Oceanic van Bugsier 1:50

Hawser, als ik het vragen mag,,, waarmee verlijm jij plexiglas met andere kunstoffen zoals PVC of polyester ???

groeten, Brandaris

Lijmen

Brandaris,
Beste kerel, ik zet dingen op het forum juist om vragen te beantwoorden!
Ik heb de plexiglas hakken gelijmd (op de PVC straalbuizen) met Stabilit Expres van Pattex
Plexiglas zelf lijm ik met chloroform (als het echt heel goed past zoals platen op elkaar, zie grote hak)) dmv een kwastje en anders met secondenlijm van Pattex (zie kleine hakken).
De scheggen heb ik gelijmd met Pattex seconden gel (meer vullend) op op de witte gelcoat van de romp
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Roeren

dsc01458l.jpg

Van plexiglas de vorm gemaakt en het 0.5 mm aluminium er aan 1 kant opgeplakt. Het aluminium geschuurd voor een betere houdkracht . Alles wordt gelijmd met Pattex seconden gel
dsc01459.jpg

Alles op de tafel vastgezet en met een blokje omgebogen om het allemaal strak te houden, tenslotte is het dun aluminium. 0.5 mm lijkt dun maar met zulke afmetingen dik en strak genoeg
dsc01460.jpg

Het geheel met vele tijdelijke hulpstukjes vast gehouden en geklemd
dsc01456.jpg

Zie het resultaat van roer 1, roer 2 ging wat moeilijker, in die zin, was in eerste instantie wat minder strak.

Hoofdroer wordt ook zo gemaakt maar moet uit 2 stukken aluminium plaat worden gemaakt want de alu plaatjes zijn te klein, er komt een extra verticale plexiglas verstevigingsrib midden in het vlak bij om de las te ondersteunen en het grote roer steviger te maken.
Bussen boven en onder het roer gedraaid van plexiglas 10 mm dia

grt
Hawser

Ik heb met veel bewondering zitten kijken en lezen, heel mooi gemaakt !!

groeten, Brandaris ( die weer wat heeft geleerd )

Een paar aanbevelingen (door schade en schande zelf ondervonden) van mijn zijde:

Giet je de binnen kant van de roeren nog vol met iets?
Ik ben namelijk bang dat als je het niet doet er op den duur water in zal komen met alle gevolgen van dien.
Oxiderend aluminium kan veel uit elkaar duwen.
Daarnaast vermoed ik dat je de roerkoning met secondelijm aan het plexiglas gelijmd heb? (en het plexiglas aan het aluminium)
Secondenlijm is bij langdurige blootstelling aan water niet "watervast".
Gezien het mogelijk binnendringen van water zou dat tot gevolg kunnen hebben dat je roerkoning "los" in je roerblad gaat draaien.
Dat brengt me gelijk bij m'n laatste opmerking: Misschien had het handig geweest om een "dwarsstaafje" aan je roerkoning (in het roerblad) te maken.
Dat voorkomt dat je roerkoning los in je roerblad kan gaan draaien.

roeren

Heren bedankt voor de ondersteuning.
Geen van de assen zijn al gelijmd aan het roer want ik moet nog eerst wel het assen trekken oplossen.
Verder wordt alles gespoten dus geen secondenlijm blootstelling aan water. Ik zal Adam, je advies opvolgen en het geheel met giethars volgieten.
grt
Hawser

Ruw je assen "binnen" in het roer blad dan lekker grof op, met een ijzerzaag o.i.d. (of een stuk plat in vijlen)
Op die manier zorg je er voor dat de hars goed grip krijgt op de as zodat deze toch niet per ongeluk door kan gaan draaien.

nog een update !!

dsc01529y.jpg

Met polyester plamuur de aansluitingen tussen de straalbuizen en de romp gemaakt
dsc01530v.jpg

Beide roeren op hun plek, als je goed kijkt zijn inmiddels ook de onderste verbindingen van de straalbuizen met de romp bekleedt met ABS plastic
dsc01531k.jpg

Hoofdroer in aanbouw, een combinatie van aluminium, plexiglas en polyesterplamuur
dsc01532g.jpg

Alle roeren op hun plaats, maar nog niets vast gelijmd.

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Adriaan,

Ziet er allemaal goed uit hoor, ga je de roeren nog demontabel maken of bouw je zo degelijk dat dat niet hoeft...:rolleyes: je gaat trouwens als een speer.

