Oceanic van Bugsier 1:50

dsc01087j.jpg

dsc01088k.jpg

dsc01091.jpg

dsc01089c.jpg

De echte
OCEANIC_2.jpg


Mijn volgend project is de Oceanic van Bugsier (1:50 net als de Holland IV) , gebouwd in 1969 dus 17 jaar na de Holland. Samen met de Artic (nu rondvarend als jacht) het antwoord op Smit Int. Een ding deden de Duitsers slimmer, ze bouwden nl. twee schroevers (ZZee 4 en WZee waren enkel schroevers) en dat vond de verzekering veel leuker. Topsnelheid was ongeveer 21 knts dus als een raket. Oceanic is nog steeds in de vaart, maar niet lang meer, ze ligt als een soort "Waker" in de Duitse bocht bij Helgoland standby. Ze wordt waarschijnlijk vervangen door de nieuwe "Magnus" van Harms.

Ze zal gebouwd worden volgens de mailline norm dus verwacht geen hoge bouwsnelheid....zeg maar lekker lang genieten. Er gaan twee Robbe 1000 motoren in en ze heeft twee afgetopte 100mm (to 85 mm) schroeven van Raboesh en een Marx boegschroef.
Let's have fun!
grt
Hawser
 
Inbouw boegschroef

Ik heb gekozen voor een Marx boegschroef, ik vind een enkele schroef natuurgetrouwer dan met twee schroeven. De inbouw ruimte was echter erg krap door de "inkempingen" (scoops) in de romp om de boegschroef effectiever te maken bij voorwaartse snelheid. Verder had ik nog een ander probleem. Het gat in de romp was 32 mm terwijl de buiten diameter van de Marx buis 36 mm was, uitboren gat in de romp was geen optie ivm met de inkempingen. Na een bezoek aan de bouwmarkt leverde de gekochte plastic hulp/verloopstukken geen oplossing.
De oplossing lag in de overlengte van de Marx straal buis

dsc01147.jpg


Ik heb van de overlengte een stuk van de buis afgedraaid van 36 mm naar 35 mm en een laatste stuk 36 mm laten staan. Vervolgens heb ik de ring doorgezaagd en een stuk er tussen uit gehaald en binnen de oorspronkelijke buis geschoven

dsc01145p.jpg


Hier zien jullie de tweede ring naast de al samengestelde hoofbuis en ring liggen, het zelfde principe dus als de eerste ring. Het boegschroef gat zit excentrisch om de boegschroef zoveel mogelijk in het midden te krijgen

dsc01151b.jpg

Zie alle delen in elkaar geschoven

dsc01152q.jpg

Allebei de ringen ingeschoven en het geheel vervolgens in de romp laten zakken en beide ringen weer naar buitengedrukt om aansluiting te maken op de romp

dsc01158zrg.jpg

Dit is vervolgens het resultaat aan de buitenzijde (nog niets gelijmd)

dsc01163p.jpg


Dit was weer het resultaat van een weekend werk, wordt vervolgd.
 
Adriaan,

slimme oplossing met een nuttig hergebruik van je afgezaagde stukjes buis, denk even aan het ruw maken en goed ontvetten bij het lijmen, man ik mag wel gaan starten met de Retriever, tis zo zomer 2010.....

Keep up the good work !!

Tom
 
Ziet er goed uit! Slim gebruik van materiaal en kennis. Daar gaat het hart van de echte modelbouwer sneller van kloppen.

Ik blijf je draadje volgen!
 
Ziet er goed uit! Slim gebruik van materiaal en kennis. Daar gaat het hart van de echte modelbouwer sneller van kloppen.

Ik blijf je draadje volgen!

