Bouwverslag 1:200 Bismarck

Je basis:
GRAUPNER Speed 400 FG 2.33:1 6V - € 28,50 p.s. (onvertraagt is goedkoper ±15 euro p.s.)
vaartregelaar: T2M Aquaspeed 50 regelaar € 55,00 p.s./kan ook eens bij Conrad kijken vanaf ±25 euro (Rookie).
4 kanaals zender (incl ontvanger en servo) - 50 tot 200 euro
6V NiMh accu - 25 euro
3 assen - ± 30 euro

Dit zijn ongeveer prijzen van een winkel bij mij in de buurt. En niet voor het goedkoopste gegaan. Ik denk als je rondshopped dat je rond de 125 tot 150 compleet kan zijn. Maar dan heb je wel een 4kanaals versie. Kijk ook een bij bijvoorbeeld Quartel of Conrad. Het setje van Hachette is niet echt top-kwaliteit naar horen zeggen, ik heb het niet life in handen gehad, dus dit moet ik maar aannemen. Zelf hou ik meer vast aan vaste merken welke goede spullen en zich bewezen hebben in de praktijk. En dan nog een detail, als je niets hebt moet er ook nog een lader bij voor de accu en de zender op te laden.

D.

hallo

de bismarck is groot genoeg om een dikke lood accu mee te nemen
waarom op nMh of lipo gaan als je toch gewicht nodig hebt???
en door de kleine schroeven licht het verbruik niet al te hoog
met 10 amp op 6 volt vaar je uren
groetjes raf

Ik heb in Duitsland en Engeland gezien dat de boot vrij zwaar wordt door al het messing bovendeks en je eigenlijk niet heel veel meer gewicht mee kan nemen. Een 10Ah 6V weegt toch al gauw 1,7kg. Daarbij vind ik het formaat van de NiMh's wel fijn. Lekker compact en ook snel te laden. De boot is al niet al te groot en met extra functies wordt de ruimte vrrij snel gevuld, vandaar mijn aanbeveling om te kijken naar de NiMh. Een loodaccu kan inderdaad wel. En daarmee komen we gelijk bij een opmerking van mij wat ik eerder schreef. Er bestaan heel veel setup's en manieren en merken. Een ieder heeft zijn voorkeur. Kijk daarom naar wat voor jezelf het beste werkt en bij je past.

D.

Nou dan zal ik denk ik maar voorzichtig de betreffende plankjes zachtjes naar buitendrukken en ze dan beter vlak schuren.

Het rare is toen de eerste laag nog niet geschuurd was was dit nog niet. Heb tijdens het plakken geen wortels gezien en m'n boor ligt droog dus groeien kunnen de plankjes niet maarja...

Zit de laatste tijd ook te twijfelen om tijdens het bouwen van de Bismarck tussendoor een ander, misschien plastic, bootje te gaan bouwen als tijd opvulling. Is dit slim? Buiten het totaal geen ervaring hebben met het bouwen van houten boten is het bouwen van plastic bootjes al helemaal in het zelfde vergevorde stadium ghehe

Grts,

Willem

@Willem,

Een tweede boot naast de Bismarck is opzich goed te doen. Zelf bouw ik naast de Bismarck ook nog de S-100 Schnellboot van Italeri (plastic). Deze heb ik momenteel "in hold" staan daar met ik met dit weer ook nog in mijn tuin wil genieten. Maar zodra het weer het toestaat staat de S-100 weer direct op de werkbank.

Lagopus

Je basis:
GRAUPNER Speed 400 FG 2.33:1 6V - € 28,50 p.s. (onvertraagt is goedkoper ±15 euro p.s.)
vaartregelaar: T2M Aquaspeed 50 regelaar € 55,00 p.s./kan ook eens bij Conrad kijken vanaf ±25 euro (Rookie).
4 kanaals zender (incl ontvanger en servo) - 50 tot 200 euro
6V NiMh accu - 25 euro
3 assen - ± 30 euro

Dit zijn ongeveer prijzen van een winkel bij mij in de buurt. En niet voor het goedkoopste gegaan. Ik denk als je rondshopped dat je rond de 125 tot 150 compleet kan zijn. Maar dan heb je wel een 4kanaals versie. Kijk ook een bij bijvoorbeeld Quartel of Conrad. Het setje van Hachette is niet echt top-kwaliteit naar horen zeggen, ik heb het niet life in handen gehad, dus dit moet ik maar aannemen. Zelf hou ik meer vast aan vaste merken welke goede spullen en zich bewezen hebben in de praktijk. En dan nog een detail, als je niets hebt moet er ook nog een lader bij voor de accu en de zender op te laden.

