandriemen geeft een soepele loop en geen lawaai
DSCF0245Small.jpg

hier zie je de assen voor de braakman en de asch
deze hebben we voorzien van een eindlager om de grote krachten die op deze assen komen op te vangen
DSCF0238Small-1.jpg

hier de inbouw van de motor en de as
het eind lager zit er nog niet op daar eerst dit alles moest uitharden
dit principe kan je ook horizontaal toe passen als zoals de bismarck er voldoende ruimte is langs de beide assen in de breedte
DSCF0223Small-1.jpg

dit is echt een grote propeller die hier aangedreven wordt
deze prop is te groot voor in de straalbuis en is op de draaibank getopt geworden
zodat ze mooi past in de buis en minimale speling heeft
PICT0104Small-1.jpg

deze foto geeft een idee van de grote van deze boot
het afgewerkte gewicht is 65 kilo droog gewogen
de bouwplank waar hij opstaat is een deur om een idee te geven van de groote
de 4 schroeven langs de motor zijn om de motor juist uit te leinen en de juiste spanning op de riem te verkrijgen
teveel spanning kost energie en dat gaat gepaard met een kortere vaartijd

wat het varen op halve snelheid aan gaat
als je steeds halve kracht moet varen omdat je boot anders te snel gaat heb je of te snelle motoren of te grote propellers
in beide gevallen de verkeerde keuze
de oplossing voor het eerste is langzamere motoren kopen of er een vertraging tussen zetten
voor de propellers is het niet zo makkelijk omdat je niet altijd de juiste proppellers met de goede spoed kan bekomen
kleinere propellers resulteerd in niet meer juist op schaal en dat ziet niet zo mooi uit

hoop jullie hier mee wat meer info te hebben kunnen geven
hier de braakman in zijn ellement
mooie snelheid want dat zie je aan het zog dat de boot langs de romp trekt
en een mooie snor voor aan de boeg
zo met je model aan de kant van de vijver met een mooi zonnetje en vooral veel vrienden die met je mee varen wat kan het leven dan toch schoon zijn

groetjes raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi RAf,
Mooie boot ,,de Battelsluis" en erg handig een ervaren bouwer die zoveel nuttige informatie uitwisselt. Ik ben er erg blij mee en hiervoor dan ook hartelijk dank!

Kois,
 
hallo kois

dit is de braakman van mijn pa ik heb de asche opdezelfde romp
de opname was dit jaar in battle sluis daarom deze naam van het filmpje

ik zal eens zien of ik ergens een filmpje heb van mijn oude bismarck
het is wel niet dezelfde boot van hacette maar wel met dezlfde afmetingen
en dus ook haast hetzelfde vaarbeeld
alleen ik heb maar 1 roer (zie de foto's op vorige postings)
dus het manouvreren zal wel een ietsje anders zijn dan die van jullie

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
update christine's bismarck

zie hier wat ik er tot nu toe al af heb


full



dit is het hek het laaste dat er bij werd gezet
full


en dit is de boeg als je goed kijk zie je dat er een latje van 1mm is bij gelijmd daar de delen van de boeg 1mm tekort waren

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
pulp

ik zat net het topic,aanrader bismarck te lezen , en mijn vraag is dan ook , als je bij de boot van hachette, na een paar keer varen, een naald in steekt ,dat er pulp in zit ,omdat het hout is gaan rotten , kan plamuur dat verhelpen of niet
 
Je moet dan echt fouten gemaakt hebben bij het sealen van je houtwerk, als het hout gaat rotten.
Plamuur zal je hier weinig helpen, (normaal gesproken gebruik je plamuur om oneffenheden weg te werken, en niet om een romp te sealen)

Het is verstandig om de romp zowel van binnen als van buiten goed te sealen (bv met meerdere lagen G4 ), en daarna pas af te lakken
Daarnaast zou je de romp nog kunnen voorzien van glasvezel/epoxy laag aan de buitenkant (geeft extra stevigheid)
 
Laatst bewerkt:
hallo

hoe dikwijls je het ook blijft herhalen het haalt geen moer uit

plamuur is niet water dicht en zeker polyester plamuur niet
de enige plamuur die water dicht is dat is epoxy plamuur voor yachten

en zoals reeds geschreven plamuur is om oneffenheden weg te werken en niet om je model water dicht te maken

groetjes raf
 
Beplanking

Als de eerste beplanking klaar is
moogt ge dan met epoxy plamuur
op de eerste beplanking aanbrengen en afschuren?
of gaat de tweede laag van beplanking er niet meer bij geraken?
 
hallo

de eerste laag gewoon glad schuren en indien er te grote gaten zitten deze dicht plamuren of er alsnog een plankje in zetten
je kan op deze laag nog niets zetten daar dan het gevaar bestaat dat de lijm van de tweede laag niet meer gaat hechten en de tweede beplanking terug gaat los komen

groetjes raf
 
Back
Top