Oceanic van Bugsier 1:50

Motoren opstelling

oceanic1.jpg

Een hoop kluisgaten en panama kluizen aangebracht, een therapeutisch werkje om ze allemaal gelijk te krijgen. Het plexiglaze dek ligt er ook al (los) in.

oceanic2.jpg

Nogmaals een foto van de straalbuizen

oceanic3.jpg

Motor opstelling in gemonteerde fase, ik wil de assen naar binnen trekken, dat maakt het voor de roeren veel makkelijker en ik heb ruimte genoeg.
Maar dan moeten de motoren wel weggehaald kunnen worden.

oceanic4.jpg

Motor opstelling in gedemonteerde fase, kwestie van alleen 2 * M5 moeren losmaken, koppelingen kun je gewoon los trekken. De assen kunnen er nu evt uit

oceanic5.jpg

De motoren liggen achter gewoon in de gaten (wel een beetje rest materiaal gebruikt) en zit alleen voor losjes vast, Ik wil niet teveel kracht uitoefenen op de motor behuizing.

Ik ben via plan A uiteindelijk op plan C terecht gekomen

Nu weer verder met het dek, ik ga eerst de binnenrand van de verschansing schuren om die vervolgens glad te plamuren voor dat het dek er in gaat. Ook moet ik schroefdraad tappen op de roerassen.

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Ik ga me nog een beetje zorgen maken om jou Adriaantje......
Dit ziet er wel heel goed uit, mooie oplossing zo met die motorsteunen :cool:

Zorgen

Adam,
Men is nooit te oud om te leren van vakmensen (zoals jij) Dat blijft toch ook wel de uitdaging voor dit forum: alles naar een hoger model plan tillen.
grt
Adriaan

Een probleem

Als jullie kijken naar de foto's dan kan ik alleen de roeren monteren door de as er ook in te steken, ik kan dus de roeren niet voor monteren (lijmen) op de assen voor dat ik ze plaats. Nu zijn mijn roeren hol(zie foto's), ik vaar op zoet water dus is oxidatie een probleem?
Ik moet dus eerst de roeren plaatsen, dan de assen plaatsen (die laat ik door alles heen zakken tot in de hak) maar dan moet ik de assen nog aan de roeren vastmaken.
Ik kan een gat maken in het aluminium roerblad en de zaak volgieten maar er gebeurd een ramp als het lekt via de onderkant roer (en in de hak komt) want dan draait er niets meer.
Anyone a billiant idea?
grt
Hawser

Ik neem aan dat de hak al vast aan de boot gemonteerd zit .
Anders kon je werken met een losse hak .
Dat heb ik bij mijn rijnsleper ook .
3 schroeven losdraaien , hak er onder uit en ik kan zo mijn roeren er onder uit laten zakken .
Als de hak vast zit , misschien is het een idee om dan aan de onderkant van het roer wat ducktape te plakken ?

Mvg Hans

Hak

Hans, achteraf gezien had ik die hak nog niet moeten lijmen.
We gaan straks de volgende poging wagen. Boven en onderin het roer een gaatje boren en in de onderste een pijpje lijmen Voor dat ik alles plaats in de hak vet doen en dan de giethars er van onderen via een slangetje inspuiten met een spuit (net 5 spuiten gekocht bij de apotheek voor 1.95 totaal) totdat het bovenste gaatje gaat overlopen. En dan maar wachten en hopen of het vet zijn werk gedaan heeft, zo niet dan moet ik een nieuwe hak maken. Wordt vervolgd.
grt
Adriaan

Hallo,

En een borgpinnetje of is dat te klein en niet uit te voeren. Heb je ook geen kans dat je roer verdraaid.

door roer en as op een 1 of andere manier

Het plan

Ik heb van middag mijn plan uitgevoerd (zoals beschreven) Helaas ging het bij het hoofdroer mis (was de laatste), voor dat ik de helft van de verwachtte hoeveelheid er in had liep het al over via de bovenste onluchtings gat......f"ck wat is dit?
Met de zijroeren ging het zo mooi! Daarna herinnerde ik mij dan er in het hoofdroer een tussenschot zat omdat de plaat aluminium niet groot genoeg was en ik een tussenschot als lijmsupport had ingebouwd, ik heb er geen detail foto van. Toen ik de as trok om nog een gat te boren zat er wel giethars aan dus het liep wel over tussen de twee delen!. Met de spuit de druk verhoogd maar toen zag ik bij de hak (de hele grote dikke ) hars komen. As weer getrokken en alles schoongemaakt, siliconen vet weer in de hak, as er weer in en nu maar wachten. Een ding is zeker: het roer zit niet vol, als het nog maar blijft draaien in de hak, slippen zal het niet want de constructie is is anders (zie eerdere fotos), misschien nog een gaatje boren en dan vol met olie zetten en afsluiten met een drupje lijm. Wat een gekloot vandaag maar zodoende leert men!
grt
Hawser

1001433.jpg

Hier die roer set-up, plexiglaze buizen met de delrin lagers (bedankt Adam) er in en 2 plexiglaze roerhevels, 1 extra "been" voor de servo bediening