D.
Bedankt voor je advies Danny.
Ik denk dat ik de Hachett beschrijving maar eens mee neem naar een paar zaakjes in Rotterdam, eens kijken wat die er mee kunnen.
Dat laat ik dan nog wel weten.

zomerreces

Hmm dat is dus mijn "voordeel" heb een zonneallergie dus kan niet in de zon zitten. Ben al heel blij dat het stukken minder is geworden en dat ik me redelijk richting centrum hier kan begeven als ie schijnt. Herfst en lente valt mee maar midden zomer als het boven de 25 graden is...No go voor mij.

beetje laat ik weet het...

hallo willem

het naar binnen drukken van de plankjes ???????????????
da kan nie dan je die naar binnen kan drukken als je ze goed gelijmt had
dus je hebt ze niet goed gelijmt
heb je de plankjes ook op de lange kant aan elkaar gelijmt ????want dit is de goeie manier elke andere is fout
indien je dit niet gedaan hebt is G4 je enige redder in nood
G4 aan de binnen kant voldoende lagen aan brengen kleeft de los zitten de planken aan elkaar
anders ziet het er voor je boot niet goed uit als je dit niet gaat doen
planken horen vast te zitten

groetjes raf

Erhm...gezien dit mijn eerste modelboot is, en zeker een met spantenbouw wist ik dus niet, stond ook niet vermeld, dat de plankjes tegen elkaar aan ook nog verlijmt moesten worden.

Ik ben al met de tweede laag begonnen en het zijn maar 1 of 2 plankjes die dit doen dus ben zelf niet te bang voor grote missers.

Grts,

Willem

Als het goed is, zijn de voorkant en de achterkant van het dek iets hoger dan het midden van het schip.

Hoe hebben jullie dit dan gedaan met het dek, dat loopt immers vlak?

Ik ben nu de dekbalken lichtelijk aan het doorbuigen om aansluiting te krijgen met de spanten. Is dit de juiste manier of loop ik straks tegen andere problemen aan?

gebogen dek

Vanaf het begin moet je de onderkant van het schip vastmaken aan een helling, een rechte plank van tenminste 1, 25 meter zodat het schip mooi recht blijft aan de onderkant(dat is nodig) je laat het ook vastzitten totdat je haverwege bent met de beplanking van de romp.Maar het is belangrijk dat je een rechte lijn trekt op de helling waarop je alle onderdelen mooi op gaat monteren zodat het schip ook mooi recht blijft, de bovenkant wordt dan vanzelf gebogen, als je een beetje duits kunt lezen kun je heel goed terecht op volgende site, hier kun je heel veel informatie weghalen waarbij je echt een goede leidraad zult vinden voor het bouwen van een schip met een goed resultaat, zodat je ook tevreden kunt zijn met hetgeen wat je doet ( want het schip is best duur en we willen toch een mooi resultaat krijgen).

Groetjes WlielB

bismarck.oehm.net

Misschien een ideetje voor over 2 jaar

full

full

Gewoon knopjes van kastdeurtjes uit de bouwmarkt. Zijn er van in plastic, hout tot massief messing en kunnen met schroefjes of voor de varenden onder ons met magneetjes vastgezet worden. Bij onze grote Bismarck zouden het er 4 kunnen zijn. Twee in het midden onder bak- en stuurboord en twee richting voor- en achtersteven. Mooi plankje eronder en voila.

En Willem, er staat in de bouwbeschrijving wèl dat je de plankjes zowel met elkaar als met de spanten moet verlijmen. Van binnenuit kun je nog een hoop doen met houtlijm en gaasverband en of met G4.

Enne, volgens mij bouwen wij een Bismarck met de koelopeningen van de Tirpitz. Die had er meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oops

He LeoS,

Heb het nagechecked en je hebt inderdaad gelijk...Het stond er, mijn fout.

Heb de betreffende plankjes van binnenuit ingesmeerd met lijm en voorzichtig naar binnengedrukt totdat de lijm droog was. Daarna toch maar de verbandtrommel open getrokken en smeren maar.

Hopen dat ze morgen nogsteeds goed zitten.

Heb trouwens om de tijd tussendoor te doden een kleinere schaal Bismarck gekocht. De 1:350

Nu begon ik me eigenlijk af te vragen. Op veel site lees ik dat de meeste de kleuren aanbrengen met airbrush. Is dit beter?

Grts,

Willem

1:350

He LeoS,

Heb het nagechecked en je hebt inderdaad gelijk...Het stond er, mijn fout.
Heb de betreffende plankjes van binnenuit ingesmeerd met lijm en voorzichtig naar binnengedrukt totdat de lijm droog was. Daarna toch maar de verbandtrommel open getrokken en smeren maar.
Hopen dat ze morgen nogsteeds goed zitten.
Heb trouwens om de tijd tussendoor te doden een kleinere schaal Bismarck gekocht. De 1:350
Nu begon ik me eigenlijk af te vragen. Op veel site lees ik dat de meeste de kleuren aanbrengen met airbrush. Is dit beter?