Alleen heb je nu aan de binnenkant een opstaande rand Die het schroefwater niet bevorderd
De rand is wel erg stijl zeg maar
mvg
Frederik:D :D
 
randen

Meneer van Gent heeft gelijk, ik wil dan ook de overgang aan de binnenzijde nog met een beetje staalplamuur en schuren wat gladder maken. Ik maak me voor de rest niet zo druk over het rendement, de schroef zit vrij diep en zal geen lucht zuigen (en dat is vaak wel anders).
grt
Hawser
 
Straalbuizen

dsc01337r.jpg

dsc01338qvf.jpg


Zoals bovenstaande foto's laten zien zitten bij de Ocenanic grote straalbuizen onder en verder is ze voorzien van drie roeren! Een behoorlijke uitdaging om dat er een beetje fatsoenlijk onder te krijgen.

dsc01333k.jpg

dsc01334n.jpg

dsc01336s.jpg


Een hele set-up gemaakt om alles goed uit te lijnen maar wat ik ook deed er klopte iets niet, het bleek dat de scheg (zie foto hier onder) 4 mm schuin weg liep. (Zie ook de hartlijn op het hout tov de scheg op foto onder) Uiteindelijk besloten. ivm zicht, de straalbuizen zo te plaatsen dat ze dezelfde afstand hebben tot de scheg maar dat betekend dat ze eigenlijk verkeerd zitten. Dit lijkt erger dan het is, tenslotte is het model 1.80 lang.
Het wordt wel een probleem met het hoofdroer, dit moet wel verticaal lopen...we zien het wel maar ik kon moeilijk de romp gaan verzieken.

dsc01335lqi.jpg


Straalbuizen gefixeerd aan de bovenzijde (zie ook versterking bovenstaande foto) en onderzijde met 3 mm hardstalen staafjes. Als je met 40 kg omhoog loopt wil je wel dat de straal buizen er onder blijven zitten! De rest van de straalbuizen set-up moet er nu nog om heen worden gebouwd. Ik weet nog niet precies hoe ik dat ga doen...wordt vervolgd.







Met vriendelijke groet


Hawser
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt nog een leuke om die drie roeren netjes aan te sturen.
Zo te zien zitten de roerkoningen niet op één lijn toch?
 
Hawser, ik zie dat de binnezijde van de scheg hol is.
Deze opvullen met polyester of een of andere hars.
Daarnaaan de buitenzijde van de scheg aan BakBoord ook polyester opbrengen en aan StuurBoord affrezen of schuren met de dremel of vijl, tot je scheg recht is!

Zo zou ik het oplossen !

groeten, Brandaris

PS. Adam was mij net voor, of ik type langzamer
 
Laatst bewerkt:
Roeren

Hoi Adam,
Ze zitten inderdaad niet op een lijn dus dat wordt ook nog een puzzel.
Ik ga haar wel uitrusten met twee vaartregelaars om met haar max. te kunnen manuoevreren.
grt
Hawser
 
Scheg

Hoi Brandaris,
Ik heb, wat jij voorstelt, ook overwogen maar met zo'n strakke romp verziek je meer dan dat je wil bereiken, alleen het hoofdroer wordt nog een uitdaging,voor de rest ziet niemand er iets van.
grt
Hawser
 
Adriaan,

het echte werk zo he, kost altijd veel tijd om te meten deze klussen, maar het ziet er netjes uit, is het een idee om de roeren met twee servo's aan te sturen, de buitenste samen en het hoofdroer een eigen servo...

Tom
 
Straalbuis details

dsc01352i.jpg

Aangezien de straalbuizen al vast zitten moest ik methode vinden om de grote straalbuis scheggen te bouwen die ook netjes pasten. Uiteindelijk malletjes gemaakt van balsahout
dsc01354z.jpg

En dan maar schuren en passen..en passen
dsc01355u.jpg

En toen begonnen om het om te zetten in plexiglas
dsc01357f.jpg

Na het compleet gebouwd te hebben zal ik het daarna weer in de lengte richting doorzagen en ruimte maken voor de stangen
dsc01350.jpg

De bakboord straalbuis scheg is klaar..nu stuurboord nog
dsc01417t.jpg

Beide scheggen zijn gemonteerd en de hakken zijn inmiddels ook gemaakt...van plexiglas
dsc01418h.jpg

Ik vind het fijn spul om mee te werken en sterk!

Toen waren we weer 10 dagen verder

grt
Hawser
 
Laatst bewerkt:
Back
Top