1001435g.jpg

Verder detail hoe alles gemonteerd zal gaan worden. Ook in plexiglas hevel M3 getapt, delrin lager is in de buis geklopt.
Het asje van de "klem" kan er niet uitvallen want het is in de onder "tand" niet -door en door- geboord. Zal aan de bovenkant met likje stabilit worden vastgezet

1001436y.jpg

Hoofdroer as die apart bediend gaat worden

1001438y.jpg

De evenaar, met de de as die aan twee kanten M3 gesneden is maar in het plexiglas glad blijft, alles wordt met zelfborgende moeren vast gezet

1001439.jpg

Alles voor gemonteerd om te kijken of alles past en werkt

1001440q.jpg

De buitens roeren en evenaar komen niet in contact met het binnenste hoofdroer. De evenaar draait er overheen

De roeropstelling is nu klaar om definitief gemonteerd te worden, dan kan het dek er op!

Beste wensen en groet
Hawser

Laatst bewerkt:
Update voordek

Weer even een update sinds begin januari . Ik ben bezig met het voordek, ik wil dit helemaal afmaken en dan van voordek naar achterdek werken.
1001734g.jpg

Het plexiglaze dek met een van de twee capstanwinch- en kettingschijven, panama kluis en bolders.

1001732w.jpg

Kettingschijf voor een werkende ankerwinch. Ik ga het zo doen dat de capstan altijd werkt en met een pinnetje (die in een doorgeboord gaatje tot in de ketting schijf zit) de kettingschijf aandrijven. Dus aan de wal de capstan en voor dat ik ga varen steek ik de pin zodat de kettingschijf gaat werken. Ik maak er echter maar 1 van de twee capstan & kettingschijven werkend (BB).
Ik drijf dit straks aan met een robbe zeilwinch via een conrad riemverbinding.

1001730c.jpg

Details zijn moeilijk te zien maar hij ziet er uit zoals een "echte" en tot de laatste schakel houdt hij de ketting vast.

1001728s.jpg

Deze bolders gemaakt van 5 mm staanders met 4 mm dwars stuk, dit alles gefreesd en niet geboord, anders ging het niet.
Dit alles wordt straks aan het dek gelijmd maar wel met een koper staafje om alles extra sterk te maken.
Waarom zit dit scheef? om de dekhoek te compenseren. De hoofdbolders midden op het voordek zijn nog een maatje groter nl: 7 mm en 6 mm

Fundatie capstan en kettingschijf is gemaakt van ABS, secondenlijm lijmt ABS en plexiglas prima met elkaar

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Ik ga het zo doen dat de capstan altijd werkt en met een pinnetje (die in een doorgeboord gaatje tot in de ketting schijf zit) de kettingschijf aandrijven. Dus aan de wal de capstan en voor dat ik ga varen steek ik de pin zodat de kettingschijf gaat werken,.
Loopt je ketting dan niet uit als je het pennetje er uit haalt?

De pin er uit

Hoi Adam,
Ik denk als ik de kettingschijf in een delrin lagertje zet dat het dan wel goed komt omdat er altijd wat wrijving is en het anker plus stukje ketting niet zo veel weegt maar de tijd zal het leren maar ik wil maar eens eenvoudig beginnen.
Als het blijkt dat het niet zo werkt dan maak ik de andere capstan werkend zonder werkende kettingschijf (dus wel voorbereiden onderdeks) maar dat evt. later installeren/investeren.
grt
hawser

Laatst bewerkt:
Mooi werk met dat perspex, jammer dat je dat gaat verven,
je moet er is over na denken om zo een heel schip te bouwen en dan alles blank (transparant) te houden !

groeten, Brandaris

Adam,
Wat ik nog vergeten ben is dat ik nog (volgens tekening) een kettingstopper moet plaatsen tussen de capstan en de ankerkluis dus het probleem van een vallende anker is er niet want ik kan de ketting daar gewoon vast zetten.
Brandaris,
Ik vind het modelbouw leven al ingewikkeld genoeg en er zijn genoeg onvolkomenheden nog te bedekken maar ik ben het met je eens dat, als iets goed lukt in perplex, het jammer is dit te moeten verven.
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Wat ik nog vergeten ben is dat ik nog (volgens tekening) een kettingstopper moet plaatsen tussen de capstan dus het probleem van een vallende anker is er niet van ik kan de ketting daar gewoon vast zetten.
Dan moet dat ook wel een werkend exemplaar worden :cool:

werkende stopper

Adam,
Wat dacht van een vette grote wasknijper of zullen we het maar de mailline norm aanhouden?
Grt
Hawser

Adriaan,

Ik moet je nu toch even vermanend toespreken, wasknijper ... schaam je, we verwachten minimaal een op afstand bestuurbare werkende stopper, op schaal uiteraard !!!! enne dan nog iets, je schildert iets met verf, verfen is een niet bestaand ( werk ) woord.

ankerlier2.jpg

is dit iets voor je model ???

Gr,

Tom Boere

Back