Grts,
Willem

Willem welke heb je 1:350? Tamiya of Revell? Ik heb de Revell en daarbij een PE update van Eduard en nog wat metalen loopjes. Hoop gepiel dat wel, want wat zijn die messing dingen klein, je bent ze zo kwijt. Op de foto's hieronder (die met die plankjes eronder) zie je de romp van mijn Revell Bismarck. Samen met die van de Hood (Trumpeter ook 1:350).

Verf aanbrengen doe je vanzelfsprekend bijna altijd met een airbrush. Zeker op de messingonderdeeltjes is een verflaag aangebracht met een penseel veel te dik. Je smeert zo de fijne details vol verf. Er zijn wel trukjes met de enamel verfjes van Revell en Humbrol (klodder ongeroerde matte verf met een kaasprikker op een absorberend plankje leggen, wachten tot de olie in het plankje trekt en dan verdunnen met peut, totdat het melkdun is) die airbrushachtige dunne laagjes maken, maar dat is niet zo geschikt voor grote oppervlakken. Je 1:350 is een mooi oefenobject voor je 1:200 Bismarck, om het airbrushen en (ook heel belangrijk) het maskeren en afplakken onder de knie te krijgen.

Bovendien heb je met een airbrush de beschikking over de Vallejo Air verf en die hebben alle WWII kleuren. Je hebt dan altijd de juiste kleur en hoeft niet te mengen. Wel afsluiten met een goeie vernis (mat), ook als je niet gaat varen.

Laatst bewerkt:
Hallo medebouwers,

Ondanks diverse verontruste reacties van julie gaat hachette/Betapress gewoon door met het versturen van onderdelen.
Krijg zojuist de delen 42 t/m 45 binnen. De eerste plastic onderdelen en de boeg.

Gaan gewoon door door tot de tewaterlating (symbolies dan want ik bouw een statisch model) over 100 nog te komen afleveringen.

Groeten en bouw ze,

Theo

Op tijd

Dan zijn ze nu weer op tijd. Ze hebben het verloren weekje ingehaald, perfect. Ik hoop dat ik ze ook op de deurmat vind, vanavond.

En Theo, we houden toch wel een doopfeest met z'n allen, vaarders en statische bouwers? Pakweg over 2 jaar ergens op een terras, bij een mooie vaarvijver.

Laatst bewerkt:
hallo

en mag mijn oudje daaraan ook mee doen ????
het is perslotvan rekening ook een bismarck
al zal ik alle moeite doen om haar toch meer weer in de mooie tijd van weleer te bekomen

groetjes raf

Leo,

Lijkt me echt helemaal te gek, om alle Bismarck(s)en te zien. En helemaal om er dan onder het genot van een drankje (of twee) ook een paar te zien varen met alle mogelijke extra's die jullie er op hebben weten te krijgen. Draaiende en vurende torens, lichten, rook/geluidseffecten etc. etc.

En RAF, ook jij bent natuurlijk van harte uitgenodigd met jouw "oude" Bismarck.

Theo
Over de locatie worden we het wel eens tussen nu en 2 jaar, dacht ik zo.

Dan zijn ze nu weer op tijd. Ze hebben het verloren weekje ingehaald, perfect. Ik hoop dat ik ze ook op de deurmat vind, vanavond.

En Theo, we houden toch wel een doopfeest met z'n allen, vaarders en statische bouwers? Pakweg over 2 jaar ergens op een terras, bij een mooie vaarvijver.
lijkt mij leuk :D

Doe maar rustig aan

hallo

en mag mijn oudje daaraan ook mee doen ????
het is perslotvan rekening ook een bismarck
al zal ik alle moeite doen om haar toch meer weer in de mooie tijd van weleer te bekomen

groetjes raf

Raf,

Alle Bismarcken zijn welkom enne je hoeft geen haast te maken hoor je hebt nog twee jaar de tijd :-D

Reken mij ook maar van de partij;)

en inderdaad, de nieuwe delen zijn vandaag binnen gekomen.

even een tip voor de kleine onderdelen bij deel 42 die onder een hoek geschuurd moeten worden:

plak op de rand van je werktafel een strook dubbelzijdig plakband, zet op de lijmkant van alle onderdelen waar ze moeten komen en wat de bovenkant is, en druk ze met die beschreven kant op het dubbelzijdig plakband, met de kant die scherp moet worden precies op de rand van je werktafel.

als je dan een stuk grof schuurpapier op een verfroerstokje van de gamma plakt, kun je mooi met dat stokje de onderdelen schuin schuren.

hallo leo

het is niet alleen de bismarck waar ik aan het werken ben hoor
er staat er hier weer eentje voor 1/3 klaar op de helling
dat is er weer eentje voor aan de verkeerde kant van het water

groetjes raf

Back