Tom

Assen trekken

Hoi Tom,
Ik ga de twee zij roeren wel zo monteren dat ik de schroefassen wel kan trekken (voor het hoofdroer geldt dit niet) . Ik weet nog niet precies hoe maar ik wil het wel zo doen, niet omdat ik bang ben voor de roeren maar ik wil wel de schroeven/assen kunnen demonteren, bijv nieuwe/ander schroeven proberen. Ik wil de roeren uit de hak trekken en dan langs de hak naar beneden. Dat betekent dat ik bovenin, bij de afdichting, wel flexibiliteit nodig heb, nog ideeen?
Het voordeel van mijn nieuwe werkplek is dat je er zo in en uitloopt en elk uurtje telt en goed gereedschap scheelt ook veel tijd.
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Assen werk

oceanic1.gif

Standaard Raboesch schroefas pakket
oceanic2.gif

Alles in elkaar geschoven, wel is de moer goed zichtbaar
oceanic3.gif

Uit plexiglas gedraaide "huis" (gedraaid uit massieve staaf) die over de standaard schroef uiteinde gaat
oceanic4.gif

Foto van de werkelijkheid wat ik probeer te "nabootsen". Het is niet 100% maar sommige mensen zeggen: het zit toch onder water!
oceanic5.gif

Het geheel, inclusief de romp kant, gedraaid uit massief dia 25 mm plexiglas staaf, zie ook de fixatie van de schroeven in de buis met vulstukjes van abs stukjes, tijdens het lijmen van de assen
oceanic6.gif

Uit een andere hoek, aansluiting aan de romp
1001153.jpg

Het plexiglas waterdicht motorschot waaraan de Robbe 1000 vast wordt gemaakt (maar zal wel ondersteund worden).

We zijn bijna klaar onderwater, alleen de ondersteuning van de assen bij de straalbuizen moeten nog gemaakt worden plus de roosters voor de boegschroef

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit, dit wordt echt mooi. Vraag is wel hoe lang het duurt voor we de eerste Terrabyte foto kunnen verwachten.

Groet,

Ad Bakker

Heer Bakker
Verklaar u dadelijk, op mijn apple verschijnen de foto's direct...wat gaat er mis?
grt
Hawser

Heer Bakker
Verklaar u dadelijk, op mijn apple verschijnen de foto's direct...wat gaat er mis?

Beste Hawser,

Ik heb een Imac20 G5, is al weer zo'n 4/5 jaar oud, maar kan best nog wel mee. Als de pagina geopend wordt komen de foto's eerst in vol ornaat (heel groot dus, want ik heb even gekeken, en degene die ik geladen had is 3264x2448 pixels), en wordt dan na enige tijd tot "normale" proporties teruggebracht. Dat doet hij foto voor foto, dus dat geeft bij een aantal foto's een behoorlijk onrustig beeld. Ik weet niet of dat aan mijn computer ligt, maar ik heb dat wel meer met bepaalde "lijntjes" in dit forum. Zelf bracht ik daarom al mijn foto's terug naar 640 pixels, de laatste keer naar 800. Geeft ook mensen die met een minder snelle verbinding werken dan ADSL wat "lucht".
Ik weet niet precies wat de status op het forum nu is, maar vroeger werd 640 pixels als maximum aangehouden (zie draadje hierover in "algemeen scheepsbouw" door Roel van Essen, maar dat is oorspronkelijk al weer twee jaar oud, en de techniek gaat snel).

Groet,

Ad Bakker

Ik werk ook met apple (macbook en een g5 van 3 jaar oud) wisselt nog wel eens.

en ik krijg ze eerst ook groot maar gaan vrijsnel naar normaal formaat, ik heb hier verder geen problemen mee.

Op me macbook al helemaal niet, dat gaat zo snel. dat merk je nauwelijks. Die gebruik ik tegenwoordig voor school, die g5 die trok het niet meer genoeg :s
Op me windows pc is het geen probleem.

Mooie foto's trouwens, ofja het werk wat het vertoond. Vindt het een mooi project om te volgen

Laatst bewerkt:
Kort nozzels

1001174g.jpg

Aangezien de Oceanic is gebouwd zonder straalbuizen zijn de later aanpassingen vrij ingewikkeld

oceanic2.jpg

Op een punt na zijn de schroevenassen los van de straalbuizen op de romp afgesteund, dus een direct impact op de straalbuizen gaf nog geen verwoestend effect op de schroefassen
Het enige punt is wel veel sterkere gemaakt

oceanic3.jpg

Marx boegschroef met motor houder en motor, besteld in Duitsland

oceanic4.jpg

Met twee van de drie roeren en de 80 mm schroeven, allen vrijdraaiend, zijn we bijna klaar bij de "kont"

oceanic5.jpg

Waterdicht schot waar de motoren aan vast komen, schroefassen staan iets naar het midden

Volgende fasen zijn de motoren en de dekken, er zijn al twee van de drie dekken uit plexiglas klaargemaakt

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Back