Oceanic van Bugsier 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hawser, 25 jun 2009.

  1. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Beste Piet,

    Steinhagen Modelltechnik heeft ook de beschikking over 2 CD's met vele foto's aan boord genomen. Wellicht ook een optie om te bestellen.

    MvG

    René
     
  2. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    Beste René
    Heb je toevallig ook het adres of is dat nog te vinden op het internet?
    Piet
     
  3. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    hieronder de foto's zo als ik hem gekocht heb. over een jaartje hoop ik hem klaar te hebben heb nog zat werk staan die op geknapt moeten worden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Piet,
    Let wel, de andere bekende Oceanic, de kleinere, was die van Hegi-(Revell), later Wedico. Is een ander model dan de grote schitterende bak van Steinhagen, en is de romp van destijds, naar 'eigen inzichten' van foto's, door Hegi ontwikkeld. Een ruime interpretatie op goed timmermansoog, edoch een mooi model, van een destijds zeer geliefde bouwkit.

    Het echte werf-lijnenplan van het onderwaterschip werd destijds strik geheimgehouden om de eigen industrie niet te schaden. Dat gebeurde destijds regelmatig, denk hierbij aan de geavanceerde DGzRS reddingskruisers. De romp was immers zeer geavanceerd voor z'n tijd. Liep 20,5 knoop max, en dat is vlot voor een sleper. Het model van Steinhagen zal exact zijn, de plannen zijn later wel vrijgegeven.

    Het model op de plaatjes is die van Hegi, heeft een ABS romp.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
  5. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    Hallo Bas
    oké ik heb ook een ABS romp zal eens kijken of ik op internet wat van deze Firma kan vinden. Het is jammer dat er weinig leden reageren op de Oceanic geloof dat er weinig zijn in Nederland.
    Bedankt voor de Info
    Piet
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Piet,

    Dat zou nog best wel eens kunnen meevallen. Best wat van verkocht.
    Je zal vooral veel over de Oceanic in Duitsland aantreffen.
    Ik zie ze toch met regelmaat voorbijkomen op Duitse verkoopsites. Maar vaak ook in deplorabele staat, soms een hele mooie, meestal wrakken met een hoop poeha en tam-tam. Heeft het model een dikke 40 jaar achter de kiezen. Ook niet mis! Een restauratie is bakken met werk. Vaak moet er veel modelbouwonkunde worden recht gezet, en heb je eerst een grote sloop voor de kiezen waar je je doorheen moet bijten.

    Model vooral in de jaren 70 en 80 populair. Daar het destijds een schitterende kit was, van een eveneens schitterend schip.

    Werd het toen aangedreven op 2x Monoperm Super met 3:1 reductiekasten. 6V motoren, op 10 tot 12V gezet (en een goede zekering) en 4 cm props. En dan had je een prachtig rendement uit die toendertijd beste motoren op de markt en naar huidige begrippen mager presterende NiCad of loodaccu's.

    Nu zou je kunnen mikken op modernere aandrijvingen. Brushless. Om de zaak stiller aan te drijven dan met de 'schurende' Marx reductiekastjes :) Hoewel ik dat gezien het tijdsbeeld nog steeds prachtig vind.

    Soms tref je nog wel eens een tekening in de modelbouwhoek van eBay Duitsland. Is een kwestie van regelmatig kijken. Hopelijk wat vlotter als er hier wat op popt. Soms komt er wel eens een complete bouwdoos voorbij. Maar prijzen kunnen doorslaan in de biedingen. Geliefd en gezocht als het is als 'Schnellbaukasten' bij verzamelaars.

    http://www.ebay.de/itm/Revell-Modell-Bauplan-B-3509-Hochseeschlepper-Oceanic-/201117206267?pt=Standmodelle_Bausätze&hash=item2ed38506fb

    Veel te duur voor zo een tekening overigens. Dat noemen we 'doorslaan'!

    Je kan de oproep hier het beste plaatsen...
    http://www.modelbouwforum.nl/forum/tekeningen.37/

    Of ook hier lid van worden en een oproepje plaatsen...
    http://www.rc-modellbau-schiffe.de/wbb2/index.php

    Wellicht vlot het dan een beetje voor je?

    Bijkans zelf een bouw-, restauratieverlagje opzetten opdat je je vragen en ervaringen kan kanaliseren? Altijd fraai om een klassierkertje in oud luister hersteld te zien worden.

    Schip is thans omgebouwd to super-yacht... was het eigenlijk al... Mooi hè!

    [​IMG]

    Dus Piet! Gewoon een eigen draadje opzetten :)
    Krijgt het alle aandacht die het verdiend!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
  7. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Beste Piet
    Als je even onder Google kijkt, zul je het adres vinden. Volgens mij is het de gehele naam met als toevoeging de voor Duitsland.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    Beste Hobbyist
    Bedankt voor alle info heb tekeningen ontvangen via iemand geloof Leen over de Oceanic
    ga de site 's effe allemaal bekijken of ik er achter kan komen of ik nog diverse onderdelen kan bemachtigen in Duitsland
    Piet
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. montagne

    montagne

    Lid geworden:
    15 feb 2007
    Berichten:
    12
    Beste Piet,

    Googelend kwam ik op de site van het modelbouwforum.
    Al heel lang lid maar omdat de bouw op een heel laag pitje staat (zeg maar uit) kom ik er nauwelijks
    Zag je model van de Oceanic. Heb er zelf ook een. Dezelfde volgens mij. Heb je een varend model?
    Wil hem zelf wel laten varen en heb er ooit ballast in aangebracht. Toen ik hem laatst weer eens vast had vond ik het best zwaar.
    Weet niet of jij ervaring mee hebt.

    Gr Erik Berg

    PS. Verder kijkend via telefoon zie ik dat ik ooit al de vraag gedropt heb. Op basis van mijn schaal zou het model, volgens een reactie, een kleine 4 kilo mogen wegen
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018

Deel Deze Pagina